Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 199

Tråd: Politiets Delta-gruppe

Guest

Politiets Delta-gruppe

Så Delta omtalt som de virkelig ekspertene på bekjempelse av terrorister og beskyttelse av nordmenn. Forsvarets kompetanse ble på mange måter latterligjort med "de bare trener" mens politiet trener og jobber 50/50.

Så også på innslaget at Delta gutta dykket med rebreather - visste ikke at dykking inngikk i Delta's treningsmetoder.

Har sett litt på treningen deres ved en av de nedlagte hangarene på Fornebu - "ska itj stå på utstyret nei"....

Etter det jeg har hørt fra folk i begge leire (FSK/Delta) så trener de endel sammen (mer og mer) og ofte på Rena. Innslaget vi så på tv i dag (Nrk Brennpunkt) viste ikke akkurat nettopp samarbeidet som foregår mellom HJK og Delta. Men selvsagt viste de 016 øvelse fra 1998...

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Politiets Delta-gruppe

Ja, det ble et litt dumt program, skulle fokusert mer på den økonomiske situasjonen istede for å drive å sammeligne styrker. Blir mere som det man gjorde på MJK-forumet, å diskutere hvem er best etc.

Ble overrasket da jeg så delta med rebreather jeg også, var nesten sikker på det var marinejegere.

Jeg har forstått det slik at Delta tar seg av pågripelser av væpnede bander(stavanger-ranet) og sivile gisselsitausjoner. Blir gisselsituasjonen av et sånn omfang som ved flykapring eller skip vil man kanskje tilkalle hjelp fra forsvaret...vil jeg tro. FSK/MJK trener jo faktisk på grønne oppdrag, noe delta ikke gjør?! Men de har også svarte for nettopp å kunne assistere politiet ved større aksjoner som terroranslag.

Guest

Jeg har kamerater i Delta (og HJK) og de bekrefter svært godt samarbeide med HJK/Delta - både på instruktør, utstyr og øvelses siden. Den biten virker veldig bra. MJK blir ikke nevnt - men ganske naturlig kanskje av praktiske årsaker - de er jo ganske langt unna... På veien opp til Rena får de trent eskortekjøring og gode greier...

Men enig med du - overraskende at de brukte rebreather - news to me.

Guest

RE: RE: Politiets Delta-gruppe

quote:

Originally posted by:

Jeg har forstått det slik at Delta tar seg av pågripelser av væpnede bander(stavanger-ranet) og sivile gisselsitausjoner. Blir gisselsituasjonen av et sånn omfang som ved flykapring eller skip vil man kanskje tilkalle hjelp fra forsvaret...vil jeg tro. FSK/MJK trener jo faktisk på grønne oppdrag, noe delta ikke gjør?! Men de har også svarte for nettopp å kunne assistere politiet ved større aksjoner som terroranslag."

Til informasjon så var 016 i Stavanger involvert i bl.a. søket etter ranerne i forbindelse med ranet..

Guest

quote:

Originally posted by:

Jeg har forstått det slik at Delta tar seg av pågripelser av væpnede bander(stavanger-ranet) og sivile gisselsitausjoner. Blir gisselsituasjonen av et sånn omfang som ved flykapring eller skip vil man kanskje tilkalle hjelp fra forsvaret...vil jeg tro. FSK/MJK trener jo faktisk på grønne oppdrag, noe delta ikke gjør?! Men de har også svarte for nettopp å kunne assistere politiet ved større aksjoner som terroranslag."

Til informasjon så var 016 i Stavanger involvert i bl.a. søket etter ranerne i forbindelse med ranet..

Guest

Var et "søkt" program ja. Bare det å si at Delta (og til en viss grad UEH for ikke å glemme de) trener 50/50, mens forsvarets antiterror styrker bare trener.....hva med utenlandsoperasjoner og spec.ops som "ingen" vet om?

HV på den andre siden legger opp til mer assymetrisk krigføring fordi den store bjørnen fra øst har gått i hi. Å si at de aldri har vært ute i skarpe oppdrag er feil. 016 pluss vanlige HV-områder passet på Sola (F16 stasjonert der etter 11.sept.) samt Jåttå. Det skjer mer i HV enn det en nyskjerrig "brennpunkt" journalist får tak i! Hver gang det er natoøvelse blir HV brukt for sikring (ikke forsvar) av flyplasser etc og da har de ikke rødplast i magasinet...Her er det mange eksempler!

Guest

Beredskapstroppen og HJK har et godt samarbeid. Senest i forrige uke var deltatroppen her og trente. Og dette samarbeidet ble ikke engang nevnt i Brennpunkt. Hele det programmet var vinklet på en måte som gjorde at forsvaret skulle komme dårlig ut. Tåplig program...

Guest

quote:

Originally posted by:

"Beredskapstroppen og HJK har et godt samarbeid. Senest i forrige uke var deltatroppen her og trente. Og dette samarbeidet ble ikke engang nevnt i Brennpunkt. Hele det programmet var vinklet på en måte som gjorde at forsvaret skulle komme dårlig ut. Tåplig program..."

Hmm.. "her og trente"... Hva gjør du på rena diemaco?

Guest

Heisann folkens! Hvordan går det?

Jeg har lyst til å komme med et par komentarer ang. dette.

Det er nemlig et par ting jeg har reagert på allerde før programmet. Og jeg syns ikke forsvaret ble urettferdig behandlet i dette programmet. ;) Vil bare kommentere noen utsagn, for det virker som mange har et glansbilde forhold til dette med forsvaret.

1. Militæret og politiet er to forskjellige ting. Militæret har ikke lov til å jobbe som et politi og med slike saker som vist på tv.(Dette hørte dere vel også at han høyesterett justis-ett-eller -annet sa også?). Derfor er*det helt på jorde hvis forsvaret skal trene på å løse politiet sine oppgaver. Dette koster masse*penger.

2. Dessuten har*forsvaret null erfaring i forhold til politiet.*Politiet har drevet mange år med denne type*oppgaver og folkene har lang erfaring. Teori og praksis*kan ikke sammenlignes her.*Dette vil*mange også se når man kommer ut i* vanlig arbeidsliv. Derfor ser jeg ingen grunn til at forsvaret skal få noen spesiell positiv omtale akkurat her. Man må skjønne ganske mye hvordan mennesker er å håndtere i virkeligheten, og det er det jo ingen som vet så godt som politiet.

*

beklager hvis det ble mye skrivefeil eller "raske" setninger. Hadde litt dårlig tid. Men jeg trur meningene mine kom fram forde!

*

Ha en fin dag!

Guest

quote:

Originally posted by:

"Beredskapstroppen og HJK har et godt samarbeid. Senest i forrige uke var deltatroppen her og trente. Og dette samarbeidet ble ikke engang nevnt i Brennpunkt. Hele det programmet var vinklet på en måte som gjorde at forsvaret skulle komme dårlig ut. Tåplig program..."

Guest

RE: RE: RE: Politiets Delta-gruppe

quote:

Originally posted by:

"Hmm.. "her og trente"... Hva gjør du på rena diemaco?"

Jeg tjenestegjør ved HJK.
    Utskrevet menig: Jeg er tildels enig med deg på enkelte punkter, men jeg syntes fortsatt det programmet var vinklet på en måte som skulle få forsvaret til å se dårlig ut. Og det er unødvendig. De lot endel viktige momenter utebli også. Blant annet det viktige samarbeidet mellom hjk og beredskapstroppen.

Guest

Jeg føler mange har skylapper i forhold til forsvaret, og trur at alt de gjør er bra! Ikke nødvendigvis noen her inne altså. ;)

Men hvis vi bare lufter litt ideer her, diemaco; Er ikke egentlig forsvaret sannsynligvis ganske dårlige i forhold til politiet på dette feltet?

Hva slags praktisk erfaring har forsvaret og personellet egentlig? Nå snakker jeg om erfaring, for det er jo det som er interesant!

Guest

quote:

Originally posted by:

Guest

Hvordan ser dere på fremtidig samarbeide mellom HV-2016 (Oslo) og Delta? Virker ikke som 016 har direkte godt samarbeide med Politiet selv om mange som er i 016 bedyrer det motsatte. Hører operatører som sier de har blitt brukt i skarpe oppdrag i Oslo - noe jeg personlig betviler.

Guest

quote:

Originally posted by:

"Jeg føler mange har skylapper i forhold til forsvaret, og trur at alt de gjør er bra! Ikke nødvendigvis noen her inne altså. ;) Men hvis vi bare lufter litt ideer her, diemaco; Er ikke egentlig forsvaret sannsynligvis ganske dårlige i forhold til politiet på dette feltet? Hva slags praktisk erfaring har forsvaret og personellet egentlig? Nå snakker jeg om erfaring, for det er jo det som er interesant! "

Forsvaret har ekstremt mye øvingsteknisk erfaring, og trener på forskjellige situasjoner hele tiden. De har bedre fasiliteter en politiet. Ressursene har langt færre begrensninger hos HJK enn hos politiet. De deler også mye erfaringer med DevGru, SAS og flere andre. Ingen tvil om at Delta er dyktige, men uten kapasiteten som HJK har, Hovedsaklig maritimt

Guest

Hei Trango - velkommen til forumet. Gode poenger. Ref maritim erfaring. Har etpar kamerater i Delta og de driver tydligvis med dykking - noe en dokumentar på TV2 viste. Samtidig har et nært familiemedlem gjort ferdig 7 år på Rena og der var det tydlig MYE dykking og maritime operasjoner (FSK). Antar det er noe samtrening på visse områder, men er usikker på co-training innen maritime operasjoner.

Har en følelse som deg at Delta er underlegne på det området.

Hvem er DevGru forresten - US Navy gruppe?

Guest

quote:

Originally posted by:

"Hvem er DevGru forresten - US Navy gruppe?"

DevGru erstatet Seal Team 6 og er "the elite of the elite" i US Navy Seal/US Navy mye på samme måten som 1st SFOD, eller Delta som det kalles, er det i Special Forces/US Army

Guest

Oki - da vet jeg det !

Guest

Politiet skulle hatt mye mere penger!!!

Politiet skal ta seg av politi-oppgaver og forsvaret skal ta seg av forsvaret sine oppgaver.

Forsvaret har ikke erfaring med politiopgaver. Ekte erfaring har mye og si. Sikkert masse politifolk som har drevet med dette hele livet.

Guest

Hvor ofte har Delta opptak?

Har hørt fra ulike kilder (men ikke troverdige tror jeg) at Delta ofte rekrutterer folk fra HV-016. Har to kamerater som er i Delta, og de bekrefter at man må ha Politihøgskolen for i det hele tatt å bli vurdert. Så tror kanskje det ryktet om at 016 er attraktiv rekrutteringsground for Delta er noe overdrevet av noen 016 folk selv?

Guest

Da er det vel kanskje slik at det er endel polititjenestemenn som er i 016 før de kommer til D?

Guest

quote:

Originally posted by: 9 1

"Da er det vel kanskje slik at det er endel polititjenestemenn som er i 016 før de kommer til D? "

Som nevnt i annen tråd så må man ha vært politi en stund før man kan være aktuell for Delta. Og det er BARE de beste politifolkene som blir rekruttert dit. Husk at beredskapstroppen har halv stilling som vanlig politi, mens de andre halvdelen driver beredskapstropp-ting...

Så at 016 er noen rekrutteringskilde direkte til delta er nok ganske garrantert svada, men at mange politifolk er i 016 stemmer veldig godt. Kanhende at de etter å ha vært politi noen år og også har erfaring fra 016 kan være aktuell for delta tjeneste. Men dette har jeg ingen kunnskap om. Bare synser litt.

Guest

For å være med i Delta må en selvsagt være utdannet politi.

Deretter har de opptaksprøver på samme måte som HJK og MJK. Kun de som består dette får være med, men har du en tidligere fortid fra spesialavdelinger i forsvaret så teller det selvsagt ikke negativt. De vil jo ha dyktige folk. Før var det kun politi i oslo området som fekk søke om opptak, men dette har nå blitt utvidet til hele landet for å få best mulig kvalitet.

Guest

Det store dilemmaet med å ha politifolk i 016 er: hvor tjenestegjør de den dagen det "smeller"? i blått eller grønt?

Politiet har forøvrig sørget for at alle tjenestemenn er fritatt HV-tjeneste, men 016 ser ut til å være unntaket...for her er det frivillig i motsetning til resten av HV som er verneplikt....årsaken til dette generelle fritaket kom akurat pga dilemmaet om hvor gutta/jentene skulle stille hvis det smalt.....forståelig nok....noen der ute som har noen god forklaring?

Guest

Damien: helt enig, og lo godt da jeg leste "E dokk norske, eller må me senna inn millitære?", for det er vel det loven egentlig befaler? har også forslag men vi beveger vel oss litt over i politikk nå så kanskje vi skulle la dette forume være for godt til det? Kanskje litt overkill og lage endringsforslag til Grunnloven her? Eller kanskje ikke?

Guest

Om www.spesialjeger.net er spiren til Grunnlovsendring, så tar jeg av meg min imaginære hatt...

Guest

Bare en liten presisering her. Grunnloven sier ikke noe om at en bare kan bruke militære styrker mot utlendinger. Tvert imot så kan det fint tenkes at forsvaret blir satt inn mot nordmenn (f.eks terrorister). Det er heller ikke slik at ikke politiet kan ta seg av utenlandske (f.eks) terrorister. I kidnappings saken på Torp f.eks var det Delta som slo til mot kidnapperne (iallefall er det den offisielle historien) selv om kidnapperne var av fra øst europa. Slik har det også vært i flere fly kapringer i Norge.

Når det gjelder sammarbeid mellom polti og forsvaret kunne sikkert det blitt bedre. Men utgangspunktet i fredstid er at det er politiet som tar seg av kriminalitet. Forsvaret skal kun tre til hvis politiet trenger støtte. Jeg tror det er opp til politimesterne (og de over politimesterne dvs politi direktør, justiminister og statsminister) å avgjøre hvorvidt de vil be om denne støtten.

Guest

De stiller jo i grønt såklart... Om de ikke skulle stille i grønt så ville ikke 016 hatt dem i sin avdeling. Hva er vitsen med å ha folk i avdelingen som ikke stiller opp når den trenges...

-- Edited by Damien at 13:08, 2004-09-21

Guest

vel...Er ikke så sikkert at de ville stille for HV-016. Delta er en proffesjonel styrke, meget dyktige. 016 er vel pr.def ikke en spesial styrke (?). Uansett så tviler iallefall jeg på at de holder et like høyt nivå som Delta. Selv om 016 trener 80-90 døgn (alle trener jo ikke så mye engang) i året er jo ikke dette så mye sammenlignet med de hel poffe styrkene.

Jeg har hørt om en som går på Politi høyskolen, medlem av 016. Målet hans er å komme inn på Delta.

Guest

Ja men hallo! Det er jo INGEN som er i både beredskapstroppen og 016 vel....

Det jeg mener er at det er mange "vanlige" politifolk som er i 016 og disse vil jo selvsagt være grønne om 016 skulle bli mobilisert.

Når det gjelder beredskapstroppen så ser du jo dem titt og ofte på tv når det skjer ting i norges land... Det sier seg selv at beredskapstroppen er de beste i forhold til terrorbekjempelse i Norge. Det er jo flere grunner til dette. For det første så har de praktisk erfaring uten sidestykke og er ofte utkallt på oppdrag. De trener jo også sammen med HJK og jeg*vet at opptaket for å komme inn i Delta*ikke er noe kjære mor...

Guest

missforstod litt der jeg...Trodde det var snakk om både Delta og 016... Da er vi enige!

Guest

Jeg er ganske sikker på det er regler for når man skal bruke militært og når man skal bruke politi. Jeg mener også at han*høyesterett-advokat-ett-eller-annet i dokumentaren på TV sa noe om*dette også.

Er du helt sikker på at grunnloven ikke sier noe om dette, 016? Jeg*trur nemlig at den gjør det. Det handler jo tross alt også om borgernes sikkerhet i landet.

Ikke for å kverulere altså, men jeg syns det er en artig å samtale om det.

Ha en fin dag!*

Guest

quote:

Originally posted by: Utskrevet Menig

"Jeg er ganske sikker på det er regler for når man skal bruke militært og når man skal bruke politi. Jeg mener også at han*høyesterett-advokat-ett-eller-annet i dokumentaren på TV sa noe om*dette også. Er du helt sikker på at grunnloven ikke sier noe om dette, 016? Jeg*trur nemlig at den gjør det. Det handler jo tross alt også om borgernes sikkerhet i landet. Ikke for å kverulere altså, men jeg syns det er en artig å samtale om det. Ha en fin dag!*

Jeg har ikke undersøkt kjempegrundig i grunnloven, men jeg er rimelig sikker på at den ikke sier noe om dette temaet. Det eneste jeg kan finne er GRL §§ 25 og 26, de omhadler rigets land og sjø makt (les. også lutfforsvaret, men det var ikke funnet opp i 1814!)

Skal undersøke saken litt nærmere. Synes også dette er et artig tema!

Guest

Har fått litt info om opptaket til Beredskapstroppen/Delta! Selve opptaket er et seks ukers kurs, men før en kommer dit må en igjennom en rekke fysiske og psykiske tester.

Det fysiske er blant annnet løp ( en får ikke beskjed om hvor langt dette er når en begynner på løpet), styrke og div andre tester. Blant annet må man bære Beredskapstroppens tyngste mann (ca 100kg)*en etasje opp i stige (dette er det flest ryker på!)

Etter det fysiske må en igjennom en*to dager psykolog vurdering for å se om en er skikket til tjenesten. Maks alder er i utgangspunket 30år.

Hvis en kommer igjennom dette, blir en kalt inn til det ovenfor nevnte seks ukers kurset. Her venter 3 uker med helvete... Det er nemmelig de tre første ukene at det foregår selektering. Klarer man disse er det politiets ønske at en kommer igjennom de neste tre ukene også!

Vet ikke så mye om dette kurset da det er veldig hemmelig. Men det går rykter om at på tre uker kan en forvente seg seks timers søvn! Og mye slit.

En øvelse som har blitt gjennomført er "øvelse mygg". Her måtte Beredskapstropp aspiranter legge seg i lyngen i to timer (tror det var uten klær). Den som beveget på seg var*ute av kurset...

Etter gjennomført seksukers kurs (og sikkert litt til!) har en et års prøve tid i Beredskapstroppen. Først etter dette året får en fast plass!

Det sies at kun en jente har klart å komme inn på det seks ukers kurset...Hun røyk ut etter et par dager.

Maks tjenestetid i Delta er 12år fordelt på to 6års kontrakter.

*

Guest

016 har rett. I henhold til politiloven (husker ikke året men tror den gikk gjennom på 90-tallet) kan den lokale politimester be militæret om assistanse.

Guest

Beredskapstroppen[/B] - nytt opptak i 2004

Av: Ole Martin Mortvedt

Sysler du med tanker om en karriere i Beredskapstroppen[/B] er det på tide å følge med. Neste høst er det nytt opptak. Skal du ha forhåpninger om å komme med i den populære tjenesten, bør forberedelsene begynne nå.

-Det hjelper ikke med en dugnadsinnstilling, det må være en moden tanke dyrket frem over tid som ligger i bunn for en søknad om å komme inn på Beredskapstroppen[/B]. For det handler om å tåle den belastning både opptaket og tjenesten kan utsette den enkelte for, sier Johan Fredriksen, sjef for Beredskapstroppen[/B]. Samtidig er han opptatt av å fremheve betydningen av motivasjonen. – På hvert grunnkurs er det noen som ryker ut på grunn av manglende motivasjon, og det er bortkastede penger og ressurser. Alle de som blir tatt ut til grunnkurset har i utgangspunktet potensiale til å fullføre, men det handler om å være ærlig mot deg selv, og ha en ektefølt motivasjon. Med å være tidlig ute håper vi å kunne forebygge pågang av søkere som ikke har en seriøs og gjennomtenkt tilnærming til tjeneste ved Beredskapstroppen[/B]. Tren fornuftig over tid, så kan du trappe noe ned den siste tiden før opptaket, sier Deltasjefen. Han vektlegger også muligheten søkerne har til å bli kjent med seg selv, noe som kan være en utfordring hva gjelder egne grenser og yteevne i konkurranse med andre kompetente søkere.

Tør du ta utfordringer?

- Fredriksen, du stiller høye krav, og viser til krevende tjeneste. Hva kan du friste med?

- Et godt miljø og store muligheter for faglig utvikling, samt en variert og interessant tjeneste. Det er turen ut i ”usikker” sone som fremmer utvikling. Derfor må søkerne tørre å ta utfordringer. En del handler om å være risikovillig og ha evnen til å se og oppfatte og handle når situasjonen krever det. Todelingen mellom trening – øvelse og patrulje-bistand med fast makker gjør at mannskapet får tilstrekkelig kontakt med politiet for øvrig, og publikum holdt opp mot spesialfunksjonen. Det viser seg at våre medarbeidere er attraktive og blir sett på som en ressurs ute i politidistriktene etter endt tjeneste i Beredskapstroppen[/B]. Det betyr at et opphold her er en god investering for den enkelte og for politidistriktene.

Fredriksen er tilbakeholden med å fokusere på lønna, men innrømmer at tillegget mannskapet får som en kompensasjon for tilgjengelighet/beredskap, belastninger og økt kompleksitet/ansvarsområde er en god avtale uten at han vil tallfeste beløpet. Beløpet er såpass at du legger merke, sier han, samtidig som han advarer mot at lønna skal være hovedmotivasjon for å søke opptak i beredskapstroppen[/B]. Videre er det mulighet for jobbrotasjon, samt fag – og lederstillinger internt.

Minimumkravene for å komme med på opptaket:

- 3ooo meter løp under 12:30

- heving i bom med overtak 10 repetisjoner

- 50 situps

- 400 meter svømming

- Fridykk ned til 4 meter

Fredriksen påpeker at dette er minimumskravene. På opptaket skal søkerne testes ytterligere i konkurrere med hverandre. Hvis du så vidt klarer samtlige krav, har du trolig et problem, prioriter allsidig trening, og fokuser på de områder du har størst potensiale for forbedring. Vi ser fram til å høre deg. - Lykke til, kommer det fra rolig fra Beredskapstroppens sjef.

http://216.239.59.104/search?q=cache:LwYv9ClgK00J:www.phs.no/bibliotek /artikler/beredskapstroppen.doc+beredskapstro ppen&hl=no

Sjekk også denne:

http://216.239.59.104/search?q=cache:--lx0LIobJ4J:www.phs.no/bibliotek /artikler/beredskap2.doc+beredskapstroppen&hl=no

Guest

Hva gjør Beredskapstroppen[/B] god?

Av: Rune Glomseth, Politihøgskolen

Beredskapstroppen[/B] er politiets spesielle innsatsressurs mot sabotasje, terror, gisselsituasjoner, vanskeligere væpnede oppdrag og organisert kriminalitet. Dette er et landsdekkende ansvar. Avdelingen innehar en bistandsfunksjon overfor landets øvrige politidistrikter. Avdelingen skal i tillegg utøve hendelsesstyrt uniformert polititjeneste i form av døgnkontinuerlig bilpatrulje i Oslo politidistrikt.

Kort om organisasjonskulturbegrepet

Alle organisasjoner utvikler sin bestemte måte å oppleve seg selv og sin omverden på. Det utvikles spesielle måter å tolke, prioritere og løse oppgaver, samarbeide, omgås hverandre og løse konflikter på. Det oppstår også en egen måte å forholde seg på overfor omgivelsene. Kulturbegrepet gir ikke et fullstendig objektivt bilde, men det er et hjelpemiddel for observasjoner, tenkning og tolkning av organisasjoner, Johansson (1990). Kulturen beskriver de uformelle sidene ved en organisasjon. Her ble organisasjonskultur forstått som: de sett av felles delte normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene, se Bang (1997:23). Kultur som et sosialt kontrollsystem er basert på delte normer og verdier som setter forventninger til akseptable holdninger og atferd for medlemmene i en organisasjon. Det er vist at kulturen blant annet påvirker arbeidsmiljøet, lojalitet, kompetanse, prestasjoner og service.

Hovedvekt ble lagt på de uttalte verdier som synes å være mest framtredende blant tjenestemennene i deres yrkesutøvelse. Verdier sier noe om hva som er ønskelig, godt, fint, betydningsfullt osv. Verdier i organisasjoner vil ofte komme til uttrykk i beslutninger, planer, målsettinger, prioriteringer, handlinger, utsagn og den filosofi som ligger til grunn for virksomheten. Verdier blir i praksis standarder for hvordan medlemmene i en organisasjon skal forholde seg i ulike situasjoner.

Undersøkelsen

Datainnsamlingen ble gjort ved spørreundersøkelse, intervjuer og observasjon. Spørreundersøkelsen omfattet alle tjenestemennene. Svarprosenten var 100. Intervjuene omfattet seks tjenestemenn. Det ble foretatt ca. 45 timer observasjon av deler av rekrutteringsprosessen, møter, øvelser og ordinært arbeid. I tillegg ble ulike planverk og annet skriftlig kildemateriell gjennomgått. Dette foregikk i perioden juli 2001 til februar 2002.

Funn

Undersøkelsen kan sammenfattes rundt fem kategorier: forholdet til arbeid, relasjoner og samhandling mellom ansatte, relasjoner mellom ulike deler av avdelingen, relasjoner til omverden og forholdet til forandring og omstilling.

Forholdet til arbeidet

Tjenestemennene kjennetegnes av en seriøs holdning til sitt arbeid. De er stolte av å tilhøre Beredskapstroppen[/B], har en meget sterk identitet som medarbeidere ved avdelingen og ønsker å framstå som dyktige og yrkesetisk gode representanter for den. De er opptatt av å gjøre en best mulig jobb under alle forhold. Det er høy grad av faglighet. Effektivitet og gode løsninger framstår som sentrale faktorer. Slik ser vi at oppgaver fokuseres. De er sterkt opptatt av å lære og utvikle seg individuelt og som gruppe. Fokus på metodeforbedringer og stadig forbedring av utstyret er framtredende. En reflektert tilnærming til utfordringer og en sterk vilje til mestring under press ser ut til å være viktige kjennetegn. Kompetanse- og utviklingsorientering kan være et dekkende nøkkelord for Beredskapstroppen[/B].

Relasjoner og samhandling mellom de ansatte

Godt samarbeid mellom sterke individer er nødvendig og fungerer ved denne avdelingen. Teamorientering og individualitet vektlegges i trening og i arbeid. Som personer kan de karakteriseres som samhandlere. Skal de lykkes i å løse sine oppgaver må samhandling og felleskompetanse prege avdelingen. Delegering vektlegges innenfor gitte rammer. Lederen viser tillit til sine medarbeidere. Samtidig er rollen som operativ politimann meget autonom.

Tillit, ansvar og selvstendighet er beskrivende nøkkelord. Det sosiale miljøet er relativt tett både i arbeid og fritid. Omgangstonen mellom tjenestemennene er åpen, direkte, humørfylt og uformell. Fellesskapet vektlegges. Det er interessant å kunne fastslå at det er sterk orientering både mot oppgaver og relasjoner. Ydmykhet i forhold til oppgaver, kolleger og samarbeidspartnere ser ut til å prege avdelingen.

Relasjoner mellom ulike deler av organisasjonen

Målgruppen trakk fram relativt flat struktur og liten avstand mellom de enkelte nivåer i avdelingen. De ulike divisjoner og team representerer på mange måter selvstendige enheter. Disse danner også naturlige uformelle miljøer som utvikles gjennom trening og arbeid. I større operasjoner er samarbeid over team og divisjonsgrenser nødvendig. Dette trenes det for. Ut fra dette og vektleggingen av fellesskapet ser det ut som om forholdene er nære og gode. Data fra undersøkelsen viser også meget klart at lederen og nestlederen oppleves som gode rollemodeller og viktige for Beredskapstroppen[/B]. Det generelle bildet er også at forholdene er meget gode.

Relasjoner til omverdenen

Beredskapstroppen[/B] har base i Oslo, men har et landsdekkende ansvar. Dette gjør at de ofte er i kontakt med og samarbeider med andre politidistrikter. Tjenestemennene virker som instruktører på en rekke kurs. De har kontakt med utenlandske tilsvarende enheter. De samarbeider også relativt hyppig med øvrige avdelinger ved Oslo politidistrikt. Tjenestemennene er trygge på egen identitet og kapasitet.

De har en profesjonell holdning til sitt arbeid. Dette fører til at respekt og ydmykhet preger deres holdning til kolleger og samarbeidspartnere. De gir uttrykk for at de opplever seg som publikums eller borgernes tjenere. Endelig har avdelingen et nært samarbeid med Politihøgskolen og et tett forhold til Politidirektoratet. Avdelingen som helhet vektlegger et åpent og tillitsfullt forhold til sine omgivelser.

Forholdet til forandring og omstilling

Som avdeling er Beredskapstroppen[/B] relativt ung med sine 25 år. Den har gjennomlevd endringer ved lederskifter, tilførsel av ny teknologi og utvikling av arbeidsmetoder og strategier. Avdelingen har ikke gjennomgått store strukturelle endringer. Enheten preges både av en verdsetting av erfaring og velprøvde arbeidsmetoder og av en stadig trang til å utvikle, lære og forbedre. Kompetanseutvikling på individ, gruppe- og avdelingsnivå er klart fremtredende. Avdelingen framstår som åpen og positiv til utvikling. Kreativitet, læring og utvikling er stikkord som godt kan beskrive avdelingens holdning til omstillinger.

Noen normer og virkelighetsoppfatninger

I denne undersøkelsen er det lagt hovedvekt på kjerneelementet verdier. Likevel kan det kort pekes på noen normer og virkelighetsoppfatninger som trer fram i datamaterialet. Disse opptrer i stor grad rundt de samme temaer som jeg har trukket fram som sentrale verdier for avdelingen. Dette velger jeg å tolke som en bekreftelse av funn i undersøkelsen.

Følgende normer ser ut til å være framtredene. Listen er selvfølgelig ikke uttømmende:

• Tiden bør utnyttes

• Tjenestemenn bør legge vekt på at de representerer Beredskapstroppen[/B]

• Tjenestemenn ved avdelingen bør ikke være brautende i sin væremåte

• Tjenestemenn bør være ydmyke

• Lederen bør lede på en tydelig og sterk måte

• Lederen må ha en grunnleggende forståelse for det politioperative faget

• God oppgaveløsning fordrer god struktur, god planlegging og mye trening

• Tjenestemenn bør kunne ta initiativ og ledelse

• Tjenestemenn bør kunne samarbeide i par og i team

• Tjenestemenn bør ha høy stressterskel

• Tjenestemenn bør ha god yrkesetikk

Datamaterialet gir også grunnlag for å fremheve noen virkelighetsoppfatninger:

• Nyansatte trenger god oppfølging

• Delegering og tillit bidrar til motivasjon, faglig interesse, utvikling og dermed god tjenesteyting

[/list]

• Samarbeid og felleskap er viktig og nødvendig for å få til god oppgaveløsning

Beredskapstroppen[/B] er avhengig av tillit fra sine omgivelser, derfor krever dette seriøsitet, fleksibilitet og evne til å produsere resultater

[/list]

• Sikkerhet er en kritisk faktor i det meste av avdelingens virksomhet

• Stadig kompetanseutvikling er en kritisk faktor for avdelingens evne til å løse oppdrag

• Planer, struktur, rutiner og sertifiseringer er viktig

• Alle tjenestemenn er like viktige

Fant dette på google: http://216.239.59.104/search?q=cache:--lx0LIobJ4J:www.phs.no/bibliotek /artikler/beredskap2.doc+beredskapstroppen&hl=no

Guest

http://216.239.59.104/search?q=cache:2UZtEeLRM1sJ:www.politi.no/publik asjoner/Politipost03-02/16%2520-%252017.pdf+beredskapstroppen&hl=no

Guest

Admin, kan være min browser men jeg fikk ikke frem bildene i linken du viste.

Dere får de FETE bildene av Delta som bordingsteam ved å laste ned eller gå til følgende link:

http://www.politi.no/publikasjoner/P...6%20-%2017.pdf

Avisa i enkeltbestående pdf deler:

http://www.politi.no/publikasjoner/Politipost03-02/

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •