Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: MJK, KJK og MDK skal slås sammen!

Guest

MJK, KJK og MDK skal slås sammen!

Marinens Jegerkommando opprettes av nåværende MJK, KJK og MDK + en taktisk båtskvadron en gang innen 2010. Se artikkel på Forsvarsnett:

http://www.mil.no/sjo/start/article.jht ... leID=99763

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    Så hvis jeg har forstått det riktig så opprettes Marinens Jegerkommando på lik linje med Hærens Jegerkommando? Altså i likhet med at HJK har fallskjermjegere og spesialjegere så vil MJK få marinejegere, minedykkere og kystjegere?

Guest
    Takk for info, noric1.

Guest
    Dette var virkelig nyheter.. Gjør det vel strax mer interesant å søke kjk for de som har mulighet til det..
    Hoit!
    84mm

Guest
    Spennende planer det der. Forsvaret trenger dristige planer og nye tanker. Men det blir vel så spennende å se om disse planene blir virkelighet. At det kommer reformer er jeg sikker på, men om de blir akkurat som fremstilt i artikkelen er erfaringsmessig tvilsomt

Det skulle ikke forundre meg om forsvarsledelsen og/eller politisk ledelse brådt legger kjepper i hjulene for Finseth. Generalinspektøren tenker på det som er best for sine egne avdelinger. Forsvarsledelsen og den politiske ledelsen tar andre hensyn, for godt eller ondt

Guest
    Marinens Jegerkommando opprettes ved å slå sammen de ”grønne” og ”sorte” miljøene i Sjøforsvaret; Marinejegerkommandoen, Minedykkerkommandoen og Kystjegerkommandoen. Jegerkommandoen kompletteres med en ny taktisk båtskvadron.
    King, du som har peil på dette. Hva mener Finseth med at han vil slå sammen de grønne og sorte miljøene. Jeg trodde sorte miljøer ble brukt om antiterror og støtte til justis, eller har jeg bommet fullstendig? Fallskjermjegere ved HJK blir regnet som spesialstyrker. Vil kystjegere bli regnet for det også? Pr i dag sier MJK at kystjegerne er regulære styrker og overhode ikke en del av spesialstyrken som bare består av marinejegere.

Guest
    Fallskjermjegere ved HJK blir regnet som spesialstyrker. Vil kystjegere bli regnet for det også? Pr i dag sier MJK at kystjegerne er regulære styrker og overhode ikke en del av spesialstyrken som bare består av marinejegere.
    Slik som jeg forstår artikkelen på Forsvarets intranett under Prosjekt Neptun, så blir Marinens Jegerkommando tredelt med en spesialstyrke (MJK), en ISTAR-enhet (KJK), og en eksplosivryddeenhet (MDK). Disse skal kunne deployeres sammen og samarbeide effektivt, men jeg tror ikke vi kommer til å få en samlokalisering med alle enhetene i samme leir. Uansett er det bra at det nå blir et samarbeid - det tror jeg alle tjener på.

En annen ting som er interessant er at de planlegger å øke antall vervede med 100 i perioden 2005-2008. Selv om noen er tenkt på fartøy, vil nok dette bety at KJKs vervede styrke kommer til å øke betraktelig i størrelse.

Når det gjelder Finseths evne til å få gjennomført prosjekt Neptun, har ihvertfall jeg tro på at han klarer å overbevise de over seg. Bare se på hva han gjorde med det gamle Kystartilleriet!

Guest
    Takk for tilliten Ferik, men jeg bare spekulerer. De siste pressiseringene til noric1 oppklarer vel det meste. Finseth har vært flink før og han har uten tvil mektige støttespillere i Oslo samt at feks forsvarets nye operative sjef vel blir en Admiral også. Skal aldri si aldri

Det er ikke mange høyere offiserer i forsvaret som har noe særlig peil på spesialstyrker og spesialoperasjoner; eller har noen slik følelsesmessig tilknytning for den saks skyld. Unntaket er vel kommandøren for landstyrkene , generalmajor Sunde. Derfor tror jeg forbausende mye av spillet rundt spesialstyrkene tar utgangspunkt i hva som er best for andre avdelinger og for forsvarsgrenen generelt, og ikke for spesialstyrkene. Det er tross alt der disse offiserene kommer fra... det er det de har peil på.. En ren maktkamp mao

Forsvarssjefen var mannen bak forsvarsstudien og vil sansynligvis prøve og gjennomføre konklusjonene i den. De konklusjonene er ikke tilfeldige får vi håpe. Forsvarsstudien slår fast at spesialstyrkene skal samles i Forsvarets Jegerkommando. På www.sms1835.no lå det tidligere noen uttalelser som kunne tyde på at krefter i Sjøforsvaret var bekymret for at en slik reform ville føre til at de ville "miste" MJK... mao mer maktkamp uten noe særlig tanke på hva som er best for spesialstyrkene

Jeg bare spekulerer naturligvis. Men jeg synes det er spennende at det endelig skjer noe. Strukturene rundt spesialstyrkene er i spill. Jeg håpet i mitt stille sinn det skulle komme en handlekraftig offiser fra Luftforsvaret og rydde opp i dette, men akk den gang ei. På den annen side er det kanskje akkurat det som er iferd med og skje. Kanskje er dette bare forberedeleser for nok en reform... En Forsvarets Jegerkommando kan legges som en paraply over det hele, hva vet jeg. Personlig mener jeg forøvrig at spesialstyrker er så sært at det hører hjemme i en egen våpengren, uten at det heller nødvendigvis er en perfekt løsning

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fenrik
    Marinens Jegerkommando opprettes ved å slå sammen de ”grønne” og ”sorte” miljøene i Sjøforsvaret; Marinejegerkommandoen, Minedykkerkommandoen og Kystjegerkommandoen. Jegerkommandoen kompletteres med en ny taktisk båtskvadron.
    King, du som har peil på dette. Hva mener Finseth med at han vil slå sammen de grønne og sorte miljøene. Jeg trodde sorte miljøer ble brukt om antiterror og støtte til justis, eller har jeg bommet fullstendig? Fallskjermjegere ved HJK blir regnet som spesialstyrker. Vil kystjegere bli regnet for det også? Pr i dag sier MJK at kystjegerne er regulære styrker og overhode ikke en del av spesialstyrken som bare består av marinejegere.
    Meningen med Kjk er at de skal bli en profisjonell avdeling som skal være en del av spesialstyrkene.

Guest
    Hvor har du dette fra? Du er så vidt jeg har fått med meg den første som har sagt at KJK skal bli en del av spesialstyrkene. Å bli en profesjonell innebærer i seg selv ikke nødvendigvis å være en spesialstyrke. I følge MJK er KJK overhode ingen spesialstyrke, men en regulær avdeling med ekspertise innen strid i kystområdene. Meget mulig du har rett, men jeg kunne tenke meg litt mer info samt henvisning til dine kilder.

Guest
    Amen

Det eneste forsøket på å dokumentere påstander i denne tråden kommer fra trådstartern selv, noric1. Ifølge noric1 er det ikke snakk om at KJK skal bli en del av spesialstyrkene. Jeg ser ingen grunn til å tvile på det. Andre med tilgang til forsvarets intranett kan sikkert bekrefte hva Prosjekt Neptun innebærer

Men for underholdningens skyld kan vi jo godt angripe problemstillingen fra et litt annet hold... Finnes det noen gode argumenter for at KJK skal bli en del av spesialstyrkene? Hmmm.. jeg har ingen, men det finnes nok noen smartere enn meg her

Jeg har imidlertid noen argumenter mot en slik utvikling: Det ville i så fall føre meg seg at KJK må forandres ganske radikalt, at KJK må få tildels helt andre kapasiteter, oppdrag, utdanning og utstyr, at KJK må få på plass annet personnel og en helt annen personnel-utvelgelse. I tillegg måtte det opprettes en ny maritim ISTAR-kapasitet som erstatning for KJK. I tillegg eksisterer det allerede utmerkede maritime kapasiteter i spesialstyrkene. Om Forsvaret ønsker og styrke de maritime kapasitetene i spesialstyrkene tror jeg det er enklere feks å utvide MJK ytterligere

Guest
    I følge ALLE (bortsett fra "Spesialjegern":) er KJK overhode ingen spesialstyrke, men en regulær avdeling med ekspertise innen strid i kystområdene:)

Tror det er litt missforståelser rundt dette. At de slår sammen MJK, KJK og MDK under en paraply, betyr ikke at KJK og MDK automatisk blir spesialstyrker. Er forskjell på å ha en spesialkompetanse og det å være en spesialstyrke.

Noe av det samme man har hos HJK hvor falskjermjegerne ikke er spesialstyrker, men HJK og dens spesialjegere er spesialstyrker. (Rett meg den som kan mere om jeg tar feil her).

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kilo
    Noe av det samme man har hos HJK hvor falskjermjegerne ikke er spesialstyrker, men HJK og dens spesialjegere er spesialstyrker. (Rett meg den som kan mere om jeg tar feil her)
    Helt uavhengig av statusen til KJK tror jeg det blir feil å sammenligne en fremtidig Marinens Jegerkommando med Hærens Jegerkommando. HJK er en (1) integrert avdeling på samme måte som Marinejegerkommandoen er det. En Marinens Jegerkommando vil bestå av 3 ganske uavhengige avdelinger med forskjellige oppdrag og utgangspunkt

Er ikke fallskjermjegerene en del av spesialstyrkene? Litt uinteressant spørsmål kanskje all den tid det ikke finnes noen avdelinger bestående av fallskjermjegere. Fj-troppen ved HJK er kun en utdanningstropp. Det fantes "operative" fj-tropper i det gamle mob-systemet, men det er vel ganske dødt for tiden

Men det er ingen tvil om at fallskjermjegerene selekteres, utdannes og utrustes som spesialstyrker. Det er ingen tvil om at det skjer ved en spesialavdeling. Det er ingen tvil om at fallskjermjegere har løst oppdrag i utlandet sammen med marinejeger og spesialjegere. Det er heller ingen tvil om at fallskjermjegerene tidligere var en del av spesialstyrkene, og jeg har iallefall ikke sett det skrevet noe sted at de har mistet den statusen

Guest
    KJK blir ikke en spesialstyrke på lik linje med HJK og MJK. Det er snakk om en mer profesjonell styrke enn andre styrker vi har i norge utenom MJK, HJK og KJK.

"KJK skal utrustes , organiseres og trenes slik at den at den skal være i stand til å gjennomføre offensive og meget hurtige operasjoner mot fiendtlige styrker - spesialutrystet og trenet for hurtige, raidlignende operasjoner i kystnære områder."

"KJK skal være mobil og fleksibel, og kunne sendes dit det er behov for avdelingen - i Norge eller i utlandet. KJK skal kunne settes inn alene eller sammen med større maritime og amfibiske styrker."

På denne måten blir KJK mer en spesialstyrke enn en vanlig militær styrke.

Planene er jo å ha flest vervede kystjegere på 3 eller 7 års kontrakt. Og langt mindre kystjegere inne til førstegangstjeneste.

Du har da en profesjonell avdeling med vervede kystjegere som kan gjøre oppdrag i både inn- og utland.

Guest
    Dette blir jo bare synsing. Ingen av de detaljene du kommer med indikerer at KJK blir mer en spesialstyrke enn en regulær styrke. Har en følelse av at enkelte personlig utnevner avdelinger til spesialstyrker bare de høres jævlig bra ut. Jævlig bra = spesialstyrke. Det er nok ikke slik. Det stilles helt andre krav for å def som en spesialstyrke, og du kan ta en titt på NATO og Forsvarets egne definisjoner på hva som er en sådan. Til syvende og sist er det kanskje greit å høre på hva avdelingene sier selv i denne sammenhengen. Både MJK, Forsvaret forøvrig samt KJK selv sier at de er en regulær styrke. Kan ikke se at dette endres med bakgrunn i opprettelsen av Marinens Jegerkommando. Som king presist poengterer, så ville dette krevd en rekke omstruktureringer samt at KJKs spekter måtte bli dramatisk utvidet. Dette i tillegg til en betraktelig innstramming hva gjelder seleksjon av personell. Metode, operasjonsspekter samt seleksjon er noen av elementene som skiller KJK fra en spesialstyrke vi feks ser i MJK.

For å ta med en personlig betraktning vil jeg påstå at KJK i større og større grad fremstår som styrke svært lik kommandoavdelingene til British Royal Marines, uten å ta med SBS som i denne sammenhengen er UKs svar på marinejegerkommandoen.

Guest
    det var vel snakk om at kjk skulle være professionell og for med innebærer det vervede og lønnede personell ikke ulikt TMBN??

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

fallskjermjegere

fallskjermjegere er en del av spesialstyrkene, i motsetning til kjk. det er riktig at de for tiden er en slags utdanningstropp\rekrutteringspool til fsk innen hjk, men de selekteres og trenes som en spesialstyrke. kan også si at fallskjermjegerne har trent sammen med andre spesialstyrker, også fra andre land, "i det siste"...

Guest
    Heisann! Første post på forumet for min del, og dette er stort sett synsing/antagelser.

Et element som ingen synes å ha brakt på banen her, er rett og slett økonomi/logistikkårasker som taler for en sammenslåelse. Det er naturligvis penger å spare på å samle marinefolk som beveger seg på land til tider under en egen paraply, så banale ting som samlokalisering av depotene (krever færre lokaler/depotmedarbeidere), felles anskaffelser av det basisutstyret som avdelingene måtte dele krever færre Scaniaer til transport osv osv, økonomistyring er jo et populært tema for tiden;)

I tillegg har man bonuser (forutsetter en viss grad av samlokalisering) av typen: MJK-instruktør har et par timer ledig, og kan derfor gi KJK-vernepliktige koseleksjon type "hvordan lage treretters av bark og meitemark", garnisonstroppen i leiren kan brukes som markører for MJK osv osv. Som kjent, alle monner drar når man skal spare penger.

Tuller litt nå, men håper dere skjønner hvor jeg sikter hen.

mvh
    1.4papa

Guest
    At kjk ikke er en spesialstyrke er jo helt åpenbart. Derimot er MDK regnet som en spesialstyrke. De har BUD's element som inngår i Nato special forces.

Guest
    mdk er da ingen spesialstyrke kompis!

Guest
    For og si det slik.

Det å slå sammen mjk,kjk,mdk gjøres av flere grunner.
    En av disse er at man vil få en styrke som kan løse et meget bredt spekter av operasjoner. Noen sier her at mdk er en spesialstyrke noe som er meget feil. kjk er heller ingen spesialstyrke slik som mjk er. Viktig å få med seg at kjk er en soc avdelingen (special operations capabel) og mjk tar seg av sof delen av gitte oppdrag som ville kunne komme. Forskjellen er av relativt stor betydning.

Guest
    "At kjk ikke er en spesialstyrke er jo helt åpenbart. Derimot er MDK regnet som en spesialstyrke. De har BUD's element som inngår i Nato special forces"

Som nevnt tidligere så må en avd. ikke vere en spesialstyrke for og kunne støtte en spesialstyrke... MDK har EOD kapasitet og er derfor mer ett støtte element til de andre avd. i Nato special forces.
    En spesialstyke er jo trent i mye, men kan ikke vere best i alt...
    MDK er vel de beste vi har på BUD/EOD... (Så langt jeg vet....)

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •