milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 40 av 40

Tråd: Hva er marinens svar på Fallskjermjegerne?

Gjest

Hva er marinens svar på Fallskjermjegerne?

I førstegangstjenesten har jo hæren Fallskjermjegerne..

Har marinen noe lignende? Altså, en jegertropp i marinen for folk som skal gå førstegangstjeneste? Aldri hørt noe om det, annet enn kyst-"jegerne", men det kan man vel ikke gå i førstegangstjenesten?

Hvis ikke, vil man ikke ha mer nytte av å fortelle de folkene på sesjon at du gjerne vil bli spesjeger, og vil gjerne søke deg inn i Fallskjermjegertroppen...?

Erfaringen du får i FJ vil vel du ha mer bruk for selv om du skal inn i MJK (i teorien) enn hva du vil få for å tjenestegjøre ombord i en minesveiper i ett år på Håkonsvern?

God jul fra Berg forresten :)

Gjest

Re: Hva er marinens svar på Fallskjermjegerne?

Sitat Opprinnelig skrevet av Berg
    Har marinen noe lignende? Altså, en jegertropp i marinen for folk som skal gå førstegangstjeneste? Aldri hørt noe om det, annet enn kyst-"jegerne", men det kan man vel ikke gå i førstegangstjenesten?
    Kystjegerne skal vel tilsvare fallskjermjegerne, ref burgunder filtlapp, men i praksis er det ikke det samme. HJK er spesialstyrke som bl.a. hopper i fallskjerm, mens KJK stort sett har grønne vanlige jegeroppdrag i kystsonen. Kystjegerkommandoen har 2 skvadroner, 1 for førstegangstjeneste, 1 for vervede.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... stid=45610
    Marinejegerene...Vet du forresten at du kan ta førstegangstjenesten som marinejeger?

Dette er også hentet fra MJKs sider.

"Hva er forskjellen på kystjeger og marinejeger?

Kystjegerkommandoen og Marinejegerkommandoen er to helt forskjellige avdelinger. Kystjegere er regulære styrker som er spesielt egnet til å føre strid i konvensjonell kystsone. Marinejegere er spesialstyrker. Dette er høyt selektert personell som gjennomgår en helt spesiell og svært krevende utdannelse. En utdannelse som setter de i stand til å løse oppdrag som ordinære soldater ikke har kompetanse, treningsnivå eller utrustning (våpen, etc) til å utføre. "

Gjest
    Vet du forresten at du kan ta førstegangstjenesten som marinejeger?
    Nei, men skulle gjerne vært gjennom førstegangstjenesten først for å få litt erfaring og bekjentskap til ting og tang. Dessuten trenger jeg det ekstra året med trening ;)

Gjest
    Savner grådig en edit-knapp her et sted :/

Uansett, så er jeg ganske bestemt på å utføre førstegangstjenesten før jeg søker opptak til HJK / MJK.

Men vil jeg ikke ha mer nytte av erfaringen jeg får i FJ enn hva jeg vil få hos Kystjegerne? Jeg tenker nå sett fysisk, og ut av hva lure triks du lærer der, ang survival trening osv. Ettersom FJ er en spesialstyrke, og KJK ikke er det, lærer de vel mye mer som er relevant for treningen du får i MJK skulle du bestå opptaket til det.

Jeg vil også påstå (hvertfall for min egel del) at jeg vil ha mer utnytte av kunne hoppe ut av flyet fra mangfoldige fots høyde (skulle jeg bestå MJK-opptaket) enn hva jeg vil få av dykketrening hos Kystjegerne? Jeg er som en fisk i vannet, så å tilpasse meg å puste under vann med apparater her og der skulle nok være mye enklere enn å hoppe ut fra bakenden av et fly der det eneste jeg har å stole på er et stykke tøy i sekken min :)

PS: Er dette veldig sleip tankegang ?!

Gjest
    Det er nok adskillig tøffere å komme inn på FJ i forhold til KJK, både psykisk og fysisk.

KJK er utfordring nok for de fleste...

Gjest
    Jeg vil også påstå (hvertfall for min egel del) at jeg vil ha mer utnytte av kunne hoppe ut av flyet fra mangfoldige fots høyde (skulle jeg bestå MJK-opptaket) enn hva jeg vil få av dykketrening hos Kystjegerne? Jeg er som en fisk i vannet, så å tilpasse meg å puste under vann med apparater her og der skulle nok være mye enklere enn å hoppe ut fra bakenden av et fly der det eneste jeg har å stole på er et stykke tøy i sekken min :)
    du lærer å hoppe i falskjerm i MJK også

Gjest
    du lærer å hoppe i falskjerm i MJK også
    Ja jeg er klar over det. Poenget er at jeg vil være forberedt til mest mulig, kunne mest mulig før jeg i det hele tatt begynner på utdanningen min i MJK.

Navigering, dykking, fallskjermhopping osv er slikt jeg vil kunne etter jeg er ferdig med førstegangstjenesten min :)
    Det er egentlig noe jeg vil kunne nå, men ser ingen annen mulighet til å lære det andre steder enn i militæret (bortsett fra navigering da, som nok er vel mulig) uten å måtte betale STORE summer for det.

Gjest
    Du vil nok få kjørt deg i hvilken som helst jeger avdeling....

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Re: Hva er marinens svar på Fallskjermjegerne?

I førstegangstjenesten har jo hæren Fallskjermjegerne..

Hvis ikke, vil man ikke ha mer nytte av å fortelle de folkene på sesjon at du gjerne vil bli spesjeger, og vil gjerne søke deg inn i Fallskjermjegertroppen...?

Erfaringen du får i FJ vil vel du ha mer bruk for selv om du skal inn i MJK (i teorien) enn hva du vil få for å tjenestegjøre ombord i en minesveiper i ett år på Håkonsvern?

God jul fra Berg forresten :)
    halloen MJK må vere Marinen´s svar på spes jeger. Det er et kurs som jeg selv skall søke på til 2007 dvs om 2 år. Jeg teneste gjør nå i min første gangsteneste og skal ha meg et år å trene max på. er selv fra Bergen´s mrådet og jobber med å kunne bruke trenings fasslitetene på Håkonnsvern (jeg kjenner noen befall der). Det året prøver også å finne noen som er intresert i å trene til spes jeger kurs.

Gjest
    La meg repetere: FJ er ingen spesial-styrke!!

I Norge har vi kun 2 spesialstyrker MJK og FSK.

Og NEI!! kjk kan ikke sammenlignes en gang med hjk.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    La meg presisere: De to spesialstyrkene Norge har, er MJK og HJK. FSK er ikke en egen avdeling, men en betegnelse brukt når soldater fra både HJK og MJK assisterer politiet, en ganske kinkig situasjon rent juridisk.

FJ er en underavdeling av HJK, en rekrutteringstropp for å huke tak i skikket vernepliktig personell til videre tjeneste ved HJK.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    La meg presisere: De to spesialstyrkene Norge har, er MJK og HJK. FSK er ikke en egen avdeling, men en betegnelse brukt når soldater fra både HJK og MJK assisterer politiet, en ganske kinkig situasjon rent juridisk.

FJ er en underavdeling av HJK, en rekrutteringstropp for å huke tak i skikket vernepliktig personell til videre tjeneste ved HJK.
    Førsteganstjeneste fallskjermjegere er ikke spesialsoldater. Fsk rekrutterer vel så mange fra andre avdelinger som i hjk.

I STAND MY GROUND.

Gjest
    Jeg trodde KJK tilsvarte det samme imot MJK?

Ble medlem
    1970
    Nevnt

Førsteganstjeneste fallskjermjegere er ikke spesialsoldater. Fsk rekrutterer vel så mange fra andre avdelinger som i hjk.

I STAND MY GROUND.
    Jeg har aldri sagt at FJ er en spesialstyrke. Det er en utdanningstropp ved en avdeling som har spesialstyrker.

Når jeg leter videre, finner jeg faktisk ut at det jeg har sagt om FSK tidligere er feil, fant denne informasjonen:

Beskrivelse:
    HJK er en av Hærens tre søyler og er den største av Forsvarets spesialstyrker. Avdelingen er pålagt å kunne løse oppdrag i fred, krise og krig.

Historie:

"Hærens Fallskjermjegerskole ble etablert på Trandum i 1962. Fallskjermjegerskolens oppgave var innledningsvis å utdanne befal og mannskaper som fallskjermhoppere for å inngå i kavaleriets fjernoppklaringstropper, og samtidig være et kompetansesenter for fallskjermtjenesten i Forsvaret.

På slutten av 1960-tallet ble Jegerkommando 1/Dragonregiment nummer 2 (DR2) etablert. Denne avdelingen skulle stå for strategisk oppklaring og overvåkning på dypet av fiendens gruppering. Dette førte etter hvert til utdannelse av vernepliktige fallskjermjegere for å inngå i jegerkommandoens mobiliseringstillegg. Fallskjermjegerskolens befal inngikk som kadre i avdelingen. Samtidig ble skolens navn endret til Hærens Jegerskole (HJS).

Etter omorganisering av jegerkommandoen skiftet den navn til Hærens Jegerkommando (HJK). Fra 1. januar 1997 skiftet også HJS navn til HJK.

I 1981 ble det besluttet å opprette en egen underavdeling ved HJS for å støtte politiet ved terroranslag. Denne avdelingen ble gitt navnet Forsvarets Spesialkommando (FSK), og er spesielt innrettet mot kapasitet for operasjoner offshore. FSK er en integrert del av HJK.

I juni 1997 flyttet HJK som en del av Søndenfjeldske Dragonregiment til Rena, og den nyetablerte Rena leir. HJK har ved flyttingen fått utmerkede undervisnings- og øvingsfasiliteter, såvel som flyplass og hoppfelt. Øvingsområdet gir meget gode muligheter til å utdanne fallskjerm- og spesialjegere.

HJK utdanner hvert år vernepliktige fallskjermjegere for å inngå som patruljemannskaper i avdelingens mobiliseringstillegg samt spesialjegere for tjeneste i det nasjonale og internasjonale beredskapsbidraget. Fallskjerm- og spesialjegerne får omfattende utdanning i løpet av sin utdanning, med spesiell innretning mot skyting, patruljetjeneste, overlevelse, fagutdanning og vintertjeneste."

Ifølge denne artikkelen (http://www.mil.no/haren/start/article.j ... leID=73908)
    Er GIH ansvarlig for FSK, altså FSK tilhører Hæren.

Er ganske forvirret selv:)

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    http://www.mil.no/haren/hjk/start/Gener ... leID=38187

En definisjon på spesialstyrker... Her står det også at FSK er en underavdeling av HJK.

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=34057

En sak om Delta og FSK...

Her står det da at FSK består av håndplukket personell fra HJK og MJK.

Blir helt satt ut, hvor enn jeg snur meg står det selvmotsigende info.

Gjest
    Kan kansje lønne seg å ikke lese seg blind på det som står på internett?
    Hvis dere virkelig vil finne ut hva som skjer hvor så er det bare en måte å gjøre det på...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken

Det siste du sier her... Mener du det i en positiv eller negativ sammenheng om KJK?

Gjest
    Nå blir det jo selvsagt vanskelig å sammenligne styrkene, men HJK er vanskeligere å komme inn i enn KJK, er mer anvendelige og generelt sett bedre. Da snakker jeg om førstegangstjeneste-delen av avdelingene. Hva den profesjonelle skvadronen hos KJK er versus utdanningsavdelingen i HJK vil jeg ikke spekulere i.

Gjest
    Verken positivt eller negativt. Det er to forskjellige avdelinger med to forskjellig krav og operasjonsområde. Men det ska også sies at FJ har en mye mere krevende tjeneste, selektsjon ikke minst...

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Kan kansje lønne seg å ikke lese seg blind på det som står på internett?
    Hvis dere virkelig vil finne ut hva som skjer hvor så er det bare en måte å gjøre det på...

Joda, men alle kildene jeg henviste til er jo offisielle Forsvarsdrevne sider.

Gjest
    Visst ikke spesialjegere fra hjk er spesialstyrke sa veit ikke jeg... frosken ;)

Natta !

Mvh SpesJeg

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpesJeg
    Visst ikke spesialjegere fra hjk er spesialstyrke sa veit ikke jeg... frosken ;)

Natta !

Mvh SpesJeg
    Tenk Trykk Tal!!!

Les hva som står over litt nærmere før du skriver noe....

Gjest
    Hmm...denne debatten vil visst fortsette inn i evigheten.
    Denne tråden viser hvordan fakta kan komme i skyggen av en latent trang til å krangle...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Hmm...denne debatten vil visst fortsette inn i evigheten.
    Denne tråden viser hvordan fakta kan komme i skyggen av en latent trang til å krangle...
    La meg kommentere.Det frosken og Zapata,her skisserer opp,er etter min mening,grei og ryddig informasjon om overnevnnte tema.

Gjest
    Tusen takk. Endelig en støttende hånd. Har aldri prøvd å krangle om temaet i det hele tatt. Har kun lagt frem fakta.

Gjest
    Det jeg egentlig ville fram til var dette..

Finnes det en underavdeling av MJK, en rekrutteringstropp for å huke tak i skikket vernepliktig personell til videre tjeneste ved MJK?

Og det gjør det da tydeligvis ikke.. Jeg vil satse på MJK, og det jeg prøver å gjøre er å finne ut hvor jeg skal prøve å ta førstegangstjenesten min, og få mest mulig ut av den så jeg kan være best forberedt mulig til både opptak og utdanning innenfor MJK.

KJK er jo noe av det nærmeste jeg kommer til MJK (antar jeg), men siden FJ i teorien er hardere fysisk og psykisk enn KJK (etter hva jeg hører) vil ikke treningen jeg får i FJ være mer relevant for meg sett at jeg skal inn i en spesialstyrke?

Ettersom FJ er "en rekrutteringstropp for å huke tak i skikket vernepliktig personell til videre tjeneste ved HJK" som er en spesialstyrke, og KJK bare er en "vanlig styrke", vil ikke erfaringen jeg får innenfor FJ være bedre, til tross for at KJK er maritimt og FJ ikke er det?

Håper ikke jeg har gått meg vill i svaret mitt, ang grammatikk og rettelser osv, siden det ikke er en edit-knapp her :)
    Takker for svar som er gitt.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    MJK har jo en utdanningstropp da. Men der stiller både vernepliktige og erfarne befal/offiserer opp på opptaket.

KJK er vanlig infanteri. FJ er kanskje ikke spesialstyrker, men de trener nå iallefall på de samme tingene som spesialstyrkene. Så etter et år som FJ har du gjort mye av det samme som MJ, bare ikke så mye maritimt, da. Men du lærer å gå langt med tungt, overlevelse, fallskjermhopping, alle ting som MJK også gir opplæring i. Som FJ har man også et kurs i maritime spesialoperasjoner:

"Kurs I Maritime Spesialoperasjoner (KIMSO):
    Denne perioden setter fokus mot kunnskap og ferdigheter for å kunne operere i kystnære strøk med båter, kajakker, overflatesvømming, fallskjermhopp i vann, hopp fra helikopter og en rekke andre momenter."

Så som forberedelse til MJ, er nok FJ det som gir best resultat, men så er det ganske vanskelig å bli det da. Du vil nok være i god fysisk form etter KJK også.

Gjest
    Takk for all hjelp Crazy_K, du har vært til stor hjelp :)

Ble medlem
    1970
    Nevnt

Gjest
    Det jeg egentlig ville fram til var dette..

Finnes det en underavdeling av MJK, en rekrutteringstropp for å huke tak i skikket vernepliktig personell til videre tjeneste ved MJK?

Og det gjør det da tydeligvis ikke.. Jeg vil satse på MJK, og det jeg prøver å gjøre er å finne ut hvor jeg skal prøve å ta førstegangstjenesten min, og få mest mulig ut av den så jeg kan være best forberedt mulig til både opptak og utdanning innenfor MJK.

KJK er jo noe av det nærmeste jeg kommer til MJK (antar jeg), men siden FJ i teorien er hardere fysisk og psykisk enn KJK (etter hva jeg hører) vil ikke treningen jeg får i FJ være mer relevant for meg sett at jeg skal inn i en spesialstyrke?

Ettersom FJ er "en rekrutteringstropp for å huke tak i skikket vernepliktig personell til videre tjeneste ved HJK" som er en spesialstyrke, og KJK bare er en "vanlig styrke", vil ikke erfaringen jeg får innenfor FJ være bedre, til tross for at KJK er maritimt og FJ ikke er det?

Håper ikke jeg har gått meg vill i svaret mitt, ang grammatikk og rettelser osv, siden det ikke er en edit-knapp her :)
    Takker for svar som er gitt.
    Ikke for å være partisk. Det nærmeste du kommer mjk i marinen er mdk. Har ca samme sjø-program og for det meste samme krav i fysiske tester og tjeneste. Det er dykkinga som er den mest krevende biten i mjk og det får du ingen erfaring med i kjk. Kjk er også en større avdeling som ikke har så store krav til hver enkelt som i mjk og mdk. Men det er gambling da... Svært få kommer inn på mdk. Mange som er i mjk nå har mdk utdanning først. Men det spørs om du gidder å gå på et mjk år med en gang etter du har fullført et mdk år...

Gjest

kjk

Hvilke våpen får kystjegere opplæring i under førstegangstjenesten?

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... stjeneste/

De bruker G36, kan ses på bildet i linken over. HKs nyeste angrepsrifle, arvtageren til Ag3...

Er også en av de som vurderes for å ta over for Ag3 her til lands.

Flere linker til G36:

http://www.hkpro.com/G36.htm
    http://www.heckler-koch.de/core.php?dat ... VGbGFzaD0x

Er usikker på hvilke andre våpen de bruker.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken

Ikke det at dette utgjør den mest interessante delen av debatten, men jeg har vært av den oppfattelse at fallskjermjegerne hos HJK også utgjør en del av spesialstyrken. FJ utgjør riktig nok ingen stående avdeling, men når de er ferdig utdannet utgjør de jo en komponent av HJK som blir benyttet som spesialstyrkekapasitet ved evt mobilisering. Utdannelsen, seleksjon og arbeidsoppgavenes art tyder jo også på at fallskjermjegeren er en spesialsoldat. På samme måte er det fullt ut mulig å gjennomføre marinejegerkurset som har 1 års varighet uten å tjenestegjøre ved MJK etterpå, og man er vel like fullt en del av spesialstyrken. Likevel, jeg er overbevist om at det finnes personell her på forumet som kan svare meg godt på dette. God jul!

Gjest
    Egentlig så har Norge 3 spesialstyrker HJK, MJK og Beredskapstroppen...

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Det er jo politiet da...Men når vi først er der kan vi godt begynne å diskutere hvilke andre avdelinger som burde være med under den definisjonen:)

HV f.eks, mener jo at deres 016-folk er spesialstyrker...

Og så har du KJK og Fjernoppklaring som uten tvil burde regnes som spesialstyrker:P

God Jul

Gjest
    Vi kan synse og diskutere oss grønn på det her, men fakta punktum er at det bare er to spesialstyrker i Norge. Det er MJK og FSK. Dette er svart på hvitt!! For øvrig er det bare disse som har konseptene Sea Air Land også. Hvorfor skulle fjernoppklaring og kjk være en spesial-styrke? Fordi de ligger i OP og Kjk kjører gummibåt i tillegg? Da har vi skulle hadt veldig mange spesial-styrker i Norge. Et ordtak har de f. eks. i mjk. "Hvis andre kan gjøre det, så gjør vi det ikke" Dessuten har fjernoppklaring og kjk alt for lave krav til å være en spesial-styrke...

Gjest
    HV f.eks, mener jo at deres 016-folk er spesialstyrker...
    Har aldrig hørt at Hv ser på 016 avd. som en spesialstyrke. De er ikke og burde heller ikke være det. Ser at de hevder i headingen å være Hv's spesialstyrke på sine egene uofisielle sider.
    Forøvrig, God Jul til deg også.
    Hoit!
    84mm

Gjest
    Pr. def. (mil. term.) er det MJK og FSK (HJK) som er spesialstyrker. HV-016 er en spesiell styrke innenfor HV-I, med spisskompetanse innenfor enkelte fagfelt. Henger vel igjenn fra da de ble opprettet, som ett mottiltak til Spetsnas, HV-Spes.
    Mener nå selv at det ikke er slik at MJK og HJK (FSK) har enerett på ordet Spesialstyrke. Å kalle KJK for spesialstyrke, er det så gale? Det er en "spesialstyrke" som har spisskompetanse innenfor sitt fagfelt, på lik linje med LPK (spesial kommando innenfor rydding av biologisk matriale) som har sin spesialitet. Fårstår det er noe speisellt med MJK og HJK, og at det er liten interesse, blant enkelte, att alle skal kunne gå rundt å kalle seg for spesialstyrke, kjøper og argumentet; ved å si order "spesialstyrke" så er det unisont med MJK og/eller HJK (FSK er vel betegnelsen når MJK og/eller HJK assisterer Politiet i opperasjoner). Selv mener jeg folk får kalle seg hva de vil. Det som blir dumt er når du får diskusjoner som går på A lag og B lag innenfor samme våpengren (eks. HV-I vs. HV-F og HV-O). Vi er alle en del av totalforsvaret, sammen er vi sterke. MJK og HJK kan aldri vinne en krig alene. Uten støtte elementer stopper det meste opp, vi er alle spesialavdelinger ;-)

OK, ok. Per definisjon er det kun MJK og HJK som kan kalle seg spesialavdeling.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Joda, er fullt klar over det. Ville bare illustrere hvordan det lett kan skli ut når vi snakker om spesialstyrker.

Les mine tidligere innlegg, jeg er enig i at vi har 2 spesialstyrker. Lot bare ironien ta over der et øyeblikk:)

Men jeg har f.eks i HV sammenheng hatt forsvarskunnskapstester hvor jeg har blitt bedt om å ramse opp Forsvarets 3 spesialavdelinger...

Lignende tråder

1. Hærens og marinens spesialstyrker kan bli slått sammen
    By Crew Chief in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 58
    Nyeste innlegg: DTG 040237A Feb 16,
  2. Institutt for forsvarsstudier: Marinens beredskap 1960-90
    By hotelpapa in forum Norsk militærhistorie
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 152037A Feb 12,
  3. Marinens mobiliseringsavdelinger under den kalde krigen
    By hvlt in forum Generell militærhistorie
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 261238A Apr 08,
  4. Marinens Jegervåpen (MJV)
    By in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 181915A Dec 07,
  5. Hva er marinens svar på Fallskjermjegerne?
    By Berg in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 39
    Nyeste innlegg: DTG 211438A Dec 05,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •