Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: hærens fallskjermjegerskole

Gjest

hærens fallskjermjegerskole

jeg er 1976 årgang i hærens tjeneste.jeg har stadig i den senere tid fokusert og tenkt på om nivået og kravene til en jeger i dag er høyere enn for 30 år siden.og om grunnopplæring og krav på opptak er høyerei 2005.med vennelig hilsen infanterist.

Gjest
    Jeg skjønner ikke helt poenget med tråden din, ei heller skjønner jeg helt hvorfor du har gitt den en slik heading. Dvs, jeg skjønner at du finner det interessant, men ikke at det er så mye å gruble over.. HFJS er forsåvidt forløpern til HJK, men avdelingens oppdrag og formål har utviklet og forandret seg i takt med politiske og historiske realiteter

Utdanningsnivået og det operative nivået i forsvarets spesialstyrker, og forsvarets jeger-avdelinger generelt, er helt klart høyere idag enn den gang. Et godt utgangspunkt for en slik sammenligning er fj-troppen ved HJK om ikke annet kun pga kontinuiteten; det er fortsatt en vernepliktsbasert, 1-årig og komplett utdanning slik den har vært siden 60-tallet. Den har likevel gjennomgått en revolusjon mht ressurstilgang, proffesjonalitet og operativt nivå bare siden slutten av 90-tallet. Enkelte vil nok argumentere at denne revolusjon startet allerede på 80-tallet, men sett i et såvidt langt perspektiv er det vel snarere snakk om en evolusjon enn en revolusjon

De fysiske kravene til personellet tror jeg derimot har vært ganske konstante. Dvs kravene har nok vært rimelig konstante i en absolutt kontekst, men relativt til nivået i befolkningen kan det sikkert argumenteres at kravene har blitt høyere. Mht mentale krav er jeg litt mer usikker. Det er feks ingen tvil om at det er en annen fokus og systematikk rundt det å finne de riktige personlighetene idag enn det har vært tidligere. Og mht til proffesjonelle, norske soldater generelt er det nok visse ulikheter mellom det å være en del av et mobiliseringsforsvar vs. det å delta i beredskap/operasjoner i inn- og utland

Gjest
    takker for fint og ryddig svar.jeg har alltid vært en forsvarvenn.men ha meg tilgitt ,er nesten 30 år siden jeg dimmiterte og har hatt 6 reper siden den gang.og våre politiske myndigheter har gjort om hele forsvaret .jeg var i systemet da brig oppsetninger og kretssystemer var helt annerledes'

Gjest
    infanterist :

Hva er din historie?

Gjest
    min historie er ikke mye å skryte av .iø1 sommer 1976 turde ikke å hoppe hjs overført brig n 1bn.fin variert tjeneste senere lagfører overført stabkp jegertropp.vi kallte den straffetropp mange refser udisiplinerte igarnison ivrige i felt.godt forhold befal soldater.ville aldrig vært foruten den tiden.ble oppfordret like før dimisjon om å søke opptak bsis.tenkte grundig gjennom det og gjorde så.angrer på at jeg senere ikke søkte meg inn på bsøa.med vennelig hilsen ifanterist.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    min historie er ikke mye å skryte av .iø1 sommer 1976 turde ikke å hoppe hjs overført brig n 1bn.fin variert tjeneste senere lagfører overført stabkp jegertropp.vi kallte den straffetropp mange refser udisiplinerte igarnison ivrige i felt.godt forhold befal soldater.ville aldrig vært foruten den tiden.ble oppfordret like før dimisjon om å søke opptak bsis.tenkte grundig gjennom det og gjorde så.angrer på at jeg senere ikke søkte meg inn på bsøa.med vennelig hilsen infaterist.
    jeg er og blir lettvekter i forhold til både generalmajor .

Gjest
    min historie er ikke mye å skryte av .iø1 sommer 1976 turde ikke å hoppe hjs overført brig n 1bn.fin variert tjeneste senere lagfører overført stabkp jegertropp.vi kallte den straffetropp mange refser udisiplinerte igarnison ivrige i felt.godt forhold befal soldater.ville aldrig vært foruten den tiden.ble oppfordret like før dimisjon om å søke opptak bsis.tenkte grundig gjennom det og gjorde så.angrer på at jeg senere ikke søkte meg inn på bsøa.med vennelig hilsen infaterist.
    jeg er og blir lettvekter i forhold til både generalmajor .
    og king

Gjest

jeg er og blir lettvekter i forhold til både generalmajor og king
    Det er du aldeledes ikke! Vi er alle likeverdige mennesker med forskjellige erfaringer uansett alder og bakgrunn. Velkommen skal du være til forumet!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear

jeg er og blir lettvekter i forhold til både generalmajor og king
    Det er du aldeledes ikke! Vi er alle likeverdige mennesker med forskjellige erfaringer uansett alder og bakgrunn. Velkommen skal du være til forumet!
    takk skal du ha meldte meg inn pga av min trofaste loyalitet til forsvaret synes det er trist at allt for få mennesker i dagens norge er opptatt av forsvarset.vennelig hilsen infanterist

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •