Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 24 av 24

Trd: Br det vre mer penhet om spesialstyrkene?

Gjest

Br det vre mer penhet om spesialstyrkene?

I en tid der mer og mer informasjon gjres tilgjengelig, s legges det fremdeles lokk p informasjon rundt vre spesialstyrker. Allmenheten kan lese i aviser at "spesialsoldater sendes i mnedsskiftet til Afghanistan", men noe mer informasjon utover dette er vanskelig oppdrive. Er dette akseptabelt i 2005? Jeg tror mange nordmenn er interessert i f vite mer konkret og oppdatert informasjon om hva spesialstyrkene gjr p oppdrag. Det kan typisk vre informasjon som "FSK-soldater skjt og drepte i gr 4 afghanske personer med tilknytning til det internasjonale terrornettverket Al-Quida", og s gjerne med kommentar av Hanevold: "vi gjennomfrte en vellykket operasjon, og ingen av vre soldater ble skadet". P denne mten fr folk innsikt i hva det er vi konkret bidrar med, uten at det trenger avslres styrkens samlede antall eller hvem soldatene er. Jeg tror mange nordmenn ville blitt positive til bruke penger p spesialstyrkene, dersom de fr oppdatert informasjon om hvordan styrkene brukes. Selv ville jeg, hvis jeg dagen derp kunne lese i avisa der de oppsummerer grsdagens FSK operasjon tenkt "s flott at de driver rydder opp der nede. Dette sttter jeg virkelig". Selv synes jeg det er totalt uinterressant og nrmest meningslst lese om at spesialsoldater er hedret for god innsats i utlandet, flere mneder i ettertid. Tror snn informasjon provoserer mer enn den gavner.

Hva mener dere, br vi pne opp for mer informasjon om spesialstyrkene, eller br det fortsette vre like hemmelighetsfullt?

Gjest
    For min egen del er svaret delt;

Ja, jeg er nyskjerrig og skulle gjerne visst mer om de konkrete oppgavene/operasjonene der norske spesialstyrker er innvolvert.

Tja, mange er nok interessert i vite hva som foregr, MEN vil ikke ndvendigvis bifalle de beslutningene og handlingene som gjres av nordmenn i utlandet.

Nei, jeg tror ikke at mer penhet rundt spesialstyrkene vil vre positivt for folk flest.

Gjest

TJAA....

Norge tar generellt bedre vare p sine styrker enn en del andre land.
    I dagens terrorfyldte verden er det helt greit at vi ikke hrer hvem og hva og hvor vre spesialstyrker dreper. Dette er jo for deres egen sikkerhet. Det som kanskje kunne vert mer intressant er hvor mange av vre egne styrker som blir drept i utlandet.

Vis en galing med turban og skjerf rundt hodet hadde utslettet din familie hadde nok ogs du gjort noe for finne ut hvem som sto bak gjerningen. Det samme gjelder vel motsatt vei anntar jeg.

Dette handler bare om forst. FSK er de beste. De fr vi aldri vite noe om. MJK, MDK, KJK o.l fr vi mest sannsynlig heller vite lite om.

Vi nsker ikke terrorangrep i Norge gjr vi vel?

Gjest
    tror kansje folk vil vite mer av hva fsk gjr ut, men visst vi fr info av typen du nevnte, at vre styrker drepte 4 i gr, s vil folkets bifall til int.ops fall. det norske folk liker tru at vre folk ute ikkje dreper men hjelper. dei trur at kjk og dei andre som skal ut n ikkje skal i direkte kamp. men at dei skal sprenge vpen lager og slikt!

Gjest
    Nei, "folk flest" skal ikke vite mer om hvem og hva nr det gjelder disse styrkene. De skal jobbe "p dypet" og s f som mulig skal vite noe om hvem som er avgrde eller hvor de er.

Gjest
    Et interessant innlegg. Jeg samtykker med Foxtrot#3 og er enig i at allmenheten br f vite litt mer om hva som "egentlig skjer". Hvis ikke blir det mye synsing, mange tror de "ser og vet", noe det bare blir spekulasjoner av.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    For min egen del er svaret delt;

Ja, jeg er nyskjerrig og skulle gjerne visst mer om de konkrete oppgavene/operasjonene der norske spesialstyrker er innvolvert.

Tja, mange er nok interessert i vite hva som foregr, MEN vil ikke ndvendigvis bifalle de beslutningene og handlingene som gjres av nordmenn i utlandet.

Nei, jeg tror ikke at mer penhet rundt spesialstyrkene vil vre positivt for folk flest.
    Denne sttter jeg helt klart. Personlig skulle jeg gjerne visst mye mer, men sttter meg til at den politikken som n fres dvs at begrenset info er der for en grunn. Derimot skulle jeg gjerne se en eller annen biografi om noen r rundt tjenesten :-).
    Ved pne lokket til Pandoras boks for mye tror jeg at media, politikere og menigmann vil dra konklusjoner ut av det bl, og muligens delegge mer enn bra er. Vi fr legge vr lit til politikerene (ha-ha-ha!!) og forsvarsledelsen til at de tar de rette avgjrelsene rundt deployment osv.

Ser man opp igjennom historien s er ikke alle operasjoner like ren-hrige, like vellykkede osv og jeg tror ikke lille Norge er klar for "27 fiender drept", "feilsltt aksjon - 5 sivile drept" osv. Uten sammenlikning forvrig - se hva mediene klarer f ut av skyteepisodene til politiet..

L.

Gjest
    Enig med Learjet.

Allmennheten er ikke modne for vellykkede eller mindre vellykkede offensive operasjoner. S kan man jo sprre seg om vi skulle drevet med det i det hele tatt hvis allmennheten ikke godtar offensive operasjoner. Min personlig mening er at vi driver med disse operasjonene av politiske grunner for ivareta relasjon til USA, ikke for ta terrorister. Politisk hestehandel gjr seg sjeldenhet i sine enkeltheter.

Klart det kunne vrt kjekt vite hva som skjer, men samtidig er bare litt info ikke alltid bra. Det medfrer mye ukvalifisert synsing, s da fr man heller beholde lokket p.

Gjest
    detaljer om hva som skjer br nok samfunnet spares for, men det er allikevel viktig f ut generell info om hva slags oppdrag norske styrker gjennomfrer. det er jo faktisk en forutsetning i et fritt demokrati som norge, med verneplikt og greier, at folket forstr hva styrkene gjr utenlands. det ville garantert blitt regjeringskrise hvis det skulle vise seg at norske styrker drev med annen virksomhet enn det som er blitt informert om, da i strre art. noen feilskjr her og der kan man godta, men overhodet ikke i strre grad.

Gjest
    Hvem er "Hanevold"?? Er dette en fiktiv person.......????

Gjest
    Hanevik er jo kjent fjes om ikke annet i HJK sammenheng. Hanevold gr fort p ski og er sammen med Siri Halle...

Karl Egil Hanevik er nok navnet det refereres til.

Gjest
    Hanevik er tidligere sjef ved HJK.
    Nr det gjelder mer penhet om opperasjoner tror jeg ikke majoriteten av samfunnet har noe egentlig nske om og vite noe! Nr det gjelder de ute p venstresiden vil de bare benytte informasjon om slike opperasjoner til og sverte det almene inntrykket av det norske forsvaret!

Gjest
    ---

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av WatchDog
    Med unntak av nysjerrighet, hvilken grunn har det sivile samfunn til f vite detaljert informasjon fra spesialstyrkene... Ingen, det er svaret!
    Vel... Det er da andre hensyn som gjr seg gjeldene ogs da. I et demokrati s er penhet grunnleggende. Politisk kontroll og mulighet til pvirke hva en nsker at norske styrker skal gjre og ikke gjre vil vre et moment for mer penhet om spesialstyrkene.

Gjest
    Jeg legger ved en link til de danske spesialstyrker. Se nederst p siden, der er det linker til detaljerte briefinger angende spesialstyrkene og deres oppdrag i Afghanistan, bilder av personell er ikke sladdet. S her snakker man om en ekstrem penhet. Mye av stoffet er nok ogs beskrivende for de norske spesialstyrkenes oppdrag.

http://forsvaret.dk/FKO/Nyt+og+Press...er+gidsler.htm

Gjest
    jeg klarer ikke spille av filmene.
    lastet de ogs ned, det blir bare 125 kb
    hva er feil??

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Prohunter
    hva er feil??
    Itteno problem hos meg, s det er nok hos deg. Du fr trikse litt med brannmurer etc...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Prohunter
    hva er feil??
    Videoene er i wmv, s du m ha Windows Media Player installert. Har du det, s skal det bare vre trykke p linkene, s kjrer videoen i spilleren automatisk. Hvis du evt vil laste videoene ned, s hyreklikk linken og velg "Save Target As..." og legg det et sted du husker p pcen.

Gjest
    Faen - de glemte skarpskytteren sin...

Gjest

Litt offisiell spesialstyrkeinformasjon

Her flger litt offisiell informasjon om spesialstyrkene fra Forsvarsdepartementet, i forbindelse med budsjettet for 2006. Interessant lese at Forsvarsdepertementet her offentliggjr antallet spesialsoldater. Det er jo positivt at dette endelig offentliggjres, da blir det mindre spekulasjoner rundt det.

Antall spesialsoldater: samlet cirka 400 personer, inkludert personell spesialstyrke fra Rena, Rygge og Ramsund. Aktiviteten ved Hrens jegerkommando (HJK) vil bli prioritert og ke iht. ambisjonene for Forsvarets spesialstyrker og planlagt deltakelse i flernasjonale operasjoner. Aktiviteten ved Marinejegerkommandoen ker iht. kte ambisjoner for Forsvarets spesialstyrker. Byggeprosjektet for etablering av et anlegg for krig i tettbebyggelse (Close Quarter Battle) p Ramsund vil bli viderefrt i henhold til Stortingets vedtak og rammer. Fokus p personellsiden i 2006 vil derfor vre rekruttering og kompetanseutvikling av personell til Hrens hurtige reaksjonsstyrke, Hrens jegerkommando og vrige avdelinger som skal kunne delta i flernasjonale operasjoner. Kystjegerkommando: Viderefres i redusert omfang. Inngr i felles ISTAR. Minedykkerkommando: Videreutvikles.

Kilde: http://odin.dep.no/fd/norsk/dok/regpubl ... ok-bn.html

Gjest
    str det strengt tatt at vi har 400 personer i spesialstyrker? Det str at vi har 400 personer inmeldt til til NATO Response Force. Dette inkluderer spesialstyrker, marinefartyer, Orion fly,f-16 osv. N skummet jeg bare igjennom, men det virker da snn?

Tror ikke vi har s mange som 400 spesialsoldater i Norge.

Gjest
    Tror heller ikke det er snakk om at vi har 400 spesialsoldater til disposisjon, men heller at det tallet inkluderer stttefunksjoner og personell som f.eks. analytikere, materiellforvaltere, vognfrere, sambandsmenn, osv.

Var i allefall snn jeg tolket det.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av LeifA
    Hanevik er tidligere sjef ved HJK.
    Nr det gjelder mer penhet om opperasjoner tror jeg ikke majoriteten av samfunnet har noe egentlig nske om og vite noe! Nr det gjelder de ute p venstresiden vil de bare benytte informasjon om slike opperasjoner til og sverte det almene inntrykket av det norske forsvaret!
    Ja slik har jeg stort sett tolket vemstresiden i Norsk politikk ang forsvaret,samt politiet.

Gjest
    Det er visse saker jeg mener den gemene hop ikke br f tilgang til vite noe som helst om,allt som berrer rikets sikkerhet,etterettning,overvkning, etc,meget viktig at de klarete,kan og har evnen til holde kjeften sin lukket.Nr det gjelder vre spesialstyrker,kan man godt vite at dem eksiterer,og det holder lenge for allmennheten,oppdrag,hvor og nr ,samt detaljerne opplysninger br hemmeligholdes .

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •