Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 68

Tråd: Deadline Torp

Guest

Deadline Torp

Etter å ha sett dramatiseringen av gisselaksjonen på Torp i '94, syns jeg vi alle skal reise oss og gi de involverte en kort mil. applaus. -klapp!

Imponerende klartenking i en høypuls sit.

*

*

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Deadline Torp

Fikk dessverre bare med meg de siste 2 minuttene fra den siste episoden..

Er det noen som har hele deadline torp filmatiseringen tlgjengelig på en link eller noe??

Prøvde å finne den på nrk.no men der var den bare tilgjengelig når den ble sendt direkte..

Kan noen hjelpe meg?????

Guest

Med tanke på at det var NRK som sendte den så kommer det garantert en dvd utgave snart. ;-)

Det som egentlig dukket opp når jeg så på Deadline Torp var at det finnes/fantes en eller flere idioter et sted i NRK eller i Politiet. For hva er det egentlig den skarpskytteren driver med i episode to? Han skyter inn i vindusåpningen i venstre bakdør og treffer målet i hodet, men bak han sitter politidamen (altså i høyre sete bak) akkurat der skuddet ville ha kommet ut av svenskens hode. Det gir ikke mening. Jeg tror ikke akkurat at et menneskehode vil stoppe en 7.62 kule.

Men i følge Se og Rør så sier politimesteren at "akkurat sånn skjedde det"...

Ifølge ei bok som en jeg kjenner har lest (ohh, andrehåndsopplysninger... :-D ) så kom skuddet igjennom frontruta. Forhandleren gjorde det mulig ved å bøye seg framover i framsettet visstnok.

Og forhandleren... den forhandleren... jøss... at det går an...

Håper egentlig at det er NRK som har tullet litt. Ellers er det grunn til å bli urolig. :-D

Guest

RE: RE: Deadline Torp

Jeg har ikke sett Deadline Torp, og ikke var jeg tilstedet ved de faktiske hendelsene heller ;), men om formålet var en autentisk fremstilling er det jo et interessant poeng du har

quote:
    Originally posted by: Jerv

"Han skyter inn i vindusåpningen i venstre bakdør og treffer målet i hodet, men bak han sitter politidamen (altså i høyre sete bak) akkurat der skuddet ville ha kommet ut av svenskens hode. Det gir ikke mening. Jeg tror ikke akkurat at et menneskehode vil stoppe en 7.62 kule"

Nå går det helt fint å velge amo som med stor sannsynlighet hadde stoppet i målet. Om prosjektilet måtte passere gjennom en hindring før målet, feks et vindu, kan man velge amo som med stor sannsynlighet vil gå gjennom hindringen og stoppet i målet; eller for den saks skyld amo som ville gå gjennom både hindringen og målet....

quote:
    Originally posted by: Jerv

"(......) så kom skuddet igjennom frontruta. Forhandleren gjorde det mulig ved å bøye seg framover i framsettet visstnok"

Det er akkurat dette jeg har hørt også. At skuddet måtte passere gjennom enn hindring før målet, dvs ruta på bilen, var akkurat det som gjorde skuddet så vanskelig. Men om det var frontruta eller sideruta vet jeg ingenting om

Når et prosjektil passerer gjennom en hindring blir den potensielle spredningen større slik at kravet til egenspredning i amo og våpen, og kravet til skytteren, blir høyere. Politiet og forsvaret er såpass profesjonelle i slike sammenhenger at slikt ikke er basert på synsing og subjektive vurderinger ("Yes sir, I can take him out! I know I can"), men på tabeller og regler. Hadde de ikke hatt riktig amo og våpen kunne ikke skuddet vært gjennomført

Guest

RE: RE: RE: Deadline Torp

quote:

Originally posted by: king

"Nå går det helt fint å velge amo som med stor sannsynlighet hadde stoppet i målet. Om prosjektilet måtte passere gjennom en hindring før målet, feks et vindu, kan man velge amo som med stor sannsynlighet vil gå gjennom hindringen og stoppet i målet; eller for den saks skyld amo som ville gå gjennom både hindringen og målet.... "

"Som med stor sannsynlighet" er ganske viktig. Vil en skarpskytter virkelig ha tatt den sjansen i en gisselsituasjon?

Guest

Har vært på seminar med folk som var implisert i aksjonen og*det ble*sagt at det ble skutt gjennom ve. siderute bak. Uten å beskrive for mye i detalj, så kom skuddet skrått forfra slik at personen på siden ikke ble truffet/minimal risiko.. Kanskje detaljert nok..

84mm

-- Edited by 84mm at 22:31, 2005-02-11

Guest

Har tidligere hørt spekulasjoner om at det var FSK var tilstede under dramaet. I serien kommer skarpskytterne ut av et bell 412 sp etter å ha blitt tilkalt. Spiller serieskaperne på disse ryktene, eller var det FSK som skjøt den ene raneren. Noen synspunkter?

Guest

RE: RE: Deadline Torp

quote:
    Originally posted by: Balder

"Har tidligere hørt spekulasjoner om at det var FSK var tilstede under dramaet. I serien kommer skarpskytterne ut av et bell 412 sp etter å ha blitt tilkalt. Spiller serieskaperne på disse ryktene, eller var det FSK som skjøt den ene raneren. Noen synspunkter? "

Jeg har ikke steinkontroll på dette, men jeg ser ikke noe i veien for at DELTA kan ha blitt flydd inn fra Oslo med et helikopter. Hva slags helikopter som benyttes i filmen er ikke avgjørende for hvordan det var i virkligheten. Det er ikke uvanlig at man må ta til takke med det man klarer å fremskaffe til filmen/serien. Men for det jeg vet så kan de ha blitt flydd inn i et slikt helikopter.

Mener å ha lest at det var en politimann som skjøt den gangen, men jeg husker ikke hvor jeg har lest dette.

Politiet har egne antiterrorstyrker i form av DELTA, for oppdrag av bl.a. denne typen. FSK skal støtte politiet ved behov, men jeg vet ikke helt når et slikt behov vil oppstå. Tror DELTA har relativt god dekningsgrad på egenhånd for en rekke tenkte situasjoner.

Rundt 94-95 engang så var det en utrykkning til gardermoen i forbindelse med ett eller annet flyopplegg mener jeg. Akkurat i den episoden husker jeg at FSK møtte opp, men det kan ha vært pga deres beliggenhet. Trandum som FSK holdt til den gang er bare noen steinkast unna gardermoen. Husker jeg våknet på natta av masse løping i gangene på befalsmessa og biler som kjørte på utsiden. Alarmen hadde gått og det løp FSK'ere i alle retninger så vidt jeg husker....trøtt som jeg var.

-Avec

Guest

Det er ikke så alt for lenge til deadline torp kommer på dvd folkens!!!

(Ran serien som går på tv no kommer og snart på dvd, for innteresserte..)

Tenkte dette var relevante dvder for dette forumet..

Bare til å begynne å glede seg, gir en lyd når eg vet riktig release dato..

*

Guest
    For de som lurer: FSK skal visst ikke ha vært direkte innblanda i den aksjonen, men skal visstnok ha vært på beredskap. Skarpskytterne var visstnok Delta. Som sagt tidligere så har FSK som oppgave å bistå politiet i CT aksjoner, det vil si at hvis ikke Delta klarte å hamle opp med de svenskene da hadde nok FSK blitt satt inn.

Delta skal jo visstnok være ganske tøffe og godt trente, det skal mye til for at disse gutta gir opp.

Guest
    Det var Delta som gjennomførte Torpaksjon uten hjelp fra FSK. Politifolkene har all tenkelig taktisk kapasitet innen for antiterror og håndterer selvsagt slike situasjoner selv. Det er ikke uvanlig at Forsvaret bistår med Hokusstøtte til politiet.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av deltasoldat
    Det var Delta som gjennomførte Torpaksjon
    Ja, det var nok det

Jeg har endatil hørt at aksjonen ikke kunne ha vært gjennomført av FSK rett og slett fordi FSK på den tiden var litt dårligere utstyrt enn Delta til slike aksjoner

Guest
    Da er torp filmatiseringen kommet på dvd folkens..
    Med to timers spilletid og bonus martiel som intervjuer og ekte nyhetsprogrammer fra da det skjedde.

Har nettopp sett den.. Stor aplaus!!

Løp og kjøp!!!

Guest
    Du skulle vel ikke tilfelldigvis jobbe i film bransjen Martin? ;-)

Guest
    Nei kan ikke si det.. Har jobbet litt i en musikk butikk en stund, men ellers lite i bransjen du.. Men har mange venner som jobber i den butikken eg jobbet i, så eg får gjerne spesielle dvder billigere og før releasdato=)

Grunnen til at eg reklamerer for denne filmen er jo at den var et diskusjons objekt for en stund siden..

Dvden inneholder jo nyhetsopptakene fra de dagene med film og forklaringer fra politiet som forklarer mye av det som ble diskutert lengre oppe i topicet..

Guest
    Hvor kan vi få tak i dene DVDen?

Guest
    Dvden er i salg i de fleste musikk og dvd butikker..
    Vet ikke om den er kommet ut offisielt enda, men det skal isåfall skje i de neste dagene..

Znuddel: du bor i bergen, eg kjøpte mitt eksemplar på lagunen(på playcom tidligere musikkverket)

Guest
    www.torrentpunks.net får du den gratis.
    Så slipper du å vente på noen DVD.

Guest
    Litt inside om Torp aksjonen.....Hvem utførte aksjonen???Delta eller FSK...
    Hvem tror dere;)
    Mer sier jeg ikke.....Godt å være opplyst:)

Guest
    Tror det finnes en laaaaaang diskusjon om det et annet sted på forumet.. Bruk søke funksjonen......

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Demaco
    Litt inside om Torp aksjonen.....Hvem utførte aksjonen???Delta eller FSK...
    Hvem tror dere;)
    Mer sier jeg ikke.....Godt å være opplyst:)
    Sukk...... Hvem blir statisminister i Norge?? Stoltenberg eller Folkvord... Hvem tror dere;) Mer sier jeg ikke..... Godt å være opplyst:)

Demaco: Enkelte historier er kun troverdige lengst inne i Messa, OG etter 3,7 i promille....

Guest
    Som flere sier så var det Delta som gjennomførte Torp aksjonen.
    Jeg var på skarpskytterkurs med en av gutta som var med på aksjonen og han fortalte en del om hvordan det var, selv om det var mye han selvfølgelig ikke kunne fortelle oss. Var ganske stille rundt bordet når han snakket ja! ;o)

Guest
    HV-016 stillte også opp med noen skarpskyttere

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av FireCracka
    Snakker du om filmatiseringen nå eller?

Guest
    Om det er fakta eller ei dette er vel kanskje en tråd som ikke bør utdypes så mye av noen som mener de vet noe osv.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av LeifA
    Om det er fakta eller ei dette er vel kanskje en tråd som ikke bør utdypes så mye av noen som mener de vet noe osv.
    016 på Torp....???? Dette er helt på høyden med at spesialjegre mister livet i Afgh og gjenfinnes ved tracing-øvelser i Oslo-fjorden........ Eller at Tuppen & Lillemor ble sendt for å bistå Kystvakten og marinejegerne mot russiske pirattrålere.......

Fire og Leif bør snarest melde overgang til www.skyggesiden.com .......

Guest
    Hehe, konge zolo!

Guest
    Ikke trekk meg inn som paranoid ;)
    Jeg sa bare at dette kanskje ikke var en ball man burde spille videre på, diskusjonen kommer erfaringsmessig fort inn på emner vedrørende styrken som ikke bør diskuteres på et åpent fora.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av zolo
    Eller at Tuppen & Lillemor ble sendt for å bistå Kystvakten og marinejegerne mot russiske pirattrålere.......
    Så det ryktet er reelt altså!? : )

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av LeifA
    Ikke trekk meg inn som paranoid ;)
    Jeg sa bare at dette kanskje ikke var en ball man burde spille videre på, diskusjonen kommer erfaringsmessig fort inn på emner vedrørende styrken som ikke bør diskuteres på et åpent fora.
    Alt i orden, Leif. Poenget mitt er at virkeligheten ikke er så komplisert. Enkelte på forumet har en tendens til å tro at det stadig vekk er "noe bak" - noe som vi ikke får vite om - en hemmelig sannhet. Media og offentligheten sin versjon blir ikke trodd. Dermed oppstår feltrykter om at 016 var på Torp (!!!!!), at spes jegeren egentlig døde i Afgh, etc.

Når Sjef Delta sier at Politiet løste Torp, og Sjef HJK forteller at Forsvaret var langt unna, så må vi tro på det! Deretter kan vi gjerne synse og mene i bøtter & spann om hendelsesforløpet. Men vi trenger ikke komplisere diskusjonen. Tilsvarende gjelder ved tracing-dødsfallet.

Verden er mindre komplisert enn vi vil ha det til....... ;-)

Guest
    MEN, vi kan ikke stikke under en stol at vi noen ganger blir løyet regelrett opp i ansiktet.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    MEN, vi kan ikke stikke under en stol at vi noen ganger blir løyet regelrett opp i ansiktet.
    Hehe. Nå gir du næring til konspirasjonsbålet, Zapata ;-) Gi meg da ETT eksempel der ledelsen for spesialstyrker i det norske politiet eller forsvaret har løyet oss regelrett opp i ansiktet - i løpet av de siste 25 år....

;-)

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av zolo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Hehe. Nå gir du næring til konspirasjonsbålet, Zapata ;-) Gi meg da ETT eksempel der ledelsen for spesialstyrker i det norske politiet eller forsvaret har løyet oss regelrett opp i ansiktet - i løpet av de siste 25 år....

;-)
    Uten problemer!
    Den gangen J.Stoltenberg, som talsmann for regjeringen, stod med store våte dådyrøyne og blånektet for norsk deltagelse i Afghanistan.
    Dette var høsten 2001, og bla. undertegnede var ute i misjon da det kom melding om at visse enheter skulle klargjøres for hurtig-deployering til nevnte land.
    Tror de aller fleste med en fot innenfor forsvaret/politiet kunne gitt deg flere eksempler.

Guest
    "Uten problemer!"...????

I beste fall er du unøyaktig. Jeg nevnte hverken politikere eller selvstendige journalister. Vi vet alle at begge kategorier mangler kunnskap om det som skjer rundt hushjørnene våre. Derfor utelot jeg dem....

Jeg kan gjenta: Gi meg da ETT eksempel der ledelsen for spesialstyrker i det norske politiet eller forsvaret har løyet oss regelrett opp i ansiktet - i løpet av de siste 25 år....

Og se bort fra den spesialstyrken du mener Stoltenberg leder fra Regjeringskvartalet....

;-)

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mosambique
    "Uten problemer!"...????

Jeg kan gjenta: Gi meg da ETT eksempel der ledelsen for spesialstyrker i det norske politiet eller forsvaret har løyet oss regelrett opp i ansiktet - i løpet av de siste 25 år....
    ;-)
    Det var vel noe sånt, ja..... LEDELSEN og ikke våre folkevalgte.

;-))

Guest
    Og se bort fra den spesialstyrken du mener Stoltenberg leder fra Regjeringskvartalet....

;-)
    Hehe Marit Nybakk sa en gang noe sånt som: " Det er ikke ledelsen i forsvaret som bestemmer, det er vi politikere som gjør det." Dette var under panserdebatten i int.ops.

Guest
    Det vil alltid være noen som blåser liv i det berømte konspirasjonsbålet ditt.Og det vil alltid være noen som legger lokk på for å kvele det.
    Da det var "sit down" mellom nasjonene mtp. å sende styrker til Afghanistan var det selvsagt politikerne som var beslutningstakere.Representanter fra de respektive avdelinger bidro som rådgivere på spørsmål som f.eks taktiske kapasiteter og tidsperspektiv, m.m.
    Jeg vil gå så langt som å kalle alle som ikke tror på politisk hestehandel i forsvar og politi for direkte naive!

Guest

Det spørsmålet synes jeg blir urettferdig å stille da meget få mennesker vet hva den virkelige sannheten er! Og hvis noen her visste det så skal mann ikke spre/diskutere gradert info. verken her eller andre steder!

Og bare fordi noen fra spesstyrke ledelsen fra forsvaret/politiet eller andre sier noe så betyr ikke det at de alltid forteller alt/sanheten da det kan gå på opsec/nasjonalsikkerhet osv. Villedende informasjon er jo et kjent triks i ludo... Og som jeg sa tidligere så er det få mennesker som vet hva som virkelig er sant! Mann må høre etter det som blir sagt og i tillegg lese mellom linjene... De sier jo selv at de ønsker å opplyse minst mulig om seg selv... Ja det skjønner jeg godt og støtter fullt ut, men vi mennesker er jo så nyskjerrige av oss spesielt når ting holdes hemmelig...

Guest
    Etter det jeg har forstått er det en leveregel blant norske "talsmenn" at de heller utelater informasjon enn å spre feilinformasjon. Dette er mer enn man kan si om f.eks. franske og amerikanske pressetalsmenn.

Nå er det selvfølgelig enkelte som ikke har tilgang til "rett" informasjon, for eksempel i tilfellet der en "agent" ble skutt i benet i forbindelse med NOKAS-saken. Disse kan da stå i fare for å spre feilinformasjon uten å vite det selv, men ut i fra deres standpunkt er det fremdeles ikke feilinformasjon.

Guest
    Men da snakker jeg ikke om politikere. ;oD

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •