milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: sp0rsmaal om hjk og spesialjeger

Gjest

sp0rsmaal om hjk og spesialjeger

hei. eg skal s0ke opptak i hjk om to aar, og gaar f0rstegangstjeneste naa i aar paa vakt og sikring.. bruker dette aaret som trening og vil bruke neste aar til det samme.. styrke og mange turer. har allerede begynnt aa gaa alene ute og overnatte i naturen uten aa ha med noe mat.

har f0rstegangstjenesten eg gaar noe aa si for aa s0ke opptak i hjk ettersom eg har en ganske slapp tjeneste? og maa en bli befal eller noe for aa skrive under paa kontrakt som spesialjeger?

saa ser jeg paa nettsidene at de tar ikke inn fargeblinde, men snakka med en som er spesialjeger og han sa dere ikke er saa firkanta paa dette..? eg er fargesvak og har karakteren 5 av 9 i fargesyn. vil dette bli et problem eller tar dere inn toppmotiverte fargesvake?

Ble medlem
    1970
    Nevnt

Vi, brukerene av dette forumet har absolutt ingenting med HJK å gjøre. (De som har det er er nok ikke så snakkesalige om akkurat det.)

Dette forumet representerer ikke Forsvaret eller HJK på noen som helst måte. Bare for å avklare.

Kravet for å bli spesialjeger er at man har gjennomført førstegangstjenesten. Det har ingenting å si om du har lufta bikkja til Diesen i et år, du får nok sjangsen dersom du skriver en god søknad og ikke har noe som diskvalifiserer deg.

Hvis man blir tatt inn som spesialjeger, får man en befalsutdannelse der, så det er ikke noe problem.

Fargesvakhet vurderes av HJKs lege.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    FJ går greit

PÅ FJ-opptak er de ikke helt firkanta på dette. er man LITT fargeblind, eller ser litt dårligere enn kravet så er det fint mulig å bli tatt inn allikevel, flere som ble det, men da nytter det ikke å akkurat klare de fysiske minstekravene. de har nok av folk å velge mellom, så du må gi et ekstra godt inntrykk! regner med at det samme gjelder for FSK.

Gjest

Re: sp0rsmaal om hjk og spesialjeger

Sitat Opprinnelig skrevet av kujon
    hei. eg skal s0ke opptak i hjk om to aar, og gaar f0rstegangstjeneste naa i aar paa vakt og sikring..
    Hei kujon! Hvor i landet har du tjenste nå? Ser at du planlegger å søke om 2 år. Tenkt å søke BS/UB eller intops først?

Jeg vil råde deg til å søke BS (Jeger linje) etter førstegangstjenesten i Nord-Norge! HVorfor? Jo, for gjennom skoleåret (1. året) og praksis perioden (2 året) så vil du få mye gratis lærdom hva angår fysisk og psykisk trening, tilvenning, rutiner, driller osv. og ikke minst modning av deg selv som person og leder!
    Med to år som jeger og befal for jegerlag så vil du stille mye sterkere enn om du søker spesjeger etter førstegangstjenesten. Og ja, du vil få UB utd. (Utskrevet befalskurs) i løpet av spesialjeger utd. men timeplanen vil da være tettere...

Angående det at du er i V&S nå så ja det har sine kjedelige stunder, men ser jeg på det som positivt og en styrke ved søknad på BS jeger og spesjeger fordi du da vil kompetanse og forståelse for hvordan vaktstyrken og deres overordnede tenker/planlegger vakt oppdraget. Det er en meget nyttig kunnskap å ha når det plutselig er du (som jegerlagfører) som skal planlegge et overvåknings- og/eller angreps oppdrag mot et bevoktet område. Ikke minst kan du bli en nyttig rådgiver til overordnede ved slike spørsmål...
    Nå kan du selvfølgelig søke og være med på opptaket til spesjeger 2006 bare for å se hvordan det er og trene på dine svakheter som kommer fram i det opptaket, men det vil krasje med BS oppatket som avholdes rundt samme tid og som vil si at du må vente i 1 år til før du kan søke BS...
    Ergo er mitt råd til deg å nyte tiden i V&S og være positiv og stå på for å få gode papirer fra dine overordnede (da det teller mye) og søke BS jeger linje før spesjeger. Snakk med dine overordnede om dine ambisjoner og mål. Det vil få dem til å føle at de er innkludert og vil da gi deg tips og triks og vil være mye mere positivebehjelpelige ved skriv av tjenesteuttalelser og anbefalninger ol. Jeg vil dog anbefale deg å fortsette å trene til spesjeger opptaket som hovedmålet og ikke slakke fordi BS ikke har like harde krav. Hvis du klarer BS opptaket og aspirant perioden etter 3 uker så er det ingen garanti for at du får jeger linjen. Du MÅ være blant de beste fysisk/psykisk for å ha en god sjanse hvis du vil bli vurdert. Mange om beinet der så det er opp til deg om du vil møet opp i grei, god eller killer form!

SEND SØKNAD NÅ (TJENESTEVEI), FORTSETT MED TRENINGEN UANSETT HVA FOLK RUNDT DEG SIER OG LYKKE TIL! FINNS DET VILJE SÅ FINNS DET VEI!!!

Gjest
    *Kort militær applaus for meget bra innlegg*

Lignende tråder

1. Fag for å bli Spesialjeger
    By in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 32
    Nyeste innlegg: DTG 241644A Feb 09,
  2. Spesialjeger 07
    By Rock in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 111252A Jul 07,
  3. sp0rsmaal om hjk og spesialjeger
    By kujon in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 051307A Dec 05,
  4. spesialjeger
    By Ridder in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 131901A Oct 05,
  5. Spesialjeger!
    By zyprex in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 101457A Jun 05,

User Tag List

Regler for innlegg