Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 29 av 29

Tråd: kan noen hjelpe meg!?

Gjest

kan noen hjelpe meg!?

Beklager at jeg stiller dette spm, men jeg vil få klarhet i hva som er forskjell på Marinejeger, Fallskjermjeger og Spesialjeger...

Takk på forhånd

MVH RoMeo.

Gjest
    Mjk og Spesialjegere er de eneste spesialstyrkene vi har. Mjk(marinen)= SEA AIR LAND. Små enheter. Stor kompetanse i alt men best i sjø. Spesialjeger(hæren) (Sea) AIR LAND Mere en anti-terror styrke. Stor komptanse i alt best på land. Fallskjermjeger Mindre infantrienheter som hopper i fallskjerm. Vanlig førstegangstjeneste soldater. Ikke operative.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eks-MDK
    Fallskjermjeger Mindre infantrienheter som hopper i fallskjerm. Vanlig førstegangstjeneste soldater. Ikke operative.
    Greit at du prøver å få frem et poeng ved å sette ting på spissen. Men det svaret der er når sant skal sies delvis direkte feil, delvis misvisende

Fallskjermjegertroppen ved HJK har ingenting med infanteriet å gjøre; skjønt jeg lurer på om ikke avdelingen (HJK) engang i tiden var underlagt infanteriet, men det var i så fall før de fleste brukerne på forumet her var født

Fallskjermjegertroppen ved HJK hopper ikke mye i fallskjerm. Men det er en myte det er lett å forstå og med visse historiske røtter ;) Fallskjerm er en av mange innsettingsteknikker de benytter seg av på linje med helikopter, apostlenes hester og diverse fartøy og kjøretøy

Det finnes knapt "vanlige førstegangstjeneste soldater" i Norge idag. Og det er ingenting vanlig med utdanningen til fallskjermjegertroppen ved HJK. Det er sansynligvis den mest påkostede, 1-årige utdanning av vernepliktige i verden

De eneste norske operative avdelingene som for en stor del baserer seg på vernepliktige er garden og grensevakten. Slik sett er det korrekt at fallskjermjeger troppen ikke er operativ; i likhet med de aller aller fleste vernepliktige i Norge. Men utrykke "ikke operativ" kan lett misforståes. Fallskjermjegertroppen er en utdanningsavdeling, og ikke en stående operativ avdeling

Gjest
    ...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Fallskjermjeger Mindre infantrienheter som hopper i fallskjerm. Vanlig førstegangstjeneste soldater. Ikke operative.
    Greit at du prøver å få frem et poeng ved å sette ting på spissen. Men det svaret der er når sant skal sies delvis direkte feil, delvis misvisende

Fallskjermjegertroppen ved HJK har ingenting med infanteriet å gjøre; skjønt jeg lurer på om ikke avdelingen (HJK) engang i tiden var underlagt infanteriet, men det var i så fall før de fleste brukerne på forumet her var født

Fallskjermjegertroppen ved HJK hopper ikke mye i fallskjerm. Men det er en myte det er lett å forstå og med visse historiske røtter ;) Fallskjerm er en av mange innsettingsteknikker de benytter seg av på linje med helikopter, apostlenes hester og diverse fartøy og kjøretøy

Det finnes knapt "vanlige førstegangstjeneste soldater" i Norge idag. Og det er ingenting vanlig med utdanningen til fallskjermjegertroppen ved HJK. Det er sansynligvis den mest påkostede, 1-årige utdanning av vernepliktige i verden

De eneste norske operative avdelingene som for en stor del baserer seg på vernepliktige er garden og grensevakten. Slik sett er det korrekt at fallskjermjeger troppen ikke er operativ; i likhet med de aller aller fleste vernepliktige i Norge. Men utrykke "ikke operativ" kan lett misforståes. Fallskjermjegertroppen er en utdanningsavdeling, og ikke en stående operativ avdeling
    Uff da! Tydeligvis noen som føler seg tråkka på tærne... 1. Ikke operativ = Ikke operativ. Så enkelt er det. 2. FJ er ikke den mest påkosta førstegangstjenesten i norge engang. 3. Det fins bare vanlige førstegangstjeneste soldater i norge. (med mindre du går befalsskole,befalskurs). Håper da de uvanlige blir sila ut under rekrutten.... Og FJ er ikke vanskeligere enn en del andre avdelinger som ikke hopper fallskjerm... (ser ikke nødvendigheten å bringe opp eksempler.)

Gjest
    Og FJ er ikke vanskeligere enn en del andre avdelinger som ikke hopper fallskjerm... (ser ikke nødvendigheten å bringe opp eksempler.)
    Da har jeg gått glipp av noe her, så kan du vennligst presisere/komme med eksempler?

Gjest
    Fjernoppklaring, mdk f. eks.

Gjest
    Hehe, så for meg at mdk ville dukke opp ja...
    Vet ikke helt...

Gjest
    Det er en relativt stor forskjell på fjernoppklaring og fallskjermjeger, både når det gjelder penger brukt, og utdanning gitt

Gjest
    Da jeg ikke kan se noen som har svart på det opprinnelige sørsmålet godt nok etter min mening skal jeg gjøre det..

Marinejegere er sjøforsvarets spesialjegere. Marinejegerkommandoen består av "vervede" som etter sin utdannelse går inn i en operativ avdeling som er til disposisjon for ulike typer oppdrag. Disse er på kontrakt på X antall år.

Hærens Jegerkommando består av FSK og FJ. FSK er den operative delen av HJK. Her er det spesialjegere som er "ferdig" med sin grunnutdannelse og satt inn i enheter. FSK, betyr Forsvarets Spesialkommando.

Fallskjermjegere er som nevnt underlagt HJK. Disse er ikke spesialjegere eller operative i den forstand at dem kan brukes i noen form for oppdrag ala FSK. Disse er soldater som er inne til Førstegangstjeneste.

Tidligere var det her FSK hentet sine menn. Etter sin førstegangstjeneste ble de tatt opp som spesialsoldater om de viste seg bra nok. (opptak)

En debatt om hvilken soldater som koster mest i Norge skal ikke jeg kaste meg inn i. Heller ikke hva som er vanskeligst. En slik debatt er bare tull!!!! For en som er godt trent, god psyke, rette personen osv vil det ikke være så utrolig vanskelig å komme inn i FJ-troppen, mens for en annen en vil det være nesten umulig osv..Ser ikke at man kan komme til enighet her.

Nå har jeg vært i Forsvaret en hel del år og lært meg at man skal ikke overvurdere sin egen avdeling eller våpenart. All erfaring og furnuft tilsier at mange avdelinger gjør som Nils Arne Eggen sier så fint... Man spiller hverandre gode. Hva er en dykker uten båt, og hva er en fallskjermhopper uten fly. Respekter andre og bruk vidvinkelen!!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av SeksEn
    . Hva er en dykker uten båt, og hva er en fallskjermhopper uten fly. Respekter andre og bruk vidvinkelen!!
    Hva er en grensevakt uten russergrensa??

Vi er en salig blanding av soldater som mestrer en hel haug med forskjellige saker i et mildt sagt utrivelig klima. Uansett om vi går, dykker, flyr eller fastroper oss inn i elendigheten tror jeg det er en sak som teller; Feltdøgn og atter feltdøgn. Når disse mennesken skal inn i feks HV-I nå tror jeg det kan bli væældi arti sjø.

Gjest
    Uff da! Tydeligvis noen som føler seg tråkka på tærne...
    Neida, jeg er ikke tråkket på tærne, og har ingen grunn til det. Jeg har ingen tilknytning til noen av de nevnte avdelingen, inkludert både mdk, garden og grensevakten, eller til militæret forøvrig for den saks skyld. Jeg reagerer bare på feilene i fremstillingen din

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Uff da! Tydeligvis noen som føler seg tråkka på tærne...
    Neida, jeg er ikke tråkket på tærne, og har ingen grunn til det. Jeg har ingen tilknytning til noen av de nevnte avdelingen, inkludert både mdk, garden og grensevakten, eller til militæret forøvrig for den saks skyld. Jeg reagerer bare på feilene i fremstillingen din
    Hvilke feil?

Gjest
    Eks-MDK, ikke personlig ment, men er det med overlegg at du skal diskutere eller provosere i innleggene dine?
    Eller er det bare jeg som er teit og oppfatter det sånn? :)

Gjest
    alltid gøy med en diskusjon vettu! Er det ikke derfor vi e her?

Gjest
    FJ har aldri vært infanterister, men kavalerister.

Gjest
    motatt slutt!

Gjest
    Ikke for å være ufin men... mottatt skrives med 4 t`er bare så vet du det ; )

Gjest
    Siden navnet pa denne traden, sa poster jeg innlegget mitt her ;)
    Jeg for ikke signaturen til a virke pa profilen min ???

Mvh SpesJeg

Gjest
    Hadde jeg ogsa skrive feil No Fear ? :) :)

Mvh SpesJeg

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpesJeg
    Siden navnet pa denne traden, sa poster jeg innlegget mitt her ;)
    Jeg for ikke signaturen til a virke pa profilen min ???

Mvh SpesJeg
    Ser ut til at signaturen fungerer fint.
    Btw; Er 6'eren sluppet nå...?Bra?

Gjest
    yoo ;) yupp fikk fixa det til slutt, hehe ;) Nopp den har ikke blitt sluppet enda...:p men det finnes trailer da :)

Mvh SpesJeg

Gjest
    FJ er den vernepliktige delen af HJK, FSK er betegnelsen på personell fra HJK og MJK når de opererer under politiet.
    am i wrong?

Gjest
    your wrong

Gjest
    care to elaborate? =)

Gjest
    fant forøvrig denne, sannsynligvis ikke heeelt til å stole på men

Gjest
    http://www.mil.no/haren/start/fakta/...rticleID=66741

litt sprikende på dette, også innad på forsvarsnett. det er uansett relativt uvesentlig, ergo ikke verdt å diskutere. da skal jeg heller gi meg =)[/url]

Gjest
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=34057
    denne støtter forøvrig min teori ;p

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •