Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: rang med hensyn til hjk

Guest

rang med hensyn til hjk

er det noen som vet hvor fort man stiger i rang som sj???

har hørt at man er sersjant det første året og fenrik det andre, men hvor fort stiger man etter det??? kan man bli kaptein som sj???

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    Løytnant, uten spesifikk ks utdannelse.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av fearism
    Løytnant, uten spesifikk ks utdannelse.
    Snakker vi generelt, eller for SJ?

Man kan bli hva som helst, teoretisk sett også general uten KS, selv om det ikke skjer. Jeg kjenner to oberstløytnanter uten KS, og ryktene skal ha det til at en sjef på en mindre stasjon i LF (oberst, med andre ord) også er uten KS.

For SJ står det beskrevet en del på hjemmesidene deres. Man kan jo søke seg dit som løytnant/kaptein, også, så jeg antar spørsmålet er med utgangspunkt i en vanlig menig, som søker etter førsteganstjenesten...

Har man ikke befalsgrad fra før, får man i tillegg en slags befalsutdanning under utd.året. Hvilke stillingshjemler, og hvilken grad stilling som SJ gir, vet jeg ikke, men hvis de følger normalopprykk, så må man gå ett år som sjant før man blir fenrik, deretter fem år som fenrik, før man blir løytnant. Men tipper jeg rett, så følger de ikke dette løpet, men gir de midlertidige høyere grad. (Obs: synsing)

Ellers kan det sies at med den nye personellhåndboka, blir det slutt på normalopprykk. Man kan altså stå på stedet hvil, gradsmessig, hvis man ikke søker seg stillinger som gir deg høyere grad.

For øvrig er det egentlig helt utrolig at jeg svarer på et slikt spørsmål...Siden når ble graden egentlig relevant?

Guest
    graden blir relevant fordi den justerer lønn og videre fremtid i forsvaret.. har også familie som skal forsørges vett:)

Guest
    Korrekt, de benytter midl. stillinger helt opptil løytnant, som kan oppnås i løpet av 4 år. Høyere grad vil gies kun ved ks utdanning.

Guest
    graden blir relevant fordi den justerer lønn og videre fremtid i forsvaret.. har også familie som skal forsørges vett:)
    En grenader med mange nok feltdøgn kan tjene mer enn en kaptein uten feltdøgn. :-)

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    En grenader med mange nok feltdøgn kan tjene mer enn en kaptein uten feltdøgn. :-)

en jordbærplukker kan tjene mer enn en kaptein , bare han jobber nok.
    er ikke helt det det er snakk om. dessuten vil kapteinen med like mange felt døgn tjene mer enn grenaderen, og ekstra lommepenger er jo ikke å forakte..

kort sagt, ja til penger..

Guest
    Spørsmålet er om kapteinen får like mange feltdøgn som en grenader.

Guest
    Et annet spørsmål er... hvem gidder å jobbe som grenader resten av livet?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av bruker123
    Et annet spørsmål er... hvem gidder å jobbe som grenader resten av livet?
    Overraskende mange vil gjerne være grenaderer så lenge de får lov.. Bare spør Tmbn, ikke alltid like lett å få utskiftning - mange der har et ønske om å fortsette lenge og absolutt ikke være noe annet enn grenader. Så kan de heller sparke litt i grusen over 20 år gamle allvitende fenriker - spesielt fra andre avdelinger som ikke er vant til grenaderer som går flere mil utenpå folk i førstegangstjeneste.

Guest
    Sofakriger Så kan de heller sparke litt i grusen over 20 år gamle allvitende fenriker
    Heldigvis er det knapt noen tjue år gamle allvitende fenriker i avdelingen... og de som tilfelle er det, blir fort nok plukket ned.

Hilsen 27 år gammel allvitende fenrik :)

Guest
    Riktig XU. Som du kanskje så skrev jeg "spesielt fra andre avdelinger". Måten befal i TMBN er befal på er nok i mange sammenhenger annerledes enn i avdelinger der soldatene er vernepliktige. Og slik må dt være.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •