Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: SBS

Guest

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    For dem som ikke vet det: SBS er MJKs britiske samarbeidspartner. De rekrutterer primært fra Royal Marines (britisk marineinfanteri).

SBS er inndelt i tre grupper C, M og S Squadron: C er spesialister på dykke/kano operasjoner. M er spesialister på antiterror og bordingsoperasjner. Innenfor M finnes finnes en mindre Blackops. gruppe. S, som den avdøde obersten tilhørte, er spesialister i "småbåt" og miniubåt operasjoner.

tower

Guest
    Reagerte på alderen hans i Dagbladet - Oberstløytnant og 30 år. BBC melder at han er 40 og således riktig.

Guest
    I Telegraph artikkelen som Gammern la ut lenk til staar det "The commanding officer of the (...)", altsaa sjef SBS. Ganske spesiel kultur om sjefen leder et slikt angrep fra front...

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0
    Tja...Nordlys meldte at han var 38 år gammel...

Var på Olavsvern den helgen de var på øvelse der, men så ikke noe til dem av åpenbare grunner. Fikk beskjed om å holde oss laangt unna dem. "Løp hvis dere ser noen", sa befalet til oss;)

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Tja...Nordlys meldte at han var 38 år gammel...

Var på Olavsvern den helgen de var på øvelse der, men så ikke noe til dem av åpenbare grunner. Fikk beskjed om å holde oss laangt unna dem. "Løp hvis dere ser noen", sa befalet til oss;)
    Du tenker kanskje på vedkommende som omkom ved Ringvassøya i februar (http://www.bladet-tromso.no/nyheter/article15278.ece).
    Vedkommende var tysk, tidligere marinejeger...

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0
    Nei, ikke han. Sto i nordlys for et par dager siden om en mann fra SBS som døde etter en dykkerulykke under trening ved Olavsvern.

Guest
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103551

Koktail... høres ut som noe jeg ikke ville ha noe godt av

Guest
    Takk for link/tips. Stygg sak.

Guest
    Det er ikke sansynlig at det er en Coctail som var dødsårsak. Kjenner heller ikke til at norske militære dykkere har omkommet som en følge av en coctail. Når man svømmer O2 er man så nær overflaten at man raskt kan gå til overflaten hvis man får en coctail. Kjenner flere som har fått det, og den merker man umiddelbart. Noe større fare ved coctail for minedykkere som jo dykker re-breathere med blandingsgass, og følgelig har lengre vei opp.

Tror VG bør skifte "dykke ekspert". Hovedfaren ved O2 svømming er O2 forgiftning. Et problem med re-breathere er at pustegassen blir renset for CO2 av kalken og det er CO2 nivået i blodet som styrer pusten vår. Dvs. at hvis man ikke får tilført tilstrekkelig O2 i gassblandingen, vil man miste bevisstheten evt dø uten forvarsel. Det har skjedd flere slike ulykker.

Vet ikke hva som her har skjedd, men ville bli meget overrasket hvis det var en coctail.

Jobbet med SBS på et par øvelser, og de er flinke karer.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    Det er ikke sansynlig at det er en Coctail som var dødsårsak
    Ja, det er viktig å være kritisk til hva som står i avisene. Jeg skjønner ikke helt sammenhengen, men jeg synes det virker som om norske journalister er påfallende uvitendene og uetterrettelige mht til militære topics generelt, og sof-greier spesielt. Følger godt med på UK og US aviser og der er det som regel en annen dans. Er det kun siviltjeneste-folk blandt norske journalister? Og de lærer aldri, men starter på scratch og finner opp kruttet hver gang. Kanskje det er forsvaret som gjør en dårlig info-jobb?

Ikke for å være vrien, men om dykkeren fikk koktail og satt fast eller fikk oppdrifts-problemer, etc, samtidig... Jeg mener, en miniubåt er en teknisk innretning.. og Murphy er ingen god venn i et knipetak

Guest
    Vet ikke om forsvaret har noen stor interesse av for kvalifiserte journalister :-) Det meste som ser ut til å være av interesse for pressen er jo negativ omtale, og det er det vel greit om de ikke stiller de rette spørsmålene.

Du har helt rett i at om fyren satt fast med coctail, så kan det ha vært en årsak. Men tror sjansen for det at han skal ha satt seg fast, og så fått en coctail er ganske liten. Tør ikke utelukke det helt. Enig i at man ikke må undervurdere Murphy. Men sjansen er liten, -mye mindre enn en rekke av de andre risiko faktorene man utsetter seg for ved O2 svømming.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gammern
    For dem som ikke vet det: SBS er MJKs britiske samarbeidspartner. De rekrutterer primært fra Royal Marines (britisk marineinfanteri).

SBS er inndelt i tre grupper C, M og S Squadron: C er spesialister på dykke/kano operasjoner. M er spesialister på antiterror og bordingsoperasjner. Innenfor M finnes finnes en mindre Blackops. gruppe. S, som den avdøde obersten tilhørte, er spesialister i "småbåt" og miniubåt operasjoner.

tower
    Har en veldig god venn i Special Boat Service. C, M og S squadron finnes ikke, akkurat some Black Troop. Skvadroner er delt inn i farger nå.

Hva de forskjellige skvadronene holder på meg skal jeg ikke fortelle av forskjellige grunner, blant annet fordi ingen av oss nordmenn vet det helt sikkert.

SBS er ikke så "kjent" som SAS, og sies å fungere bedre enn sistnevnte. Men nå har jeg hørt dette fra en SBS gubbe, så det kan være litt "partisk" sagt.

Fudge

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fudge
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gammern

tower
    Har en veldig god venn i Special Boat Service. C, M og S squadron finnes ikke, akkurat some Black Troop. Skvadroner er delt inn i farger nå.

Hva de forskjellige skvadronene holder på meg skal jeg ikke fortelle av forskjellige grunner, blant annet fordi ingen av oss nordmenn vet det helt sikkert.

SBS er ikke så "kjent" som SAS, og sies å fungere bedre enn sistnevnte. Men nå har jeg hørt dette fra en SBS gubbe, så det kan være litt "partisk" sagt.

Fudge
    Svarer på et gammelt innlegg:

Det er vell skrevet ned og vedtatt at SBS blir sett på som "bedre" en SAS. Dette kom tydelig frem under Falklandskrigen da SBS gjennomførte de mest vellykede opprasjonene sett ut fra forutsetningene. I Afghanistan var det SBS som oppererte først sammen med en enhet fra CIA som har det klingende navnet SAS. Under fengsels oppdraget i Qual e-jangi (kan ikke stave det) var det SBS som spilte "hovedrollen" sammen med Amerikanere. SBS rekruterer fra RM, men også fra SAS!! SBS gutta er ofte mindre militærer i klærne en SAS fordi de opprasjonene de gjennomfører på land ofte er MA. Det som kanskje skiller SBS mest fra SAS er at de tar inn sivile, som har kompetanse de trenger. Bla. rekruterer de leger, sosionomer etc.

En venn av en venn studerer medisin i Bath i england og en kar fra avgangskullet der ble rekrutert til SBS. Sef har SBS båt elementer slik som nevnt tidligere, men det er bare litt og det de snakker om at de driver med. Under Gulfkrig 1 var SBS inne i Bagdad(tror det var det) og en rekke andre byer og guidet inn bomber med laser. SBS trener sansynelighvis med MJK, men jeg kan ikke bekrefte dette.

SBS er tette sammarbeidspartnere med Franch SAS (Air del marine eller noe sånt) Samt at de trener med kampchwimmer.

Bare litt info. Dette sto i en bok jeg leste husker ikke navnet, men det var bilde av SASR i en bil på fremsiden. Dette er ikke hemmelig, men info som SBS ikke snakker så høyt om.

Jo, en ting til SBS legger MYE vekt på artisk trening og har grupper som trener i artisk klima hele tiden(Norge???).
    Btw, så er det en gruppe med SBS karer (tror det er med et par SAS)som skal sette rekord med antall folk på toppen på Mt. Everest en gang neste år tror jeg det var, og det skal de klare ute sherpaer. Det står det respekt av!!!!

Guest
    Og de som skal bestige Mt Everest skal selvfølgelig bruke hester som bærehjelp - I god engelsk stil :D

Guest
    Haha!
    Tror at grunnen til at det brittiske forsvaret betaler er at de får testet utstyr og får ført kompetanse tilbake til avdelingene.

Guest
    God reklame også. Blir visst færre og færre som møter på opptak der (det virker også som om det blir færre og færre som skal inn her også, men unntak av yngre mennesker her, da).

Ja, SBS var i det Afghanske fengselet. Britiske SAS var forøvrig ikke der, men Amerikanske "Air Force PJ's" hjalp til litt, da de fikk in helikopterstøtte osv. Operasjonen gikk i bunn og grunn ut på å få CIA folkene ut, hvis ikke jeg husker feil.

Mulig du har rett og slett skrevet feil, da du skrev at SBS rekrutterer fra SAS. Dette har jeg ikke hørt noe om, men hvis du mener at SBS rekrutterer fra hele det Britiske forsvaret, så er dette riktig. Før fikk bare Royal Marines komme inn.

Fudge

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fudge
    God reklame også. Blir visst færre og færre som møter på opptak der (det virker også som om det blir færre og færre som skal inn her også, men unntak av yngre mennesker her, da).

Ja, SBS var i det Afghanske fengselet. Britiske SAS var forøvrig ikke der, men Amerikanske "Air Force PJ's" hjalp til litt, da de fikk in helikopterstøtte osv. Operasjonen gikk i bunn og grunn ut på å få CIA folkene ut, hvis ikke jeg husker feil.

Mulig du har rett og slett skrevet feil, da du skrev at SBS rekrutterer fra SAS. Dette har jeg ikke hørt noe om, men hvis du mener at SBS rekrutterer fra hele det Britiske forsvaret, så er dette riktig. Før fikk bare Royal Marines komme inn.

Fudge
    Nei, SBS rekruterer fra SAS(ikke utstrakt, men det er heller ikke uvanelig). Kan ikke forklare hvorfor, men har lest det i den boken jeg refererer til samt at jeg har fått det fra en annen kilde(artic warefaire instructor I det brittiske forsvaret).

Et spørsmål: Er det vanlig at SAS bruker barreten sin? Den nøttebrune?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Meget sjelden. De gutta er mer ute i teig, og beret er ikke lurt å ha på seg på oppdrag når man er SF. Gjør avhørs-motstand ubrukelig.

Men den blir nok brukt mye i seremonier.

Fudge

Guest
    jeg har også hørt at sbs kun rekrutterer fra sas. snakk om min 5 års tjænest i sas for å kvalifisere. har dog ingen artillerisikre kilder

Guest
    Hvis SAS-personell blir tatt som krigsfange kommer de til å få mest bank/avhør av alle. Ergo bruker de ingenting som kan identifisere de som SAS, de vil heller framstå som små pusekatter som ikke vet noe som helst.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    Hvis SAS-personell blir tatt som krigsfange kommer de til å få mest bank/avhør av alle. Ergo bruker de ingenting som kan identifisere de som SAS, de vil heller framstå som små pusekatter som ikke vet noe som helst.
    Pleier ikke personellet å memorisere en alternativ historie de kan servere hvis de blir tatt til fange?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    Pleier ikke personellet å memorisere en alternativ historie de kan servere hvis de blir tatt til fange?
    det er vel ingen her som sitter noe håndfast om dette..

Guest
    Man trenger ikke å ha tjenestegjort i SBS/SAS for å ha vært bort i scenarioer der man blir eller kan bli tatt til fange...

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Man trenger ikke å ha tjenestegjort i SBS/SAS for å ha vært bort i scenarioer der man blir eller kan bli tatt til fange...
    neida var ikke sånn jeg mente, tenkte bare på SBS sin spesifikke prosedyre :)

Guest
    Ahhhh... OK : )

Guest
    Bare rydde opp i noe uklarheter i denne tråden. Sjefen min var norsk øvingsleder for brittene som var med i Narvik der obersten forulykket (forøverig 36 år gammel og sjef for SBS, sett på som en av de mest fremgangsrike og lovende offiserer i den brittiske hæren). Den direkte dødsårsaken var en feilblanding av gassene i oksygenapparatet. Var vistnok han selv som hadde gått over utstyret...

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •