Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: linker

Gjest

linker

jeg syns det er veldig spennende og lese om hjk,mjk og fsk så fint hvis folk kan poste noen linker her.

spider posta en link til en side som jeg syns var veldig innterisang som jeg syns flere burde se på.

det er masse linker inne på siden, her er en som jeg syns var litt lærerik:
    http://www.fofo.no/?module=Articles;act ... ow;ID=3323

Gjest
    Her er noe jeg fant etter et kjapt søk...
    (innholdet er ikke kvalitetssikret så ta det for det det er)

http://www.root.no/m/index.php?option=c ... &Itemid=59

http://www.marinejeger.no

http://www.mil.no/haren/hjk/start/

Flere kan du sikkert finne ved å søke mer på nettet.

Gjest
    En halvgammal artikkel fra aftenposten. Er den eneste plassen jeg har sett noe konkret m organiseringen i FSK.

Ønsker seg større styrke med topptrente soldater

Forsvarets Spesialkommando har eksistert siden 1981. I følge Forsvaret har gruppen aldri vært benyttet i skarpe oppdrag. Alle soldatenes identitet er strengt hemmelig.
    FOTO: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARETS FORUM
    bakgrunn

Forsvaret vil at Norge mest hemmelige og topptrente spesialstyrke, Forsvarets Spesialkommando, skal utvides. Årsaken er økt frykt for terroranslag mot oljevirksomheten.

PER ANDERS JOHANSEN

Nye trusselvurderinger, svak beredskap og økt sårbarhet i oljevirksomheten i Nordsjøen gjør at Forsvaret nå vil forsterke de militære spesialstyrkene i Forsvarets Spesialkommando (FSK). Spesialkommandoen har blant annet som oppgave å beskytte oljeplattformer og gassrørledninger mot terrorangrep. Ifølge Forsvaret er det behov for en betydelig større spesialstyrke for å ivareta denne oppgaven.

Forslaget om å utvide Forsvarets Spesialkommando ligger nå hos forsvarsminister Eldbjørg Løwer, etter at Forsvarets Overkommando har tatt opp saken.

Bak forslaget ligger spørsmål av vitale nasjonale interesser. Norge er i dag den nest største olje- og gassleverandøren i verden. Flere titalls millioner mennesker i land som Tyskland, Frankrike og Belgia er i dag helt avhengige av norsk olje- og gassleveranser. Dersom hele eller deler av produksjonen skulle bli stoppet, vil dette gå alvorlige konsekvenser langt uten for Norges grenser.

Forsvarets Overkommando bekrefter at man har foreslått å utvide Spesialkommandoen.

- Det er lagt frem en skisse som diskuterer ansvarsområdet til Forsvarets Spesialkommando. Vi gjennomgår både myndighet, oppgavene og støtten til Justisdepartementet. Men inntil videre er ingenting avgjort, sier assisterende pressetalskvinne ved Forsvarets Overkommando, orlogskaptein Louise Bastviken.

Mer sårbare anlegg
    Forsvaret bruker i dag de samme ressursene på beredskap som i 1981 da spesialkommandoen ble opprettet. I mellomtiden har oljeproduksjonen blitt mer enn syv ganger større. Dessuten har antallet oljeinstallasjoner og mulige terrormål økt fra et titalls steder til over 80.

Den siste tiden har det vært økt oppmerksomhet rundt Forsvarets Spesialkommando. Etter 18 år med fullstendig hemmelighold og taushet rundt spesialkommandoen, valgte Forsvaret nylig å presentere spesialstyrkene over flere sider i Forsvarets Forum.

Samtidig gikk den tidligere øverstkommanderende i Sør-Norge, viseadmiral Bjørnar Johan Kibsgaard ut og karakteriserte den norske beredskapen rundt oljeplattformene og rørledningene som "uholdbar".

Myteomspunnet
    Selv om Forsvarets Spesialkommando har eksistert siden 1981, har gruppen aldri vært benyttet i skarpe oppdrag, ifølge Forsvaret selv. Alle soldatenes identitet er strengt hemmelig, og Forsvaret vil ikke en gang opplyse om mannskapstall.

Mystikken og hemmeligholdet rundt kommandosoldatene har gitt grobunn for mange rykter om kommandosoldatenes oppdrag. Spekulasjoner har blant annet gått på om at grupper fra spesialstyrken skal ha vært involvert i aksjoner i blant annet Jugoslavia og Nord-Irland, men dette har blir kraftig tilbakevist av Forsvaret.

Opp i NATO
    Spørsmålene knyttet til den norske beredskapen for olje- og gassvirksomheten har så stor betydning at spørsmålet nå også har kommet på dagsorden i NATO-hovedkvarteret i Brussel. NATO skal innen mars neste år utarbeide en egen plan, som blant annet skal ta stilling til om NATO bør spille en mer aktiv rolle på dette området.

Forslaget om større spesialstyrker faller inn i mønstret av tiltak i retning av profesjonalisering i forsvaret. Kosovo-krigen har vist at Norge i svært liten grad er i stand til å bidra med noe som helst i internasjonale krigsoperasjoner. Før helgen gikk Regjeringen derfor inn for å opprette en egen militær innsatsstyrke på 3500 mann, som skal rykke ut på internasjonale freds- og krigsoppdrag.

Aftenposten skrev i går om konflikten mellom de hemmelige tjenestene i forsvaret og politiet om sikkerhetsklarering. Også bak spørsmålet om å utvide spesialkommandoen ligger det en rivalisering mellom forsvaret og politiet om ressurser og oppgaver. Regjeringen ga nylig Justisdepartementet et hovedansvar for sikring av olje- og gassinstallasjonene, noe som betyr at alle penger og bevilgningene må gå via justissektoren.

FAKTA
    # Forsvarets Spesialkommando De norske spesialstyrkene i Forsvarets Spesialkommando (SFK) har som hovedoppgave å slå til mot alle slags terroranslag mot oljevirksomheten i Nordsjøen og andre installasjoner.
    # Mannskapene er som regel tidligere marine- og fallskjermjegere, som har vervet seg for ettårskontrakter. De er spesialutdannet i alt fra å borde oljeplattformer til å storme kaprede fly og befri gisler.
    # Avdelingen holdt tidligere til ved Hærens jegerskole på Trandum, men ble i 1997 flyttet til Rena sammen med Hærens jegerkommando.
    # FSK er organisert i en kommandogruppe, en sanitetsgruppe og en innsatsstyrke. All annen informasjon om spesialstyrkens organisasjon og størrelse er i følge Forsvarets Forum sikkerhetsgradert.

http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d84827.htm

Gjest

Gjest
    http://video.google.com/videoplay?do...marina&pl=true
    bare en film jeg kom over angående spanske eller portugisiske spesial styrker som trenr

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av FireCracka
    http://video.google.com/videoplay?do...marina&pl=true
    bare en film jeg kom over angående spanske eller portugisiske spesial styrker som trenr
    Bad drills

Glad jeg ikke var på den skytebanen....
    Pipa ned i bakken vogner som viser hekken med luka oppe, generell vimsing.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •