milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: PANSRET MB

  1. #1
    Gjest

    PANSRET MB

    Vil gjerne vite hva dere her inne mener om pansra 290 og 270?

  2. #2
    Gjest
    Ja, nå må jeg jo flire litt...

    Hilsen 94C IZ SFOR I

  3. #3
    Gjest
    HMMM 94C...... Du må ha vært oppe på BIA tenker jeg (håper jeg ellers så driter jeg meg ut!!!!)

  4. #4
    Gjest
    godt tenkt.

  5. #5
    Gjest
    Da vet jeg at du har en og annen mening om overnevnte, og forresten var det vi som stjal fenalåret til Sjefen mohahahaaaa

  6. #6
    Gjest
    Vet det og, hevnen er grusom og kommer når du minst venter det. Hugo er langsint for den ....

  7. #7
    Gjest
    Pansret 290:

    Varm, svett, treg...og ac som ALDRI funker!
    Men den TÅLER 7,62 i bakrutene!!

  8. #8
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Men den TÅLER 7,62 i bakrutene!!
    Innenfra eller utenfra ?

  9. #9
    Gjest
    Hehe, ihvertfall utenifra.
    Trolig da også fra innsiden.Overlater til andre å finne det ut...

  10. #10
    Gjest

    PMB

    Var en del bort til PMB da jeg var i kp. 2 i Garden.
    Helt greie de. Litt tunge, høyt tyngdepunkt, tåler litt kuler og krutt. Og skyteskår til mp5.

  11. #11
    Gjest
    Jeg har kjørt littegrann rundt i pansret 290, av gamletypen uten skyteskår. Den bærer sterkt preg av at drivverk og hjuloppheng ikke er dimensjonert for all den ekstra vekta. Treg og gynger skummelt på krøtterstiene som går for bygdeveier i Bosnia. Hengslene går i stykker om dørene blir stående for lenge oppe, de tåler ikke vekta. Veldig trang innvendig og med en seteløsning som gjør det vanskelig å utnytte plassen godt. Lite vinduer gir deg dårlig oversikt over hva som foregår rundt. Vanskelig å komme ut fra de to baksetene, særlig med utrustning. Klappsetene bakerst er torturinstrumenter for alle over 1,55. Dersom alle seteplassene er fylt opp er det ikke plass til utstyr overhodet (og maksvekta er vel trolig overskredet forlengst). Ingen mulighet til å komme ut over tak om dørene skulle bli blokkert, f.eks. bokset igjen av en folkemengde.

    En grei bil til å frakte to, maks tre mann med lite utstyr med litt ekstra beskyttelse. (Observatør, liaison, mini-kdovogn?) Som administrativt kjøretøy har den for lite lastekapasitet, som patruljekjøretøy ditto, samt at kjøreegenskaper, observasjonsmuligheter og ikke minst muligheten til raskt å pelle seg ut mangler.

    Det eneste gode jeg kan si er at den var det eneste kjøretøyet vi hadde med fungerende A/C, og at det ikke var så mye vindstøy som i en softtop. Å ja, hvis du liker sånt kan den dra en grusom breisladd;-)

  12. #12
    Gjest
    De pansrede 290 som er i Afg har jeg stort sett kjørt siden de ble tatt ned til bruk av CIMIC, og jeg var i siste kontingent CIMIC der nede. AC fungerte til slutt på alle, men det tok tid. De ristet fullstending istykker på afghanske veier. Siden jeg er enig for foregående innlegg og de har null minebeskyttelse (og faktisk er farligere enn upansrede når de treffer miner) er de etter min mening fullstendig uegnet til tjeneste i Afg. En motor som overhodet ikke står i stil til bilen hjelper ikke. De skulle vært skrotet etter Kosovo, og burde vært erstattet for lenge siden. Realiteten er vel som vi antok mens vi var der at det må stryke med folk før Forsvaret forstår hvor farlige de bilene egentlig er. Våre folk foretrakk stort sett Landcruiserne vi hadde siden de hadde manøvreringsevne, hastighet og framkomstevne langt ut over panserpaddene.

    Med tanke på at Forsvaret ikke bare sendte dårlige 290er, men også utslitte biler ned til Afg, biler som ikke var verdt i nærheten av transportkostnaden med fly ned, blir nok 290ene brukt i lang tid framover. Inntil noen dør, det blir skandale hjemme, nye biler blir kjøpt inn i all hast som viser seg å være minst like dårlige, nye folk dør, nye innkjøp etc etc etc. Norge er vel eneste land representert i Afg idag som ikke har et seriøst program igang for å kjøpe inn skikkelige pansrede biler. Både Danmark og Sverige er i full gang. Andre har eller vil snarlig kjøpe inn. Norge ser ikke ut til å gjøre noe.

  13. #13
    Gjest
    Litt utenfor debatten men er i ESK1 nå på skjold og vi skal bli oppsatt på MB Ultra Light (ja, 240 med grillrister foran vinduene og MG3 på taket). Ikke akkurat noe å føle seg særlig trygg i, i og med at det er pressening over alt og kun MG skytter som ser nogenlunde hva som skjer. I tillegg var de gamle og fæle, forsvarssjefen spurte om de hadde gått 300.000 km (gått rundt 30.000) da han satt på og etter 5 min tur besluttet de å bruke sivil biler resten av dagen....yihaa

  14. #14
    Gjest
    MB 290P er noe dritt. Det var alltid noen deler som gikk til helvete.
    Foretrekker MB 240 med gitter, fremfor 290P.

  15. #15
    Gjest
    Nissan Terrano II er komfortabel. MB240 er kanskje det artigste kjøretøyet forsvaret har i stor skala. 290 er.. håpløs på alle måter.

  16. #16
    Gjest
    Norge er vel eneste land representert i Afg idag som ikke har et seriøst program igang for å kjøpe inn skikkelige pansrede biler. Både Danmark og Sverige er i full gang. Andre har eller vil snarlig kjøpe inn. Norge ser ikke ut til å gjøre noe.
    På en eller annen kjøreskole oppe i nord ble et pansret kjøretøy ved navnet Dingo testet. Kanskje det skjer noe likevel, men sånn vi kjenner Forsvaret tar det vel x-antall generasjoner før det skjer noe...

    Dingoen finner du øverst til høyre http://www.kmweg.de/

  17. #17
    Gjest
    Norge er vel eneste land representert i Afg idag som ikke har et seriøst program igang for å kjøpe inn skikkelige pansrede biler. Både Danmark og Sverige er i full gang. Andre har eller vil snarlig kjøpe inn. Norge ser ikke ut til å gjøre noe.
    På en eller annen kjøreskole oppe i nord ble et pansret kjøretøy ved navnet Dingo testet. Kanskje det skjer noe likevel, men sånn vi kjenner Forsvaret tar det vel x-antall generasjoner før det skjer noe...

    Dingoen finner du øverst til venstre. Klikk på den http://www.kmweg.de/

  18. #18
    Gjest
    Dingo'en er nice. Tyskerne bruker den mye i Afghanistan.
    Den har til og med ordentlige recaro-seter til skytteren som styrer MG'en med en spak inne i vogna.

  19. #19
    Gjest
    Dingo er STOR, og en helt annen klasse enn pansret 290. De fleste land innfører nå nye kjt i samme klasse som 290en, og nå jobbes det også med det i Norge. Får håpe de endelig velger noe som tåler roadside IED og også trykk underifra. Pansret 290 er en dødsfelle ved eksplosjon under bilen.



Lignende tråder

  1. P 5444 - Pansret stridsoppklaringssystem
    By Rittmester in forum Landsystemer
    Svar: 38
    Nyeste innlegg: DTG 020044A Feb 19,
  2. Opptak Pansret Ingeniørkompani C
    By milanz in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 26
    Nyeste innlegg: DTG 151122A Nov 10,
  3. Pansret ingeniørkompani A & B
    By 0ystein in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 271529A May 10,
  4. Pansret Oppklaring
    By cap in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 262232A Jul 05,

User Tag List

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •