Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 49

Tråd: FSK!

Guest

FSK!

Hmm.....verver ikke hjk/mjk kontrakter pa 7 aar de ogsa???? Det star kun at FSK verver seg over lengre tid....?!?

Takker for svar....:-)

http://www.root.no/pub/id.8.php

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: FSK!

Her er jeg på tynn is men jeg TROR at både HJK og MJK tilbyr syv års kontrakter - dog med noe forskjellige tillegg etc ref Hæren vs Marinen.

Etter det jeg forstår er hovedvekten av personellet i FSK fra HJK - sikkert rivalisering/politics imellom disse to "kraft"-sentrumene?

Guest

Hvilke kraftsentra? "FSK" er jo en del av HJK!

Når det gjelder kontrakter gis det i hele Forsvaret kontrakter fra 0,5-10 år, og det finnes mange forskjellige kontrakter i spesialstyrkene også.*Det stemmer imidlertid at den*vanligste for relativt unge engasjerte spesialjegere er 7 år.

Guest

RE: RE: FSK!

quote:

Originally posted by: noric1

"Hvilke kraftsentra? "FSK" er jo en del av HJK! "

Det vet jeg og det!!

Les innlegget mitt en gang til - MJK og HJK er kraftsentrene. Sier jo at FSK består hovedsaklig at HJK personell. At det er så få MJK-folk der skyldes vel konflikt mellom MJK/HJK over hvem som er best og alt det politics-greiene der.

Guest

RE: RE: RE: FSK!

quote:

Originally posted by: wilhelm

" Det vet jeg og det!! Les innlegget mitt en gang til - MJK og HJK er kraftsentrene. Sier jo at FSK består hovedsaklig at HJK personell. At det er så få MJK-folk der skyldes vel konflikt mellom MJK/HJK over hvem som er best og alt det politics-greiene der."

Ok - da skjønner jeg hva du mener. Men det blir likevel litt feil å si at FSK hovedsaklig består av HJK personell, kanskje heller at FSK har flere tidligere fallskjermjegere enn marinejegere?

Jeg kjenner marinejegere som har søkt seg over til HJK (spesialjegertjeneste), men det er mest for at Ramsund ikke akkurat er verdens navle: "Hvis MJK hadde vært i Bergen hadde jeg selvfølgelig fortsatt som marinejeger". Det stemmer nok at de har en viss avdelingsfølelse og tilhørighet (hvis en ikke tror på det en gjør, hvorfor*driver en med*det da?), men de har jo samarbeidet godt før, og "drittkastingen" er nok mest for moro skyld. De jobber jo i samme firma.

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Ser ikke helt for meg at spesialjegere og marinejegere sitter og krangler om hvem som er best...

Virker litt lavmål for så proffesjonelle folk...Men siden MJK tilhører marinen, og HJK hæren, så er det vel neppe fritt for litt drakamp om ressurser osv. Men begge disse avd. er jo ganske høyt*prioriterte, så det skal vel ikke*stå på det...

-- Edited by Crazy_K at 22:44, 2004-11-10

Guest

RE: RE: RE: RE: FSK!

quote:

"De jobber jo i samme firma."

Godt sagt... "samme firma"... Naturlig at de på "fleip" kødder om hvem som er best men tror det ligger stor gjensidig respekt mellom MJK/HJK operatører.

Tror personlig at konflikter eventuelt ligger høyere opp*i ledelsen*ref politikk om hvis fremtidig enhet skulle bli fristilt fra forsvarsgrenene og lagt under f.eks. ministeren direkte - hvor blir da hovedsetet som igjen gir en viss signaleffekt over "hvem som er sterkest".

Tror det er vanskelig*å slå sammen disse to avdelingene og løfte de opp fra dagens organisasjon uten sterke krefters motstand. Uansett sett - "våre beste menn" - Ramsund eller Rena.

*

Guest

RE: RE: RE: RE: RE: FSK!

quote:

Originally posted by: admin

Tror personlig at konflikter eventuelt ligger høyere opp i ledelsen

Ifølge mil.no har både hjk og mjk nylig fått nye sjefer. Det kan jo være en logisk forklaring på akkurat det? ;)

I tillegg er det kommet en "stor, stygg luftmann" som ny sjef for FOHK i stavanger. Og som luftmann er han sannsynligvis ikke følelsesmessig involvert i å beholde status quo

Er ikke sikkert dette vil ha noen stor betydning, men på den annen side er det bra med nytt blod og nye tanker

Om det er noe som kan tvinge frem en organisatorisk forandring så er det det rent økonomiske. Spesialavdelingene har astronomiske budsjetter og potensialet for innsparing er nok ikke ubetydelig

Guest

http://www.mil.no/sjo/start/article....rticleID=84746

"- En prioritert avdeling
    At et land som Norge må ha spesialstyrker med en maritim innretning er kontreadmiralen ikke i det minste tvil om.
    - Det er bare å ta en titt på norgeskartet, så forstår man det. Derfor er også MJK en prioritert avdeling som er i vekst. Vi skal imidlertid bli enda flinkere til å samarbeide og trene med de andre forsvarsgrenenes spesialstyrker.

- MJK har også mye kompetanse og erfaring som kan komme andre avdelinger og fartøyer i Marinen til gode. Forsvaret er redusert i omfang og antall. Derfor må vi bli enda bedre på samhandling for å ta ut effekt på tvers av det som har vært vanntette skott, mener Finseth bestemt."

---

http://odin.dep.no/fd/norsk/aktuelt/nyheter/010051-210006/dok-bn!10002 345.html

-- Edited by admin at 18:08, 2004-11-11

Guest

quote:

Originally posted by: admin

http://odin.dep.no/fd/norsk/aktuelt/nyheter/010051-210006/dok-bn! 10002345.html

Ser på det miderste bildet i denne reportasjen: Har KJK fått seg farget filtbit på bereten også? Er dette noe nytt (hele KJK er jo ikke så "gammel")? Eller er det bare jeg som ikke har fulgt med i timen? Trodde det bare det var MJK (grønn) og MDK (blå)*som hadde det nå som MP har gått over til hel-rød beret.

Guest

quote:

Originally posted by: 51210

"Ser på det miderste bildet i denne reportasjen: Har KJK fått seg farget filtbit på bereten også? Er dette noe nytt (hele KJK er jo ikke så "gammel")? Eller er det bare jeg som ikke har fulgt med i timen? Trodde det bare det var MJK (grønn) og MDK (blå)*som hadde det nå som MP har gått over til hel-rød beret."

Jo, det stemmer at KJK har fått egen beret. Marineblå med rød filtbit. Du har kanskje ikke fulgt med i timen, for denne ble innført høsten 2002.

Guest

RE: RE: RE: RE: FSK!

quote:

" Jo, det stemmer at KJK har fått egen beret. Marineblå med rød filtbit. Du har kanskje ikke fulgt med i timen, for denne ble innført høsten 2002."

Takk! ...flaut, men kan ikke huske å ha sett noen bilder av KJK'ere med beret før dette. Og så er det 11 år siden sist jeg tjenestegjorde (i Marinen)...men Forumet gir jo all slags nyttig info!

Guest

De har også fått en slags vinge på brystet...på m2000 felten har de i allefall det.

Guest

quote:

Originally posted by: Metz

"De har også fått en slags vinge på brystet...på m2000 felten har de i allefall det."

http://www.mil.no/sjo/start/article....rticleID=84572

Guest

quote:

Originally posted by: SpesJeg

"Hmm.....verver ikke hjk/mjk kontrakter pa 7 aar de ogsa???? Det star kun at FSK verver seg over lengre tid....?!? Takker for svar....:-)

ok...her har du det svart på hvit:

http://www.hjk.mil.no/start/utdanningen/vilkar/

ha en fin dag! :)

Guest

Hmm... Leste nettopp at FSK ikke er søkbar, men at folk fra HJK/spesialjeger og MJK blir headhuntet dit... Dette ble påpekt i siste utdanning i forsvaret på dagbladet.no.

Hæ?

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Snakket med sersjanten min om akkurat det der. Han sa at FSK er en udefinert gruppe som består av folk fra HJK og MJK. FSK er en slags samlebetegnelse på norske spesialstyrker når de brukes. Hvis man trenger noen som kan løse "grønne" operasjoner, sender man folk fra mjk, hvis det er "svarte" operasjoner på gang, sender man folk fra HJK.

Guest

Denne mailen fikk jeg forrige uke fra rekrutteringsoffiser HJK. Den burde oppklare det dere nå spør om:

Hei Benky!

Tidligere rekrutterte vi spesialjegere fra fallskjermjegere ved HJK og
    marinejegere. Nå har vi åpnet for at alle som har fullført førstegangstjenesten
    er søknadsberettiget.

Det er to spesialavdelinger i Norge, HJK og MJK. FSK er ingen avdeling, men en
    enhet som settes opp for å støtte politiet dersom politiets egne ressurser ikke
    strekker til. I denne enheten inngår elementer både fra HJK og andre deler av
    Forsvaret. Spesialjegerne ved HJK er den "spisse" enden av denne enheten.

De som faller fra under fallskjermjegeropptaket blir sendt til andre prioriterte
    avdelinger i Hæren. Tidligere har dette vært Garden, Fjernoppklaring,
    Jegerbataljonen og GSV. Hvilken avdeling vi vil sende soldater til i 2007 er for
    tidlig å si noe om nå. Men dersom du kommer inn på fallskjermjegeropptaket så er
    det vel ikke aktuelt å gi seg eller...... litt feil å gå rundt å lure på hvilken
    avdeling du eventuelt blir sent til..........

Lykke til med forberedelsene fram mot 2007.

mvh

Rekrutteringsoffiser HJK

håper det hjalp.

Mvh Benky

-- Edited by admin at 07:49, 2005-02-21

Guest

Ok, ting har kanskje forandra seg litt siden min tid på HJS (HJK) Den gang "eksisterte" ikke FSK vi vi som var fallskjermjegere kjente selvfølgelig til dem, selv om vi hadde lite med dem å gjøre. Hadde det inntrykket at de ble "gjemt" på HJS og så tilsynelatende ut som vanlige fallskjermjegere.

Guest

Willi tjenestegjord sannsynligvis tidlig på 80-tallet. Da jeg var på Trandum i 1983/84 eksisterte FSK.

Guest

quote:

Originally posted by: Gammern

"Da jeg var på Trandum i 1983/84 eksisterte FSK."

Stemmer det.

Guest

Hallo Gammern

Uttalte meg kanskje litt klønete. Jeg var på Trandum noen år etter deg (på 80-tallet), men det jeg mente med ikke "eksisterte" var at de ikke var kjent for offentligheten. Tror ikke de ble offisielle før langt ut på 90-tallet(?) Folk på Trandum visste vel stort sett om dem, men for folk utenifra så var de bare en del av HJS, befal, vervede osv, men ikke spesialstyrken FSK. (Men de ble vel oppretta allerede i 82-83 tror jeg?)

Som f.eks da noen av dem var på san.kurs med oss på Lahaugmoen. Kursoff. på Lahaugmoen trodde de var vanlige fallskjermjegere og det eneste som skilte dem fra oss på uniformen var at de var grenaderer/sjt. el.lign. Husker da kursoff. fra Lahaugmoen ba en dem (en sjt.) ta over og lede undervisningen videre, så bare trakk han litt på skuldrene og gikk over til gutta sine. Han var ikke vårt befal, og hadde ikke noe med oss å gjøre, noe vi var inneforstått med, men san.off. skjønte ikke så mye. Ble en litt komisk situasjon, vi organiserte oss sjøl og san.off ble stående igjen, litt uforstående til hele greia; "Jamen.. hallo.. er ikke du befalet deres, hallo...?"

Guest

Willi!

Da er jeg med. Spiste ofte sammen med dem i kantina som lå bak det gule huset. Vi trente også litt i "riggen" og "flyet" til HJS som lå bak de gammle brakkene.

Guest

FSK ble opprettet i 82.. I 99 gikk dem over til å ta opp fra andre en HJS og Marinejegere.

Guest

quote:

Originally posted by: Crazy_K

"Snakket med sersjanten min om akkurat det der. Han sa at FSK er en udefinert gruppe som består av folk fra HJK og MJK. FSK er en slags samlebetegnelse på norske spesialstyrker når de brukes. Hvis man trenger noen som kan løse "grønne" operasjoner, sender man folk fra mjk, hvis det er "svarte" operasjoner på gang, sender man folk fra HJK. "

Crazy_k!

Kan du definere "grønne" og sorte opprasjoner? Er "grønn" grovt sett oprasjoner i fientlig teritorium og svarte opprasjoner er feks. storming av fly etc.

*

Guest

Grønn tjeneste: Militære operasjoner

Sort tjeneste : Antiterror operasjoner

Guest

quote:

Originally posted by: 84mm

"Grønn tjeneste: Militære operasjoner Sort tjeneste : Antiterror operasjoner"

Vil det da si at alt som har med antiterror å gjøre er oppogaven til fsk? Eller vil de feks. kunn ta seg av opprasjoner der det er trygge rammer rundt(trygge reammer: Ikke krigshandlinger rundt om i landet hvor terroren fåregår...) MEN HVIS DET ER normenn tatt til fange feks. i rewanda går mjk inn fordi der er det ikke trygge rammer rundt...

Takker for svar 84mm.

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

FSK er ingen avdeling...

Det er slik at MJK tar grønne operasjoner og HJK tar svarte. I det eksempelet du nevner, tror jeg kanskje at mjk ville blitt sendt, men ikke fordi det har noe med rammer å gjøre.

Som 84mm sa det; grønne er militære, mens svarte er anititerroroperasjoner.

Det er nesten det samme som jeg har hørt. Men jeg har også hørt at svarte operasjoner omfatter etteretning.

Guest

quote:

Originally posted by: Crazy_K

" Som 84mm sa det; grønne er militære, mens svarte er anititerroroperasjoner."

Men vil ikke en antiterror aksjon på en oljeplatform bli håndtert av FSK som er militæret?

Guest

Det er nok mange som synes det er vanskelig å få en god oversikt over de enkelte avdelingenes ansvarsområde. Det finnes imidlertid en svært oversiktlig og god*artikkel*i Hærens eget magasin "Hærfra" utgave 6. Denne finner du under*Hæren på mil.no, og*tar for seg*Hærens*jegerkommando i rollen som både militær spesialstyrke og som bistandselement til Justisdepartementet i form av FSK.

For enkelhets skyld kan man si at sorte operasjoner er anti-terror*og bistand til politiet, mens grønne oppdrag er rene militære operasjoner. Marinejegerkommandoen er i så måte ikke tiltenkt brukt*i sorte operasjoner.*Ser at du stusser litt på at det er en militær avdeling som utfører anti-terror tjeneste, og det er jo faktisk en problemstilling som*diskuteres på et lønnstrinn*forbeholdt de færreste av oss.**

Guest

Det er feil å si at MJK ikke blir brukt til sorte operasjoner. Hva med f.eks bordig av båter, det må da være anti terror? (Se bilder fra Battle Griffin). Det er også feil at HJK kun gjør sorte.*se for eksempel Afganistan*og sidene til HJK på www.mil.no

Det jeg har hørt fra en i MJK er at de har mer grønn tjeneste enn HJK, mens da HJK har noe mer sort. Saken er at det er ikke så veldig stor forskjell på disse avdelignene. Iallefall ikke som er offentlig kjent...

Guest

For min egen del påstår jeg ikke at HJK kun har sorte operasjoner.*Dersom du hadde tatt deg tid til det, hadde du sett at jeg poengterer HJK`s doble rolle. At bording av skip kun er en anti-terroroppgave er absolutt ingen selvfølgelighet. Det bordes skip i konvensjonell krig også, og MJK*har i så måte en sentral oppgave. Dersom man leser hva som er tilgjengelig om disse avdelingene står det svart på hvitt det er spesialjegerne i HJK som brukes i kraft av FSK når det skulle komme en forespørsel fra Justisdepartementet. Dette bekreftes av rekrutteringsoffiseren ved HJK i mail jeg fikk tilsendt for noen uker siden. Det er imidlertid kjent at også andre avdelinger i Forsvaret kan bli bedt om å*bistå ordensmakten ved både krise og terror, men det er i følge Forsvaret HJK som bistår politiet i de oppgaver vi her nevner. Tror dessuten at langt flere på dette forumet hadde fått svar på sine spm dersom man brukte offisiell informasjon, og litt mindre hva man har "hørt*fra en i mjk".

Guest

Skjønte at du ikke mente at HJK kun ble brukt til sorte operasjoner. Er også enig i at bording kan skje i en konvensjonell krig også, men hovdesaklig så er vel dette hva en kaller "sort operasjon". Er nok helt sikkert riktig at HJK er den primære styrken som vil bistå politiet i en terror situasjon.

Poenget mitt er at det er ikke helt klare grenser mellom de to styrkene. De har oppgaver og ansvars fellt som flyter over i hverandre.

Når det gjelder kilder er det riktig at offisiell informasjon vil gi mer pålitelig kunnskap, men det blir litt kjedelig forum hvis en kun skal kunne si det som står på forsvarsnett osv. Mener selv at når jeg i direkte samtale har snakket med en i MJK har god informasjon som kan belyse teamet. Noe annet er når folk har hørt fra en som kjenner en som en gang var i MJK osv. Men selvsagt en bør være kritisk til alt som blir skrevet på en internett forum.

Guest

quote:

Originally posted by: No fear

"Men vil ikke en antiterror aksjon på en oljeplatform bli håndtert av FSK som er militæret?"

Synes ikke vi her på forumet*skal utpeke*hvem som gjør hva og hvor. *;-) Hvis situasjonen skulle dukke opp så blir den nok ivaretatt av rette avdelinger..* Mjk har helt sikkert meget gode kapasiteter på land og således har hjk/fsk i maritime oprasjoner..

84mm

-- Edited by 84mm at 12:36, 2005-03-11

Guest

Bording av skip i krig er ikke en sort operasjon.

Jeg utpeker ikke hvem som gjør hva, det har jeg fått førstehåndsinfo om fra rekrutteringsoffiseren for HJK på Rena.

Guest

quote:

Originally posted by: Fenrik

" Jeg utpeker ikke hvem som gjør hva..."

Det var kun ment til den gemene hop her på forumet.. Jeg vet også godt hvem, hva, hvor og hvorledes... *glis*

84mm Hepp!

Guest

Re: RE: RE: FSK!

Noen som vet hvor stor (antall som tjenestegjør) i FSK i dag mot på slutten på 90 tallet?

Guest
    Gaupa:

Dette er jo gradert info som vi ikke skal snakkes om her.

Guest
    Meget bra kamerat-No fear. Slike opplysninger skal ikke forefinnes på Forumet.

Fint om dere som kan litt om dette ser igjennom ulike innlegg fra tid til annen og tipser meg om dere ser noe dere mener er i grå-sonen. Får fra tid til annen tips men bli gjerne enda bedre på å tipse meg. Denne jobben lønnes ikke i penger men sikrer at Forumet får bestå uten trøbbel med ulike etater.

Guest
    Ja, om de ville at slik info skulle være offentlig hadde nok HJK lagt det ut på mil.no ;)

Hva FSK er idag vs. den gang det ble opprettet kan man lett få oversikt over om man leser div innlegg på dette og andre forum rundt forbi. Bl.a er det noen ivrige sjeler som har skrevet mail til HJK, fått greie svar, og lagt det ut på nettet

Hvordan HJK er organisert er vist med en oversikt på mil.no. Om man har litt innsikt i hvordan kavaleri-avdelinger er oppbygd sitter man igjen med et generelt inntrykk som burde tilfredsstille de fleste http://www.mil.no/haren/start/org/nyhar/

* Stab
    * Eskadron 1
    * Eskadron 2
    * Eskadron 6: Luftmobilitet, Landmobilitet, Sjømobilitet, Ildstøtte
    * Eskadron 5: Stab/tren
    * Utdanningsavdelingen: Fallskjermjegerutdanning, Spesialjegerutdanning

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •