milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Multirolleskipet Vanguard fra Kongsberg - Kapasitet for det norske sjøforsvaret?

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    185 innlegg

Multirolleskipet Vanguard fra Kongsberg - Kapasitet for det norske sjøforsvaret?

https://www.tu.no/artikler/dette-er-...ingstad/474917

– Vanguard-systemet er i stor grad basert på sivil og kommersiell skipsdesign, kombinert med
    fleksible, militære oppdragspakker. Tilnærmingen innebærer betydelige kostnadsbesparelser
    sammenliknet med tradisjonelle og skreddersydde militære løsninger, påpeker KDA.

Kongsberg har jobbet med dette i tre års tid, altså fra før oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine.

Konseptet viser et fartøy som er 90 meter langt med 4.500 tonn deplasement, for øvrig skalerbart, som vil være et «moderskip» for en rekke ubemannede farkoster, avhengig av oppdrag, samt NH90-helikopter.

--------------------------------------------------

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen var til stede på Vanguard-lanseringen, og likte det han fikk presentert:

– Dette er veldig spennende. Militære plattformer har blitt dyrere og dyrere, og på et tidspunkt er vi nødt til å få kostnadene ned. Vi har gode erfaringer med sivile design fra våre kystvaktskip, og her trekker de det enda lengre ved å integrere avanserte våpen og sensorer, sier Bruun-Hanssen til Teknisk Ukeblad.

Han har også tro på multirollekonseptet der Vanguard kan huse kommende autonome systemer for minejakt og -sveip. Men at dette kan være fartøyet eller fartøyene som erstatter KNM Helge Ingstad, kan han ikke på stående fot si.

– Nei, her må jeg være litt forsiktig, i og med at i fregattens rolle også ligger evnen til eskorte og høy hastighet, noe dette konseptet ikke har. På en annen side vil det være bedre med ti slike fartøyer enn ett svært kostbart et. Når jeg presenterer mitt fagmilitære råd 8. oktober, kommer jeg til å anbefale at vi i Forsvaret tar litt mer risiko på disse områdene og setter av penger til å forfølge ny teknologi, røper forsvarssjefen.
    Sist endret av Navytimes; 3 uker siden kl Begrunnelse: typo

2. Liker dobrodan, Lille Arne, 93A likte dette
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    185 innlegg

Sv: Multirolleskipet Vanguard fra Kongsberg - Kapasitet for det norske sjøforsvaret?

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    204 innlegg
    Sitert
    1576 innlegg

Sv: Multirolleskipet Vanguard fra Kongsberg - Kapasitet for det norske sjøforsvaret?

Jeg ble et øyeblikk skuffet, for jeg tenkte på denne: https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Vanguard_(23)

Fra spøk til revolver, ser vi her en marineversjon av Leopard1? Det kommer uansett til å finnes våpen som slår igjennom pansringen, så da satser vi på fart og skjul?
    Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

5. Liker 88charlie likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    207 innlegg

Kan vi bolte på NSM, en overflatesøk-radar og passe mengder sambandsutrustning (inkludert TDL)? Har den en liten kanon så den kan skyte på det som kommer nær? Helst uten at vi skal betale gjennom nesa? I så fall begynner vi å snakke. Kall det en korvett (hvis den kan kjempe i ett domene passer den til NATOs definisjon på denne definisjonen) og kjøp et dusin eller to.

OR-7 Stabssersjant

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    885 innlegg

Les kommentaren under artikkelen, av «homo sapiens»

Så ikke hva som var nytt egentlig og skrogene til Salt har alltid gitt meg kvalmebyger..

Kongsberg har allerede liknende platformer i den nye porteføljen som kom med kjøpet av RRM.

https://www.kongsberg.com/maritime/p...essel-designs/

Riktignok er de litt eldre design i dag men så blir slike gjerne hentet fra sivile state of the art design som deretter tilpasses kunden.

Kan ikke se at Salt har gjort stort mer her så jeg blir ikke blåst av vannet av nyheten selv om jeg støtter retningen man prøver å dra ting i.
    Artillery is the God of War

8. Liker dobrodan likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    1130 innlegg

Lengre video.

Dette er et fartøy som skal konkurrere med de nyeste minejaktplatformene som Nederland og Belgia nettop har tegnet kontrakt på.
    https://www.navalnews.com/naval-news...ill-look-like/

Løsningen med 360 graders bro er heller ikke nytt.

Fra Frankrike

https://www.bairdmaritime.com/work-b...ssion-vessels/

Denne har eget luftvern.

Utfordringene Kongsberg står ovenfor er mange.
    Det er et marked med mange som tilbyr samme produktspekter, med varierende grad av militære eller sivile standarder. Flere av dem er også mye flinkere til å bestikke Ifb. med kontrakter
    De andre tilbyderne har også større spekter av militære kapasiteter i ryggen.
    Hovedkampsystemet er NH 90, Italia og Frankrike fronter salget av dette rundt i verden med alt fra korvetter til små hangarfartøyer i mixen.
    Sertifisering av helikopter på fartøy er ikke en billig eller rask affære, de Danske Iver Huitfeldt fregattene måtte ha fake millenium 35 på hangartaket for at man skulle kunne sertifisere helikopteroperasjoner når fartøyene i fremtiden får 35mm.

Det å ha fartøyer av denne typen som moderskip for minekrig eller kystnær ubåtjakt (Egentlig Ubåtplaging ) er ikke nødvendigvis så dumt, jeg kunne bare ønske det ble lagt til en form for radar for å kunne gi sensorstøtte der fartøyet til enhver tid befinner seg.
    Men hadde Kongsberg kanskje tjent mer på å lage ett konsept som kunne rulles inn på eksisterende fartøyer eller design?
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

10. Liker 88charlie, Hårfagre likte dette
    OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Er det noen som har informasjon på hvor de skal bygge disse fartøyene?

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    31 innlegg
    Sitert
    173 innlegg

Jeg håper for norsk verftsindustri sin del at de blir bygget her i Norge.
    Uansett om det blir erstatningsskip eller nye skipstyper, så håper jeg vi klarer å holde produksjonen her hjemme på bruket. Det blir kanskje dyrere om man setter opp et regnestykke ved siden av noe spansk, men tror langtidsgevinsten blir større, både økonomisk og kompetansemessig.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

13. Liker dobrodan, Hårfagre likte dette
    OR-7 Stabssersjant

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    885 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Jeg håper for norsk verftsindustri sin del at de blir bygget her i Norge.
    Uansett om det blir erstatningsskip eller nye skipstyper, så håper jeg vi klarer å holde produksjonen her hjemme på bruket. Det blir kanskje dyrere om man setter opp et regnestykke ved siden av noe spansk, men tror langtidsgevinsten blir større, både økonomisk og kompetansemessig.
    Vi er fryktelig gode på slike båter i Norge. Finnes absolutt ingen grunner til å gå syd for Lindesnes. INGEN!

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    31 innlegg
    Sitert
    173 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Vi er fryktelig gode på slike båter i Norge. Finnes absolutt ingen grunner til å gå syd for Lindesnes. INGEN!
    Jeg aaaaner et snev av sarkasme her, men mulig det bare er meg...

Tenker det er en haug med sunnmøringer som har AutoCad og kaffikoppen klar til å tegne noe revolusjonerende!

Spøk til side, tror det kunne vært en fordel om Norge faktisk _kunne_ lage militære fartøy.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OR-7 Stabssersjant

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    885 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Jeg aaaaner et snev av sarkasme her, men mulig det bare er meg...

Tenker det er en haug med sunnmøringer som har AutoCad og kaffikoppen klar til å tegne noe revolusjonerende!

Spøk til side, tror det kunne vært en fordel om Norge faktisk _kunne_ lage militære fartøy.
    Det var faktisk en ren faktopplysning. Poenget er vel at det ikke finnes noen grunner til å handle i utlandet

17. Liker dobrodan, Hårfagre likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    207 innlegg

Det var faktisk en ren faktopplysning. Poenget er vel at det ikke finnes noen grunner til å handle i utlandet
    Kostnad. Billigere å bygge skroget i Polen eller Romania enn i Norge. Faktisk en mye bedre grunn enn noe annet (ifølge Finansdepartementet).

OR-7 Stabssersjant

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    885 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Kostnad. Billigere å bygge skroget i Polen eller Romania enn i Norge. Faktisk en mye bedre grunn enn noe annet (ifølge Finansdepartementet).
    Ja men skrog fra utlandet har vært standarden siden nittenpilogbue.

Cluet er at all integrasjon, design og engineering gjøres i Norge. Samt utrusting som det heter, dvs alt bortsett fra stål og innheising av store tunge komponenter som feks motorer.

20. Liker dobrodan, onkel smerte likte dette
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    185 innlegg

Jo mer jeg tenker på det, jo mer minner dette om et fartøy som kan tilføre noen nyttige kapasiteter i fred og eskalering til krise, men jeg ville nødig vært ombord i en krigssituasjon.

22. Liker Kdo_Under, magskor, Niko likte dette
    OR-5 Sersjant SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    218 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Jo mer jeg tenker på det, jo mer minner dette om et fartøy som kan tilføre noen nyttige kapasiteter i fred og eskalering til krise, men jeg ville nødig vært ombord i en krigssituasjon.
    Jeg mistenker at du har rett i det siste, og da er det neppe en type skip/båt som bør belaste forsvarsbudsjettet.

"Noen" vil selvfølgelig ønske å gjøre nettopp noe slikt, for å gi et skinn av at forsvarsbevilgningene øker, selv om den primære hensikten med anskaffelsen er noe annet enn å øke forsvarsevnen ved et angrep mot landet.

OR-7 Stabssersjant

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    885 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Jeg mistenker at du har rett i det siste, og da er det neppe en type skip/båt som bør belaste forsvarsbudsjettet.

"Noen" vil selvfølgelig ønske å gjøre nettopp noe slikt, for å gi et skinn av at forsvarsbevilgningene øker, selv om den primære hensikten med anskaffelsen er noe annet enn å øke forsvarsevnen ved et angrep mot landet.
    Ser hva du mener men tror ikke det er fullt så enkelt.

Leste tidligere i kveld om HMS Shefffield og Exocet (wikipedia trykk deg videre honningfelle)

Muligens en state of the art båt en gang i tiden men så tok den kvelden ganske fort.

Poenget mitt er at om vi trippler beløpet og kjøper en fet fregatt så spiller det liten rolle for resultatet. Mengde derimot, spesielt i havområdet vårt som er enormt, har vesentlig mer å si for suverenitetshevdelse.

Jeg tenker litt som at en stridsvognesk er fett, men at en InfBn knapt med knapt noen kjøretøy men masse guns og godt med PV kanskje gir et bedre resultat «når sesongen er over».

Det jeg prøver å si: heller en enorm kystvakt enn en liten og impotent marine.

25. Liker dobrodan, Niko likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    338 innlegg

Skal eg vere heilt ærleg så minne dette skipet meg litt om tanken bak desse to fartøya som vart bygd for SHV. Men som aldri vart bygd slik tanken var.
    Norge har ein lang kyst og eit enormt havområde, og i det havområde har vi store verdiar, og då snakkar vi ikkje om berre olje. Om 10, 20 eller 30 år fram i tid kan det godt vere at store delar av maten til verda sin befolkning kjem frå dette området. Og då blir det viktig å kunne passe på dette matfatet. Veit ikkje om de hugsar tilbake til ein del år sidan, då var det ofte spanske fiskefartøy som tjuvfiska i området og som vart jaga og skutt varselskudd etter av kystvakta. Spanjolane truga med å sende den spanske marinen til område for å beskytte spanske fiskarar. Før den tid hadde vi den islandske og britiske torskekrigen. Det kan fort bli at neste krig i norsk område blir ein krig på havet der ressursane til havs er det fienden vil ha. Kva gjere vi viss eit eller anna land legg eit eller fleire krigskip i Barentshavet for å så la sin nasjons fiskarar fiske det dei vil? For det landet treng fisken og er villig til å bruke makt for å få det dei treng. Det kan vere Kina, India eller andre land med stor folkemengde. Treng ikkje vere russarane som blir vår største utfordring.

OR-5 Sersjant SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    218 innlegg

Ser hva du mener men tror ikke det er fullt så enkelt.

Leste tidligere i kveld om HMS Shefffield og Exocet (wikipedia trykk deg videre honningfelle)

Muligens en state of the art båt en gang i tiden men så tok den kvelden ganske fort.

Poenget mitt er at om vi trippler beløpet og kjøper en fet fregatt så spiller det liten rolle for resultatet. Mengde derimot, spesielt i havområdet vårt som er enormt, har vesentlig mer å si for suverenitetshevdelse.

Jeg tenker litt som at en stridsvognesk er fett, men at en InfBn knapt med knapt noen kjøretøy men masse guns og godt med PV kanskje gir et bedre resultat «når sesongen er over».

Det jeg prøver å si: heller en enorm kystvakt enn en liten og impotent marine.
    Du har sikkert rett i mye av det, spesielt det siste (men hvor hører bemanningskostnadene i fredstid hjemme, i en slik kystvakt?

Man må bare passe på at forsvarsbudsjettet i minst mulig grad belastes med "ting" og aktiviteter som primært (eller i vesentlig grad) har andre formål enn å skape forsvarsevne - samtidig som at flest mulig (i utgangspunktet) sivile plattformer kan konverteres til militært bruk hvis behovet oppstår.

Det siste har man jo holdt på med tidligere, så egentlig ikke noe nytt med det - selv om det til dels har vært "glemt" en tid. Relevant bevæpning som er forberedt montert (og faktisk kan utrette noe) må selvfølgelig finnes, og personell utdannes - så gratis blir det ikke om det skal tilføre reell forsvarsevne.

28. Liker 88charlie likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    207 innlegg

Bemanningskostnadene i fredstid så vel som i krigstid for Kystvakten dekkes over forsvarsbudsjettet, så du oppnår nok ingen innsparinger der. Kystvakten skal i krigstid fungere som støtte til Marinen.

30. Liker Kdo_Under likte dette
    OR-5 Sersjant SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    218 innlegg

Spørsmålet var ment å være hvor kostnadene burde ha vært budsjettmessig, ikke hvor de er i dag - men du har helt sikkert rett i at det blir vanskelig å flytte de til et annet budsjett, selv med en utvidet kystvakt.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    338 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Skal eg vere heilt ærleg så minne dette skipet meg litt om tanken bak desse to fartøya som vart bygd for SHV. Men som aldri vart bygd slik tanken var.
    Norge har ein lang kyst og eit enormt havområde, og i det havområde har vi store verdiar, og då snakkar vi ikkje om berre olje. Om 10, 20 eller 30 år fram i tid kan det godt vere at store delar av maten til verda sin befolkning kjem frå dette området. Og då blir det viktig å kunne passe på dette matfatet. Veit ikkje om de hugsar tilbake til ein del år sidan, då var det ofte spanske fiskefartøy som tjuvfiska i området og som vart jaga og skutt varselskudd etter av kystvakta. Spanjolane truga med å sende den spanske marinen til område for å beskytte spanske fiskarar. Før den tid hadde vi den islandske og britiske torskekrigen. Det kan fort bli at neste krig i norsk område blir ein krig på havet der ressursane til havs er det fienden vil ha. Kva gjere vi viss eit eller anna land legg eit eller fleire krigskip i Barentshavet for å så la sin nasjons fiskarar fiske det dei vil? For det landet treng fisken og er villig til å bruke makt for å få det dei treng. Det kan vere Kina, India eller andre land med stor folkemengde. Treng ikkje vere russarane som blir vår største utfordring.
    https://www.aftenposten.no/verden/i/...nd-seilt-forbi
    Andre som tenker i same bane.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    1392 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Du har sikkert rett i mye av det, spesielt det siste (men hvor hører bemanningskostnadene i fredstid hjemme, i en slik kystvakt?

Man må bare passe på at forsvarsbudsjettet i minst mulig grad belastes med "ting" og aktiviteter som primært (eller i vesentlig grad) har andre formål enn å skape forsvarsevne - samtidig som at flest mulig (i utgangspunktet) sivile plattformer kan konverteres til militært bruk hvis behovet oppstår.

Det siste har man jo holdt på med tidligere, så egentlig ikke noe nytt med det - selv om det til dels har vært "glemt" en tid. Relevant bevæpning som er forberedt montert (og faktisk kan utrette noe) må selvfølgelig finnes, og personell utdannes - så gratis blir det ikke om det skal tilføre reell forsvarsevne.
    Ca. 400 forhåndsrkvirerte sivile fartøyer for SHV (væpnet med 12,7 mm mitraljøse) og ca. 200 forhåndsrekvirerte sivile fartøyer av svært forskjellige typer som ved beredskap/moblisering skulle bemannes av Marinen. Dette var behovet under den kalde krigen, og det klarte man å oppfylle.

Bare for å ta Sjøforsvarsdistrikt Østlandet. SHV der skulle på 1980-tallet sette opp 74 sivilrekvirerte fartøyer, samt 27. torpedobåtskvadron med 6 Tjeld-klasse MTBer (med mannskap på 42 befal og 105 menige). Marinen skulle i ØSD i 1980 sette opp: 3 ferger som mineleggere (militært mannskap til sammen 42 befal og 126 menige), 2 trålere som minesveipere (militært mannskap til sammen 16 befal og 34 menige), to sivile fartøyer som patruljefartøyer (militært mannskap 18 befal og 44 menige) og en ferge som syketransportfartøy (militært mannskap 21 befal og 40 menige).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Lignende tråder

1. TU Forsvar: Kongsberg har aldri før hatt så stor forsvars-reserve
    By Milforum nyheter in forum S-2 4. Nyhetsfeed
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 290400A Aug 19,
  2. Avtale mellom FMA og Kongsberg-ledet industrigruppe
    By Rittmester in forum S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 051036A Aug 19,
  3. Norsafe Munin S1200 med Kongsberg Sea Protector RWS
    By onkel smerte in forum S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
    Svar: 3