Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Spesialsoldater får NATO-trening

Gjest

Spesialsoldater får NATO-trening

Så en liten artikkel på mil.no.

http://www.mil.no/haren/start/articl...ticleID=108557

Reagerer på at de kaller ISTAR for spesialsoldater. Er dette san. kurset noe nytt forresten, har aldri hørt om noe slikt når jeg var inne. Vet at HJK sine soldater hovedsaklig har blitt trent i sanitet på MUKS på Sessvollmoen, så dette virker merkelig. Skjønner heller ikke hvordan de får det til å bli 100 spesialsoldater som utdannes hvert år.

Gjest

Re: Spesialsoldater får NATO-trening

Sitat Opprinnelig skrevet av harding
    Reagerer på at de kaller ISTAR for spesialsoldater
    Ja, det er god grunn til det, spesielt siden det er på www.mil.no Hadde ikke reagert om det stod i vg eller noe. Forståelig at alle avdelinger prøver å få spesial-et-eller-annet forbundet med avdelingen sin, men merkelig at forsvaret selv er så lettvinte med slikt

Spesialstyrkene vokser hvert år for tiden. Om flere avdelinger også skal bruke spesial-betegnelsen er det snart bare spesialstyrker igjen ;) Men det spiller kanskje ingen rolle? Både EBN og KJK er veldig spennende avdelinger, men de opererer på taktisk og operasjonelt nivå og er derfor pr def ikke spesialstyrker

At det er rundt 100 normenn innom ISTC i året kan jeg godt tenke meg. ISTC har jo mer enn sankurs og det er dessuten langt flere enn nevnte avdelinger som sender elever og instruktører dit

Gjest

Re: Spesialsoldater får NATO-trening

Sitat Opprinnelig skrevet av harding
    Så en liten artikkel på mil.no.

http://www.mil.no/haren/start/articl...ticleID=108557

Reagerer på at de kaller ISTAR for spesialsoldater. Er dette san. kurset noe nytt forresten, har aldri hørt om noe slikt når jeg var inne. Vet at HJK sine soldater hovedsaklig har blitt trent i sanitet på MUKS på Sessvollmoen, så dette virker merkelig. Skjønner heller ikke hvordan de får det til å bli 100 spesialsoldater som utdannes hvert år.
    MUKS/FSAN på Sessvollmoen holder en rekke kurs for alt fra vernepliktige sanitetssoldater til MJK/HJK.

MJK/HJK/MDK utdannes bl a til nivå 3 jeger og nivå 3 spesialjeger av MUKS (den nye betegnelsen på utdanningsavdelingen ved MUKS er nå Forsvarets Sanitetsskole).
    SANBN avholder også nivå 3 jeger/spesialjeger, men hvem som får dette er jeg usikker på - antar at SANBN har et nært samarbeide med EBN og JegerBN på GP.

Når det gjelder ISTC, så er jeg ukjent med hvor mange som deltar på Patrole Medic Course hvert år. Vet at det er en rekke land som sender sine spesialstyrker på dette kurset, som tilsvarer norske nivå 3 spesialjeger.
    Har jobbet sammen med en som var gjesteinstruktør på kurset, og han mente at nivå 3 spesialjeger var et minst like bra kurs...
    At en klone av Patrole Medic Course nå avholdes i Norge, er ikke det samme som at kurset er identisk med det som avholdes i Tyskland...

Gjest
    EDIT AV FORRIGE INNLEGG:

MJK/HJK har selvsagt også flere sanitetskurs enn de som arrangeres i Norge. Det er naturlig at det sendes personell til både Tyskland og USA for sanitetsutdanning ut over det som FSAN har å tilby...

Gjest
    Med spesialister menes vel ikke her spesialstyrker, men spesialister på ulike felt...

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •