Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Plan B

Guest

Plan B

For en person som skal inn til førstegangstjeneste og søker seg inn til fallskjermjegeropptaket feks. er det vel kanskje lurt å ha en plan b? Uansett hvor motivert eller bestemt man er skader det vel ikke å ha en plan b hvis noe skulle gå rakt åt helvete.

Kan en person som faller fra under opptaket eller rekruttskolen søke seg til en annen avdeling, eller er da "toget kjørt" og man blir puttet i en avdeling hvor forsvaret trenger deg?

Er det da mulig å kunne søke seg til feks. kystjegerkommandoen for å avtjene førstegangstjenesten der?

Som sagt så er det vel ingen dum idé å ha en reserveplan?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest

RE: Plan B

Ingen dum tanke. Jeg ville som en annen på forumet har nevnt, søkt KJK - Kystjegerkommandoen som et svært godt alternativ 2.

Meget krevende tjeneste i tøff/røff natur/klima. Gir meget bra grunnlag for videre tjeneste ved KJK eller MJK/HJK.

Hadde ikke rated KJK som underlegen FJ tjeneste hva gjelder førstegangstjeneste.

Guest

De fleste som ryker ut under opptaket til FJ får blant annet tilbud om å bli med i etteretning/oppklaringsenheter i 6.Division eller tjeneste på Rena leir. Jeg ser på tjeneste på Rena som en gulrot i seg selv egentlig.

Guest

Men er det mulig å søke seg til kjk hvis man ryker ut under fallskjermjegeropptaket? Hvis man kan det, er det vel bare et begrenset antall som kan det?

Guest

Vet at KJK starter opptak av rekrutter på Madla nå i Juli tror jeg (eller var det juni). Her blir folk plukket ut til Kystjegertjeneste. Men vet det er andre som vet mer om dette enn meg, så leave it for them to comment...

Foreslår at du ringer ass persoff ved KJK og spør selv for direkte svar 77014921. Svært hyggelig fyr du møter på dette nummeret...

Opplys gjerne her etterpå hva du ble fortalt.

Guest

Takk for tipset! Skal ta å undersøke litt ;)

Guest

Vet ei - men antar ett per år ja som starter nå i juli. KJK har et meget godt miljø om du vurderer det.

Guest

*kremt*

Har noen ting jeg vil si i denne sammenhengen... Og jeg snakker av erfaring!!

Forsvaret idag fungerer slettes ikke slik at man kan velge og vrake på hvor man vil dra.... Ryker man ut under et opptak er man fritt villt. Flere som har ryki ut fra fallskjermjeger opptak har blitt sendt til garden. Så IKKE regn med å få velge hvor du vil... Det eneste du kan regne med er at du ikke får kjøkken assistent tjeneste.

Guest

En som var i troppen min under 1.gangstj hadde først vært på BS opptak, så røket ut der, og så tror jeg han hadde søkt seg til førstegangstjeneste ved avdelingen der vi tjenestegjorde. Problemet var at han hadde fått en innkalling til 1.gangstj. rett før han dro på BS opptaket, og utrolig nok så måtte han sitte i kakebu en mnds tid etter at vi andre var ferdig, for ikke å ha møtt til 1.gangstj. Sier vel litt om hvor lite forskjellige avdelinger i forsvaret samarbeider på enkelte ting...

Guest

RE: RE: Plan B

quote:

Originally posted by: chrjoha

"En som var i troppen min under 1.gangstj hadde først vært på BS opptak, så røket ut der, og så tror jeg han hadde søkt seg til førstegangstjeneste ved avdelingen der vi tjenestegjorde. Problemet var at han hadde fått en innkalling til 1.gangstj. rett før han dro på BS opptaket, og utrolig nok så måtte han sitte i kakebu en mnds tid etter at vi andre var ferdig, for ikke å ha møtt til 1.gangstj. Sier vel litt om hvor lite forskjellige avdelinger i forsvaret samarbeider på enkelte ting..."

Joda, men man er ansvarlig selv for å gi beskjed - i dette tilfellet VPL som jo kalte han ut først. Om folk søker ulike avdelinger etc har man et ansvar for å underette. Men kjipt for han da...

Guest

For meg er det enten eller! skulle jeg ryke ut søker jeg meg så nærme som mulig der jeg bor...

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •