milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Verneplikt i Heimevernet

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Verneplikt i Heimevernet

hei folkens, jeg leser det sånn at man har 19mnd eller 575 dager verneplikt. jeg har gjennomført ca 5 mnd vanlig 1. gangstjeneste og gikk deretter videre på ub-linja på kjevik. videre har jeg også vært på et par pliktige øvelser med hv. når jeg regner meg frem ser jeg at jeg har ca 550 dager avtjent tjeneste.

det store spørsmålet mitt er om dette betyr at jeg er ferdig i hv når de siste 25 dagene er avtjent, eller må jeg fortsatt fortsette til jeg er 45år ?

takk for svar

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    8 innlegg

Sv: hvordan fungerer egentlig denne verneplikten?

Med forbehold om at dette ikke ble endra etter at jeg kom inn på UB i 2010... Så signerte du en frivillighetserklering hvor du sa deg villig til å se vekk fra tidligere tjeneste.
    Jeg er to øvelser unna 24 måneder "verneplikt" og ikke hørt noe om å være ferdig, men så trives jeg jo så har heller ikke spurt.
    Men om du er usikker ville jeg spurt p-off i avdelinga di

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    79 innlegg
    Sitert
    408 innlegg

Sv: Verneplikt i Heimevernet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-08-12-77
    §12. Utvidet verneplikt ved frivillig tjeneste og opplæring i Forsvaret
    De som etter søknad innkalles til tjeneste eller opplæring i Forsvaret før det året de fyller 19 år, har verneplikt fra og med den dagen tjenesten eller opplæringen starter, men tidligst fra den dagen de fyller 18 år.
    § 13.Utvidet verneplikt for tidligere militært tilsatte
    Tidligere militært tilsatte som har vært tilsatt i minst ett år etter førstegangstjenesten, har verneplikt til og med det året de fyller 55 år.
    § 14.Utvidet verneplikt i Heimevernet for personer mellom 44 og 55 år
    Hvis Heimevernet ikke har mange nok tjenestepliktige under 44 år, kan personer mellom 44 og 55 år som er skikket til tjeneste, bli pålagt en utvidet verneplikt i Heimevernet.
    Kongen gir forskrift om innholdet i den utvidede verneplikten for personer mellom 44 og 55 år.
    Gitt at dere begge har gjennomført UB-kurs og blitt beskikket til sersjanter, så vil dere havne under 55-års kategorien.
    Det har vært noe endringer vedrørende kun gjennomført UB-kurs og gjennomført UB-kurs og mnd lengre tjeneste. Det vært noen forskjeller på de som har gjennomført 12+12mnd tjeneste (BS), de som har gjennomført 6+6+12mnd tjeneste (UB med et år ekstra får de samme rettigheter og plikter som de som går BS) og de som har gått 6+6mnd for så å dimitere (UB-kurs)
    Jeg går da ikke inn på de forskjellige særordningene ved teknisk befalskole, FIH/FEH og tilsvarende.

§ 17.Tjenesteplikten
    De vernepliktiges tjenesteplikt omfatter ordinær tjeneste og ekstraordinær tjeneste. Denne tjenesteplikten går foran annen lovpålagt tjenesteplikt.
    Ordinær tjeneste er:
    a)førstegangstjeneste
    b)repetisjonstjeneste
    c)årlig heimevernstjeneste
    d)offisers-, befals- og spesialistopplæring.
    Ekstraordinær tjeneste er:
    a)tjeneste for å avverge og begrense naturkatastrofer eller alvorlige ulykker
    b)vakthold og sikring av objekter og infrastruktur
    c)tjeneste for å ivareta andre vesentlige samfunnsinteresser
    d)særlige øvelser som skal styrke Forsvaret
    e)beredskapstjeneste ved styrkeoppbygging.
    Kongen i statsråd bestemmer om vernepliktige kan kalles inn til ekstraordinær tjeneste. Kongen kan gi forskrift om gjennomføringen av ekstraordinær tjeneste, om at Heimevernet kan kalle inn vernepliktige til ekstraordinær tjeneste etter tredje ledd bokstav a til c, og om hvem som skal kunne be om bistand fra Heimevernet.
    § 18.Tjenestens lengde
    Vernepliktige kan bli pålagt inntil 19 måneders ordinær tjeneste. Stortinget bestemmer hvor lang førstegangstjenesten, den årlige heimevernstjenesten, repetisjonstjenesten og offisers-, befals- og spesialistopplæringen skal være.
    Den ekstraordinære tjenesten kan vare inntil seks måneder hver gang. Beredskapstjeneste ved styrkeoppbygging etter § 17 tredje ledd bokstav e kan vare mer enn seks måneder når situasjonen krever det.
    Den ekstraordinære tjenesten skal fordeles mellom de tjenestepliktige for i størst mulig grad å unngå at de samme innkalles til ekstraordinær tjeneste flere ganger.
    Kongen kan gi forskrift om hvordan ordinær tjenestetid skal beregnes og godskrives
    Det som ikke kommer frem her er at tidligere hadde vernepliktige soldater tjeneste til de fylte 44år eller hadde tjenestegjort i 19mnd, mens befal hadde tjeneste til de fylte 55år uten definerte måneder. Det kommer heller ikke ut, som det gjorde tidligere, at befalskole var frivillig og ikke telte opp mot de 19mnd verneplikt, siden de da ville utvide verneplikten med 11år.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    940 innlegg

Forandret trådtittel for å gjøre den mer informativ og lettere søkbar.

Znuddel - moderator
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    585 innlegg

Ansettelser og frivillig arbeid (Innsatstyrken f.eks.) telles ikke som avtjent verneplikt. Så om du har tatt UB'n, så har du kun tatt unna 12 mnd av verneplikten din, og gjerne sagt ja til å holde på til 55.
    Deretter, så kan en kun ta av 6 døgn som menig og 9 døgn som befal i året. Det betyr i praksis at du holder på til du er 44/55.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Lignende tråder

1. IntOps - hvordan fungerer det?
    By 89'er in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 202137A Aug 09,
  2. Int ops. under verneplikten
    By Dozer_ in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 181432A Feb 09,
  3. Hvordan fungerer GBU?
    By 3raz3r in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 171814A Feb 09,
  4. Hvordan fungerer testene under rekrutten
    By fomp in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 240004A Mar 08,
  5. Fungerer engangsgriller i minusgrader?
    By Grenseland in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 070138A Mar 08,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •