Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 47

Tråd: Beredskapstroppen med rifle

Guest

Beredskapstroppen med rifle

http://www.politi.no/img/Deltabil.gif

Hva slags rifle er det den bakerste personen bruker på dette bildet? Jeg har en mistanke om at det dreier seg om en SIG SG551 SWAT, men jeg er ikke sikker.
    Noen som vet litt mer om dette? Har aldri hørt noe om at Delta har bruker rifler.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    Vet ikke helt hva du legger til grunn for at det der er en SIG 551.
    For meg er det bildet litt for utydelig til å bestemme eksakt hva slags våpen det er. Kan være det meste av karabinutgaver av vanlige rifler som er å få tak i, fra G36c/k og sig 55x til ar-15/diamco versjoner.

Lengden kan man jo anslå omtrent, og så ser det ikke ut til å være langt magasin av typen 30-skudd.
    Ser også ut som en lengre flatt parti på toppen av våpenet (type G36k rail, eller en lang kikkert (usannsynlig) og så er det vel en lykt/tofot e.l. montert under løpet.

Så et middels langt våpen med gjevn topp og forholdsvis kort magasin med mulighet for montering av lykt/tofot under forran er nok det nærmeste jeg kommer. Og den beskrivelsen passer mye rart:)

Har forholdsvis holdbar informasjon om at Delta har kjøpt inn Diemaco våpen nå, uten at jeg vet eksakt type, for å ha muligheten til å deploye med 5.56. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Skjønner uansett at de holder det litt skjult mtp all debatten for tiden ang. politiets bruk av våpen og vurderinger om å skifte kaliber osv..

Guest
    Vel, skal vi se.

• Det er garantert en større kikkert påmontert med stor lysåpning. Det har jeg ingen som helst tvil om. Det finnes G36* uten bærehåndtak, så det er en mulighet.

Geværet er grått. SG-551 eller G36. Ikke typisk Diemaco, og enkelte deler ser ut til å være svart. G36* er nok ikke tofarget.

Forskjeftet ser mer rundt ut enn den spesielle formen G36* har. Diemaco er en mulighet.

Magasinet ser gult ut. SG-551 og G36 har vanligvis det. Kortere magasin enn 30 skudds finnes.

Tofoten foran sitter ikke på tofot festet til SG-551.

Det går ikke an å trekke noen konklusjoner på dette dessverre. Tviler en del på at det er en G36*. Om det er en Diemaco, SIG eller noe annet merke er helt i det åpne. Om noen hadde visst fasiten hadde det vært fint. ;-)

Guest
    Det er noen år siden Delta fikk Diemaco. Mer bør nok ikke sies om våpenet på dette forum.

Rifla på bildet er en selvutvikla skarpskytter-rifle. Mer om denne bør nok heller ikke legges ut her.

Guest
    Nei, det kan vi vel likegodt finne på produsentens hjemmeside.

Guest

Diemaco

At delta har våpen fra Diemaco er vel ingen hemmelighet. MJ og JK/FSK har også dette, men SFW utgaven dersom dere vet hva det er.

Guest
    SFW = Special Forces Weapon

Klippet fra www.marinejeger.no:
    I feltperioden gjennomfører aspirantene opplæring og trening med ulike våpen. Aspirantene skal blant annet bli gode i håndtering av sitt primærvåpen; SFW (Special Forces Weapon) fra (Diemaco kal, 5.56).

Enhanced high performance barrel chamber configuration.

High endurance long life barrel.

Accuracy barrel with heat dissipation feature improves the ability to stay on target and to withstand the heat of sustained semi automatic and automatic fire.

Handguard system can be safely handled at sustained fire rates.

3 position telescoping buttstock.

Robust ambidextrous fire control selector.

Modular handguard system with rails to attach lasers, illuminators, bipod attachments; sling swivels; auxiliary grip handles and other equipment.

The handguard has rails located at the top, bottom, right side and left side.

At each rail, a polyamide (Nylon) handguard strip protects the hand and is removable, by hand, without tools, to expose the rail.

System camouflage available in arctic white, desert tan and olive drab.

Cleaning kit stowage inside of pistol grip.

Heavy duty buffer system or

Rate reducing buffer system.

Barrel configuration ensures excellent zero retention when mission accessories are fit or removed from the SFW.

Sånn - da vet vi alt om den...

Guest
    Det er noen år siden Delta fikk Diemaco. Mer bør nok ikke sies om våpenet på dette forum.

Rifla på bildet er en selvutvikla skarpskytter-rifle. Mer om denne bør nok heller ikke legges ut her.
    Det er vel strengt tatt ikke så mye som er hemmelig rundt våpenene til politi/forsvar mer. Tilbake på tidlig 80-tallet så ble det en "revolusjon" da SAS brukte MP5 i forbindelse med den Iranske ambassaden og så har det gått slag i slag - bokstavlig talt.

Diemaco, Bushmaster bla,bla, bla - det er av liten nytte for allmenheten eller "bad guys" å vite om hvorvidt det norske politi har picatinny rails eller ikke på våpnene side eller om de bruker 3-9 eller 8-32 på kikkerten. All infoen er der ute allikevel og alle disse styrkene bruker utstyr etter behovet rundt oppdraget.

Trenden ref. Stavanger er jo at de (bad guys) putter på skuddsikker vest i større grad, og det må politiet ta hensyn til..ref 9mm mot 223.

Det er mannen bak våpenet som er farlig og den treningen som holdes hemmelig. I bildet over gjøres det jo heller ikke noe forsøk på å skjule våpenet.

Hadde jeg vært "bad guy" så tror jeg ikke jeg hadde bekymret meg mye om vedkommende fra Delta som kommer inn døra har en MP5 eller en Diemaco, men heller det faktum at Delta kommer inn døra...... :-)

Guest
    [quote="Learjet35" Det er vel strengt tatt ikke så mye som er hemmelig rundt våpenene til politi/forsvar mer[/quote]

Ville bare si meg enig i Learjet35 ref.: [url="http://www.mil.no/haren/2_bataljon/start/;jsessionid=4JBSGGPAO4F5JFOUN3NCFEQ ?_requestid=1903766"]http://www.mil.no/haren/2_bataljon/star ... id=1903766[/url]

Bevæpning er ikke noen hemmelighet. Trening og taktisk løsning av oppdrag (les. folkene bak våpnene) er viktigere å holde på ett "need to know" basis.

Guest
    Det han sikter til er nok ikke forsvarets våpen, men politiets. I disse stunder med store diskusjoner om politiets valg av å skyte/ikke skyte, nytt kaliber og tjenestevåpen så er det nok noe sensitivt at Delta har kjøpt inn 5.56 våpen. Dette kan fort sees på som en "aggressiv" holdning som ikke hører hjemme hos politiet.

Dette er ikke min mening altså, bare hvordan det kan oppfattes av en morsom journalist som har lyst til å lage litt oppstyr.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Ville bare si meg enig i Learjet35 ref.: http://www.mil.no/haren/2_bataljon/star ... id=1903766

Bevæpning er ikke noen hemmelighet. Trening og taktisk løsning av oppdrag (les. folkene bak våpnene) er viktigere å holde på ett "need to know" basis.
    WTF?

- 200 anti-stridsvogns våpen (M-72)
    PV-våpen heter det vel, dessuten må man vel oppsøke et museum om man har planer om å finne en stridsvogn man kan påføre betydlig skade med en M-72.

Guest
    Snedig, det er i hvert fall første gangen jeg har sett Delta bruke ei rifle.

Jeg synes Delta ligger litt utenfor hele den debaten angående et mulig våpenkappløp med de kriminelle. Delta skal jo være avskremmende og når de er i aksjon skal de jo være aggresive.
    Og uansett, som Learjet sa, hvilken kriminell vil bry seg om det er ei rifle eller en maskinpistol Delta bruker når de kommer inn døra.
    Vanlig gate-politi er nok en annen sak.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Ville bare si meg enig i Learjet35 ref.: http://www.mil.no/haren/2_bataljon/star ... id=1903766

WTF?

- 200 anti-stridsvogns våpen (M-72)
    PV-våpen heter det vel, dessuten må man vel oppsøke et museum om man har planer om å finne en stridsvogn man kan påføre betydlig skade med en M-72.
    M-72a2 er jo blitt byttet/oppgradert til m-72f1.. Større rakett og nytt brannrør.. Et velrettet skudd i mellomleddet til tårn og resten av stridsvogen eller et treff i beltene pleier jo å gjøre susen..
    Meninger???

Guest
    God kveld!

Uten å vite Jervs bakgrunn så er det jo noe med Delta - dette at vi ikke ser dem så mye :-)
    Uten at jeg vet en pøkk om Delta så ville det vel være naivt å tro at de ikke hadde rifler/5.56 i bruk eller test - og det uavhengig i diskusjonen rundt bevæpning av politiet. Tror nok at "målet helliggjør middelet" ruler der, og de har jo hatt litt andre oppdrag enn å hamre inn dører med "k-pist":-).
    Vet i alle fall om en leverandør som ville demonstrere til dels korte AR-15 modeller for dem for noen år siden :-)

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jerv
    Snedig, det er i hvert fall første gangen jeg har sett Delta bruke ei rifle.
    Delta har i alle år hatt flere forskjellige typer skarpskytterrifler, og det er i løpet av de siste åra at de har fått automatiske rifler (Diemaco).
    Den som er på bildet er en kompakt skarpskytter-rifle, som dere også ser blir brukt i stående skytestilling.

Guest
    Om det er 5.56 eller 9mm våpen som blir benyttet er sikkert uvesentlig sett fra "stygg mann" sin side. Det som skremmer må jo være at de (Politiet) har resursene som trengst for å løse de oppgaver de blir satt til å løse. Utstyr/behov blir skapt av trusselen de møter. Før var det nok å vite at dersom noe skjedde, kunne politiet bevæpnes (pistol).

Slik utviklingen har vært, er ikke "stygg mann" lenger en tulling med avsagd hagle som er ute etter noen raske penger. Nå har de både skuddsikre vester, automatvåpen og trening (mer profesjonelle). At dette skaper nye behov innenfor politiet for å møte denne trusselen er det ikke tvil om (Pistol stopper ikke stygg mann med beskyttelse). Politiet er jo ikke primært ute etter å drepe folk heller, men sette de ut av spill på en trygg måte (Nødvendig maktbruk).
    ref. politiet i USA, før var det nok at de hadde pistol og hagle i bilen. Nå er de utstyrt (noen av dem) med M-16 carabin som følge av "bad guy" er bedre utstyrt/bevæpnet.

Med Politiets begrensede resurser ute i distriktsnorge (det er faktisk politi utenfor Oslo området og, les. Delta er vel tilhørende i Oslo?), så er det greit å ikke vite akkurat hvor mangen våpen de disponerer og hvilken type våpen de har, men heller sitte med den oppfatning av at de har de våpnene og trening de trenger for å løse ett hvert oppdrag som måtte komme. At de i enkelte politidistrikt har 1 skuddsikker vest på deling + X anntal våpen er noe Justisdepartemanget må ta innover seg å gjøre noe med.

http://www.andoyposten.no/m/art/?val=he ... 1096892787

Ellers enig i "Kilo" anngående media og den generelle befolkningens oppfattning av hva som er riktig/galt av politiet.

Dette er helt "Off Topic" men artig diskusjon for det.

Guest
    Nå trodde jeg Delta var en nasjonal ressurs..dvs. settes inn hvor som helst i landet..

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av cap
    Nå trodde jeg Delta var en nasjonal ressurs..dvs. settes inn hvor som helst i landet..
    Det er de også.

Guest
    Ja. De kan også bli sendt til utlandet hvis det er situasjoner som omhandler nordmenn. Eks: Norsk fly er kapret i utlandet, eller nordmenn tatt som gisler i utlandet etc.

Guest
    Slik jeg tolker siste påstand, medfører dette IKKE riktighet. At troppen har mannskaper i UNMIK er ingen hemmelighet, men å hevde norsk politimyndighet på utenlandsk jord dersom norske sivile liv er truet anser jeg som bambus. Dersom Rockie har belegg for å hevde dette hører ikke den informasjonen hjemme her. Skulle tatt seg bra ut dersom GSG9 hadde aksjonert her i Norge hvis et kapret Lufthansa fly hadde landet på Gardermoen.

Guest
    GSG9 stormet da et fly i Mogadishu... Hvis norske borgere er truet i utlandet, kan det selvfølgelig være aktuelt å sende norsk "bistand", ikke nødvendigvis stille med operatører, men norske myndigheter vil nok være med i planleggingen og observere. Å få lov til og bruke egne operatører i en eventuell aksjon, vil nok kreve litt mer politisk godsnakking.

Guest
    Jeg er ikke helt sikker på om det er alle land i verden jeg, eller den politiske ledelsen for den saks skyld, ville vært konfortabel med at lokale politistyrker tok jobben med å storme et norsk kapret fly. Profesjonalitetsnivået og aksept for sivile tap i sånne situasjoner er til dels langt unna det Delta kan stille opp med. F.eks. om et norsk fly ble kapret i Armenia vil jeg tippe at UD ville være veldig klare for å tilby norsk mannskap til en eventuell aksjon om alternativet er Armensk "spetznaz".

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ORYX
    Slik jeg tolker siste påstand, medfører dette IKKE riktighet. At troppen har mannskaper i UNMIK er ingen hemmelighet, men å hevde norsk politimyndighet på utenlandsk jord dersom norske sivile liv er truet anser jeg som bambus. Dersom Rockie har belegg for å hevde dette hører ikke den informasjonen hjemme her. Skulle tatt seg bra ut dersom GSG9 hadde aksjonert her i Norge hvis et kapret Lufthansa fly hadde landet på Gardermoen.
    Det er ingen hemmelighet at Delta står på beredskap til foreta aksjoner i utlandet. Avgjørelsen om lokale spesialstyrker i det landet skal foreta aksjonen, skjer på langt høyere nivå. Myndighetene tar den avgjørelsen. Hvis 10 nordmenn er tatt som gisler av noen turbanhuer i et jalla-land, tviler jeg på at norske myndigheter hadde godtatt at jalla-spesialstyrke skulle sendes inn for å redde de. Da er jeg ganske sikker på at de ville sendt Delta uten å nøle et sekund.

Guest
    er det ikke det spesialstyrken (HJK) i norge er lagd til da????

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av matt
    Det er politiet som blir satt inn først når det gjelder norske borgere.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av matt
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rockie
    Det er politiet som blir satt inn først når det gjelder norske borgere.
    Uten at jeg har peil på eksakte planer i denne sammenhengen vil jeg tro dere har litt rett begge to. Vil ikke slikt variere utifra om det er snakk om norske borgere i militær uniform eller sivile? Ingen tvil om hvem som er mest utsatt...

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Uten at jeg har peil på eksakte planer i denne sammenhengen vil jeg tro dere har litt rett begge to. Vil ikke slikt variere utifra om det er snakk om norske borgere i militær uniform eller sivile? Ingen tvil om hvem som er mest utsatt...
    Du er inne på noe der, king.

Guest
    bare for å vise at politiet bruker rifle:
    http://home.no.net/krwil/bilder/Politi.jpg

Guest
    Liten kommentar:
    Bildet ditt er hentet fra hjemmesiden til Safety & Security Systems i Oslo http://www.sss.no/products.htm

Det betyr ikke nødvendigvis at dette faktisk er politi..
    Ta en titt på katalogen/siden til Norsk Forsvarsmateriell AS (NFM Caseb)
    http://www.nfmcaseb.no/
    Mye "actionbilder, men lite sannsynelig at de er tatt fra det norske forsvar , uniformene til tross :-). Gjelder ikke alle bildene, men en del av dem.

L.

Guest
    er enig at vi ikke skal ta noe for gitt når det gjelder bildene, men det gir vel uansett en liten pekepinn. :)

Guest
    Litt forbauset over at rifle som bevepning i poilitet sniker seg inn som en del av diskusjonen. Politiet har hatt, og må ha rifler i enkelte situasjoner. Torp er et eksempel (Hvis det var politiet... Ups! mener ikke å blåse liv i den igjen :-) Ved statsbesøk ville ikke jeg turt å ha fint folk på besøk uten å ha snipere på en del strategiske punkter. Da er jo heller ikke kaliberet et spørsmål. Skulle ikke forundre meg om ei børse eller to i 7mm. rem. mag. har vært på et hustak eller to i Oslo...

Guest
    . Torp er et eksempel (Hvis det var politiet... Ups! mener ikke å blåse liv i den igjen :-)

Vær så snill !! Det hersker ingen tvil om at det var DELTA som var på Torp. Hvorfor i all verden skal politiet bo om bistand fra militære styrker når vi har egne topptrente spesial avdelinger i politiet som er spesialtrent til akkurat slike tilfeller, som hendelsen ved Torp.

Jeg måtte bare si det !!!

Guest
    Denne debatten blir aldri ferdig. Spekulasjonen holdes godt i live og bare et knippe personer vet hva som egentlig foregikk... Bra dere holder den ved live - alltid nye momenter og det liker vi!

Guest
    Hehe, det er greit Deltasoldat! Tror Admin har rett i at det får publikum aldri vite. Here we go again: Det kunne jo tenkes at noen andre enn Delta tilfeldigvis var i nærheten og at delta ikke rakk fram???

Det var ikke min mening å dra den i gang igjen, men når noen beit på klarer jeg ikke å dy meg :-)

Guest
    Kan også være greit med andre å skylde på om det går "galt". Ansvarsfraskrivelse er jo et velkjent fenomen dog ikke dermed sagt at det gjaldt i denne situasjonen.

Guest
    http://www.imagehosting.us/imagehosting ... ?id=471366

Svar på det opprinnelige spørsmålet i denne topic?

Guest
    hvor er sammenhengen mellom denne riflen og Btroppen?

Guest
    Tjaa.... hva tror du selv?? Som nevnt, les spørsmålet i topicen her. Våpenet tilhører ikke forsvaret.

Guest
    Angående siste bildet av politiet med rifle:

Jeg tviler sterkt på at delta gidder å bruke NFM sine "stridsvester" i noe særlig utstrakt grad. Disse er jo ikke laget for å tåle juling. Og ikke er de komfortable å løpe i heller.

Dette er nok et rent demo bilde.

Guest
    Synes den ligner litt på erren:

Synes magasintypen ligner.. og jeg har ikke sett den type magasin på andre våpen. Kun colt-kloner.

Men så er ikke jeg så erfaren som de fleste her på forumet, da...

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •