Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Fallskjerm

Guest

Fallskjerm

Noen her som hopper fallskjerm sivilt og kan si noe om hva man må regne med i kostand for å gjennomføre et basic kurs?

Etter gjennomført kurs - hva kan man estimere pris per hopp (snitt)?

Hva trenger man av utstyr?

Fri som fuglen...

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Fallskjerm

Den snareste veien frem til A sertifikat er å ta AFF kurs (Akselerert Frittfall), dette består av teoridel (normalt en dag eller to) 7 nivåer (hopp), hvorav hvert nivå må være bestått for å få gå videre til neste. Et slikt kurs varer en uke alt ettersom om du må ta opp enkelte nivå eller ikke, værforhold og klubbens kapasitet. Et slikt kurs koster ca 12 000 kr.

Etter kurset får du elevbevis og er på nivå 8. Dette består av progresjonshopp (ca 180-200kr per hopp). Du må ha logget og godkjent totalt 20 hopp (inkl de 7 hoppene på kurset) før du kan ta A- eksamen og kalle deg slevstendig hopper. Videre er veien B sertifikat, C, D og instruktør alt ettersom.

Kenneth

Guest

Glemte å legge til kostnadene for utstyr. Egen rigg med hovedskjerm, reserve, cypress (nødutløser) kommer nok på rundt 30.000-40.000 nytt. Brukt ca 20. 000.

I tillegg er utstyret: Hoppdress, hjelm, altimeter (høydemåler), briller, hansker. Alt skal være godkjent så det lønner seg ikke å møte opp med suunto klokke, sykkelhjelm og de nyeste oakley brillene.

Guest

Hei Kenneth og velkommen! Takk for svar - dette er jo definitivt ting du har greie på...

Har vært aktiv innen luftsport i mange år, men aldri fallskjerm (alltid hatt den på ryggen...). Hadde vært veldig fristende å prøve, men fryktet relativt høy kursavgift. Får se det an mot høsten og hva som skjer ref diverse opptak.

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

Jeg skal hoppe en gang i løpet av sommeren/høsten - tandem - Koster flesk for et hopp, men jeg tror det er verdt det.

www.sfsk.no - fengende klubbnavn btw. ;)

Guest

Fikk pris igår på tandem (via via via) - ca 2.500,-. Dyr morro men tror den opplevelsen sitter resten av livet...

Ble medlem
    Jan 1970
    Pondusfaktor
    0

2300,- for et hopp i stavanger fallskjermklubb. Men som du sier, det er nok en opplevelse som ikke vil gå i glemmeboken.

Guest

Hmmm de 200,- gjør at jeg definitivt drar vestover om jeg skal ta et tandemhopp ;)

Guest

Jeg hopper selv og joda fallskjerm hopping er morro. Selv gikk jeg noe som heter line-kurs hvor man følger en progresjonsplan som går fra å la en line utløse fallskjermen til å få trekke selv. Til slutt kan man få fritt fall på ca ett minutt fra 15000 fot, som er så høyt man kan gå uten å behøve oksygen. Ett slikt kurs koster fra 3500-5000 kroner pluss hoppene som koster fra 150kr-200kr. For å finne en klubb i nærheten av deg og se hvilke kurstilbud de har kan du gå inn på www.nak.no/fallskjerm/index.htm Jeg vil også anbefale deg å begynne på kurs relativt tidlig på året slik at du slipper å gå flere måneder uten å få hoppet under elevperioden. samt å hoppe mye når du har sjangsen.

BLUE SKIES

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •