Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: FJ hjelp

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

FJ hjelp

Har utrolig lyst til å søke FJ når jeg blir gammel nok, men lurer på noen småting angående det.

Hvor mye burde man slå de fysiske minstekravene med?

Jeg har ikke tenkt å begynne å trene med tung sekk og lange turer*før siste året før jeg søker. Er dette lurt? HAr utrolig lyst til å komme inn på FJ og fortsette i HJK, men trenger hjelp til*å vite hva jeg burde trene på... Vet at man bør trene den generelle fysikken ekstremt godt, men hva med det mentale? burde man trene på å sitte stille i flere timer*eller noe???*gjøre mange ting på en gang?**

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

RE: FJ hjelp

Hei. Velkommen til forumet, du har utvilsomt kommet til riktig sted:)

Hvor mye burde man slå de fysiske minstekravene med? Tja...en del. Det står 28 armhevinger, jeg skal satse på å ta 40-50. Det burde holde.

Hvis man har forberedt seg minimum et år i forveien, ryker man ikke ut på armhevinger. Det er i hodet det sitter. Psyken er ikke på topp når du har gått et par dager og du og ditt lag har fått en pakke bixit på deling å spise. Søvn har du ikke sett på enda flere dager, og det er fortsatt et godt stykke å gå i ulendt terreng, du kjenner at beina stivner når melkesyren tar tak, og du vet at du kan si stopp når som helst, dra hjem, spise og legge deg i den gode varme sengen og sove.

Kanskje ikke helt slik det foregår, men noe i den stilen. De gjør alt for å bryte deg og de andre ned, slik at de til slutt står igjen med de som tåler mest. Jeg har fått et intrykk at det ikke er så mange som ryker pga manglende resultat på tester eller skader, men at de aller fleste gir seg frivillig. De klarer ikke mer.

Du trenger ikke å intensivere trening før ca et år før du skal inn. Men du burde ha et godt grunnlag, og et par turer i skogen gjør ikke noe. Greit å ha litt føling på hvordan det er å gå med sekk.

Du kan også vurdere å melde deg inn i Heimevernet Ungdom. Da kan du i tillegg til skogsturer lære om sanitet, friluftsliv, våpenlære (AG3), og du vil bli kjent med militær standard og militært utstyr. Helt greit å vite hvordan du fyrer opp primuse eller hvordan man stiller opp og alt det der(Sluttet orden), slik at du ikke trenger å tenke så mye på det under et opptak.

Det er mine tips, stå på!

Guest

Fint svar fra Crazy K

Mht marginer på minstekravene kan du tenke litt på at du bør klare kravene selv om du er sliten, stressa og sulten

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Først og fremst: Utrolig trivelig at noen tar seg tid til å svare oss nyfikne:)

Hvor kan jeg lese mer om ungdomsgruppa til HV?

Guest

RE: RE: FJ hjelp

quote:

Originally posted by: HJK_neste

" Hvor kan jeg lese mer om ungdomsgruppa til HV?"

Forsøk her: http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv_u/

84mm

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

RE: RE: FJ hjelp

quote:
    Originally posted by: HJK_neste

"Hvor kan jeg lese mer om ungdomsgruppa til HV?"

Skal også være en laang tråd om dette temaet på forumet, bruk søk funksjonen og ta deg litt tid til å lese den. Hvis du lurer på noe, ring ditt HV-disktrikt og kom i kontakt med den lokale ungdomsgruppa.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •