Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Ting i skogen

Guest

Ting i skogen

Heisann! Vet at dette kanskje høres ut som et pinlgespørsmål, men det er ikke meningen!

For mange som ferdes i skauen kan kanskje flått være en liten plage. Noen som har vært utsatt for "flåttangrep"?

Disse små dyra som biter seg fast og suger blod er riktignok små, men det skal presiseres at folk har blitt syke av slike bitt pga. bakterieinfeksjoner osv.

Noen som har forlsag til å "beskytte" seg mot disse?

Har hørt at å gå med lange bukser og lange ermer beskytter godt, og ikke "bade" i høyt gress. For der liker flåtten seg godt.

Guest

RE: Ting i skogen

Man kan vaksinere seg mot dette. Ta kontakt med fastlegen din. Tror det fungerer meget bra.

Bra du tok opp dette forresten...

Guest

Jepp, stemmer det du sier med at klær beskytter mot flått. Går du med t-shirt og shorts i høyt gress kan du lett bli "angrepet".

Har ikke fått flått før, og har heller ikke gått i skauen så lettkledd. Hunden vår derimot får flått hele tiden :)

Har også hørt det med at folk blir syke av det, fordi flått bærer på all slags bakterier...

Guest

Flått er et helvette ja, stress å fjerne de også.

Men hva med hoggorm? Noen som har møtt på disse der resultatet har blitt dårlig?? Hater hoggorm så sinnsykt, holdt på å tråkke på en da jeg var liten og det kunne gått veldig galt...

Ellers så har man de vanlige plagene med maur som tar maten og andre kryp som bosetter seg i sekk og telt.

Guest

RE: RE: Ting i skogen

quote:

Originally posted by:

"Flått er et helvette ja, stress å fjerne de også. Men hva med hoggorm? Noen som har møtt på disse der resultatet har blitt dårlig?? Hater hoggorm så sinnsykt, holdt på å tråkke på en da jeg var liten og det kunne gått veldig galt... Ellers så har man de vanlige plagene med maur som tar maten og andre kryp som bosetter seg i sekk og telt."

Såvidt meg bekjent så er huggorm ikke det verste problemet i verden.... Men nå har jeg lite peiling på dette... Men bare å trampe og lage litt bråk så stikker de vel og gjemmer seg...

Derimot så liker vel slanger seg generellt på varme steinheller o.l. i solsteika på dagen... Så kanskje ta en ekstra titt der man setter føttene...

Guest

hey! benky is back ;) pcn var nede for virus en stund. ikke tid til mailstyr og **** på skoln ;)

Flott er noe møkk, mygg er noe møkk, alle insekter er noe dritt.. har erfart som dere det med høyt gress og at en bør bruke bukser fremfor shorts osv.

det er en hvit litt gjennomsiktig væske som er anti insekter. skal prøve å finne navnet på det ved en senere anledning. det er en vanlig "stift" som du bare smører på klær og ren hud. den er fenomenal. dro til femunden for en uke i fjor sommer. der er det så jæ... mye insekter. og tror du ikke jeg glemte den myggstiften langt inne i ødemarka? det var noe kjipe greier, gjorde ikke anet enn å slåss mot myggen ;) ble mye dansing og litt av hvert for å si det sånn.. drog tilbake en mnd etterpå med ekstra dose av den hvite guffa jeg pratet om. da fikk jeg ett myggstikk på 4 dager. så noe faenskp smyge oppover leggen men den forsvant fort på grunn av stanken. anbefaler den til alle. skal gjøre hav jeg kan for åfinne navnet på den..

har vært borte i skrekkscenarioet med huggormen. to kompiser og jeg var i telemark samme sommern på en flott fiskeferie ;) dagen før vi skulle dra hjem skjedde det vi hadde håpet vi skulle unngå. den ene av de to skulle gjøre latrinebesøket og på veien opp ble han bitt på sida av leggen. han skreik som et uvær og vi andre beina opp til han. der så vi han krype vekk og vi så en jævel av en huggorm liggende litt vekk. vi surra jaktkniven min rundt en stokk og hogget hodet av ormen og tok den i en pose. vi visste lite om hva vi skulle gjøre, men etter å sett mye steve iwin og jeff corvin shows som hadde sagt hva vi skulle gjøre, satset vi på det.. det er spesielt to ting som må gjøres.

finn et tau eller rem, binding av noe slag og binde veeeeldig stramt over bittet slik at giften ikke går så veldig fort med blodet mot viktigere kroppsdeler. da dempes virkningen av giften. det neste vi måtte gjøre var enten å bære personen ned selv over skuldre eller ordne en båre. vi lagde en enkel båre og valgte den løsningen. turen dit vi var pleide å ta 2 timer med sekk og **** nedover.. nå brukte vi en halv. vi fikk ordnet en lokal lege på stedet når vi ankom nærmeste "vei". vi måtte videre til sjukehus fordi han kunne ikke gjøre noe særlig med det. ble hentet avluftambulanse og flydd avgårde til et regionsykehus. der lå han noen dager og levde litt i håpet om at alt skulle gå bra. legene regnet med det og det gjorde det heldigvis. i dag er han stadig treningspartner for spesialjegeropptaket ;)

legene sa at det kunne gått svært dårlig om vi ikke hadde vært så raske ned, men de to viktigste tingene, at vi surra en rem over bittet hans og vi rensket bittet med noe rensvevæske før vi skjøærte opp såret hans litt i håp om at noe gift skulle gå ut.. vi hadde en god porsjon flaks, men det gikk nå bra. ble en lang fortelling :)

Guest

hehe. skrev mye mer. godt over halparten så ut til ¨forsvinne.

når du opplever ormbitt er det noen viktige ting du må gjre.
    fest tau eller en rem veldig hardt et lite stykke over såret slik at evt. gift ikke går videre til viktige kroppsdeler som hjerte, lever osv.
    rens såret ordentlig med først rensemidler, så vann. deretter må du risse opp slik at det begynner å blø fra bittet i håp om at noe blod renner ut med giften i seg. og det er viktig at hvis en er flere så må den som er bitt, ikke bevege på seg, løpe eller noe liknende. da går blodet raskere gjennom kroppen med gift osv osv. prøv å bær han eller noe. husk på det og oddsen for at det skal gå bra er høyere ;)

Guest

Leste litt i en bok om bla. hoggorm.

Hoggormen har temmelig små tenner, og kan derfor ikke bite gjennom tykke ting som støvler, sko osv.

Det stod at*mange av de*som blir bitt av hoggorm går barbeint eller driver å rasker med henda nede i bærtuer osv. for å plukke bær. Da kan man fort bli bitt.

En annen ting det stod er at siden ormen har små tenner så merker en del folk ofte ikke at de er bitt før en stund senere ved at de blir svimle osv.

Et hoggormbitt burde ikke være noe livsfarlig for et friskt voksent menneske, men det kommer jo selvsagt ann på mange faktorer. Det kommer an på mengeden gift man får i seg, om personen er frisk osv...

Vet ikke helt om alt dette stemmer 100%, men man kan jo gjøre seg opp en mening selv ;)

Men er enig, holdt nesten på å tråkke på en orm for noen uker siden selv, og når man ser ormen sånn plutselig er det omtrent som å få en kald kniv i ryggen. Man skvetter litt til.

Man får være litt forsiktig, og blir man bitt burde man vel dra til lege.

En mager trøst er vel at ormen er mer redde for oss, enn det vi er for dem ;)

Guest

Ja, den biter jo i selvforsvar. Og det er så du sier en skvetter litt til dersom man plutselig ser en orm på stien!

Har selv aldri blitt bitt, men har sett den flere ganger på stien. Tok en med kniv en gang og.

Guest

Kan være kjekt å ha med seg myggnetting hvis man er ute i skogen også. Spesielt hvis man sover ute.

Da er det greit å ha myggnetting å ta over hodet, sånn at man holder myggen unna ;)

Guest

og ligg over bakkenivå ihvertfall hvis du er i jungelen:)

Guest

He he - som i Nordmarka? Uansett på sommerstid foretrekker jeg å ligge litt over bakkenivå - mye spetakkel der nede... Så noen prate om hengekøye med myggnetting integrert - hørtest jo smart ut.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •