milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: FSK - Rekruttering

Gjest

FSK - Rekruttering

Jeg har sett at man kan søke opptak ved FSK så lenge man har gjennomført førstegangstjeneste. Står også at de tidligere kun rekrutterte fra FJ og MJK..

Begynner man fra scratch ved Opptak alle sammen? Tenker at en FJ eller MJ vil ha ekstremte fordeler ved opptak i forhold til en som ikke er det?

Jeg har selv gjennomført førstegangstjenesten i marinen som skipsdykker og kunne tenkt meg å søke FSK, men føler at jeg kanskje ikke har god nok militær bakgrunn for opptak?

Noen som har erfaringer/tanker her?

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Klart man står bedre stilt hvis man kommer rett fra FJ eller MJ-tjeneste. De har trent steinhardt i et/flere år, og kjenner måten den type styrke driver, kan man si. De har også bestått sine respektive opptak, så de har erfaringer med hva slags type f-skap befal kan finne på. Men sånn er nå livet. Man gir iallefall alle en fair sjangse. Det er vel en slags rekruttskole i forkant av opptaket, for å friske opp kunnskapene før det begynner, men du har like stor mulighet som alle andre så lenge du er motivert nok og godt nok forberedt fysisk.

Vet ikke hvordan opptaket foregår i detalj, men jeg tviler på at det at fallskjermjegeren har erfaringe med fast-rope, fallskjermhopping og bruk av C8 vil ha noe som helst å si under selve opptaket. Der går det i gammel bomull/polyester-uniform og Ag uansett. Litt av tanken er vel at de skal få tak i de som er motiverte nok for tjeneste, uten at deres militære bakgrunn skal ha alt for stor relevans. De sliter jo litt med rekruttering, er jo derfor de nå aksepterer alle på opptak.

"Du kan trene en mann til å skyte og løpe fort, men du kan ikke endre hans holdninger."

Så lenge du er villig til å trene nok og er motivert som bare juling for å komme inn, er jeg sikker på at ingenting vil stå i veien for deg. Jeg er også brennsikker på at fallskjermjegere og marinejegere blir slitne og sultne de også en gang i blant:)

Stå på, og lykke til!

Gjest
    Tror nok du skal starte med litt bruk av "søk" funksjonen her. Dette er det mye om, og mye feil og mangelfullt ...

Lignende tråder

1. Snever rekruttering til PST?
    By gringo in forum Politiet
    Svar: 32
    Nyeste innlegg: DTG 132139A Oct 13,
  2. Rekruttering til OMLT?
    By 1DELTA2 in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 042149A Jul 10,
  3. Om rekruttering
    By dolg in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 232014A Jan 07,
  4. FSK - Rekruttering
    By cab in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 072304A Feb 06,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •