Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Operativ tjeneste MJ/FSK

Guest

Operativ tjeneste MJ/FSK

Hum...

Jeg lurer litt på i hvor stor grad soldater i FSK er operative i forhold til MJK. MJK blir ikkke operative før min. 2 år, lik FJK---> FSK.*Har fått intrykk av at FSK er mer anti-terror rettet, og at MJK løser mye oppdrag i utlandet. Er det slik?

Og jeg syns det ligger for lite informasjon om MJK-utdannelsen. Det er greit at dette er en spesialstyrke, men med bedre informasjon ville flere ha søkt! Du må jo nesten snakke med noen som har tjenestegjort for å få et inntrykk!*

Begge disse to veien å gå er nok utrolige.
    Hva er argumentene til folk her inne for å gå FJK i motsetning til MJK?

Guest

RE: Operativ tjeneste MJ/FSK

Vi kan sitte her og påstå ting alle sammen, men en ting er sikkert; Alt du har hørt om marinejegerne er riktig, men sannheten får du aldri vite. Det samme gjelder vel også for spes.jegerne på HJK.

Jeg leste en artikkel der en annsatt ved HJK benektet all aktivitet utenlands (utenom afghanistan da) Journalisten konfronterte ham med historiene vi alle kjenner som f.eks at de var i asia for å hente en nordmann, men fant han halshugget, at en jeger hadde vært med på væpna aksjon sammen med SAS i n.irland osv.... Han svarte bare, jeg skjønner ikke hvor disse ryktene kommer fra, vi har jo sittet her på Rena hele tida.

Det man vet sikkert er at HJK-personell deltok som sikkerhet under Lillehammer OL 94 og begravelsen til Kong Olav i 91?

Grunnen til at det meste om utdanninga holdes hemmelig er vel at fienden ikke skal få vite noe, men som du sier vil jo dette mest sansynlig føre til dårligere rekrutering.

Guest

Ja, stemmer som du sier at FSK er mer anti-terror rettet. MJK går mer på grønne opprdrag. Men leser du om avdelingen på forsvarets sider står det at spesialstyrkene er oppskrytt, og det stemmer vel kansje på noen områder eller hva? Står og på sidene at en kar fra forsvaret hadde besøkt marinejgerene i Afghanistan,*(tror det var der) så de har nok utenlandstjeneste i mer eller mindre grad!

FSK har nok også en del utenlandstjeneste, kansje de trener med utenlandske styrker? Men har sikkert vært med i Afghanistan...

Greit nok at det ikke er så mye info om utdanning hos MJK på nettet, men på http://www.marinejeger.no*finnes det bl. a. et utdanningskart der ulike kurs vises.

Guest

Javisst.

Jeg har lest til øynene nesten har poppet ut.
    Fant litt mer gøy lesning:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/24/290322.html

http://www.vg.no /pub/vgart.hbs?artid=55260

Dere har sikkert lest det allrede.

Hvis Forsvaret mangler rekruttering på dette feltet, hvorfor da ikke innby de som har meldt sin interesse til en liten helg hvor du eks. kunne besøkt noen marinejegere/fallskjermjegere/erfarne innen forsvaret?! DET hadde vært motiverende det! (pågangen hadde dog blitt enorm)

Guest

Husker dette ble etterspurt av brukerne på det gamle mjk-forumet uten svar fra Marinejegerkommandoen.

På sikt håper jeg at vi kan få til noe slikt med Forsvaret i regi av dette forumet - jo flere medlemmer og høy aktivitet bør være en eye-opener for et slikt mulig opplegg.

Har god dialog med bl.a. rekrutteringsoffiseren ved HJK så skal lufte muligeten - i regi av www.spesialjeger.net. Worth a try...

Guest

Såvidt jeg har fått med meg er rekruteringen til MJK/HJK bedre enn noen gang tidligere mht antall søkere. Jeg*tror det*er*lite trolig at avdelingene vil legge ut mer informasjon om seg selv eller holde "åpent hus" i rekruteringsøyemed.*Avdelingene vet nok en del om hva slags rekrutering som er mest effektiv. Det er*grenser for hvor mye informasjon de kan legge ut offentlig.*Demoer*og "åpent hus"*koster penger, tar tid, og om publikum ikke er sikkerhetsklarert er det begrenset hva man kan vise frem.*Da er det billigere med en webside eller et brev i posten. Husk at en stor del av søkermassen allerede er i militæret og har derfor en annen tilgang på informasjon enn det vi har

Guest

Den dag i dag er både soldater fra HJK (spes.jeg) og MJK å gjør oppdrag i Afghanistan. Dette er offisielt uttalt fra Forsvaret..... Oppdrag skal vel vare ut juli om jeg ikke husker feil.

En ting som fanget oppmerksomheten min litt; Er du Marinejeger, men vil bli spesialjeger i stedet slipper du opptaket å mye av utdanninga, bortsett fra enkelte mup'er. Er du spesialjeger, men vil bli marinejeger --> værsågod å start på opptaket som alle andre....

Tror egentlig det er et fett hva man velger. Mye er likt og sikkert mye ulikt også.. De hopper nå i fallskjerm, dykker og løper i skogen alle sammen uansett faen...

Guest

Skiller vel på post-nr. om det har betydning ref Ramsund/Rena...

Guest

RE: RE: Operativ tjeneste MJ/FSK

"Den dag i dag er både soldater fra HJK (spes.jeg) og MJK å gjør oppdrag i Afghanistan. Dette er offisielt uttalt fra Forsvaret....."

Forklar deg! I følge alle offentlige kilder og uttalelser var oppdraget ferdig*sist sommer og HJK har vært på NRF*(Nato Response Force)*beredskap siden oktober. I tillegg stiller HJK folk til*FSK og er vår nasjonale anti-terror beredskap. MJK og HJK har begrensede resurser og må hele tiden bruke mye tid på trening.*En og samme mann kan ikke være på 3-4 steder sammtidig. Hmmm... i teorien kan en*NRF beredskap ha brakt*dem til Afghanistan. Men om det har skjedd uten mediehysteri er det en nyskapning*

"Er du Marinejeger, men vil bli spesialjeger i stedet slipper du opptaket"

Forklar deg! Lurer på hva*marinejegerene som har*gjennomført opptak ved HJK*sier når de får høre*at det*var unødvendig. For ikke snakke om de som skal på opptak i fremtiden; i sommer feks...**

*"å mye av utdanninga"

Forklar deg! Ingen blir operative ved HJK uten å ha bestådt utdanningsåret. Men feks en marinejeger eller en annen med dykkerkursene trenger*seffern*ikke ta de om igjen.*

"bortsett fra enkelte mup'er"

Forklar deg! De har da ikke mup'er ved HJK. Nå får du gi deg...

Guest

RE: RE: RE: Operativ tjeneste MJ/FSK

quote:

Originally posted by: king

""

Oi... Her var det litt å ta tak i ja... :) Du ble vel ikke provosert King...?

Når det gjelder det med fortsatt tjeneste i afghanistan, så var det fra MJK uttalt til Harstad Tidende for en tid tilbake siden at endel av styrken fremdeles var i afghanistan og løste oppdrag. Der er og HJK.

Jeg vet ikke hva marinejegerne gjør som spesialjegerne ikke gjør fordi jeg er hverken marinejeger eller spesialjeger, men en tidligere spesialjeger som nå er marinejeger har fortalt til min treningsmakker (altså jeg fikk høre det som 3.person) at da han skulle bli marinejeger måtte han ta hele opptaket. Andre veien derimot slapp man det....

Uten at jeg vet så er det sikkert noen forskjeller på mjk og hjk sin tjeneste som gjør at man må lære noen ting som ikke gjøres i den andre avdelingen gjør. Men igjen.. Jeg VET ikke.. Akkurat dette med mup'er etc er ren fabulering. Det eneste jeg vet er om han karen som var spesialjeger å skulle bli marinejeger.

Noe annet jeg skulle forklare meg om som jeg har glemt?

Guest

Jeg blir litt provosert ja. Ikke av innholde, men av formen. Spesielt siden det kommer fra en "veteran member". Du fremstiller noe du har hørt via 3.person, og som i beste fall kan påstås å være et løst rykte, som en vedtatt sannhet. Inntil du kan komme med bedre argumenter eller kilder velger iallefall jeg derfor å avfeie det som det det er.

Harstad tidene har ganske riktig refferert slike uttalelser som du hevder. Artikkelen du tenker på er ifra 2003 og HJK/MJK hadde oppdrag i Afghanistan i på den tiden (såvel som i 2002). At HJK var på beredskap for NRF kontigent 1-2 fra oktober 2003 står på mil.no

En MUP er en Marinejeger utdanningsplan

Guest

King syntes å ha orden i sysakene sine.

Guest

RE: RE: Operativ tjeneste MJ/FSK

Jeg lurer på hvem som har sagt at HJK fremdeles er i Afghanistan. Det er selvsagt bare tull og fanteri. MJK er selvsagt også tilbake

Guest

Enig med du, Trango. Mine kilder tilsier noe annet.

Guest

"Alt du har hørt om spesial/marinejegere er riktig, men sannheten får du aldri vite...." :-)

Guest

Uansett..her er det sakset fra marinejeger.no...som er relatert til dette temaet:-) Man kan jo bare tenke seg selv hvordan det er...

"Kan man bli en spesialjeger etter marinejegerutdanningen? Jeg har veldig lyst til å bli marinejeger, men har hørt at spesialjeger er hardere. Hvis det er riktig vil jeg gjerne prøve meg på det. Desto større utfordring desto større motivasjon!
    Marinejegerutdanningen er nok det mest krevende du kan begi deg ut på, sett i et fysisk perspektiv. Ja, du kan søke opptak til spesialjeger som marinejeger, men det er ikke så vanlig å gå den veien. Forøvrig er de to utdanningene ganske like hva gjelder faglig innhold; Marinejegerutdanningen er mer maritimt rettet. "

*

"HJK og MJK er forsvarets to spesialstyrker. HJK er landbasert, mens dere (MJK) har både land og vann som spesialområder ? I så fall må MJK få en bredere utdanning?
    Spesialjegerne hos HJK får en bred og solid utdannelse. Det er liten hensikt å sammenligne utdanningen til disse to avdelingene. Utdanningssyklusen er litt forskjellig, og fokus på de forskjellige oppgavene er også forskjellige."

Guest

seriøst gutter!! Skjerpings!

det virker som om dette forumet er kunn en konkuranse for å få vist fram hvem som vet mest om div. avdelinger!!! det er jo heeelt uinteressant! De fleste av dere har den "verdensmester" innstillingen, dere har sittet å finlest alt dere har funnet om spesialstyrker på nettet og tror dere har peil, det er FEIL.

Og heller ikke prøv å resoner dere frem til hvilken avdeling som er tøffest og hardest og best... det kommer alltid til å være 100 meninger om dette... bli heller best selv!

Og noen av dere driver å prater om en Plan B... hvis dere ikke klarer opptak til FJ/MJK/FSK... så ikke tro at dere kan cruise inn på en annen avdeling... dere vil sannsynligvis ikke komme inn der heller...

mitt tips:

Stikk heller ut i skogen!

Guest

Jeg tar den kritikken MEW, selv om jeg vil fastholde min egen kritikken mot noen av påstandene til Ugl. Når jeg leste det første innlegget hans trodde jeg han hadde røyka sokka sine eller noe

Men dette var ikke ment som et personangrep på Ugl. Jeg mener han ellers har mye*å fare med og jeg har lært mye av en del av hans tidligere innlegg

Guest

Re: RE: RE: Operativ tjeneste MJ/FSK

"Er du Marinejeger, men vil bli spesialjeger i stedet slipper du opptaket
    Forklar deg! Lurer på hva marinejegerene som har gjennomført opptak ved HJK sier når de får høre at det var unødvendig. For ikke snakke om de som skal på opptak i fremtiden; i sommer feks...
    Lurer nå på om denne king ikke refser mot bedre viten. Rekrutteringsoffiser ved HJK skrev følgende til meg i mail av 16. september:

Det har i det siste blitt en ordning for marinejegere som ønsker overgang til
    spesialjegertjeneste ved HJK. Vilkårene er at de har en viss periode operativ
    tjeneste ved MJK etter endt utdanning der. Uten tilstrekkelig operativ erfaring
    fra MJK må de eventuelt gjennom opptak og utdanningsår ved HJK før operativ
    tjeneste på lik linje med andre søkere.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •