Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: alle som vil søke opptak til 1. gangstjeneste.

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

alle som vil søke opptak til 1. gangstjeneste.

mange av dere har kanskje et utvalg harde tjenester dere har lyst til å prøve dere på.

hæren har Fallskjermjeger (innenfor HJK) og oppklaringsmann (EBN), pluss flere litt mindre harde tjenester.
    sjøforsvaret har KJK og MJK, og sikkert mer til.

jeg vil oppfordre alle til å søke spesielle tjenester i HÆREN! hvis dere ryker ut herfra er det et godt utvalg med tjenester dere kan gå over til, alt fra andre jegertjenester, til infanteri, kjøre stridsvogn osv. og det er gode muligheter for utenlandstjeneste.

i sjøforsvaret er det IKKE slik. dette har det stått om i forsvarsforum, og jeg kjenner også selv til eksempler. her blir folk som går ut fra opptak plassert i vakttjenester, stabstillinger og annet småtteri med liten mulighet for utenlandstjeneste. folk som er interessert i å ha en hard tjeneste blir altså straffet ved at de blir plassert i stillinger som mange helst ikke vil ha, ihvertfall ikke de som ønsker en aktiv førstegangstjeneste. de som er mest motivert får de minst motiverende stillingene. sjøforsvaret fortjener en miniboikott for dette!

grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg kan tenke meg mange vipper på det typiske "skal jeg bli marinejeger eller fallskjermjeger"-spørsmålet. forhåpentligvis kan dette gjøre valget lettere.

alle dere som har samme, eller evt. andre erfaringer, skriv!

(jeg ymter frampå et forslag om at dette kanskje kan bli en sticky...)

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    hmm, dette er jo bra motivasjon under opptak i marinen.
    hvis man ryker ut er det enda mer bånn i bøtta lissom.

mens i hæren er det liksom ikke så farlig, man får en bra tjeneste uansett og det blir lettere å gi seg..

Guest
    Noe jeg lærte av NK i MJK: De som ryker ut tidlig på MJK opptaket pleier å bli sendt over til KJK eller MDK.

Det som er kjedelig er hvis du ryker sent på opptaket, da har de andre tjenestene begynt på opplæringen og kan ikke ta deg imot.

Hvis man ryker ut pga. skade kan man starte kurset fra hvor man fikk skaden på neste kurs.

Husk: hvis du tror du ryker på opptaket, gjør du det også. Viktig å ville det i hjertet og være 110% instilt på å klare det.

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

men!

det lønner seg å ha en plan B. mange sier at har du en plan B så lykkes du ikke med å komme inn. det er mulig det er hakket lettere å gi seg med en plan B, men jeg mener at har du ikke en plan B, så gjør du noe dumt. det er fort gjort å ryke ut på en skade, enten belastningsskade, som mange får, men det er også flere som knekker\forstuer armer eller ben. dette gjelder uansett hvor godt du har trent. jeg har selv ryki ut på opptak pga. skade, og jeg er glad jeg hadde en plan B. de som klarte å bli fallskjermjegere i 2004 var selvfølgelig dyktige, og i god form alle sammen, men det var også en haug med utrolig godt trente personer som ryk ut av en eller annen grunn, mange pga. skader.
    å ikke ha en plan B er dumt, og også en smule arrogant. her er det 300 personer som har gode sesjonsresultater, og de fleste av dem er godt forberedt, og av disse står det til slutt igjen 10-20 stk.
    dessuten, mange er først og fremst ute etter en aktiv førstegangstjeneste, så hvorfor skal man lissom gi opp alt hvis man ryker ut? nei, jeg har selv vært i situasjonen, og jeg mener det er utrolig dumt å nærmest oppfordre folk til å ikke ha en plan B.

Guest
    Ser begge sider av saken selv om jeg holder en knapp på det hardrock_ram sier her. Har selv opplevd å fått personer overført til troppen som var veldig godt motiverte (en gang) som datt ut av det de søkte (fj) ble overført til grense og "datt ut" igjen derifra (trolig pga. manglende motivasjon) og kom til oss etterpå. Disse folkene hadde mistet alt av motivasjon og var temmelig slappe og "gav faen" til en viss grense. Skjønner dem på en måte godt, lett å miste motivasjonen når det ikke går som en planlegger så dersom man har en plan B er det mulig den holder lengre. Ikke vet jeg.

Guest
    Ja, en plan B er jo lurt, var ikke det jeg mente. Jeg støtter også opp om det første inlegget om å velge hæren for en aktiv første gangstjeneste, for hvis man ryker ut sent på MJK kurset har jo KJK og MDK begynt med utdanningen og det vel ikke så mange "grønne" elementer igjen i marinen?

Det som er positivt er at man kan få prøve seg på kurset på nytt ved en skade, hvor man slapp. Det var hvertfall hva NK for MJK i Bergen fortalte, noe som jeg så på som svært gode nyheter.

Og, blir man ikke overført til det man har hatt som 2. og 3. valg på sesjonen? Der kan man jo planlegge hva som skal skje vidre før et evt. uhell er ute isåfall, så jeg skal sette meg opp på KJK som andre valg og MDK som tredje valg hvis jeg skal ryke ut tidlig

(som er en stor sansynlighet, men det prøver jeg ikke å tenke på)

Mente ikke å være brautende ved det forrige inlegget og beklager hvis jeg tråkket på noen tær =)

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

ikke helt riktig

for det første; når man søker linjer på sesjon, og kommer inn på en av dem, så er de andre fjernet. har du kommet inn et sted så har du kommet inn, og da har noen andre tatt plassene på de andre valgene.

ryker du ut sent i fj- kurs, så er det du tildigere har kommet inn på borte, og man starter på bar bakke igjen. dette er egentlig greit, fordi man får en rekke valg, og hjk prøver å "ordne ting" slik at folk kommer inn på det de har lyst på. det varierer fra år til år hvilke avdelinger som vil ha hjk-rekrutter. man kan også lett utsette førstegangstjenesten 1 år uten stress. hæren har jo uansett de folka de trenger innkalt allerede. men for å ikke bare bli sendt "et sted" der så må du vite hva du vil! her kommer det med plan B inn. ryker du ut fra fj-opptak, og bare går rundt og er demotivert og sier "nææææh", og "kanskje" når de prøver å finne et sted for deg, så driter de i deg. vet du hvor du vil og er sta på det, så er det stor sannsynlighet for at du ender opp der, med mindre avdelingen du vil til allerde har starta året, enten med opptak eller tjeneste.

men hva du søkte på sesjon er borte! dette gjelder fj-opptak, men jeg tipper det også gjelder på mjk-opptak.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •