milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Tiger

OR-5 Kvartermester SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    50 innlegg

Tiger

Jeg er på utkikk etter informasjon om kringkaster/RATT-løsningen vi tidligere brukte (i hvertfall i Sjøforsvaret, ukjent hvilke andre grener av Forsvaret som brukte dette) som vi bare kalte "Tiger".

Den besto av en svær boks, med en liten skjerm og et tastatur. Skjermen viste grønn skrift på sort bakgrunn, hvis jeg husker riktig, og OS'et kan vel best sammenlignes med DOS.
    Denne var koblet opp mot land via HF eller VHF og mottok kringkastede meldinger.

Kan bare huske at vi kalte den Tiger, og er på utkikk etter mer informasjon om dette systemet.

2. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    319 innlegg

Sv: Tiger

Utan å vite namn eller mykje anna, så har eg eit minne om å ha sett noko slikt ein eller annan samanheng.

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    50 innlegg

Etter å ha googlet rundt litt er jeg 90% sikker på at OS'et var en avart av QNX, men det er kun basert på denne skjermdumpen: https://berryflow.com/wp-content/upl...intage8bit.jpg
    Logoen der ligner veldig på den jeg husker var på påloggingsvinduet til systemet.

Dette måtte slik jeg husker det reinstalleres minst en gang i uken, ellers gikk systemet i stå på grunn av mangel på minne. Det var en prosess som kunne ta flere timer, og gjorde man noe feil var det letteste gjerne å prøve på nytt framfor å finne feilen.

5. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg

Denne retro informasjonsfilmen frå 1996 omtalar Fjernskriver-RATT teneste mellom 3:05 og 4:30. Ikkje spesielt teknisk, men kanskje du får noko ut av det?

Ubique quo fas et gloria ducunt

7. Liker Kystvaktmann likte dette

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    50 innlegg

Nja, dro ikke umiddelbar kjensel på noe av sambandsutstyret, men printeren man ser på ca 4:28 i videoen er veldig lik den som ble brukt til å printe ut meldingene.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

Du tenker på den gode gamle Tiger TCT (Tactical Computer Terminal).

Kjøpt billig inn fra USA på 90-tallet til erstatning for de hauggamle fjernskriverne, og var del av sambandsutrustningen til alle fartøystypene og landstasjonene. Mistet til slutt sikkerhetsgodkjenningen for noen år siden og er endelig satt i land. Tiger ble erstattet av et annet, nyere system både i Sjøforsvaret og ellers rundt omkring i Forsvaret. De som er inne nå vet hva jeg snakker om.

Var ikke et problem å beholde minnet på Tiger'n, så lenge man kopierte alle signalene på diskett(!) og slettet innboksen en gang om dagen. Skriften var for øvrig oransje (iallefall på Tiger II, som var den som var i bruk på 2000-tallet).

Kilde: Brukte Tiger fra jeg starta i Marinen til den ble satt i land en gang på midten av 10-tallet.

10. Liker Kystvaktmann, 93A likte dette

Lignende tråder

1. S: Tasmanian tiger base vest + moller
    By b0pge in forum Kjøp og salg
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 200247A Oct 15,
  2. Selges: Tasmanian tiger mission pack (khaki)
    By Whiskeytango78 in forum Kjøp og salg
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 091517A Feb 15,
  3. TIGER I tank i Norge - Colosseum kino
    By Visualc in forum Generell militærhistorie
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 202315A Oct 14,
  4. Arctic Tiger 2007.
    By espen86 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 282306A Sep 07,

User Tag List