Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 48

Tråd: Marinejeger helvette?

Guest

Marinejeger helvette?

Har utrolig lyst å bli marinejeger og har startet på treningsprogrammet på marinejeger.no

har hørt om noen helvettes øvelser der du må stå i ro i 5timer i sko, boksershorts og t-skjorte på ein fjelltopp i nord-norge midtvinters. stemmer dette?

har også hørt at du må opp klokka 6 om morgonen og sømje 100m uansett vær og temperatur.. er det nokon som kan bekrefte dette?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Marinejeger helvette?

Tror det er noen av de mindre krevende tingene man gjør under opptaket, for å si det sånn.

Kan huske Torry fortalte om en 70 km distanse som måtte tilbakelegges på 20 timer, med en ganske så stor oppakning. Hvis man ser på slike prøvelser som et stort ork, istedenfor en fin utfordring der du kan få testet dine grenser, så tviler jeg på at man har det som kreves.

Guest

Marinejegerne starter hver dag året rundt med en svømmetur.

Skal nevnes at*MJK-opptaket er det fysisk tøffeste du kan prøve deg på i det norske forsvar.

Guest

En skikkelig heisantur med andre ord :)

Guest

Det går vel på å bli hard, og å luke ut de som ikke hører hjemme der. Hvis du vil, får du det til. Så enkelt er det.

*

Guest

RE: RE: Marinejeger helvette?

quote:

Originally posted by: Kirre

"Marinejegerne starter hver dag året rundt med en svømmetur. Skal nevnes at*MJK-opptaket er det fysisk tøffeste du kan prøve deg på i det norske forsvar."

i lag med spesialjeger opptak

Guest

quote:

Originally posted by: kikk0

"Har utrolig lyst å bli marinejeger og har startet på treningsprogrammet på marinejeger.no har hørt om noen helvettes øvelser der du må stå i ro i 5timer i sko, boksershorts og t-skjorte på ein fjelltopp i nord-norge midtvinters. stemmer dette? har også hørt at du må opp klokka 6 om morgonen og sømje 100m uansett vær og temperatur.. er det nokon som kan bekrefte dette?"

MJK gutta passerer huset til en kompis av meg klokka fem hver morgen ivertfall på morgenturen... Om den avsluttes med bad i Ramsund vet jeg ikke, men det høres ikke usannsynlig ut.

Guest

De passerer nok kl. 05:30 eller litt senere. De bader ikke i Ramsund. Det skjer kun på DFS

Guest

quote:

Originally posted by: Blue

"De passerer nok kl. 05:30 eller litt senere. De bader ikke i Ramsund. Det skjer kun på DFS"

Fem eller halv seks... Same ****... Det er tidlig uansett... :)

Guest

Har hørt fra sikre kilder at det er morgen gym året rundt tidlig på morgen hver dag på Ramsund som avsluttes hver dag med et morgen bad.Resten av dagen går med på kursing og øvelser...

Guest

gleder meg til det blir tur.

men å stå i ro på en fjelltopp i 5timer høres veldig usansynlig ut. Da er men vel ganske død.

*

*

*

Guest

De skal bruke verandres kroppsvarme for og klare det.

hørt om en annen historie i samme sjangeren men der står dem nakene i 8 timer på en bro i nord norge

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Jeg tror det der er et godt eksempel på typiske vandrehistorier, der en fjær har blitt til minimum 10 høns.

Guest

La oss håpe det ja hehe.

Guest

ja for min del så har ikke jeg noe innterese av å står naken uti snøen, folk kan jo knekke meg opp i biter til slutt. Men må man så klarer man det vis man vil! ;)

Guest

quote:

Originally posted by: L4rZ

"ja for min del så har ikke jeg noe innterese av å står naken uti snøen"

Vet ikke hvordan hytteturer for dere er, men i "min krets" er det obligatorisk med snøbad og elvebading på tur. Spesielt om det er badstu i nærheten. Ser ikke hva som er så fælt med det (men ser poenget om du skal ligge der ute i flere fæle timer....)...

Guest

Det høres veldig sansynlig fordi de som ikke har stort nok ønsket om og bli marinejeger begynner og tenke på hvorfor de er der og dropper ut mens de som VIL blir og for en liten forkjølelse

Guest

Jeg skjønner at det å sitte i stolen å tenke på svømming i havet og tidlige morgener virker lite forlokkende, og ingen er ærlige når de sier at de gleder seg til det. Men poenget her er at dette er noe som du venner deg til og ikke tenker på etterhvert. Du lærer å fokusere på de riktige tingene. Samtidig er det noe alle er med på og det blir noe helt annet enn å gjøre sånne ting helt alene.

Hensikten med litt alenetjeneste på udda steder under opptak har ikke nødvendigvis den hensikt å få folk til å tenke på hvorfor de er der...... Et tips til alle som tenker på opptak: Ikke tenk på årsakene til de de ting dere hører man må gjøre. Tenk heller ikke på hva som venter dere. Fokuser på forberedelsene.

Ser forøvrig at opptakene til en del avdelinger rundt om er omtalt som det hardeste man kan gjøre i Forsvaret. Jeg garanterer at det er et par- tre øvelser som arrangeres rundt om som går opptakene en høy gang......

-- Edited by Ugl at 22:39, 2004-09-24

Guest

quote:
    Originally posted by: kicks

"

Ser forøvrig at opptakene til en del avdelinger rundt om er omtalt som det hardeste man kan gjøre i Forsvaret. Jeg garanterer at det er et par- tre øvelser som arrangeres rundt om som går opptakene en høy gang.....
    "

Kan du kanskje gi noen eksempler?

Guest

Ryktene om at man skal stå naken på toppen av ett fjell,ligge i en liten boks nedgravd i jorda osv er bare ren oppspinn..på MJK skal man ikke laga kadaver av aspirantene, men heller gi dem en fornuftig men hard trening i overlevelse,kamp og hele den regla der...Man kan heller se for seg det man annser som hard trening og gange det med 20. Der har du MJ treninga.

Guest

MJ-aspiranter på escape & evasion:

http://www.fofo.no/?module=Articles;...icShow;ID=4857

Synes artikkelen passet fint inn under denne tråden.

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Meget bra! Takker for interessant lesestoff!

Guest

Bare sørg for å møte godt forberedt!!

Husk for hvert skritt du tar så kommer du nærmere.

Lykke til

:=)

Guest

quote:

Originally posted by: kikk0

"Har utrolig lyst å bli marinejeger

husk på at det er ingen der som ønsker at du skal mislykkes og de passer på deg, du kommer ikke til å dø selv om den tanken kommer til å streife deg. husk på at de som arangerer disse opptakene er proffe, ha litt tiltro til dem, du er snart en av dem. lykke til

ps. smerte er middlertidig, stolthet varer evig

Guest

Bra poeng.

Guest

Den linken var meget intresannt å lese....:-)

Guest

"MJ-aspiranter på escape & evasion:"

Bakhold ja, det kan man trygt si.*Stakkars jævler, hehe.

Guest

Instilling er viktig, som for meg så vil jeg kjøre på til jeg er død..ikke kan bevege meg lenger.* Det mentale er viktig, nedturene*VIL komme. Du vil være så trøtt at du kjenner ut som at du dør.*Ha en mental knapp som kan skrues på..Ellers er det bare å gi gass!

*

Guest

en ting er ganske klart. klarer man å starte på opptaket vil man få mer og mer respekt for marinejegerne for hver dag som går!

Guest

Tror jeg erfarte en marinejeger i helvete her 11 feb.

Han må ha gjort noe dumt for å havne der, stakkar.

Marinejeger på utdanningsmessa. GRØSS

"ja det er hardt"

"ja du må trene for å komme inn"

en uendelig lang rekke med unge forlk som har klikket seg innom marinejeger.no og syntes det så "artig ut"

du så MJ legtet til annen tjeneste! det var noe i øya hannes.

"altså, hvis du søker deg inn til oss for å -se åssen det er, da kan du like gjerne la være, du må jo trene først!! nytter ikke å komme på Maddla og har løpt noen turer uka før, du må trene lenge først!"

ganske underholdene, det var en tragikomedie!

Stakkar marinejeger!

Guest

Angående det med å stå 5 timer på toppen av et fjell i bare boxer midvinters i sterk vind og i det hele. Omtrent alle her har vel sett Titanic og hørt fakta?

Etter 45 min i det 3-4 grader varme vannet var nesten alle døde. Sammenlign det med historien over og tenk gjennom det selv.

Mvh Benky

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Hehe, godt poeng Benky.

Guest

quote:
    Originally posted by: 0833 9

"

husk på at det er ingen der som ønsker at du skal mislykkes og de passer på deg, du kommer ikke til å dø selv om den tanken kommer til å streife deg. husk på at de som arangerer disse opptakene er proffe, ha litt tiltro til dem, du er snart en av dem. lykke til

ps. smerte er middlertidig, stolthet varer evig
    "

Nå, er jo folk som dør i militæret da. Har hørt historier fra min gamle fysikklærer som var marinejeger. Bare da han var inne var det to som døde da de dykket med lukket lufttanksystem.(vet ikke hva det heter) Og kommer man dypere enn 10 meter så blir luften giftig. Var dette de to døde av. Men der kommer jo også personlige feil inn. Så jeg syns ikke man skal utelukke faren ved å dø helt når man er der. Øvelsene de legger opp er nok godt sikret, men man kan alltid dø av personlige feil. Så det gjelder å ta ansvar for sitt eget liv, og ikke legge det helt over i andres hender.

Men, det er jo livsfarlig å leve ;)

Guest

RE: RE: RE: Marinejeger helvette?

quote:

Originally posted by: ruble

" Bare da han var inne var det to som døde da de dykket med lukket lufttanksystem.(vet ikke hva det heter) Og kommer man dypere enn 10 meter så blir luften giftig "

Dette er når man dykker med oksygenapparat.

Når oksygen partialtrykket blir for stort, blir oksygenet giftig for kroppen. Dette kalles oksygenforgiftning.

På alt ti meter , hvor O2 trykket er på 2 bar er det farlig, og nedre grense tror jeg ligger på 7 meter?

Høres ut som om det er noe slikt du snakker om :)

-- Edited by Joachim at 19:59, 2005-03-02

Guest

Det er riktig at marinejegere har omkommet under trening, øvelse, etc. Det samme er tilfelle mht personnel ved HJK

Men det er en god stund siden sist det skjedde et slikt uhell; selv om det ikke er noen garanti.. Både HJK og MJK er mye mer profesjonelle, har helt andre holdninger og utstyr idag enn for ikke så svært lenge siden

Tatt i betraktning hva hverdagen til disse 2 avdelingene består i synes jeg egentlig det er ganske bemerkelsesverdig og imponerende at de ikke har flere alvorlige ulykker. Sier kanskje litt om hvor effektivt og bra opptaket og grunntreningen er, jeg vet ikke..

Jeg tror faktisk ikke det var oksygenforgiftning men "cocktail"som var den store dødaren med det gamle O2-utstyret. Jeg er ingen dykker, men såvidt jeg forstår er cocktail når det komme vann i "pustekretsløpet". Vannet reagerer kjemisk med filterene som renser luften og resultatet er kaustisk soda. Kaustisk soda i lungene er ingen fordel

Guest

Joachim: Ja, det var det som skjedde. Det at det er ren oksygen og ikke tilsatt helium osv. Han ene på marinejeger-dokumentaren som TV2 hadde, døde jo også av det. Men de fikk liv i han igjen, heldigvis.

Guest

O2 Forgiftning er den store faren ved hel lukkede systemer. Coctails er pyton for som king sier reagerer kalken som fjærner*CO2 fra systemet med sjøvann og danner*en*meget alkalisk blanding -lut. Det er ikke særlig hyggelig å få lut i kjeften, men når man svømmer O2 er man så grunt at det bare er å gå til overflaten. O2 forgiftning derimot kommer som lyn fra klar himmel, og slår deg rett ut.*Kjenner ikke til at*noen har strøket med som en*følge av coctail.

Det vanligste problemet med O2 svømming*var ved utslusing gjennom torpedorørene*fra den gamle kobben klassen. De slusa ut på ca 1o-12 m*men hadde en tendens til å droppe nesa litt når de fylte rørene, så folk endte ofte på 13-14m. det er i dypeste laget.

Dette er ikke et problem med Ula klassen.

Guest

Sist en mjk*er døde var i 1988 da han hoppet ned i vannet fra et helikopter og traff en stein. Rundt 1990 var det en kar ved hjk (tror han var fallskjerminstruktør) som hoppet ut av flyet og "deisa" i bakken... trekk konklusjonen selv...

Guest

sorry, siste hjk hadde var rappelering fra helikopter i Horten.

Guest

quote:

Originally posted by: Gammern

"sorry, siste hjk hadde var rappelering fra helikopter i Horten.

Jeg sa at jeg bare viste om en rundt 1990.. Hvordan skjedde det da? Røk tauet. Huff og huff Synd at ungdom skal dø på den måten..

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •