Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: HJK/MJK - Valgets kvaler

Gjest

HJK/MJK - Valgets kvaler

Skal ikke grave opp gamle diskusjoner, jeg bryr meg ikke om hvem som er "best" eller har hardest tjeneste i den grad.

For øyeblikket heller jeg mot både HJK og MJK, fikk 9 blank på sesjon for 2 år tilbake og har utsatt inkallingen pga trening og opp-psyking.

MJK kan man hoppe rett inn fra day 1 i førstegangstjenesten (vel, nesten), mens på hærens side er det først FJK (eller annen førstegangstjeneste / befal ) og så spesialjeger, som er vel hærens svar på MJ. Mens FJ/SJ veien høres mer variert ut, så er MJ mer tiltalende på andre måter.

Uff, har noen måneder å finne ut av det på, tenkte jeg kunne dele mine tanker :p

Ikke sikker på om MJK er operativ i Ramsund (ugh!) eller ved haakonsvern heller.

Og så var det det med et sosialt liv (kone, barn) under 7-års-kontrakten da.

Utdanningssyklusen virker annerledes, som får meg til å helle mot SJ, som virker å ha en mer "normal" utdanning. MJ virker mer ekstrem og tidskrevende (vil ikke være 50 km for harstad i 3 år :p)

Mange tankekors for meg
    Noe av dette vet jeg, resten er antagelser, så be gentle :p

Edit: Tema-redigering

Gjest
    Nå er ikke jeg noe guru på hva som er forskjellene på de to, men jeg kan jo poste det som står på siden til mjk på mil.no

Marinejegerkurset

Søknadsfrist for marinejegerkurset er 15. april hvert år.

Utdanning
    Marinejegernes utdanningsplan (MUP) består av fem utdanningsplaner. MUP 1 er marinejegerkurset som er inndelt i følgende faser:

* Opptak
    * Felt
    * Sjø
    * Fallskjerm
    * Avslutning

1. Opptaksperioden
    Kurset starter med en opptaksperiode på omkring fire uker. Første del av opptaket foregår på KNM Harald Haarfagre som er Sjøforsvarets rekruttskole og ligger i Stavanger. De første dagene går med til gjennomføring av fysiske opptaksprøver, evnetesting, intervju og legeundersøkelse.

Etter noen dager flyttes opptaket ut av rekruttskolen. Da gjennomføres MJKs rekruttskole, som er en kombinasjon av grunnleggende militær opplæring og utvelgelse blant kandidatene. I denne perioden gjennomføres fysisk trening, våpenopplæring, sanitet, samband og feltdisipliner på et grunnleggende nivå.

Den fire uker lange opptaksperioden avsluttes med en feltmessig øvelse der kandidatenes motivasjon og utholdenhet testes. Øvelsen kalles av endel andre avdelinger for ”helvetesuke”. Marinejegerkommandoen kaller det for en ”innføringsøvelse” noe som forteller at dette er en innføring i de anstrengelser som i stor grad preger et marinejegerkurs. De kandidatene som gjennomfører innføringsøvelsen, har bestått opptaksperioden og blir Marinejegeraspiranter. Aspirantene overføres deretter til Haakonsvern orlogsstasjon i Bergen.

2. Feltperioden
    I feltperioden gjennomfører aspirantene opplæring og trening med ulike våpen. Aspirantene skal blant annet bli gode i håndtering av sitt primærvåpen. Feltperioden inneholder disse disiplinene:
    - Bruk av 2-manns kajakk i et amfibisk scenario
    - Navigasjon i terrenget med kart og kompass
    - Etablering og drift av ulike typer baser i felt
    - Skyting med ulike våpen
    - Øvelser i kystsonen
    - Mye fysisk trening og utmarsjer

Feltperioden avsluttes med en krevende øvelse som inneholder det meste av det som er gjennomgått i feltperioden.

3. Sjøperioden
    Aspirantene skal lære undervannssvømming og kunne navigere under vann. De får opplæring i å bruke et apparat der ulike gasser benyttes, og der valg av gass avhenger av type dykking.

I sjøperioden lærer aspirantene å bruke gummibåt med påhengsmotor. Dette er det mest benyttede fremkomstmiddel for marinejegere i alle verdens land der disse finnes. Gummibåt med motor skal kunne pakkes, rulles, løftes, skjules, slepes, bæres, droppes fra fly, og ikke minst kjøres. Gummibåten får plass i andre transportmidler som benyttes av marinejegere, som for eksempel ubåt, helikopter og større hurtiggående båter. Aspirantene lærer å bruke sjøkart og får trening i navigasjon i mørke.

Aspirantene lærer å samvirke med andre enheter i Sjøforsvaret. I denne sammenheng er undervannsbåter og MTBer helt sentrale.

4. Fallskjermutdanning
    Utdanningen gjennomføres ved HJK på Rena og varer i om lag to uker. Aspirantene lærer å hoppe fallskjerm der det benyttes automatisk utløst (line) rundkalott skjerm. Kurs og trening i frittfall hopping gjennomføres senere i tjenesten ved MJK

5. Avslutningsperioden
    De to-tre siste ukene av Marinejegerkurset inneholder en momentøvelse der aspirantene planlegger og gjennomfører en øvelse som inneholder samtlige disipliner og ferdigheter som er gjennomgått. Perioden inneholder også teoretisk eksamen og individuelle ferdighetstester. Det hele rundes av med en verdig avslutningsseremoni.

Gjest
    men trodde du at man var operatør allerede, neida:

Videregående marinejegerutdanning

Marinejegernes utdanningsplan 2
    De nyutdannede marinejegerne blir overført til Marinejegerkommandoen og fordelt på ulike patruljer i opplæringstroppen. Utdanningen starter med vintertrening og påfølgende deltakelse på en stor vinterøvelse i Nord-Norge.

Ingenting er så krevende som å operere i arktisk klima.
    "Når det er to meter snø, gradestokken viser mange minus, du legger igjen spor uansett hvor du går, vannet fryser og pulken er full av bly. Da skal en marinejeger operere like lydløst, like raskt og effektivt som før".

Spesialstyrkenes utstyr er svært avansert. Dette krever kurs og opplæring for at vi skal kunne være i stand til å operere optimalt. Samband, optikk, våpen, sanitet og nye transportmetoder må læres og trenes under alle forhold.

Først etter å ha gjennomført grunnutdanningen, Marinejegerkurset (MUP1), den grunnleggende utdanningen ved MJK i Nord-Norge (MUP2) og gjennomført ”vinge-høring,” det vi si at du prøves i alle disiplinene du har vært gjennom det siste året, får du tildelt Marinejegervingen og kan kalle deg marinejeger.

Marinejegernes utdanningsplan 3 til 5
    Det vil allikevel fortsatt være et godt stykke frem før du er klar til strid. MUP3 til MUP5 er skrittene videre mot en karriere som fullt operativ marinejeger. Treningen fortsetter. En operativ marinejeger blir aldri utlært. Moderne krigføring stiller stadig strengere krav til kompetanse, fleksibilitet og utstyr. For å utføre de oppgavene vi er pålagt, må vi ha tilgang på en del ressurser, og ikke minst oppgavene forutsetter en omfattende opplæring og hard trening.

En marinejeger skal være i stand til å tilbakelegge store distanser, med tung sekk, under alle klimatiske forhold, hele året og ALLTID komme frem. De fysiske belastningene er store selv om den største muskelen vi bruker er den vi har mellom øra…

MUP3-5 går videre i alle disipliner og tar operatørene til et kompetansenivå som er forbeholdt de med Marinejegervingen. For øvrig er prinsippene like, uansett hva man driver med her i verden; fysiske og tekniske ferdigheter krever trening, trening, trening!

slenger på en kjekk oversikt over hvordan din karriere kan se ut

Gjest
    Hehe takk for respons :)

Den har jeg studert, har studert det meste jeg har funnet faktisk, men det er fremdeles vagt, kanskje jeg er dum :P

Mer konkret tenkte jeg, hva gjør du som MJ i beredskap. Hva går egentlig jobben ut på, i den forstand av at, står du opp 6, hjemme, går på jobb og er tilbake litt etter middag + evt øvelser / skarpe oppdrag..

Etter MUP2 så får man vel full lønn (mup3-5) vil jeg anta.

Så, utdanningen tar 3 år, du får tilbud om kontrakt, thats it?

Har lest / sett det meste som er tilgjengelig for meg ang. MJK/HJK, utenom operasjon sab da.. (som jeg vil gjerne, gjerne ha tak i :)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Isbil
    Hehe takk for respons :)

Den har jeg studert, har studert det meste jeg har funnet faktisk, men det er fremdeles vagt, kanskje jeg er dum :P

Mer konkret tenkte jeg, hva gjør du som MJ i beredskap. Hva går egentlig jobben ut på, i den forstand av at, står du opp 6, hjemme, går på jobb og er tilbake litt etter middag + evt øvelser / skarpe oppdrag..

Etter MUP2 så får man vel full lønn (mup3-5) vil jeg anta.

Så, utdanningen tar 3 år, du får tilbud om kontrakt, thats it?

Har lest / sett det meste som er tilgjengelig for meg ang. MJK/HJK, utenom operasjon sab da.. (som jeg vil gjerne, gjerne ha tak i :)
    du er ikke så dum skjønner du :-) , fordi: hva en marinejeger gjør en helt vanlig dag på jobb (nå er vel ikke en arbeidsdag for en marinejeger, men alikevel) finner man vel bare ut om man blir marinejeger? Men så kan man jo spekulere, og det liker vi jo godt :-)

På spørsmålet om lønn er jeg usiker. Jeg vet at man som vernepliktig hos HJK gis kontrakt som grenader under 1. utdanningshalvår. Etterhvert får man jo sersjantkurs og da mottar man lønn etter grad og ansiennitet. Det er sikkert ikke veldig ulikt i MJK.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av RKID
    Men så kan man jo spekulere, og det liker vi jo godt :-)
    ....og det "hater" avdelingene dere gjør....

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av RKID

du er ikke så dum skjønner du :-) , fordi: hva en marinejeger gjør en helt vanlig dag på jobb (nå er vel ikke en arbeidsdag for en marinejeger, men alikevel) finner man vel bare ut om man blir marinejeger? Men så kan man jo spekulere, og det liker vi jo godt :-)

På spørsmålet om lønn er jeg usiker. Jeg vet at man som vernepliktig hos HJK gis kontrakt som grenader under 1. utdanningshalvår. Etterhvert får man jo sersjantkurs og da mottar man lønn etter grad og ansiennitet. Det er sikkert ikke veldig ulikt i MJK.
    Godt å høre :) (både at jeg ikke er så dum, og at det ikke er snakk om 10-års slaveleir :P)

Lønn spiller en mindre rolle for meg, siden det ikke er derfor jeg joiner. Men altså, hiver de mye penger etter meg, begynner jeg ikke å grine.

sigh, bare litt mer enn et halvt år igjen :)

Gjest
    Quote:

"Jeg kjenner marinejegere som har søkt seg over til HJK (spesialjegertjeneste), men det er mest for at Ramsund ikke akkurat er verdens navle: "Hvis MJK hadde vært i Bergen hadde jeg selvfølgelig fortsatt som marinejeger". Det stemmer nok at de har en viss avdelingsfølelse og tilhørighet (hvis en ikke tror på det en gjør, hvorfor driver en med det da?), men de har jo samarbeidet godt før, og "drittkastingen" er nok mest for moro skyld. De jobber jo i samme firma."

Aha, en del av problemstillingen min, 7+ år i ramsund, oppe med harstad, høres IKKE fristende ut, og kan bli et vippepunkt ang valg :)

Ble medlem
    1970
    Har vært på Rena et par ganger, er ikke akkurat verdens navle det heller:)
    Men dog, det er jo nærmere Oslo da.

Jeg synes iallefall at det i en slik sammenheng bør valget bli avgjort av hva du har mest lyst til å drive med. Er kanskje litt lettere for meg, ser ikke på Harstad som alt for langt borte.

Gjest
    Mjoo..

Regner med at stasjoneringen blir i ramsund ja..

Rena er helt klart mye mer sentralt sånn sett.

Hva jeg har mest lyst å drive med... ja det var det da :)

"Mine beste år så lang, er de åra jeg hadde i Ramsund, hvor det bor ca 600 mennesker og 1 time fra nærmesete by, Harstad." - Torry. Hurray.

Gjest
    Da vi er inne på info og detaljer rundt HJK og MJK vil jeg for ordens skyld gjøre oppmerksom på at vi ikke går i dype spekulasjoner og beskrivelser utover hva dere gjør sålangt. Detaljer vedrørende alt utover offentlig kjent informasjon ønskes som kjent ikke i disse trådene.

Gjest
    Aha, en del av problemstillingen min, 7+ år i ramsund, oppe med harstad, høres IKKE fristende ut, og kan bli et vippepunkt ang valg :)
    Hei Isbil! Du høres ikke helt motivert/klar for en slik tjeneste?
    Hvis du ikke takler beliggenheten pga. for lite samfunn/mennesker/utesteder/tilbud å tilby så må jeg desverre informere deg om at tjenesten hos MJK/HJK ja, for den saks skyld vanlig jegertjeneste ikke passer for deg da denne tjenesten handler om å operere mye i områder med lite/ingen mennesker/bebyggelse langt til fjells/skogs både i godt og dårlig vær.

Du får tenke gjennom saken og avgjøre selv hva som passer!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Hei Isbil! Du høres ikke helt motivert/klar for en slik tjeneste? Hvis du ikke takler beliggenheten pga. for lite samfunn/mennesker/utesteder/tilbud å tilby så må jeg desverre informere deg om at tjenesten hos MJK/HJK ja, for den saks skyld vanlig jegertjeneste ikke passer for deg da denne tjenesten handler om å operere mye i områder med lite/ingen mennesker/bebyggelse langt til fjells/skogs både i godt og dårlig vær.
    Tull! Det er ingen motsetning mellom å akseptere og like en til tider isolert felttjeneste, og å faktisk like å se folk på sin egen fritid. Skulle man følge dette resonnementet ville samtlige i Norges spesialstyrker være asosiale, ensomme ulver. Slik er det ikke.

Gjest
    Hei Isbil! Du høres ikke helt motivert/klar for en slik tjeneste?
    Hvis du ikke takler beliggenheten pga. for lite samfunn/mennesker/utesteder/tilbud å tilby så må jeg desverre informere deg om at tjenesten hos MJK/HJK ja, for den saks skyld vanlig jegertjeneste ikke passer for deg da denne tjenesten handler om å operere mye i områder med lite/ingen mennesker/bebyggelse langt til fjells/skogs både i godt og dårlig vær.

Du får tenke gjennom saken og avgjøre selv hva som passer!
    Som harding sier, jeg er sterkt uenig.
    Det er tross alt snakk om en jobb som går utover 10 år av livet mitt.
    Jeg tviler ikke på min motivasjon, og den har snarere ikke mye å gjøre med mine bekymringer.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av harding
    Hei Isbil! Du høres ikke helt motivert/klar for en slik tjeneste? Hvis du ikke takler beliggenheten pga. for lite samfunn/mennesker/utesteder/tilbud å tilby så må jeg desverre informere deg om at tjenesten hos MJK/HJK ja, for den saks skyld vanlig jegertjeneste ikke passer for deg da denne tjenesten handler om å operere mye i områder med lite/ingen mennesker/bebyggelse langt til fjells/skogs både i godt og dårlig vær.
    Tull! Det er ingen motsetning mellom å akseptere og like en til tider isolert felttjeneste, og å faktisk like å se folk på sin egen fritid. Skulle man følge dette resonnementet ville samtlige i Norges spesialstyrker være asosiale, ensomme ulver. Slik er det ikke.
    ¨Tull¨ sier du! Du legger ord i min munn når du skriver at jeg mener at ¨en person må være asosial ensom ulv for å ha jegerpotensiale¨ for det var ikke det jeg skrev eller mente.
    La meg prøve igjen med andre ord. Hvis en person ikke takler å være innkvartert/trene i en leir/treningsfelt langtvekkistan fra resten av bebyggelse/samfunnet så vil de ikke takle jegertjenesten som jo for det meste handler om å være mye for seg selv enten med makker/laget med ingen eller lite kontakt med omverdenen. De skal jo under oppdrag kunne klare seg i lange perioder uten etterforsyninger og kontakt med omverdenen. Hvis denne følelsen starter allerede i leir/garnison så sliter mann delux i felt.
    Men det med ensomme ulver er faktisk ikke langt i fra sannheten Harding. Hvis du sammenligner et jegerlag/tropp med en ulveflokk så er begge skye for alle fremmede da de ønsker å opererer i det skjulte. Men ser du innadmessig i begge ¨leire¨ så settes det sosiale og samarbeid høyt på dagsorden. Det med at ulver foretrekker å jakte ensomt (som feks. gaupa) er en myte.

Isbil : det var ikke negativt ment, men bare et lite tips til deg før du kaster deg ut i et slikt opptak/utdannelse. Ønsker deg lykke til uansett valg du tar. Finns det vilje så finns det vei!

Gjest
    Hvordan man trives på et slikt sted er vell litt person avhengig og da . Å drar du med deg dama fra bergen eller Oslo for å bo der i 7 til 10 år så har du god tro :-) Du får nok litt andre ting å fundere på da det ultimatet kommer fra baben at ho ikke vill bo i den stein røysa lenger .

Gjest
    hvis hun da i det hele tatt kan tenke seg å dra dit in the first place.. Vil jo gjerne ha en interessant jobb og kontakt med sine hun og.. å være i et parforhold er ikke alltid kombinerbart med selvrealisering..

Gjest
    litt off topic men

er ikke altid så ille å tjenestegjøre i folketomme områder. er selv grensejeger på GJøkåsen helt sør i finmark på russergrensa. har vokst opp i tønsberg og altid hatt mye folk rundt meg, men må si at tjenesten der oppe er helt fantastisk.

Gjest
    for all del, men litt forskjell på og tjenestegjøre der ett år som 18/19 åring og på å flytte til harstad/rena/kirkenes for familiemedlemmer som kjærester og samboere.. da bør det liksom passe inn i hennes/hans planer også for at det skal fungere over tid.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    for all del, men litt forskjell på og tjenestegjøre der ett år som 18/19 åring og på å flytte til harstad/rena/kirkenes for familiemedlemmer som kjærester og samboere.. da bør det liksom passe inn i hennes/hans planer også for at det skal fungere over tid.
    For å være skikkelig kjønnsfascist: Du kan jo prøve med noe babyprat, så har hun noe å styre med mens du tygger tang.

Gjest
    Med en samboer som er møkk lei av at venninnene skal ha henne til å holde disse babyene deres så er vel ikke det løsningen.. :)

Gjest
    Med en samboer som er møkk lei av at venninnene skal ha henne til å holde disse babyene deres så er vel ikke det løsningen.. :)
    Det slår inn noe artige hormoner når det begynner å bli behov for større klær, så det går nok bra.

Gjest
    bare å fore på med smågodt og kjeks med fet ost altså?:) føler jeg drikker av en kilde med endeløs visdom her nå! :)

Gjest
    bare å fore på med smågodt og kjeks med fet ost altså?:) føler jeg drikker av en kilde med endeløs visdom her nå! :)
    :)))) Uansett hva du velger å satse på må du jo regne med lite tid med dama i perioder, spesielt i børja. Det blir et spesielt liv for både deg og henne, og det bør dere jo begge ha tatt stilling til på forhånd.

Gjest
    jegere i alle former er mer og mer urbane slik resten av subben, så du kommer til å klare dette fint uansett om du velger mora eller dattera...

Fokuser på andre ting på veien mot opptaket. Søk begge og velg når tiden nærmer seg. Tren lavintensitet siste måned før opptak.

Ble medlem
    1970
    Er en ting jeg lurer på...Jeg tenker å ta utdanning som sivilingeniør på 5 år...Hvis jeg da blir over 25 år kan jeg ikke da ta spes.jeger opptak?

Gjest
    Sist jeg sjekket var øvre aldersgrense for menige 25 år.
    Mulig de gir disp...ring og hør.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •