Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Marinejeger kommandoen

Guest

Marinejeger kommandoen

Hei

Jeg har hørt mye rart om disse stakkars kreaturene, men det var en ting jeg veldig stusset over: Opptaket for MJ blir sett på som en konkurranse der hvor deltakerne mobber og psyker hverandre helt ut?. Det er som om folk konkurrerer for plassen og det er svært mye hetsing og mobbing har jeg blitt fortalt av troverdige kilder. Dessuten er det svært mye av det "førstegangstjeneste" brølingen til befalet. Jeg vet at ved HJK/ spesialjeger opptak så er det helt det mottsatte.

Er det noen som har noe erfaring fra dette?

kron

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Marinejeger kommandoen

TEAM - MATE

Det er jo noe av poenget, at man skal backe hverandre opp. Men selvsagt. Det er sikkert noen råtne egg, sånne som man finner overalt ellers i samfunnet vårt. Jeg tror at hvis du er sta nok, så klarer du det.**

Guest

quote:

Originally posted by: Kroniks

".... konkurranse der hvor deltakerne mobber og psyker hverandre helt ut?. Det er som om folk konkurrerer for plassen og det er svært mye hetsing og mobbing har jeg blitt fortalt av troverdige kilder.*Dessuten er det svært mye*av det "førstegangstjeneste" brølingen til befalet. Jeg vet at*ved HJK/ spesialjeger opptak så er det helt det mottsatte. Er det noen som har noe erfaring fra dette? kron"

Høres ikke bra ut, Kroniks, men har også hørt det med HJK som du sier - man blir behandlet om folk. Samme som jeg tror det er mer "yalla" i 016 enn f.eks. Bordingslag osv. Men ville tatt det med MJK med en klype salt.

Guest

quote:

"Hei Jeg har hørt mye rart om disse stakkars kreaturene, men det var en ting jeg veldig stusset over: Opptaket for MJ blir sett på som en konkurranse der hvor deltakerne mobber og psyker hverandre helt ut?. Det er som om folk konkurrerer for plassen og det er svært mye hetsing og mobbing har jeg blitt fortalt av troverdige kilder. Dessuten er det svært mye av det "førstegangstjeneste" brølingen til befalet. Jeg vet at ved HJK/ spesialjeger opptak så er det helt det mottsatte. Er det noen som har noe erfaring fra dette? kron"

Tror nok ikke at det er så mye mobbing og nedpsyking blant kandidatene på opptak! Her er det team-play som er nøkkelen, men noen har kansje missforstått dette...

Guest

Instruktørene er menneske kjennere tror jeg. Lager du kvalm, eller prøver å vise at du er mer en du faktisk er, så får du problemer. Å være "kjepp høy" og kul, er en dårlig egenskap. Vær ydmyk, og hjelp heller de som har problemer.

Og jeg har en anelse om at er du på opptak, og tror du er bedre en alle andre, så har du tapt. Hjelpe de svake, eller de som sliter med ting, selv om det går utover deg selv er viktigere. Instruktørene ser deg, og de belønner sånt.

Guest

Nei nei nei newbee1... Her viste du deg skikkelig frem som nicket ditt...

----------

"Samme som jeg tror det er mer "yalla" i 016 enn f.eks. Bordingslag osv."

- HALLO!?

Guest

RE: RE: Marinejeger kommandoen

quote:

Originally posted by: Ugl

" Nei nei nei newbee1... Her viste du deg skikkelig frem som nicket ditt... ---------- "Samme som jeg tror det er mer "yalla" i 016 enn f.eks. Bordingslag osv." - HALLO!? "

Skjuler ingenting jeg. Som jeg skrev ugl - jeg TROR. Du vet med andre ord? Har hørt det jeg sa fra flere kilder som sitter i ulike avdelinger (også de jeg nevner) men jeg sier ikke jeg VET men TROR. Lov det.

Guest

quote:

"Hei Jeg har hørt mye rart om disse stakkars kreaturene, men det var en ting jeg veldig stusset over: Opptaket for MJ blir sett på som en konkurranse der hvor deltakerne mobber og psyker hverandre helt ut?. Det er som om folk konkurrerer for plassen og det er svært mye hetsing og mobbing har jeg blitt fortalt av troverdige kilder. Dessuten er det svært mye av det "førstegangstjeneste" brølingen til befalet. Jeg vet at ved HJK/ spesialjeger opptak så er det helt det mottsatte. Er det noen som har noe erfaring fra dette? kron"

Er det noen som var på opptaket som kan avkrefte eller bekrefte noe av påstandene over?

Guest

Har ikke lov til å avkrefte/bekrefte noenting. Men som mange her virker som har skjønt er samarbeid alfa omega. Følger man rådene til p2 kommer man langt. Ikke bare på Marinejeger opptaket, men også i de fleste andre situasjoner!

Guest

Hold sammen! Dere er ikke sterkere enn det svakeste leddet. hvis du føler deg frisk i det ene sekundet så sørg for å hjelpe de som er langt nede. For i neste sekund trenger du deres hjelp!!!

Garantert

Guest

Alle spesialavdelinger er ute etter en ting......og det er å finne de beste for den aktuelle tjenesten, og selv uten en doktorgrad i psykologi kan man lett fatte at yalla, bedrevissere, og utsyking ikke er de beste rammefaktorene.

Ta en titt i på en bok 'Joining the SAS' og man finner ut utvelgeses-kriteriene i minste detalj.* Norske spesial- ihvertfall fallskjermbaserte styrker bygger mye på SAS (les: WWII) og jeg tror det gir noe svar på spm.

Stå på, de beste er de med størst tro og hjerte.* Ja jeg vet det høres ut som klisje.* MEN sant

Guest

Re: Marinejeger kommandoen

Opptaket for MJ blir sett på som en konkurranse der hvor deltakerne mobber og psyker hverandre helt ut?. Det er som om folk konkurrerer for plassen og det er svært mye hetsing og mobbing har jeg blitt fortalt av troverdige kilder.

Tror nok du må vurdere de "troverdige" kildene dine litt...

Guest

Re: Marine jegerkommandoen

Hei!

Ut i fra mine "sikre" kilder er marinejegeropptaket ganske likt det som blir beskrevet i HJK. Under opptaket skiller man klinten fra hveten ved å teste kandidatenes fysiske/mentale styrke og utholdenhet. Dette går utmerket godt selv om man behandler dem som folk. "Rekrutten" er lang og de som ikke er motiverte eller dyktige nok, blir greit skilt ut. Antar at man skiller noe på kravene på menige og befal med tanke på lederegenskaper og integritet.

Når det kommer til HV016 er opptaket over 2-3 dager og derfor også bygd opp helt anderledes. De aller fleste klarer 2-3 dager med fysisk hardkjør, så her må man gå hardere til verks. Virkemidler som jalla, roping, brøling mm blir brukt til å plukke de antatt beste fra røkla. Etter min mening er det ikke nødvendigvis de beste som er igjen til slutt ved slike uttak. Det er nok likevel slik at dette er den mest optimale måten å gjøre det på med så lite tid til rådighet. Man har iallefall silt ut de antatt beste.

Forøvrig må jeg bare si at newbee1 har et poeng. Det er i tillegg verdt å nevne at det internt mellom forskjellige avdelinger/områder varierer i hvilke typer opptaksøvelser man arrangerer.

Guest
    Det er ihvertfall en vesentlig ting som skiller opptak HJK fra opptak MJK og det er at sistnevnte har en rekruttperiode. Og jeg har - hørt - at det i rekruttperioden er endel roping og brøling fra befalet. Dette ser jeg helt klart poenget med da slik "roping og brøling" høyner temperatur og stressnivå. Å pakke sekken i en stresset situasjon for eksempel, blir noe helt annet når befalet står og hyler over deg om hvor treig du er. Tenk deg at du må gjøre det samme under et bakholdsangrep. Befalet skaper en situasjon der du skal bevise at du kan "lukke av" og fokusere på de ting du skal gjøre kjapt og effektivt. I rekruttperioden faller flest søkere fra og den fjerde (og siste) uken er det innføringsøvelse, også kjent som "Hell week". Dette regnes som en seleksjon innen seleksjonen der de "beste av de gode" skilles fra. Etter disse fire første ukene er det en liten hard kjerne igjen som begynner på feltperioden. Det er her jeg - tror - MJK opptaket begynner å ligne HJK opptaket. Befalet kutter ut kjeftinga (det tror jeg de er glade for) og, med surt høstvær i anmarsj, er det lange krevende marsjer i fjell og teig som gjør seg gjeldende.

[/b]

Guest
    Det er faktisk en 3 ukers rekruttperiode før opptaksuka på HJK og, hvertfall til fallskjermjeger...

Guest
    Etter disse fire første ukene er det en liten hard kjerne igjen som begynner på feltperioden. Det er her jeg - tror - MJK opptaket begynner å ligne HJK opptaket. Befalet kutter ut kjeftinga (det tror jeg de er glade for)

Heisann!

Har liten tro på at kjefting skulle være en sjeldenhet på et spesialjegeropptak. Stressmestring med simulert stress inngår nok like mye som en del av seleksjonen der som ved MJK!

Ved seleksjonen til spesialjegertjenesten ved HJK er det et grovuttak på 3 dager på våren. De som kommer videre derifra blir med videre til opptaksperioden som er på ca 3 uker. Jeg vil likevel tro at tiden etter opptaksukene også innebærer en stor grad av selsksjon på sammen måte som ved MJK, men det har jeg ingenting konkret på. Ren tipping:)Det er imidlertid ingen rekruttskole før opptaket, men for å være søknadsberettiget må du være befal eller fullført førstegangstjenesten.
    Men hva angår stressmomenter tror jeg det er noe du får smake på gjennom hele karrieren som spesialjeger.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fenrik

Heisann!

Har liten tro på at kjefting skulle være en sjeldenhet på et spesialjegeropptak. Stressmestring med simulert stress inngår nok like mye som en del av seleksjonen der som ved MJK!

Ved seleksjonen til spesialjegertjenesten ved HJK er det et grovuttak på 3 dager på våren. De som kommer videre derifra blir med videre til opptaksperioden som er på ca 3 uker. Jeg vil likevel tro at tiden etter opptaksukene også innebærer en stor grad av selsksjon på sammen måte som ved MJK, men det har jeg ingenting konkret på. Ren tipping:)Det er imidlertid ingen rekruttskole før opptaket, men for å være søknadsberettiget må du være befal eller fullført førstegangstjenesten.
    Men hva angår stressmomenter tror jeg det er noe du får smake på gjennom hele karrieren som spesialjeger.
    Jeg snakket med en kompis senest igår, og han kunne fortelle at han er for sjuk til å være med på grovopptaket i denne omgang. Han ringte HJK og de har tatt hensyn til hans fartstid i forsvaret fra tidligere, samt sivil kompetanse og gir ham aksess til opptaket selv om han ikke deltar på grovuttaket. Forutsetning for å komme er at et befal (kompis) tester og attesterer på godkjent 8km, samt styrketester. Som de sa til ham, du lurer bare deg selv og velkommen på opptak. For meg så virker dette som en fornuftig avgjørelse sett fra HJK sin side.

Han fortalte meg det samme som ble nevnt over, at befalet ikke vektlegger kjefting. Tror alikevel at de får deg til å føle deg liten dersom det er målet. Har selv hørt tidligere HJS/FSK befal snakke til håpefulle jegerskolekandidater med ironi og drittslenging selv om det er med en rolig stemme. Det er mer en nok prøvelser på opptaket uansett er min oppfatning. Klart en og annen kjefter sikkert nå og da, men etter hva jeg har forstått så er det ikke rutine.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •