milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 71

Trd: Er det nye gradsystemet innfrt p HV rep velser?

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Er det nye gradsystemet innfrt p HV rep velser?

For cirka 3 r siden hadde jeg stilling som materiell og transportbefal. Jeg tok meg et par r pause fra HV p grunn av skade, men skal p rep-velse igjen veldig snart. Har sagt at jeg ikke nsker vre materiell og transportbefal mer for ha tid til komme meg. Jeg ser n at jeg er satt opp som nestlagfrer p samme lag. Sist jeg var inne hadde vi ikke nestlagfrer p dette laget.

Har det vrt endret siden da? Er jeg korporal n, eller er det innfrt ledende menig?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sv: Er det nye gradsystemet innfrt p HV rep velser?

Det er nestlagfrer i materiell og transport laget i stabstroppen i et HV-omrde. Hvis du har kurs (grunnleggende lagfrerkurs eller tilsvarende) s er du korporal. HV bruker ikke ledende menig slik jeg forstr det.

Sent fra min SM-T595 via Tapatalk

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    65 innlegg

Det nye gradssystemet er innfrt, men jeg har fortsatt til gode se en ledende menig, eller visekorporal for den saks skyld. Svidt jeg har sett blir man "vanlig" korporal etter grunnleggende lagfrerkurs og "vanlig" sersjant etter videregende.
    NLF kan vre korporal hvis han har gjennomfrt kurs.
    Stillingen som NLF har nok vrt der hele tiden, men har kanskje ikke vrt besatt eller i funksjon.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Det nye gradssystemet er innfrt, men jeg har fortsatt til gode se en ledende menig, eller visekorporal for den saks skyld. Svidt jeg har sett blir man "vanlig" korporal etter grunnleggende lagfrerkurs og "vanlig" sersjant etter videregende.
    NLF kan vre korporal hvis han har gjennomfrt kurs.
    Stillingen som NLF har nok vrt der hele tiden, men har kanskje ikke vrt besatt eller i funksjon.
    Faktisk ikke. Iflge det gamle organisasjonskartet er det toppsjef (lytnant), derretter er det materiell og transport befal i fenrik/sjt grad, men ser ingen NLF.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Ok.

Da rykker jeg kanskje ned fra sjt, tross at jeg har begge kursene?

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av IamOrjan Vis post
    Det er nestlagfrer i materiell og transport laget i stabstroppen i et HV-omrde. Hvis du har kurs (grunnleggende lagfrerkurs eller tilsvarende) s er du korporal. HV bruker ikke ledende menig slik jeg forstr det.

Ok. S da beholder jeg ikke sjt selv om jeg har begge kursene?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

Du rykker kun ned om du tror at du fortsatt er i samme system...
    Sist presentasjon av det nye systemet, s vil OR4 kreve mye lengre fartstid enn OR5/OF1. Dvs som OR4 er du en spesialist til fingerspissene.

Husker ikke lnnen i hodet, men det er snakk ikke store forskjellene i lnn fra OR2-5.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Du rykker kun ned om du tror at du fortsatt er i samme system...
    Sist presentasjon av det nye systemet, s vil OR4 kreve mye lengre fartstid enn OR5/OF1. Dvs som OR4 er du en spesialist til fingerspissene.

Husker ikke lnnen i hodet, men det er snakk ikke store forskjellene i lnn fra OR2-5.
    Jeg skjnte ikke dne helt. Jeg gr fra sersjant som MT befal ned til NK i samme lag. Har begge befalskursene. Blir jeg korporal, eller beholder jeg min grad som sersjant?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Th0mas86 Vis post
    Ok. S da beholder jeg ikke sjt selv om jeg har begge kursene?
    S lenge du er HV befal flger grad stilling. Normalt vil det bety at du blir korporal, men man er ikke alltid s flink til flge dette. S det vil ikke vre usannsynlig at du fortsetter som Sersjant.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av IamOrjan Vis post
    S lenge du er HV befal flger grad stilling. Normalt vil det bety at du blir korporal, men man er ikke alltid s flink til flge dette. S det vil ikke vre usannsynlig at du fortsetter som Sersjant.

Hvordan lnnes korporal om jeg havner der? Som menig, bare med cola tillegg?

OR-4 Korporal (T60) SPONSOR

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    22 innlegg

Korporal ligger ca 100kr under Sjt i det nye systemet.

Rettelse, er 30kr. 1272 mot 1302.
    Visekorporal er 1196.

Ledende menig har i dag colatillegget

https://forsvaret.no/tjeneste/okonomi-under-ovingar

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Chilintt Vis post
    Korporal ligger ca 100kr under Sjt i det nye systemet.

Rettelse, er 30kr. 1272 mot 1302.
    Visekorporal er 1196.

Ledende menig har i dag colatillegget

https://forsvaret.no/tjeneste/okonomi-under-ovingar
    Fr var det ihvertfall menig lnn som korporal i HV.

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    22 innlegg

Stemmer det, var korporal selv inntil det nye systemet trdte i kraft. Da med colatillegget p velser. Har samme stilling enda, men er n kun menig. Flere tidligere sersjanter ble korporal, men lnnes nesten som fr pga det nye systemet

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Stemmer det, var korporal selv inntil det nye systemet trdte i kraft. Da med colatillegget p velser. Har samme stilling enda, men er n kun menig. Flere tidligere sersjanter ble korporal, men lnnes nesten som fr pga det nye systemet
    MERK! OR 4 m ikkje forvekslast med korporal etter gammal ordning, der meinig personell kunne f mellombels (midlertidig) grad som korporal. Dei fr no sats som OR 1+.

Dette str under konomi. Fr meg til lure p om korporal egentlig lnnes som OR1? Ledende menig har tillegg, men som nevnt praksiseres det knapt

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

OR4, alts korporal lnnes med 1272kr i dgnet. Det er kun OR1 som fr tjenestetillegg i det nye systemet. Alle spesialister (OR2 og opp) lnnes.

OR1+ er meg bekjent ikke en stilling som skal brukes i HV om jeg husker rett. Det finnes en full oversikt, men denne er selvsagt ikke helt ferdig enda. Det nye systemet skal vel rulles ut i starten av 2020.

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    22 innlegg

Det menes at de som fr var korporal fr lnn som OR1+, Ledende Menig, n (med mindre de kun er menig, som meg)
    Alle korporaler etter det nye systemet vil vre OR4, med 1 272,- per dgn.

OR1+ er heller ikke meg bekjent i bruk, men det er lagt opp til at graden kan brukes, s den er tatt med i oversikten.

Om jeg skal ta en rsjans tippe, basert p mine erfaringer (uten at de er veldig mange), vil du enten vre Sjt dersom det gamle systemet enn er i bruk hos ditt distrikt/omrde. Eller Korporal OR4 i det nye systemet. Da vil du i sfall ha 30kr mindre enn de som er sersjant. Du vil nok uansett ikke ramle ned til kun f tillegget for ledende menig

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    36 innlegg
    Sitert
    198 innlegg

Ta gjerne eit titt her : Kursplan HVSKS

Der ligger Kursoversikt 2019 for omrde og innsatsstyrken.

Der ligger eit forslag til kurs anbefalinger for aktuelle stillinger.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

Det menes at de som fr var korporal fr lnn som OR1+, Ledende Menig, n (med mindre de kun er menig, som meg)
    Alle korporaler etter det nye systemet vil vre OR4, med 1 272,- per dgn.
    De som har vrt Korporal i det gamle systemet, blir ikke OR1+. Det er en grad som brukes til folk i fgtj.
    For alle som er spesialister (alts de som har enn stilling definert som spesialist, inkludert NLFer) s starter en p OR2 nr en har kompetansekravet. I lpet av en periode p 10 r (samme som Hren) vil en kunne f graden Korporal (OR4).

Alle dagens korporaler blir alts ikke automatisk OR4 i det nye systemet, det gr p erfaring og kompetanse. En kan fint bli OR2 eller OR3 om en ikke har nok fartstid i stilling. De aller fleste av dagens Korp stillinger er skissert vre spesialist stillinger.

19. Liker Chilintt, Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    45 innlegg
    Sitert
    385 innlegg

De som har vrt Korporal i det gamle systemet, blir ikke OR1+. Det er en grad som brukes til folk i fgtj.
    For alle som er spesialister (alts de som har enn stilling definert som spesialist, inkludert NLFer) s starter en p OR2 nr en har kompetansekravet. I lpet av en periode p 10 r (samme som Hren) vil en kunne f graden Korporal (OR4).

Alle dagens korporaler blir alts ikke automatisk OR4 i det nye systemet, det gr p erfaring og kompetanse. En kan fint bli OR2 eller OR3 om en ikke har nok fartstid i stilling. De aller fleste av dagens Korp stillinger er skissert vre spesialist stillinger.
    Hvis jeg forstr siste dgns innlegg om HV skal dette vre rullet ut like over nyttr?

Og ansienniteten telles fra kurs er tatt/stilling er besatt? (Jeg spr fordi r i stilling ikke ndvendigvis gir s mange virkedgn i gitt stilling)
    Aldri mer 13

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

Hvis jeg husker rett s var det det som ble sagt sist vi fikk info om det (i august).

Jeg er litt usikker p ansinitetsbiten, men jeg mener at det er i stilling. Jeg har feks byttet stilling (og en kan argumentere begge veier om X er relevant for Y), og er forberedt p g ned til OR2.
    Det er fordi en skal rendyrke spesialisten, s feks bare fordi du var en flink og erfaren OR4 Troppsass betyr ikke at du er flink og erfaren i din nye stilling som Medic, og dermed starter p OR2 (p nytt) fra dagen du starter i stilling.

En ting er helt sikkert, det kommer til bli masse gnl om alt mulig rundt dette, men de av oss som har vrt i HV en stund vet at det har ingenting si av praktisk betydning.

Edit: s vidt jeg forsto er r faktiske r, og ikke antall r p velse. S du kan sikkert klare klatre litt i stigene til tross for permisjoner og slikt, med mindre trsj/omrsj skal g god for opprykket.

22. Liker Signal_m likte dette
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Hvis jeg husker rett s var det det som ble sagt sist vi fikk info om det (i august).

Jeg er litt usikker p ansinitetsbiten, men jeg mener at det er i stilling. Jeg har feks byttet stilling (og en kan argumentere begge veier om X er relevant for Y), og er forberedt p g ned til OR2.
    Det er fordi en skal rendyrke spesialisten, s feks bare fordi du var en flink og erfaren OR4 Troppsass betyr ikke at du er flink og erfaren i din nye stilling som Medic, og dermed starter p OR2 (p nytt) fra dagen du starter i stilling.

En ting er helt sikkert, det kommer til bli masse gnl om alt mulig rundt dette, men de av oss som har vrt i HV en stund vet at det har ingenting si av praktisk betydning.

Edit: s vidt jeg forsto er r faktiske r, og ikke antall r p velse. S du kan sikkert klare klatre litt i stigene til tross for permisjoner og slikt, med mindre trsj/omrsj skal g god for opprykket.
    Gir troppsass automatisk grad som spesialist om man ikke har kurs?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

I dette eksempelet var det snakk om en person som har vrt trass i 10+ r og har alt av ndvendig kursing.

Om jeg husker plansjen rett, starter trass p OR2 (som alle andre spesialister). Hva de har av krav/kurs vet jeg ikke.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    35 innlegg

Det som ogs er nytt er vel at gradene er overfrbare til Hren, og ikke lenger kun "HV-grader", som ikke gjelder utenfor HV. Mener det var krav om GLF, i tillegg til st i stilling, for OR2 og oppover, hvis jeg husker briefen @essal nevner rett. Sikkert noen lytnanter som blir misfornyde nr de m g ned til OR5.

26. Liker Rittmester, essal, Hulkinator likte dette
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Glemte kanskje skrive at jeg har Lagfrerkurs og grunnkurs lederskap. Vet ikke om det pvirker at jeg beholder graden som NLF.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    35 innlegg

Du blir nok korporal. I tillegg til kurs m du ogs st i stilling som hjemler graden.
    Under har jeg sakset fra Kursrekkeoversikten til HVSKS for Materiell og Transportlag for HV-Omrde Stabstropp:
    Matr-transplag
    Lagfrer Sjt
    Nestlagfrer Korp
    Slik jeg har fortsttt det s kan du i teorien ha gjennomgtt hele kursrekka, og fortsatt vre menig hvis stillingen din er gevrmann 1.

http://forsvaret.no/hv/ForsvaretDocu...ur%202018.xlsx
    Sist endret av MWD; 3 uker siden kl Begrunnelse: Lagt til link

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

Det sprs p hvor lenge du har vrt befal. Har du 10+ r som LF s blir du nok OR4, hvis ikke blir det OR2 eller 3 basert p ansienniteten din.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Skjnner. Har satt at noen tropper praksiserer NLF opp til sjt og lagfrer til fenrik.

I den gamle ordningen var transport og materiellbefal en fenrik/sjt stilling.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

Nye ordningen s topper NLF ut p OR4, det er ikke skissert at NLF skal kunne bli OR5 (som de kan i dag).

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Nye ordningen s topper NLF ut p OR4, det er ikke skissert at NLF skal kunne bli OR5 (som de kan i dag).
    Det stemmer nok, men at grad flger kurs praktiserer ihvertfall ikke p noen god mte. P forrige befalsvelse mtte masse menig personell uten kurs som penbart var tiltenkt stilling som befal. De fikk sersjant-vinklene kastet etter seg.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Grad flger stilling i HV. Det betyr at hvis en menig soldat plasseres i en sersjant stilling p en velse, s skal han ha sersjantslnn og grad for velsen. For bli disponert i stillingen m man vre villig til ta ndvndige kurs. Dette blir ulikt praktisert fra omrde til omrde. Nr man har stilling og kurs vil man f en HV-grad, noe som av og til gjres med sermoni enkelte steder.

HV grader er ogs midlertidige. Noe som betyr at hvis man gr over til en stilling med lavere grad, skal grad settes i henhold til ny stilling.

Hvis man har en fast grad (vernepliktig eller utskrevet) skal man normalt ikke settes inn i stillinger med lavere grad.

Det finnes s klart unntak for alt i heimevernet i Norge.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg

Alt dette pisset forsvinner alts med det nye systemet om jeg forsto planen riktig.

N blir det slik at grad ikke flger stilling, men slik at en stilling har et gradspenn og de forskjellige spennene har forskjellige krav. Alts feks for bli OR4 som NLF s m en sikkert ha GLF og VLF, samt 10 rs erfaring. Har en GLF og VLF og ingen rs erfaring i stillingen s er en OR2- som det br vre.

En lnnes/gis godtgjrelse etter graden som en kvalifiserer til s lenge den er innenfor spennet til stillingen en str i.

En skal ogs bruke de distinksjonene som tilhrer graden en sitter i. VPL Major som er gevrmann 1 skal vre blank i HV tjeneste- og fr selvsagt bare OR1 godtgjrelse.

OR-5 Sersjant SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    218 innlegg

Er det ikke mest naturlig at antall r i stilling (i HV) regnes som de r man har sttt i stillingen og deltatt i rlig trening?

Tid i tilsvarende stilling et annet sted br sannsynligvis regnes med.

OF-1 Lytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    652 innlegg

Et forsk p rydde og avklare her. Dette er slik det er blitt praktisert p velse med mitt HV-omrde i forrige uke. Alts ikke ndvendigvis slik jeg mener det burde vre.

Man kan ikke frata noen en fast grad uten at de selv aksepterer det. De som feks er vernepliktig fenrik kan ikke nedskrives. De skal i utgangspunktet da plasseres i stilling til graden sin. Men vi har godt med befal, s vi har fenriker som lagfrer. Med fast grad beholder de graden (og lnna) selv om stillingen ikke hjemler det egentlig.

For personell med HV-grad gjelder ikke det samme. Jeg er feks HV-Fenrik, men vernepliktig grad er menig. S jeg kan plasseres i lavere grads stilling, da m jeg levere tilbake stjerna og akseptere lavere lnn. Dette gjres normalt ikke uten srlig grunn og/eller samtykke.

For f HV-grad m man ha BDE kurs og stilling til graden (og r i graden under). Jeg har feks bde kurs og stilling til lytnant, men m vente til jeg har vrt fenrik i 4 r fr jeg blir beskikket. (Dvs, distriktssjef kan dispensere fra rs kravet. Jeg var ikke sersjant srlig lenge. I mitt tilfelle for at jeg ikke skulle ha lavere grad enn underlagte.)

I tilfellet nevnt over, der man har kurs til sersjant, men ikke stilling. Vil man vre korporal (i HV har man ikke konvertert under OR-5 enda, s lnn tilsvarer OR-1+).

Omrdesjef kan gi midlertidig grad p velsen til personell som fungerer i stilling de ikke egentlig er disponert i eller mangler kurs til. Fungerer man i LF stilling kan man f sersjantsgrad p velsen, men da kun p velsen. Man skal ha lnn etter den grad man har fast eller laveste grad for stillingen man fungerer i. S fungerende LF p velse betyr sersjantslnn. Ikke alle omrdesjefer deler ut grad midlertidig til de som fungerer i stilling. Men lnn etter stillingen skal man uansett ha.

Blir man fast disponert i stilling man mangler kurs til plikter man ta disse kursene. Man kan egentlig bare beordres til kurs en gang per 3 r. Tar man ikke kursene til stillingen skal man normalt flyttes ut av stillingen.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

37. Liker Hulkinator, Lille Arne likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    1392 innlegg

Man kan ikke beordre noen med fast grad (dvs. vernepliktig og utskrevet befal/offiserer, ikke HV-befal, som er midlertidig befal) til g ned i grad eller ta en tjenestestilling som er tillagt lavere grad enn man har (unntatt i krig). Det strider mot Forsvarsloven som sier:

29.Endring av stilling og grad

Tjenestepliktige skal motta hyere grad og gjennomg den opplringen som tjenesten krever. En tjenestepliktig kan fratas graden bare hvis graden er midlertidig eller gitt for et bestemt oppdrag, eller hvis den tjenestepliktige har vist seg uskikket eller uverdig til inneha graden.

Tjenestepliktige kan ikke mot sin vilje beordres til en stilling med lavere grad enn den de har, hvis ikke srlige forhold i krig gjr det ndvendig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    486 innlegg

Regner med dette ogs vil gjelde OR2-4, med fast grad.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-1 Lytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    652 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Man kan ikke beordre noen med fast grad (dvs. vernepliktig og utskrevet befal/offiserer, ikke HV-befal, som er midlertidig befal) til g ned i grad eller ta en tjenestestilling som er tillagt lavere grad enn man har (unntatt i krig). Det strider mot Forsvarsloven som sier:
    I HV er det likevel plenty med faste fenriker i sersjantsstilling (LF). Grunnen er at tilbake i tid ble man fenrik etter 1 r befalsskole og 1 r plikttjeneste. Ble for mange fenriker av det.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    1392 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Regner med dette ogs vil gjelde OR2-4, med fast grad.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ja, det str ikke noe spesifikt om at dette gjelder befal eller offiserer, det m gjelde spesialister ogs, hvis deres grad ikke er midlertidig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    218 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    I HV er det likevel plenty med faste fenriker i sersjantsstilling (LF). Grunnen er at tilbake i tid ble man fenrik etter 1 r befalsskole og 1 r plikttjeneste. Ble for mange fenriker av det.
    Finnes det noen unntaks-bestemmelse som tillater dette, eller er man avhengig av frivillighet i hvert enkelt tilfelle?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Krig. Ellers gr det p frivillighet eller uvitenhet.

OF-1 Lytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    652 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Finnes det noen unntaks-bestemmelse som tillater dette, eller er man avhengig av frivillighet i hvert enkelt tilfelle?
    Unntaksbestemmelsen er vel krig i flge det @hvlt siterer. Usikker p om det egentlig kan gjres frivillig heller. Men det gjres n ganske ofte.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende trder

1. Hjelp til forst det nye gradsystemet
    By Janolsen86 in forum Generelt om norske militre avdelinger
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 161920A May 17,
  2. Rep. velser IR3 80-tallet
    By kilgore68 in forum Norsk militrhistorie
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 010352A Jan 14,
  3. velser under vann