milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: To raske spørmål om spesialjeger og sas

Gjest

To raske spørmål om spesialjeger og sas

Er spesialjeger slik det står på mil.no det samme som fsk?
    Tar sas inn utlendinger?

Gjest
    1: Masse spørsmål om samme tema i plenty andre tråder her. Ta deg tid til å se gjennom. Det er for øvrig gode søkemuligheter på siden.
    2: Vet ikke.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Leste på en side som drives av en tidligere SAS-soldat at man først og fremst må ha vært i det britiske militæret i 3 år før man kan søke. Men han var ganske sikker på at man måtte være fra en av "commonwealth"-landene. (England, Nord-Irland, New Zealand, Australia...)

Det var umulig å få noe vettig ut av de offisielle sidene til SAS, sto VELDIG lite, forståelig nok.

Gjest

Re: To raske spørmål om spesialjeger og sas

Sitat Opprinnelig skrevet av Oleman
    Er spesialjeger slik det står på mil.no det samme som fsk?
    Tar sas inn utlendinger?
    FSK er en enhet i eller et annet navn på spesialjegerne. Jeg tror jeg ville sagt at de er det samme. Tror ikke det blir helt feil å si.

Når det gjelder sas så mener jeg bestemt å ha lest at du må være britisk statsborger (mulig commonwealth er ok, men for oss norske byr det på samme problem).

Gjest
    På en tidligere tråd fant noen ut at de engelske Para avdelingene tar inn utlendinger(Må søke spesielt). Må jo være en vei inn i SAS det hvis du har tjenestegjort i Para i tre år...?

Gjest
    Hvis dette stemmer tror jeg veien inn til SAS er "kort". Etter det jeg har skjønt så er (SYNSING) 60 - 70% av SAS folka tidligere Para soldater.

Kjør hardt, kjør stil

Gjest

Re: To raske spørmål om spesialjeger og sas

Sitat Opprinnelig skrevet av avec
    FSK er en enhet i eller et annet navn på spesialjegerne. Jeg tror jeg ville sagt at de er det samme.
    Men det blir ikke mer rett av den gunn... Spesialjegerne tilhører HJK, og FSK er en task group som settes opp, av blant andre spesialjegerne, ved behov. Noen vil ha det til at FSK er en TG som kun settes opp ved behov for assistanse av polititet, men der er jeg alldeles ikke sikker. Nok en gang - det er ikke vits i å finne opp FSK-kruttet på nytt her inne. Rollefordeling, og tasking er for lengst utdebattert, og forumet har ypperlige søkemuligheter.

Ikke for å være grinebiter, men det er grenser for hvor mange tråder vi skal ha om "Hva er egentlig FSK" "Kan en MJ jobbe i FSK?" "Kan en spesialjeger jobbe i MJK?" og titusenkronerspørsmålet: "Hvem har hardest tjeneste: SJ eller MJ?"

Und so weiter - und so weiter...

Lignende tråder

1. Spørmål angående opptak til Fallskjermjeger.
    By mattimatt12 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 281405A Sep 16,
  2. Raske muskler
    By Trolljegern in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: DTG 212351A Mar 12,
  3. Spørmål om utførelse av situps
    By Bella in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 012204A Dec 10,
  4. Spørmål om HV , int-ops etc
    By motoko in forum Heimevernet
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 150616A May 07,
  5. To raske spørmål om spesialjeger og sas
    By Oleman in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 200228A Jun 05,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •