Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 44

Tråd: Fallskjermhopp i HJK

Guest

Fallskjermhopp i HJK

Hei... Jeg lurer på hvordan den lineutløste fallskjermen hjk bruker virker; må man dra i noe type for utløsersnor når man hopper ut av flyet, eller løser den seg helt automatisk ut?

Da tenker jeg selvsagt på static hoppingen.... noen som vet noe om dette??

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Fallskjermhopp i HJK

Har aldri hoppet selv, men etter det jeg kan se henger snoren fast i flyet. Så når du kommer X antall meter ut av flyet drar flyet i snoren :)

Guest

takker for svar:)

er det noen flere som har noen ideer om hvordan dette foregår? NOEN SOM HAR PRØVD?

Guest

Har ikke prøvd dette i militæret, men er 100% sikker på at de static hoppene du sikkert har sett bilder av når de bare løper ut av flyet og rundskjermene utløses med en gang er line utløst. Mener å ha lest dette på HJK's sider/brosjyre ell.no slikt. Er jo standard opplegg i fallskjerm hopping å bruke lineutløste skjermer for nybegynnere/uerfarne/førstegangshoppere etc. Så mye utstyr og shit som de hopper ut med og med den begrensede erfaringen de har i de første hoppene så line utløst skjerm det eneste riktige.

Guest

så man trenger ikke dra i noe utløsersnor ved slike hopp? d skjer automatisk?

Guest

RE: RE: Fallskjermhopp i HJK

quote:
    Originally posted by: christoffer

"så man trenger ikke dra i noe utløsersnor ved slike hopp? d skjer automatisk?"

Riktig ;)

Guest

Hei

Se denne siden for litt utfylende info om militær hopping :-)* http://www.geocities.com/itsg.geo/T-21.htm

Til info så er opplegget på de sivile norske elevskjermene slik at det ligger en fjærbelastet liten "skjerm" under de siste lukene du pakker på skjermen. Denne låses med en lien "pinne" slik at når du enten drar i håndtaket (som er en kule festet i en stiv snor) eller at linen ved "static" hopp drar pinnen ut av festet så spretter den lille skjermen ut, luftstrømmen tar tak i den og drar med seg sekken med hovedskjermen ut. Dette garanterer at man får et vellykket "trekk" og at skjermen kommer godt ut fra hopperen.

De fleste sivile B-hopp skjermer dvs ikke elev skjermer har en egen liten skjerm festet til "hådtaket (kulen) som hopperen selv må sørge for å få kastet ut i luftstrømmen. Resten er likt.

hilsen Learjet

Guest

2 forskjellige ting dere snakker om her

Lineutløst fallskjerm slik som Learjet35 nevner i innlegget sitt er en helt ordinær fallskjermrigg der utløserhåndtaket er erstattet med en kort line. Når hopperen forlater flyet napper lina ut pinnen istedet for at hopperen trekker i håndtaket. Deretter skjer alt på ordinær måte, dvs en liten fjærbelastet pilotskjerm spretter ut, fanger luft og strekker ut baggen med fallskjermen i som så igjen fanger luft og åpner seg. Dette gjøres vanligvis fra ca 1000m over bakken

Dette brukes kun for elever som skal lære seg fallskjermhopping og det er kun de aller første hoppene som gjøres slik. På frittfall kurset ved HJK gjorde de det på denne måten på de 4 (tror jeg) første godkjente hoppene. Men nå tror jeg de har gått bort fra line-kurs og bruker AFF-kurs for å spare tid

Lineutløst fallskjerm slik som beskrives på linken i innlegget lit Learjet35 er noe annet. Dette kalles gjerne automatskjerm på norsk. Der sitter lina fast i toppen av skjermen slik at denne strekker ut hele skjermen som så fanger luft. Lina sitter fast i skjermen ved hjelp av en spesiel tråd som tåler et visst drag før den ryker. Når skjermen er strykket helt ut ryker denne tråden. Dette er derfor et mye enklere og sikrere system, det tar mye kortere tid fra man forlater flyet til man har en flygende fallskjerm, og det kreves nesten ikke opplæring. Automathopping gjøres nesten bare i militæret. Automathopping gjøres vanligvis i høyder på ca 300m over bakken, men med det riktige utstyret kan det gjøres fra så lite høyde som 60-70m, dvs det er veldig taktisk

Guest

Hei igjen og god morgen.

Ok - litt begreps forvirring :-). Tråden startet med spørsmål vedr automatisk åpning samt at ordet static ble nevnt. Static brukes om hverandre i forhold til at skjermen kommer automatisk ut ved bruk av line og ingen inngrep fra hopper, men som King sier - det er static automat hopping og static i forbindelse med frittfalls opplæring. Kommentarene mine vedr sivil hopping var kun en digresjon, men vil da være nogelunde lik det som skjer i frittfallskurset med bruk av 4-kant skjerm.

Det står*"automathopp" på forsvarets side om : Hva skjer i Fallskjermjeger troppen" http://www.mil.no/start/aktuelt/nyhe...rticleID=59955* at de hopper automat fra 1200 fot. Dette gjelder vel de første 5 hoppene mot ving og den teknikken som brukes på taktiske innsettninger fra lav høyde. At man nå bruker AFF på frittfallskurset er jo tøft :-)

Sivile og militære static hopp er vel forskjellige i så måte at den sivile versjonen på firkant gjør som jeg nevte over dvs "slipper løs" en mini-skjerm som fanger opp luft og trekker ut hovedskjermen, mens på en militær rundskjerm trekkes "deployment baggen" dvs baggen med skjermen med direkte ut av riggen. På denne måten får du en mye mer direkte skjerm og kan hoppe fra lavere høyder.

Jeg har kun hoppet sivilt, men det finnes sikkert personell på denne siden som kan verifisere/korrigere dette raskt :-)

Har forøvrig lyst til å hoppe automat/static med rund skjerm og leter litt rundt på nettet etter noen som tilbyr dette :-)

Andre "wanna-be`s/has been`s/never did it but wish I had" som har lyst?

hilsen Learjet

Guest

Når man hopper static militært er skjermen pakket i en "strømpe" eller bag. Utløserhåndtaket med wire, låsepinner*og kule fjernet. King, den tråden du nevner -"brytetråd" holder pakksekken sammen i stedet for låsepinnene. Utløserlina er festet til toppen av den lille fjærbelastede (pilot)*skjermen med dobbel borrelås, går ut i underkant av pakksekken sånn at draget i lina river*av brytetråden, trekker skjermen ut før borrelåsen slipper*og du har skjerm

Guest

:-) Åpenbart en som vet noe om dette :-)

Er det noen som vet hva benevnelsen på rundskjermen/riggen FJK bruker?

hilsen Learjet

Guest

Nå er jeg blitt gammel og utdatert, trodde faktisk at HJK hadde slutta helt med rundkalott. Tidligere ble det benyttet TU-7 og Paracommander.

Ser ikke helt sjarmen med å hoppe static. Tipper den hoppingen som Lear driver er mye morsommere. Å vralte i tog som en pingvin med ryggsekk på beina, for så å henge i en daff rundkalott er ikke drømmen.

Bedre å hoppe Herk fra 15.000 fot med dobbeltsats*på lemmen i bare hoppdress!

Det jeg har gått glipp av er Skikkelig HILO fra 25.000 fot.* med oxygen og hele pakka... -det hadde vært kult!

Guest

mange gode svar her.. jeg gleder meg til alderen tilater meg FJ opptak...

til sommeren vurderer jeg og være med på tandem hopp.. hvilke høyder hoppes fra der?? Noen som vet dette..

jeg har tenkt i Trondheim eller oppdal... NTNUI..

Har lyst på fallskjermkurs, men kontoen må nok passes...:)

Guest

Men nå tror jeg de har gått bort fra line-kurs og bruker AFF-kurs for å spare tid

AFF: hva er det??

Guest

Hei Christoffer. Det betyr Aksellerert Fritt Fall.

Guest

Hei

Tandemhopp kjøres opp til 12 500 fot. Over denne høyden gjelder andre regler i forhold til oksygen osv. Samme regel som på fly dvs skal du oppholde deg høyere enn X antal fot i mer en 30 minutter etc så må du ha trykk kabin/oksygen (litt rusten på reglene :-) ).

Har man klarering og et godt fly ( ikke en Cessna 206, men Caravan etc.)så tar de fleste et lite "hopp" med flyet slik at hopperene får mest mulig høyde. Tandem hoppere trenger en del høyde for stabilisering, drop av "drouge/bremse skjerm etc enn vanlige hoppere.

De fleste fallskjermklubber med godkjente instruktører kjører AFF kurs nå der du hopper med 2 instruktører først, så 1 og så alene og prisen ligger på 11-12 000,-. Du kan også ta vanlig progresjon med 6 godkjente linehopp, så 2 på 5,7,10,15,20,30 sekunders frittfall.

Masse norske sider på nettet med bra info!

Med jevne mellomrom dukker muligheten til å hoppe ut av en C130 fra rampen for sivile og det måtte ha vært rått! Har ikke prøvd dette selv , dessverre.

Har lett litt rundt på nettet og funnet en del foreninger - primært bestående av ex-para folk - som reiser rundt i verden og hopper med spesialstyrker, minnehopp etc. Disse får muligheten til å hoppe ut ac C130, Dakotaer etc, og det hadde vært gøy! Man hopper da med rundkalott og må ha godkjent trening for å få lov å være med, så jeg har lyst til å tvinge meg gjennom "pingvin-faktoren" for å prøve det :-)))

hilsen Learjet

Guest

Kamerat Lear, jeg ser at det ligger en plan bak, og bøyer meg i støvet :-) Det høres ganske kult ut. I tillegg slipper du vel ryggsekken på beina, så da forsvinner jo pingvinfaktoren. Tipper det finnes en god del billige TU-7 skjermer for salg, med tillhørende "brødboks" reserve. Husker ikke fremdriften på dem i farten, men mener det var noe sånt som 1,5m/s vertikalt og - 7 m/s horisontalt. Treigt er det.

Guest

He-he! :-))

Joda - det ligger en plan bak det hele :-) På dette forumet så er jeg jo av den eldre garde dvs 39 og det er noen ting man ikke kan gjøre og det er å gå bakover i tid for så å søke HJK/MJK, men det bør ikke stoppe meg for å gjennomføre drømmen om "military style jump" :-)). Når det er sagt - noen av disse ex-para gruppene arrangerer også hopp med sekk, våpen og vannhopp. Når planen er klar så poster jeg nok en invitasjon på siden og kanskje det er andre "geriatrikere" eller ex-jegere som vil være med /friske opp/mimre?

Eksempel på en av disse gruppene: http://herbertholeman.com/para/events/texel.htm Til info så er dette hopp-fikserte folk - ikke krigs-gale!

Og så en link til: http://herbertholeman.com/para/events/

Vet det er en "wanna be" greie, men det er min greie!

hilsen Learjet

-- Edited by Learjet35 at 14:21, 2005-02-15

-- Edited by Learjet35 at 14:29, 2005-02-15

-- Edited by Learjet35 at 14:34, 2005-02-15

Guest

VALKIRIA[/B]

Airsoft-club[/B] Russia, Moscow[/B]

www.valkiria-airsoft.narod.ru

I understand, that I distract you from have put, but would like to address to you with the request for the help.

I present interests Moscow airsoft-commands VALKIRIA. Airsoftbool - the military-applied sports which are popular enough in the world. Our command is a group of keen people which love the business. The command is engaged in modeling of modern armed forces of kingdom Norway, interested in history and culture of your state. At modeling we had to collide a number of problems, which cannot be solved independently (insufficient quantity of the information on the Internet, us colleagues from Norway) we would like to get ignoring a uniform and equipment military forces of Norway, namely jegercommando, to receive the information on military ranks, signs on distinction of the given division, any information on his history and traditions. Also we shall be glad to the CHARTER of armed forces of Kingdom Norway. We are ready to buy all. We are ready to buy all mentioned above if we shall know where it can be made. We also shall be glad to any co-operation and contacts.

Yours faithfully,

Òolpekin Artem V.Kapitan of a command

(For communication): Mamont-mad@yandex.ru

Guest

Jøss - skal være glad den kalde krigen er over :-/.

Guest

Hehe.. russerne må bare passe seg...:)

Guest

quote:

Originally posted by: Learjet35

" Vet det er en "wanna be" greie, men det er min greie! hilsen Learjet"

Kult sagt - rett og slett - denne tråden begynner å lukte "klassiker"....

Guest

Nå er det lenge siden jeg hoppa automat på Aur, men altså; denne strømpen/bagen med skjerm var festa med*reim til flyet slik at bagen*(etterhvert bagene)*blir hengende igjen å dingle bak Herc`en. Det var altså, som en annen her påpekte, ingen utløserpin og pilotskjerm her. En annen snor dro skjermen ut av bagen, og som noen her sa, den var slik at den røyk når skjermen var dratt ut. (hadde blitt et artig syn hvis ikke; 25 fallskjermjegere som henger og dingler bak en Herc!) Nå "studerte" jeg aldri dette systemet (og vi hadde egne fallskjermpakkere) og det er som sagt mange år siden, men jeg mener nå at jeg ikke har løyet for mye her.

Idet en forlot flyet "knakk en i hofta" slik at en så ut som en*L (vinkel)*og holdt*hendene på på nødskjermen på magen. (høyre hånd på håndtaket) På den måten gikk man fort over på rygg hvis en ikke fikk skjerm og en kunne trekke i nødskjermen. Og det måtte skje fort, for en har ikke mye tid på seg når det er 1200 fot/400 meter til bakken. Hopping fra 60-70 meter tror jeg ikke så mange har prøvd og kan ikke tenke meg at det skjer ofte i fredstid. (her i landet ihvertfall)

Mener de fortsatt bruker rundkalott ved automathopping(?), tror ikke 4-kantskjerm duger til den slags.*Høyden vi hoppa fra var 1200 fot (ca 400 meter). Mener bestemt at*TU var navnet på de rundkalottene som ble brukt til automathopping, samt at de også ble brukt mye ved fritt fall.*De var av den gamle og "gode" typen med minimal styring og fremdrift i forhold til dagens 4-kantskjermer. Vi brukte også noen skjermer med en god del bedre fremdrift og styring som jeg mener het PC. (nei ikke personal computer...) PC ble ikke brukt ved automat, og*sammenlignet med 4-kantskjermen var også den temmelig treg, men den kunne ved noen "triks" bremses litt før landing slik at*landingen ble litt mykere. Med TU`en derimot gikk du i bakken med "brak" og det ble noen forstuede*ankler (og en brukket) i troppen før en lærte seg fallteknikken skikkelig. Forebyggende taping av anklene*var også en lur "investering" den første tiden.

Samt barbere leggene/føttene før en tapet... For vel kan en være "tøff" fallskjermjeger, men å fjerne den tapen, det var vondt det. Og dette gjør kvinnfolka frivillig!

Guest

Man trenger ikke lese dikt for å forstå at kvinner er noe helt spesielt... men ikke dermed sagt bare for spesielt interesserte ;)

Drit kuult at en "gammel veteran" kommer her og deler sine erfaringer!!!

Så en gang et demo-hopp med ParaCommander, for det er det du mener med PC, ikke sant? Det så helt villt ut!! Hopperen falt som en stein... og det så ut som han hadde klesvasken sin og noen sammensydde filleryer på slep, men han landet trygt

Guest

Ja, denne PC-skjermen lignet litt på TU-skjermen men den var mer oval og hadde*muligens en mer "ustrukturert" form ja. Men de var hvite (stort sett mener jeg) som TU-skjermene. Kan ikke huske at vi falt som stein akkurat, men landingen var*endel hardere enn ved 4-kantskjerm ja. (forutsatt at en bremser på riktig tidspunkt med 4-kanten...) Men PC`en kunne bremses litt før landing. Ikke i nærheten av 4-kantens bremseevne men dog litt ihvertfall. Var elegant å se nylig avtroppet sjef, (den gang en liten rittmester) Hanevik lande fjærlett 5 meter fra bagasjerommet på bilen sin,*rulle sammen*skjermen og legge den i bagasjerommet og kjøre fra hoppfeltet (med 4-kant selvfølgelig!). Samtidig "dundret" andre fallskermjegere i bakken, ble hengende i div. trær eller landa i Aurtjern. (Var heller sjelden de to siste da. Lurer på om ikke det var samme mann som klarte både treet og tjernet?)

Men det var jo moro det og.

-- Edited by Willi at 15:14, 2005-02-22

Guest

Hanevik...., han var S-3 i panserbataljonen i Brig/N da jeg var soldat. Dette var i 92/93. Fikk mange år tilsammen i vinrød beret den karen der....

Guest

Willi: haha, historien din om vannet og treet vekket gode minner fra da jeg prøvde meg på den sivile fallskjermlappen (stoppet på 5 linehopp av div. årsaker, mistet (bil) lappen og mye rart skjedde - men det er annen historie). Husker spesielt uerfarne elever som klarte å krasje i alt mulig. Ifl. instruktørene var dette pga. man kikker på det objektet man frykte å krasje i og tenker "den må jeg ikke krasje i" mens man holder blikket/fokus mot dette objekt slik at man effektivt styrer mot det. Dette var en digresjon, da dette var 4 kant skjermer som var MEGET lette å styre og lande.

-- Edited by cap at 15:23, 2005-02-22

Guest

Digresjon, det har visst blitt mellomnavnet mitt her på forumet. Skal heretter prøve å holde meg mer til topic, og ikke spore helt av. Men det har dukket opp så mange minner de siste dagene, hehe. Nei nå får det være nok digresjon og sentimentalitet for i kveld!

Hoppa litt sivilt med 4-kant en kort stund etter førstegangstjenesten og du verden for en forskjell fra rundkalotten. Men de kunne være skumle nok de. Bremsa en for tidlig ved landing kunne en jo få en atskillig hardere landing enn med TU`en. En datt som en sekk. (Var det ikke en som skadet seg alvorlig på Trandum ved en slik landing med 4-kant?)

Guest

Willi....jeg har en hard landing med 4-kant. Mitt første hopp ved et sivilt kurs i nord mens jeg var befal. Vinden hadde snudd, men "ekspertene" hadde ikke snudd "the big T" på bakken. Jeg kom i medvind og altfor fort. Bremset for tidlig, samlet ikke bena og smalt i bakken med et brak. Haltet i 3 uker etterpå. Trodde jeg hadde knust den ene helen, men det var heldigvis ikke så ille. Gikk bedre de neste gangene heldigvis.

-Avec

Guest

He he, minnes også noen "utelandinger" med TU her og der Willi. Vi hang også folk i trær, Høyspent har jo også skjedd. Hadde et hopp over Kjevik hvor det kom noen jævelige vindkast etter at streamer var sluppet. Stod motvinds og drev bakover i kjent stil. Skjønte at dette kom til å bli vått og kaldt (tror det var april) da noen nede på bakken løp som fy bort til en båt.... Det BLE vått :-)

Beste måten å lære viktigheten av landingsfall er vel et par harde landinger med TU.

Guest

Høyspent, huff ja.

Vi skulle bli droppet på et vann en gang (på isen) og før vi hoppa gjorde sjef oss oppmerksom på at det var en høyspent ved vannet, men vi skulle bli droppet i betryggende avstand fra den, så vi kunne bare ta det med ro.

Vet ikke helt, men flere mente etterpå at gutta på Herc`en må ha brukt høyspenten å sikte etter. Stod da også motvinds (med flere andre) og prøvde å komme over høyspenten og treffe vannet (med passe snø på isen), men stod på "stedet hvil" og nærma meg faretruende ledningene. Jeg "feiga ut", snudde og havna godt inn i bjørkeskogen. Og der var det veldig dyp snø! Med full pakning, skjerm og nødskjerm ble en ganske så svett når en skulle ta seg tilbake til samlingspunkt.

Men tross alt bedre å bli svett enn grilla...

...og noe av det første som skjedde da jeg hadde blitt kvitt skjerm, fått på meg skia og var klar til å ta fatt på en ukes øvelse, var at en trakka på skituppen min så den brakk. (Nattes lille digresjon.)

-- Edited by Willi at 04:15, 2005-02-24

Guest

Hehe Ser deg for meg med feltpakka skjerm i armene i dypsnøen. Skulle jeg feiga ut over Kjevik måtte det blitt medvinds til Danmark :-)

Du kødder ikke med høyspent, bedre å safe litt.

Guest

Svett med feltpakka skjerm, pakning og snø til under armene kontra ufrivillig bading i full mundur i april? Tror jeg likevel holder en knapp på snøen, hehe. Du har vel også hatt et par uker på Haakonsvern i april med daglige morgenbad og bading i april er vel friskt etter min smak!

Guest
    Blåser litt støv av denne, og har noen spørsmål. Har veldig lyst å starte med fallskjermhopping, og lurer på om man skal/bør starte med/velge tandem eller line? Og hva er den egentlige prisen for kursene? Da jeg feks tok dykkerlappen var prisen som ble oppgitt på ca. 2000 kr, men ble dobbelt så mye etter legesjekk, bøker, svømmeføtter ol. Og etter at man har klart hoppkurset. Hvor mye koster det å hoppe hver gang både ved lån av utsyr og hvis man har utsyr selv (og hva slags utstyr snakker vi om her)? Setter pris på alle svar!

Vi menn var på tokt med fallskjermjegerne

http://www.vimenn.com/?article_id=23166

Guest
    Om du skal lære å hoppe fallskjerm er det AFF som er tingen. Det er vel omtrent dobbelt så dyrt som en line-kurs, dvs rundt 10 lapper, men det er vel anvedt. Den store forskjellen ligger i at instruktørene plukker av deg feil i alle faser med en gang. Line-kurset fokuserer naturlig nok bare på utsprang, trekk og telling. Men utover det legger man lett til seg en del feil som det kan være vrient å bli kvitt før etter 100-150 hopp

Guest
    Nå er nok jeg utdatert og gammeldags, men jeg har vanskelig for å se at en som har hoppet med progresjon ligger 100 - 150 hopp etter en som har AFF kurs. Da skal du være ekstremt tunglært!

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    Nå er nok jeg utdatert og gammeldags, men jeg har vanskelig for å se at en som har hoppet med progresjon ligger 100 - 150 hopp etter en som har AFF kurs. Da skal du være ekstremt tunglært!
    Jeg uttaler meg ikke på grunnlag av noen offielle eller kvasi-offisielle kilder. Da hadde jeg sitert kilden. Og det er godt mulig at den offisielle linja fra instruktører etc er anderledes. Men hva de evnt sier kommer nok like mye ann på hva slags kurs de promoterer. Jeg uttaler meg på grunnlag av personlig erfaringer, en forumbruker til en annen. Jeg er kanskje litt tunglært, men så er jeg ganske utdatert og gammeldags også....

Guest
    Det er vel på samme basis jeg uttaler meg, så da står vi vel på likefot.
    Har bare vanskelig for å tro at feks en som har tatt linekurs og hoppet feks 160 hopp er på samme nivå som en AFF kurset hopper med 10. Det skurrer litt. (mere enn litt, når jeg tenker meg om)
    Er klar over at jeg setter det litt på spissen nå.

Guest
    Ok! Men gutta tilbake til det jeg lurte på ; )

Hvor mange kronasjer må jeg regne med å bruke for hvert hopp etter å ha tatt AFF kurset (og si at jeg ikke har kjøpt meg egen skjerm og alt annet utsyr som ikke følger med ved AFF kurset?)
    Og hva av utsyr anbefaler dere meg å skaffe uansett?
    Vet at jeg kan få disse svarene fra fallskjermklubben, men vil gjerne ha svar fra folk som ikke kommer til å tjene på min uvitenhet : )

Guest
    Sorry, vet ikke om jeg kan hjelpe deg noe særlig der. Er såpass lenge siden jeg ga meg at detalj-kunnskapen jeg sitter på er rimelig utdatert. Men litt generelt erfaringer har jeg dog

En ting å ta ad notam er at prisene på kurs er minimum-priser. Om du må gjøre omhopp av en eller annen grunn går prisen opp ganske fort

Jeg hoppet i 4-5 år og klarte meg godt med høydemåler, frap, dytter, briller og en dress. Kostet meg vel et par tusen tenker jeg. Dress er forresten noe du strengt tatt ikke trenger. Frap ser kuult ut, men hjelper minimalt. Om du treffer noe i utspranget eller i luften er det greit med skikkelig hjelm

Skjerm lånte eller leide jeg av venner eller klubber. Et godt tips der er at alle som selger skjermer, enten private, klubber eller skydesing, alltid lar kjøpere prøve skjermen en stund.... Stort potensiale der :D

Ny rigg og skjerm er dyrt; spesielt i Norge; spesielt med Cypres. Og Cypres eller en eller annen type nødutløser vil man jo ha i en rigg... Dvs slik var det iallefall før. Sære norske avgifter diffinerte sikkerhetsutstyr som luksus med påfølgende høye avgifter. Mulig det er anderledes idag. Men basert på mine, muligens utdaterte, erfaringer vil jeg anbefale å kjøpe nytt utstyr feks i USA

Hey, hvorfor ikke reise til Florida... ta kurset og kjøp nytt topnotch utstyr der? Oppholdet er billigere, kurset er billigere, utstyret er billigere, hoppene er billigere, ølen er billigere, jentene galere, været er mer stabilt, dessuten er det alltid mange nordmenn der

For info og priser på nytt og brukt utstyr sjekk www.skydesign.no

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •