milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: Psykisk trening

  1. #1
    Gjest

    Psykisk trening

    Alle vet at det er viktig med den fysiske delen, men den skal vi ordne på noen uker.. Derimot den psykiske delen, er det noen som har noe som helst peiling på hvordan man kan "trene" den psykiske delen litt?!

  2. #2
    Gjest
    ja da feks,bestemme seg for å dra ned på stranda en ettermiddag etter endt tjeneste å svømme 10 tak i vannet på denne årstid,eller ta en fridag og gå feks Oslo-Drøbak.melde seg på Tronhjem-Oslo,og gå inn for å komme til mål.Massevis av aktiviteter en kan hive seg ut på som krever det mentale.

  3. #3
    Gjest
    Gjør ting som er vanskelige, utfordrende, dritt kjipt, tungt, krevende over lengre tid hvor du må bruke viljestyrke for å fullføre.

    Finnes ingen øvelser man kan gjøre på gutterommet foran pc`n desverre ;-)

    Fantasien setter de fleste grensene.

  4. #4
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Finnes ingen øvelser man kan gjøre på gutterommet foran pc`n desverre ;-)
    Der er jeg ikke helt enig. I mange ting er det akkurat den psykiske delen som setter grenser.. Ved å innhente informasjon om forskjellige ting og sette seg selv i situasjoner man kan oppnå under opptak, er en fin form for "psykisk" trening, se for deg selv i høyde, dykk, pakningsløp ol. hvordan reagerer du?

  5. #5
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av knott
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Finnes ingen øvelser man kan gjøre på gutterommet foran pc`n desverre ;-)
    Der er jeg ikke helt enig. I mange ting er det akkurat den psykiske delen som setter grenser.. Ved å innhente informasjon om forskjellige ting og sette seg selv i situasjoner man kan oppnå under opptak, er en fin form for "psykisk" trening, se for deg selv i høyde, dykk, pakningsløp ol. hvordan reagerer du?
    Jeg tror du missforstod meg :-)

    Nettop det jeg mener, at psyken setter de fysiske grensene. Se på folk som er i nød, hva man kan gjennomgå for å overleve (lange marsjer osv.)

    For å øve opp selvdisiplin og forøvrig psyke må man sette mål og mestre, greit å ramle av hesten bare man stiger på igjen. Jeg sier ikke at det å lese historier på nett er tull, det er det ikke. Det bygger opp motivasjonen og lysten til å gjøre og fullføre. Det å skape en visjon gjennom bilder, filmer og media er bare hyggelig det :-) Derfor er jeg ofte innom milforum :-)

    Det jeg mente med innlegget er at det å komme seg ut og oppleve situasjoner som man sansynligvis kommer til å møte på oppak er et godt ess å ha i armen. Det å ha vært gjennom faenskap engang før er en god erfaring å ha, stresssituasjonen blir ikke i like stor grad. Det er her både ditt og mitt inlegg kommer inn.

    Eks. Marinejeger Rune Gjeldnes forteller om fjellturer og svømming på alle døgnets tider i ung alder. Dette har nok vært med på å forme psyken, i tilegg til det som er medfødt (noe må jo være det også)

    Så, les historier, motiver deg selv, kjenn om dette er noe du virkelig vil, tren, gjør det "umulige" osv. Kan skrive et mye bedre inlegg en dette over men har ikke tid for jeg må fly til bussen! Jeg kan sikkert prøve å få frem hva jeg mener bedre senere ikveld!

    Mvh. Joachim.

    (som har seks timer med psykologi i uka :-p)

  6. #6
    Gjest
    da er vi enige ;)

  7. #7
    Gjest
    litt off-topic, men finnes mange måter å trene psyke på :D
    fantasien setter grenser..

    http://www.dagbladet.no/kultur/2005/11/07/448630.html

  8. #8
    Gjest
    Hehe..

  9. #9
    Gjest

    Jeg går heller..

    Jeg går heller speedmarsj med veldig veldig tung sekk, enn å sitte på kino 70 timer :p - tror jeg skulle hatt større psyke for å i det hele tatt gidde :p

  10. #10
    Gjest
    Husker jeg skulle hente bensin til min mercury påhengsmotor en vakker sommerdag ,gikk op på veien ,og møtte ett marathonløp som nettopp hadde startet,hev meg med i ren impuls,og fullførte 42km iført olabukse tshirt,joggesko,samt en bensintank i hånden,som jeg vekslet på å ha i høyre og venstrehånd.Ble ingen båtur den dagen men en fin utfordring til å fullføre ett mål.

  11. #11
    Gjest
    Sporty!

  12. #12
    Gjest
    ellers er det bare å hive seg på noen trihlathoner,får brynet seg der.er i hele tatt en masse gærne arrangementer rundt om kring som krever det meste av en på det fysiske og mentale plan.

  13. #13
    Gjest
    Hei.

    Til deg som startet topicen her: Ja, jeg har godt og konkret tips om hvordan du skal trene opp psyken.

    Her er greia: Jeg har aldri vært noen god stuper, stupet første gang som 15 år. 3 år senere (i sommer) stupet jeg en gang fra 3meters høyde. For ikke så lenge siden tenkte jeg at jeg aldri skulle stupe fra mer enn 5meters høyde. Det klarer jeg ikke, og jeg tør ikke, tenkte jeg. Nå i helgen gjorde jeg oppgjør med den tanken.

    Der hvor jeg bor er det en ca 9 meters høy klippe rett i havet. Plutselig en dag tenkte jeg at der skulle jeg stupe! Så jeg gjorde det. November, ganske kaldt vann, og 8,5 METER OVER BAKKEN! Jeg greide det. ALDRI hadde jeg tenkte at jeg skulle gjøre noe sånt i hele mitt liv.

    Alt handlet om å sprenge grenser. Prøv du og da, vel! Det hjelper på psyken!

    MVH

  14. #14
    Gjest
    Bra buck!
    Jeg tør såvidt å stupe fra min egen kroppshøyde.. =P

  15. #15
    Gjest
    Ja ja gutta boys ,grunnen til at jeg peser på med aktiviteter som krever mye mentalt også,er pga mange av gutta på forumet som spør om trening ,drømmer om vingen i det fjerne.

  16. #16
    Gjest
    Meld deg på skitur over Sydpolen. Det er nok veldig god psykisk trening.

    Hoho, litt kjedsomhet på kveldstider..

  17. #17
    Gjest
    det høres bra ut med en organisert skitur over sydpolen,ikke meg imot.

  18. #18
    Gjest
    den får du rette til ungdommen ,som drømmer om å få vingen ikke til meg ,som antakligvis ,gikk befalskolen før du skeit i bleier.

  19. #19
    Gjest
    Hehe, da du gikk befalsskolen var jeg ikke enda født :-P

    Vi unge på spesialjeger.net kunne arrangert en tur over sydpolen. Litt overentusiastisk men det får så være. God kveld videre :-)

  20. #20
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Vi unge på spesialjeger.net kunne arrangert en tur over sydpolen. Litt overentusiastisk men det får så være. God kveld videre :-)
    Isåfall så er jeg med jeg.. Hadde vært kult og fått med seriøse folk på noe sånt..

  21. #21
    Gjest
    yes gentlemen ,jeg har tro på stå på ungdom som dere,Vennlig hilsen Infantrist.

  22. #22
    Gjest
    uffa meg kun 2 år i igjen til 50,gammel matjord som snart er ute av mob hæren,hahaha godt med litt selvironi.

  23. #23
    Gjest
    Var ute å gikk her om dagen, gikk ikke lange biten, men gikk ei drøy mil. Jeg var fyllesjuk, litt grinete, og savnet dama.

    Jeg fant ut at hvis jeg tar mål fremover, så er det ikke så langt.

    F.eks hvis man går på en rett strekke, så kan man si; "Nå går man bare bort til det treet, så er det kortere" og sånn fortsetter man hele veien. og vips så er man fremme gitt :)

    For min del så resulterte det i en kjapp gåtur, og en varm seng! :)

  24. #24
    Gjest
    Del opp i mindre biter så du har noe oppnåelig å sette fokusen på. Ha gjerne noen "happy triggere". På polferder f.eks kan ting som teltfester, et ekstra godt måltid være med på å gjøre underverker for humøret.

    Ikke fokuser på det endelige målet, men på utførelsen av det du gjør der og da.

  25. #25
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Del opp i mindre biter så du har noe oppnåelig å sette fokusen på. Ha gjerne noen "happy triggere". På polferder f.eks kan ting som teltfester, et ekstra godt måltid være med på å gjøre underverker for humøret.

    Ikke fokuser på det endelige målet, men på utførelsen av det du gjør der og da.
    My point exactly. Var kanskje litt uklar.

  26. #26
    Gjest
    Egentlig rart at det ikke er flere traader om dette og om liknende temaer, da det som er mellom orene er det som teller mest. Styrke i kroppen er bare et resultat av hva man har i hodet!

    Har selv begynt aa ta en iskald dusj (paa det aller kaldeste) eller et bad hver dag naa; det var faelt aa gjore det ubehagelig for meg selv i begynnelsen, men man blir vant til det. Naa kjenner jeg at jeg noler litt mindre med aa gjore andre ting jeg synes er ubehagelige ogsaa, som f.eks. maks push-ups! Det med iskaldt vann er bare ett eksempel; det finnes mange andre metoder!

  27. #27
    Gjest
    Anbefaler dere å lese boka, Alt jeg ikke lærte på skolen av Erling Kagge..



Lignende tråder

  1. Forsvaret og psykisk helse
    By Stig Ove Voll in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 042101A Jan 11,
  2. Treningslogg for psykisk/viljetrening.
    By in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 28
    Nyeste innlegg: DTG 162244A Sep 08,
  3. spørsmål om psykisk helse
    By ksoftware in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 311159A Jul 07,
  4. Psykisk helse
    By Herod in forum Mannskapsmessa
    Svar: 59
    Nyeste innlegg: DTG 100117A Dec 06,
  5. Psykisk trening
    By 02Surefire in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 26
    Nyeste innlegg: DTG 181051A Oct 06,

User Tag List

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •