Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: "Spesialsskryt"

Guest

"Spesialsskryt"

Spesialstyrkene hedres for god innsats i Afghanistan..

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=94459

Her er det bare å gi honnør!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: "Spesialsskryt"

Kjempefint at de får litt anerkjennelse. Det var helt sikkert fortjent

Det skal imidlertid bemerkes at en slik Citation ikke er en individuel greie, men en anerkjennelse av avdelingen som et hele. Det er derfor først og fremst en fjær i hatten til de som ledet avdelingen i perioden. Dvs det er slik det fungerer i USA i hverfall ;)

Guest

Les http://www.news.navy.mil/search/disp...story_id=16216

Der forstår dere hva det går i; flere koalisjonsland fikk denne utmerkelsen.

All cred til dem

*

Guest

I følge artikkelen på linken ble denne anerkjennelsen gitt på grunnlag av at avdelingen (dvs Task Force K-Bar) løste sine oppdrag på en bedre måte enn andre avdelinger

"(...) apart from and above other units participating in the same campaign"

Den ble altså gitt til alle spesialstyrkene som utgjorde Task Force K-Bar, dvs

"U.S. Navy SEALs (Sea, Air, Land), Special Warfare Combatant-craft crewmen, U.S. Army Special Forces, U.S. Air Force Combat Controllers, and Coalition special operations forces from Canada, Norway, Denmark, Germany, Australia, New Zealand and Turkey"

Kan ikke være noe negativt i å bli nevt i samme åndedrag som disse her; snarere tvert om....

Det betyr jo ingenting i det store og hele, men det kunne vært kuult å visst om dette betyr at Task Force K-Bar gjorde en bedre jobb enn alle andre styrker i området, inkludert spesialstyrker, eller om de 2 andre TFene som også var en del av SOF i Afghanistan har fått noe av det samme :D

De 2 andre var Task Force Dagger som stort sett bestod av 5th Special Forces Group, dvs Green Berets, og Task Force Sword som bestod av Delta Force og SAS/SBS

NB! Hva TF Sword egentlig gjorde der borte er det frigjort svært lite informasjoner om i motsetning til for TF Dagger og TF K-Bar

Guest

kanskje dette kan være til hjelp:

The Combined Joint Special Operations Task Force South, also referred to as Task Force K-Bar, operated from Southern Afghanistan and included SOF from the U.S. Navy, Army, and Air Force, as well as commandos from seven other countries.

While other Navy SEALs and SOF units assisted Afghan forces in removing the Taliban government from power, Task Force K-Bar commandos primarily waged the “war on terrorism” by destroying the al Qaeda infrastructure in Afghanistan and disrupting its ability to conduct terrorist operations.

Guest

Har plutselig fått fornyet interesse for spes.styrker o.lign. etter å ha funnet denne Spesialjeger.net-siden (kanskje jeg savner et eller annet?) og leste for ikke lenge siden at de norske spesialstyrkene i Afganistan var de eneste som ikke hadde noe personell som trengtes å hentes*ut fra felt pga div. som f.eks. dehydrering, skader etc. Tror nok disse gutta er vel så proffe som sine kollegaer fra andre land (om ikke mer?)

Men en ting har jeg ikke helt skjønt ennå, og det er om det var både folk fra MJK og HJK (FSK) i Afganistan som spesialstyrker. Tok litt tid før jeg skjønte at spesialjeger var en i FSK også.*Og når ble de hetende det i såfall?*Nå forstår jeg det slik at spesialjegerne trenger ikke nødvendigvis å være tilknyttet FSK heller?

Som dere skjønner så*har jeg fulgt dårlig med de siste årene, ikke det at er så viktig å få vite det heller, bare lurte litt.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •