Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Klatring som Spesialjeger

Guest

Klatring som Spesialjeger

er det noen som har noen anelse om det er mye klatring på fjellvegger som sj.. er det noe klating i det hele tatt??

har sinnsykt lyst til å begynne å klatre.. håper virkelig dem gjør mye av det borte i rena!!!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

Re: klatring som sj

Sitat Opprinnelig skrevet av matt
    er det noen som har noen anelse om det er mye klatring på fjellvegger som sj.. er det noe klating i det hele tatt??

har sinnsykt lyst til å begynne å klatre.. håper virkelig dem gjør mye av det borte i rena!!!
    Jeg kjenner ikke styrkefordelingen hos spesialjegerne, men hvis de er bygd opp tilsvarende britiske SAS så har delt inn i fire avdelinger.

1) Mobilitytroop = Kjøretøy
    2) Airtroop = Fallskjerm utover det alle må igjennom, feks HAHO/HALO (stemmer ikke dette da mon tro, eller stokker jeg fortkortelsene nå?)
    3) Boattroop = Det fuktige element, dvs dyking, båt, m.m.
    4) Mountaintroop = klatring, ski, m.m.

Tror ikke det er identisk, men at alle elementer er med er uten tvil :-)

At det er klatring er det ikke tvil om, og en av de største klatreveggene i europa befinner seg vel på Rena mener jeg å ha hørt. Dette blir benyttet av SJ, men om det er noe alle er i gjennom vet jeg ikke.

-Avec

Guest
    Det har jeg av natrulige årsaker ikke så veldig peil på. Det er vel ikke så mye interessant å gjøre i en militær kontekst i en fjellvegg antar jeg.... men plattformbeina er jo høye ;) Uansett, det er sikkert ikke uten grunn de har et eget klatretårn midt i leiern sin

Guest
    Klatring står naturlignok sentralt i de fleste spesielle tjenester.

Guest
    Ser at styrkefordelingen til SAS er nevnt. Det er naturlig å anta at denne "Mountain"-delen ikke er i en avskilt del av spesialstyrkene. Nærhet til fjell og snø er sentralt i Norge, og trenes nok grundig for alle soldatene. Det ble også nevnt at en fjellvegg ikke er interessant i militær kontekst, det er feil. Å ha mulighet ti å infiltrere der hvor det ikke er ventet er en viktig egenskap, og med de ufremkommelige fjellpartiene vi har mange steder i Norge, er fjellklatring en relativt viktig infiltrasjons-metode. I tillegg er jo klatring glimrende trening, blant annet i forhold til oljerigger som nevnt...

Guest
    har noen av dere drevet med fjellklatring?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av harding
    Ser at styrkefordelingen til SAS er nevnt. Det er naturlig å anta at denne "Mountain"-delen ikke er i en avskilt del av spesialstyrkene. Nærhet til fjell og snø er sentralt i Norge, og trenes nok grundig for alle soldatene. Det ble også nevnt at en fjellvegg ikke er interessant i militær kontekst, det er feil. Å ha mulighet ti å infiltrere der hvor det ikke er ventet er en viktig egenskap, og med de ufremkommelige fjellpartiene vi har mange steder i Norge, er fjellklatring en relativt viktig infiltrasjons-metode. I tillegg er jo klatring glimrende trening, blant annet i forhold til oljerigger som nevnt...
    Det er vel heller ikke uten grunn at SAS (mountaintroops) trener en del i norge heller tenker jeg :-) '

Fjellklatring er helt klart ikke noe for en hver soldat, men så er det kanskje det "noe" som er med på å gjøre spesialavdelinger spesielle :-)

Guest
    Litt usikker på definisjonen man her bruker på klatring.
    Taubruk til sikring og eller rapell er det vel ingen tvil om at man må mestre som SJ. Gjennom fjellklatring får man jo god kjennskap til en del typer taubruk, og det er sikkert i hvertfall ikke en ulempe å ha med seg.

I tillegg er klatring en suveren hobby.

Guest
    har klatret i 12 år, og det å forsere en fjellvegg med mye utstyr er noe innihelvettefaenskap, og det lager mye lyd og lyden bærer godt oppe i berget. i en skarp operasjon der du risikerer å bli skutt på så er det utrolig kjipt å sitte på en fjellhylle eller henge midt i en fjellvegg. nå tenker vel kanskje jeg på loddrette fjellvegger, men det er vel mulig å tenke seg at man skal observere på lang avstand og da kan det være greit å ha kunnskapen inne for å kunne manøvrere seg sikkert til det beste stedet. en annen ting er at man må klatre for å holde kunnskapen ved like. en ting til fjellklatring er ikke innendørsklatring, her er forskjellen stooor.

Guest
    Jeg tenker i samme bane som Blue hva gjelder taubruk/sikring etc.

Guest
    takk for gode svar:)

Guest

Re:

Sitat Opprinnelig skrevet av barbaren
    har klatret i 12 år, og det å forsere en fjellvegg med mye utstyr er noe innihelvettefaenskap, og det lager mye lyd og lyden bærer godt oppe i berget. i en skarp operasjon der du risikerer å bli skutt på så er det utrolig kjipt å sitte på en fjellhylle eller henge midt i en fjellvegg. nå tenker vel kanskje jeg på loddrette fjellvegger, men det er vel mulig å tenke seg at man skal observere på lang avstand og da kan det være greit å ha kunnskapen inne for å kunne manøvrere seg sikkert til det beste stedet. en annen ting er at man må klatre for å holde kunnskapen ved like. en ting til fjellklatring er ikke innendørsklatring, her er forskjellen stooor.
    Når det gjelder lydløs og rask klatring er det vel ikke så mange som slår denne karen her: http://www.aftenposten.no/video/article3193620.ece
    Hvor mye utstyr han får med seg er en annen sak, men det ser ganske imponerende ut!

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Re: Klatring som Spesialjeger

Hvis man tenker på Kompani Linge i forhold til f.eks tungtvannsabostasjen, så er jo klatring en nødvendighet.. De gikk jo ikke inn hovedøra for å si det sånn.

Guest

Eller Hamilton.

Guest

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •