milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 29 av 29

Tråd: psykiske etterskader?

Gjest

psykiske etterskader?

er dette no folk bare prater om eller er det sånn at mange som har vært jegere får psykiske problemer etter di er ferdige? noen som veit hva di vanligste plagene er? Angst? deperisjoner osv?

Gjest
    Dette er nok fakta, og gjelder på langt nær bare "jegere".
    De fleste avdelinger har hatt noen som har fått/sliter med senskader etter int.ops.
    Finnes en del info om dette ved å google litt på nettet. Vil ikke komme inn på detaljer her.
    Bare så det er sakt, finnes og de som har fått psykiske problemer etter førstegangstjenesten og, men det er en annen historie.

En får oppleve forskjellig i forsvaret, både på godt og ondt.

Gjest
    Det er faktisk fullt mulig å få post-traumatisk stress-syndrom etter førstegangstjeneste i norge også. Kjenner en som driver terapi av folk som lider av dette. Har ingen problemer med å forstå det heller når jeg vet hva enkelte må igjennom på enkelte kurs.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Klart det er folk som får psykiske problemer etter/i førstegangstjenesten. Tror det har noe med at ikke alle takler det.

Vet om folk som fysisk er i toppform, og helt normale ellers, men som under førstegangstjenesten fikk helt psykisk klikk og måtte dimmes.

Gjest
    Du har jo en kar her på forumet som har snakket litt ut om saker og ting i denne tråden, du kan jo ta en titt..

http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=2113

Gjest
    uhm, feil lenke?

Gjest
    Så roter jeg litt i forrige posten og limer inn feil link..

Her er den riktige (forhåpentligvis)

http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=1201

Gjest
    Den tråden handler jo om intops da. Leste trådstarter til generelt etter tjeneste - også i Norge..

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av SnaP

Leste på tråden her(men ser ut som den er blitt "borte" nå) og der snakket de om en norsk dokumentar som hett Tinnsoldaten. Er det noen her som har den eller veit hvor man kan finne den?
    søkte litt på google men fant bare den barnefilmen.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av KNet

Leste på tråden her(men ser ut som den er blitt "borte" nå) og der snakket de om en norsk dokumentar som hett Tinnsoldaten. Er det noen her som har den eller veit hvor man kan finne den?
    Her finner du omtale av tinnsoldatene. Send en henvendelse til admin på norvetnet så er han helt sikkert behjelpelig med bestilling av dvd'n.

Gjest
    Jeg har ikke noe peil på psykiske problemer blandt spesialsoldater eller ex-spesialsoldater. Men jeg kan godt tenkte meg at det er mindre av slikt blandt spesialstyrkene enn blandt soldater generelt; seleksjonen er grundigere, oppfølgingen er bedre, båndene er tettere og miljøet er mer stabilt

Men fra Danmark finnes finnes det statistiske data på at levealderen blandt spesialsoldater (Jægerkorpset og Frømanskorpset) er kortere enn blandt både befolkningen generelt og soldater generelt. Jeg finner ingen linker akkurat nå, og husker ikke noe særlig av detaljene. Men husker at dette var en sak på -90 tallet. Det ble spekulert i at årsakene var psykisk stress og ekstreme fysiske belastninger

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Jeg har ikke noe peil på psykiske problemer blandt spesialsoldater eller ex-spesialsoldater. Men jeg kan godt tenkte meg at det er mindre av slikt blandt spesialstyrkene enn blandt soldater generelt; seleksjonen er grundigere, oppfølgingen er bedre, båndene er tettere og miljøet er mer stabilt

Men fra Danmark finnes finnes det statistiske data på at levealderen blandt spesialsoldater (Jægerkorpset og Frømanskorpset) er kortere enn blandt både befolkningen generelt og soldater generelt. Jeg finner ingen linker akkurat nå, og husker ikke noe særlig av detaljene. Men husker at dette var en sak på -90 tallet. Det ble spekulert i at årsakene var psykisk stress og ekstreme fysiske belastninger
    Jeg vil jo tippe at det også har sammenheng med risikoaktiviteter - også på fritiden. Motorsykkel, dykking, hopping etc etc. Men det er bare noe jeg tror. Kunne vært artig om en slik undersøkelse var korrigert for ulykker etc - altså så på naturlig død og levealder i forhold til snittet der. Mange spesialsoldater lever jo brukbart sunt i forhold til en vanlig sofagris, også etter sin forsvarskarriere.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000
    http://www.braa.net/lange_veien_hjem/omboken.html
    Igjen, utenlandstjeneste. Poenget her var vel generell spesjegertjeneste ?

Gjest
    -tror du er inne på noe der Sofakriger......dette er gutter som ikke har noe i mot 'fart' på fritiden også..

Gjest
    -når psykiske probl opptrer etter endt tjeneste, så vil symptomene være mye de samme uansett tjeneste -og sted Sofakriger. Boken har nok en relevans i så måte.

Gjest
    Har veldig god kjennskap til traumer som foregår med tanke på dykkeuhell og likberging, og kjenner flere som sliter med det enda etter endt tjeneste. Du trenger ikke å dra til afganistan for å få skader. Men som regel så synes jeg fortsatt forsvaret har for slapp oppfølging av folk etter endt tjeneste. Mange sitter igjen med følelsen av at de ofrer mye og får lite tilbake.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av king

Tror neppe det er noe forskjell på spesialsoldater .jegere osv ,er jo kun mennesker dem også.Jeg tror så sant man er ett menneske med sanser følelser,så er dette noe som ligger latent.En hjelpekokk-kjøkkenassistent,kan feks overrasske den dagen det smeller å kjøttkverna maler,mens kansje en spesialsoladt mister totalt hodet,med all respekt for begge fagkretser forøvrig.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    Sitat Opprinnelig skrevet av KNet

Her finner du omtale av tinnsoldatene. Send en henvendelse til admin på norvetnet så er han helt sikkert behjelpelig med bestilling av dvd'n.
    Her har dere linken til bestillingen av dvd filmen Tinnsoldaten.
    http://www.norvetnet.no/tinnsoldatene.asp

Gjest
    Veldig godt poeng infanterist.

Gjest
    Oppfølging av menig personell har nok ikke alltid vert like god, dette skyldes nok at menig personell er inne i en relativt kort periode. Såkalt Post-traumatisk Stress Syndrom er jo ikke noe som opptrer umiddelbart etter en hendelse, men utvikles over tid. Derfor er spesielt sjøforsvaret flinke til å skåne menig personell ved fredsoperasjoner ifm redning/søk osv. En benytter i størst mulig grad befal/matroser som har lengre erfaring, og som ofte er bedre rustet for oppgaven.

Gjest
    Da var filmen bestillt.
    Har hørt mye fra FN veteraner og sett mye private bilder.
    Blir interessant å se denne filmen.

Gjest
    innenfor mitt yrke: Brannmann er det og mange rundt om som sliter, med det de har opplevd, det er nok naturlig men hvordan håndterer vi det, kjenner en som var med på Tortghatten ulykka, fly som krasjet med fjellet Torghatten, det var mange av redningsmannskapene som kjente de som var med, det er ofte slik på små steder og det er en enorm psykisk belastning og plukke kroppsdelene til naboen f.eks. uansett; noen av de som var med i innsats tåler ikke å høre et ord om ulykka før de eksploderer, andre prater åpent om det, noen drikker det bort. poenget er hva man gjør med problemet for å kunne leve med slike hendelser, tror ikke at man kan kvitte seg med PostTraum......... men lære seg å leve med det.

Gjest
    du har jo veteranforeninga sitt medlemsblad, "sjekkposten" som er veldig engasjert i temaet og som nettopp har avsluttet en serie om posttarume. de har nok en god del av "skylden" for at forsvaret tar dette mer seriøst nå enn før

Gjest
    ja, da var tinnsoldaten kjøpt :P
    en veldig fin film, trodde kansje det skulle være om spesial soldater og ikke fn soldater, men fikk jo et innblikk i hvordan det kan være ute i felte.
    Vill anbefale filmen til di som har planer om og søke seg inn i "krig" (telemarks bataljonen og spesial soldater osv)

ps. jeg bestillte filmen fra "norvetnet.?" og det tok noen uker før jeg fikk den, men fortvil ikke ;)

Gjest
    [quote="Noxius"]Vill anbefale filmen til di som har planer om og søke seg inn i "krig" (telemarks bataljonen og spesial soldater osv)quote]

Alle som søker seg til Forsvaret søker seg "inn i krig". Det er ikke spesialsoldater alene som sendes i krig lenger. Alt personell kan beordres og har plikt til å etterkomme kravene; eller forsvinne fra organisasjonen...

Gjest
    Har følt det å være helt fortapt.. Etter 3 døgn uten mat, søvn og kontroll føler du deg meget fortapt. Det er 4 mnd siden øvelsen, men jeg merker den fremdeles!

Sånne ting blir med deg en stund framover>!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av seilfly
    Sitat Opprinnelig skrevet av Noxius
    Vill anbefale filmen til di som har planer om og søke seg inn i "krig" (telemarks bataljonen og spesial soldater osv)quote]

Alle som søker seg til Forsvaret søker seg "inn i krig". Det er ikke spesialsoldater alene som sendes i krig lenger. Alt personell kan beordres og har plikt til å etterkomme kravene; eller forsvinne fra organisasjonen...
    Litt OT, men er dette riktig? Er det ikke bare befal og vervet personell som kan beordres utenlands?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av magn(e)um
    Sitat Opprinnelig skrevet av seilfly
    Sitat Opprinnelig skrevet av Noxius
    Vill anbefale filmen til di som har planer om og søke seg inn i "krig" (telemarks bataljonen og spesial soldater osv)quote]

Litt OT, men er dette riktig? Er det ikke bare befal og vervet personell som kan beordres utenlands?
    Som han skriver: "søker seg til"

Vernepliktige sendes ikke ut uten å inngå kontrakt om det. (bortsett fra litt Brussel, seiling etc....)

Lignende tråder

1. Psykiske plager - Jobb i forsvaret
    By Dinger in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 261235A Jan 10,
  2. Psykiske forberedelser (marinejeger)
    By Spesialjegeren in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 26
    Nyeste innlegg: DTG 041815A Jan 09,
  3. Fysiske/psykiske påkjenninger i KESK
    By Gloms in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 191808A Aug 08,
  4. psykiske etterskader?
    By Noxius in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 28
    Nyeste innlegg: DTG 141430A May 06,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •