Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: hjk vs. mjk

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

hjk vs. mjk

jeg lurer litt på å prøve å søke meg til hjk eller mjk etter 1. gangstjeneste (pluss evt. utenlandstjeneste). jeg lurer på hva som er forskjellen på disse under utdannelsen. dvs. at jeg forstår forskjellene for de operative jegerne, i og med at hjk og mjk har forskjellige ansvarsområder. allikevel skal de kunne stort sett det samme, så hvor forskjellig kan utdanningen være? jeg vet for eks. at de operative jegerne ved hjk dykker minst like mye som de ved mjk.

blir man under utdanningen møtt av stort sett like utfordringer, eller er det en merkbar forskjell? jeg vet at hjk har et opptak som varer ca. 2 uker, mens jeg tror mjk har ca. 1 uke. står de psykiske utfordringene tettere i mjk-opptak? det finnes jo mange måter å stresse folk på...

dere som vet noe, speak up ;)

dere som vet for mye, dvs. folk ved hjk og mjk, dere er tilgitt hvis dere ikke forteller ALT dere vet, men kanskje dere kunne gitt noen pekepinn om forskjeller...?

takker

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

RE: hjk vs. mjk

De som kan svare deg på det du spør om, vil ikke gjøre det da det aller meste om disse avdelingene er hemmelig.

Du burde bare å få tak i så mye info du kan, lese hefter, se på mil.no, osv. før du gjør en vurdering av hva du har mest lyst til å gjøre, og søker deg dit:)

Det er klart at MJK er mer i vannet, og HJK er mer i skogen. Tenk på dine egne interesser og hva du ønsker å gjøre. Om du velger MJK eller HJK vil du uansett bli satt på prøver av en annen verden, og begge avdelingene trener steinhardt, så jeg ville ikke brydd meg om forskjellen på de to.

Tenk også Stamsund (eller er MJK ved Håkonsvern også?) vs. Rena. Stort sett små plasser midt i ingenmannsland, men du burde kanskje tenke på hvor du ønsker å bo i kongeriket...Er kanskje lettere å flytte fra Oslo til Rena, enn Oslo - Stamsund/Harstad. Spesielt hvis du har med deg noen på lasset. Masse ting som må tenkes igjennom.

Vet ikke om det hjalp så mye, håper iallefall at du fikk litt å tenke på:)

Guest

Ikke for å være pirkete Crazy K men det er vel RAMSUND du mener og ikke Stamsund... ;-)

84mm

Guest

Hei! Ny på forumet! Storveis opplegg...

Stemmer - Ramsund er stedet! Kanskje Norge's flotteste natur i umiddelbar nærhet - for de som ikke har vært her oppe - sjekk bilder på internet - søk på google "harstad, bilder" - må finnes ørti bilder! Ikke tvil om at det er mer ok omgivelser ved Ramsund enn Rena...

God jul!

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Ramsund, Stamsund, whatever:P

Guest

He he - bare ikke si Stamsund når du begynner der oppe, kamerat-Crazy....

Guest

Trodde bare de som hadde fullført 7års kontrakten og enda var aktive fikk lov til å si STAMsund..=)

Guest

He he....

Guest

Sjekk ut HJK's infosider på www.mil.no og MJK på www.marinejeger.no. Der står det meste av hva du trenger å vite..

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •