Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Utdanning etter Fallskjermjeger???

Guest

Utdanning etter Fallskjermjeger???

Hva finnes av muligheter etter å ha fullført fallskjermjeger? Bortsett fra spesialistjegeropptaket da selvsagt... Noen som vet??

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Utdanning etter Fallskjermjeger???

Hm, du kan jo søke marinejeger;P Ellers kan det hende du kan få napp som patruljefører om du er heldig og flink? Vil tro du stiller sterkt til å søke deg over til oppklaring/grensejeger eller int.ops også.

-- Edited by cap at 22:39, 2005-02-07

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Hvis du skal bli patruljefører, må du ha gått befalskolen først.

Egentlig har man ingen direkte veier å gå etter FJ, bortsett fra spesialjeger, da man allerede har en fot innenfor døra i HJK.

Men uansett, etter gjennomført FJ-kurs, stiller man i teorien veldig sterkt til å klare hvilket som helst opptak ved andre avdelinger i Forsvaret. Enten du tenker mjk, kjk, gsv, o.l.

Guest

RE: RE: Utdanning etter Fallskjermjeger???

----

Guest

Nei, det går alltids ann å bli vervet grensejeger selv om mann har*gjennomført førstegangstjenesten*som senere får muligheter til GBU hvis avd. ønsker å satse på deg.

Guest

----

Guest

Så egentlig har man kanskje flere muligheter hvis man prøver seg i "jegerbataljonen"? Fordi de utdanner jo jegere til utenlandstjeneste.... Kanskje det er noe å tenke på? hmm... Det virker jo som små sjanser å komme inn spesialistjeger gjør det ikke? Men det er klart: DET ER JO DRØMMEN!!!! :)

Guest

----

Guest

Da jeg skrev "jegerbataljonen" tenkte jeg mer på gamle GP-jegerne. Altså Porsanger jegerbataljon. Hva tror dere? Noe å satse på?

Guest

Tigergutt; hvis det er utenlandstjeneste du er ute etter så ville jeg satset på minedykker til førstegangstjenesten. I dagen søken etter spesialkompetanse (spisskompetanse) så er minedykkere en ettertraktet vare i flere ganske interesante markeder. Tror du må bestå minedykker for å få lov til å starte på mjk opptaket (eller noe i den duren).*Er målet spesialjeger så vil tjeneste i minedykkerkommandoen absolutt være et*stort pluss*pga. ikke bare dykker- men også sprengstoffekspertisen.*Når du først er der oppe så kan du også velge kystjegerkommandoen (eller i hvert fall bli overført dit). Har en kompis som besto teorien til minedykker, men pga for få folk så ble ikke det kurset avholdt (eller noe sånt) og siden han hadde gjort det bra*på rekruttskolen så ble han overført til kystjegerkommandoen. Har du rett innstilling/holdning og fysikk som skiller deg ut så klarer du et hvilket som helst opptak (bare husk å skill deg ut med handling og ikke skryt). Men for all del, GP er bra også.

-- Edited by No fear at 20:17, 2005-02-08

Guest

----

Guest

Jeg kjenner ikke så veldig mange tidligere fallskjermjegere. Men av de jeg kjenner er det bare et lite fåtall som var interessert i forsvaret som en arbeidsplass. De fleste av dem var fallskjermjegere kun fordi de var innkalt til førstegangstjenesten og ville ha en spennende tjeneste. Etter førstegangstjenesten har de fortsatt i livet som alt ifra næringslivsledere og aksjemeglere til prester og landstrykere

Men jeg synes ikke du skal være nervøs for mulighetene. Det finnes helt sikkert flere militære muligheter for en fallskjermjeger både ved HJK og ellers i forsvaret enn det som fremstår på mil.no eller det vernepliktsverket opplyser om. Fallskjermjegere er tross alt de mest påkostede vernepliktige i verden

Om målet er å bli spesialjeger tror jeg heller ikke du skal være nærvøs for å velge noe annet enn fallskjermjeger. HJK er helt sikkert interessert i folk med et bredt spekter av kunnskaper og erfaringer som kan tilføre avdelingen nye tanker og kapasiteter, og ikke bare i folk de har utdannet fra grunnen av

Guest

King

"De fleste av dem var fallskjermjegere kun fordi de var innkalt til førstegangstjenesten og ville ha en spennende tjeneste."

Kan forsåvidt bekrefte dette. Husker enkelte "arnold schwarznegger-look-a-likes" på opptaket som fortalte at de hadde trent i åresvis til dette, men de var vekk da uken var over... Høres ut som en klisjè, men de mest "militære" gutta var faktisk forsvunnet i enden av uka. Ganske mange i troppen hadde ikke trent i årevis for å bli FJ, men kom med ganske tilfeldig ved at HJS (HJK i dag) reiste rundt om på leirene og holdt foredrag om HJS og hadde med søknedspapirer. Det var ihvertfall tilfelle med meg. Var litt interessert i forsvar og ting som hadde med militæret å gjøre før jeg begynte i førstegangstjenesten, men hadde ingen planer eller ambisjoner om hva jeg skulle gjøre der. Visste knapt om at det ble utdannet FJ og MJ i det norske forsvaret, og visste omtrent ingenting om dem. Jeg leste riktignok mine fars Forsvarets Forum, men husker ikke mye fra FJ/MJ-reportasjer.

Høres sikkert utrolig ut for dere her, spesielt dere unge som ikke har vært inne til førstegangstjeneste ennå. Mange av dere vet mer enn meg om hva som skjer innen spes.styrker her i landet for tiden. (Hadde ikke internett den gangen) Har stort sett blitt oppdatert gjennom Jegerbudstikka (hver jul) og tidligere i HV. Ja, og så har jeg jo fått med meg en god del her da de siste dagene. (Oppdaga siden tilfeldig for noen dager siden.)

Etter førstegangstjeneste hadde jeg heller ingen planer om å fortsette i forsvaret. Det ble et lite utenlandsopphold etter noen få år, og endel år i 016, men ellers har jeg vært meget sivil etter HJS. Tror ikke det var noen fra min tropp som gikk direkte inn i FSK heller, (kanskje i ettertid?) Nå vil jeg ikke ødelegge enkeltes syn på HJK her og jeg tror nok at de som søker seg videre til FSK er litt mer gira på forsvaret.

Guest

Tror du har helt rett i det Willi. Nå kjenner jeg fler titalls som har tatt førstegangstjeneste i FJ og MJ, de fleste av dem har overhodet ikke noe med forsvaret å gjøre lenger. Det som skal sies er at de fleste av dem har klart seg svært bra i det sivile liv. Tror faktisk en del av de prøvelser de* har gått igjennom i førstegangsttjenesten sin har betydning som en mellomliggende variabel.

Dagens situasjon er annerledes, det er relativt viktig for dem som går inn som spesialjegere/marinejegere å ha et avklart forhold til realitetene. De fleste av dem vil møte skarpe situasjoner.

Til dere unge som frekventerer denne siten! Stå på! Gi gass! Dere har min fulle respekt.

Guest

Det er jo egentlig en positiv ting, spør du meg, at ungdommen er interessert i forsvaret, ihvertfall i disse tider hvor motorikk, fysikk og ikke minst den psykiske helsetilstand ser ut til å være på hell blant mange unge. Hørte nettopp at enkelte barn i skolen fikk sjokk da de ble andpusten i gymtimene. Det hadde de ikke opplevd før og trodde det var noe galt med dem, hehe. (egentlig tragisk da) Men heldigvis er det endel som går i motsatt retning og er bedre rustet enn mange av oss var i vår tid. (atskillig bedre rustet enn enn det jeg var ihvertfall)

Og som du påpekte; i dag har vi flere avd. som kan bli sendt ut i skarpe situasjoner. Selv om vi gjorde tjeneste under den kalde krigen så var det en mye tryggere tid i forsvaret i praksis. En hadde FN-tjeneste som stort sett den eneste utenlandstjeneste og den var nok temmelig annerledes enn f.eks den tjeneste HJK/MJK nylig hadde i Afganistan. (og snart får igjen nå)

Er helt enig med deg når det gjelder disse ungdommene her på siden og deres likesinnede, stå på! Dere har også min fulle respekt.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •