milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 28 av 28
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    571 innlegg
    Sitert
    2500 innlegg

Organisering av artilleriavdelinger

Under andre verdenskrig besto artilleribataljonene i US Army av 12 skyts, fordelt på tre batterier á 4, i hvert fall når det gjaldt lett og middelstungt artilleri. Tyngre artilleri hadde færre skyts pr batteri. I dag opererer US Army med 6 skyts pr batteri og 18 pr bataljon når det gjelder tauet artilleri, og 8 skyts pr batteri og 24 pr bataljon med selvdrevet artilleri.

Hvordan har dette vært i Norge? I min tid var bataljonene på 18 skyts fordelt på tre batterier á 6. Var dette annerledes tidligere? Og hva tenker man fremover med de 24 nye K9 - én bataljon med tre batterier á 8 eller fire batterier á 6, eller to bataljoner?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Liker MWD likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    205 innlegg

Sv: Organisering av artilleriavdelinger

I hvert fall fra midten av 1970-tallet og så lenge mob-hæren eksisterte så besto norske bataljoner vanligvis av 3 batterier a 6 rør, mens noen bataljoner hadde 4 slike batterier i hvert fall deler av tiden.

Jeg har blitt fortalt at batteriene i et tidligere tidsrom besto av 8 rør (2 tropper a 4, eget KO i hver tropp) i hvert fall med 105 mm - men jeg vet ikke når dette var eller hvor lenge. Jeg vet heller ikke hvordan organisasjonen ellers var den gangen.

Forhåpentlig så er planen med K9 en bataljon med 24 rør, så lenge man ikke kjøper flere. Å splitte de opp i to bataljoner gir ingen mening, da 12 rør er lite mtp at deler mer og mindre alltid vil være på flyttefot eller ute av stand til å skyte av andre grunner. Batterier med mindre en 6 rør gir heller ikke mening etter mitt syn (selv om noen svensker muligens er uenig, og mener at det er OK når skytsene er av den hurtigskytende typen).

Art avdelinger med få rør er lite kost-effektivt, da mye av organisasjonen uansett vil være omtrent den samme, og intensiteten av virkningsilden ofte er av stor betydning for resultatet.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg

Er ute av huset nå, men jeg tror det står som @Niko sier i «Hæren etter 2. verdenskrig’, at 105 mm lette feltartilleribatterier før ca 1970 hadde 8 skyts, fordelt på tropper, men at man etter det gjorde alt feltartilleri likt, både lett (105 mm) og tauet og selvdrevet middelstungt (155 mm) med tre batterier i bataljonen, hvert med 6 skyts, og ingen deling av batteriene. Ved overgang til Brigade 90 KOP skulle alle bataljoner ha 4 batterier, dvs 24 skyts, men i mobavdelinger vet jeg ikke hvor mange fikk det før de ble lagt ned.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

5. Liker Niko likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    173 innlegg

Mye snakk om dette om dagen, da bataljonen begynner å bli ganske stor - Vi snakker seks batterier etter innføringen av kampluftvernet. Skulle det en gang i fremtiden komme rakettartilleri/tilsvarende, så må man gjøre tiltak..
    Har hørt rykter som er til å grine på nesen av, men de skal jeg ikke spre videre. Det blir spennende å se fremover!
    Dona Ferrea

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    205 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Er ute av huset nå, men jeg tror det står som @Niko sier i «Hæren etter 2. verdenskrig’, at 105 mm lette feltartilleribatterier før ca 1970 hadde 8 skyts, fordelt på tropper, men at man etter det gjorde alt feltartilleri likt, både lett (105 mm) og tauet og selvdrevet middelstungt (155 mm) med tre batterier i bataljonen, hvert med 6 skyts, og ingen deling av batteriene. Ved overgang til Brigade 90 KOP skulle alle bataljoner ha 4 batterier, dvs 24 skyts, men i mobavdelinger vet jeg ikke hvor mange fikk det før de ble lagt ned.
    Så vidt jeg vet var det aldri mer enn 3 artbn som hadde 24 skyts (rør), og det var i utgangspunktet de som tilhørte brigader var satt opp etter Brig 90 PF (N, S og 15). Brig N sin ble videreført som Artbn 1/Artreg/DIV 6 fra 1996, og hadde fortsatt 24.

Det er imidlertid ikke sikkert at jeg kjenner (husker) den fulle og hele sannhet, muligens kan en eller annen FS bataljon ha hatt 24 også?.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    81 innlegg
    Sitert
    411 innlegg

Ville det vært fordelaktig å skille ut Lokaliserings og Kampluftverm? Til et spesartilleri-kompani? (Eller lignende, tilsvarende som MPKP)
    Da kan ArtBn være Hærens Knyttneve, mens det øvrige artilleriet er i en annen avdeling.
    (Jeg spør, siden jeg ikke har peiling)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg

Om historikken:

Jeg fikk en god del informasjon om de 48 tauede 155 mm middelstunge M114 middeltunge felthaubitsene Norge fikk gjennom den amerikanske våpenhjelpen, som omkring 1990 ble fullstendig ombygget til M114/39, fra en som var sterkt involvert i disse (som bl.a. var mob-oppsatt som batterisjef i en av de to bataljonene som ble oppsatt med disse den korte tiden de var operative). I annen halvdel av 1980-tallet, samtidig som våre M109G selvdrevne felthaubitser skulle oppgraderes til M109A3GN, ble det inngått en kontrakt med det nederlandske firmaet RDM om ombygging av nederlandske, danske og norske M114-skyts. Disse skulle bl.a. få samme rør som det nye røret til M109A3GN (som igjen var utvikltet for den tysk-britisk-italienske felthaubitsen FH70), og skulle være ballistisk like. De skulle settes opp i to mob-bataljoner, den ene i Brig 13 (fra Nord-Trøndelag), den andre har jeg ikke fått rede på den opprinnelige planen for. Brig 13 hadde som primæroppdrag å overføres umiddelbart etter mobilsering pr. vei, jernbane og evt. sjøveien til Ofoten. Dens feltartilleribataljon var satt opp med M109, men det var ikke bra for oppdraget, derfor var det den som fikk høyeste prioritet på modernisert tauet skyts.

I starten var det store problemer med de ombygde skytsene, de tålte ikke de større påkjenningene. Bl.a. bøyde pivottappene seg, noe som gjorde at helt nye overlavetter mått bygges. Ertter det oppdaget man sprekkdannelser i lavettbeina, og nye måtte bygges. Til slutt var dette neste fullstendig nye skyts. De ble først operative i 1996, men da viste de seg å være av meget høy standard. Egenspredningen var nesten problematisk lav. Men da var også mange mob-avdelinger nedlagt og forsvarskonseptet ganske kraftig endret. Brig 13 var bl.a. nedlagt. De ble så mob-oppsatt i to bataljoner, den ene inngikk i Brig 12 (Trøndelag), den andre som en FS-bataljon på Østlandet (FABN/DKØ). Hver av disse var oppsatt med 4 kanonbatterier, altså 24 skyts. To av skytsene ble ødelagt i en togulykke, under transport fra Trøndelag til Hjerkinn kom de på grunn av feilaktig lasting på jernbanevogn opp i en bro over jernbanen ved Støren, slik at det deretter bare ble igjen 46 skyts. Den siste kontingenten som fikk opplæring på disse i førstegangstjenesten var 1998/1999. I 1999 var hele FABN/Brig 12 på rep-øvelse og deltok i "Battle Griffin" som full bataljon med disse. Dette var siste gang de var i operativ bruk. Ca. 2003 ble de hugget opp, unntatt disse som er bevart: 1 dekommisjonert er i Rena som utstillingsobjekt, 1 er lagret i Forvarsmuseets magasin på Trandum, 2 er operative hos FFI til artilleritesting og 1 er operativ hos NAMMO til testing av artilleriammunisjon etc.

Bemanningen var på 11, KK, VF og 9 kanonmannskaper. Som trekkvogn hadde de Magirus Deutz lastevogner med en spesialbygget hytte på planet med plass til 8 soldater. Tre satt i førerhytta. En del av disse ble siden gitt til Politiet og brukt som MIK-vogner.

Etter den ganske store investeringen som var gjort i disse, var de altså operative i mob-avdelinger i ca. 6 år før de ble skrotet. Dette samsvarer jo mot at all interesse i Forsvaret gikk fra invasjonsforsvar i Norge til deltagelse i internasjonale operasjoner (men de kunne da vært interessante å ha hatt i Afghanistan som "ildbase" med rekkevidde på 30000 meter med ladning 9 og Base Bleed-granat.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

10. Liker Rittmester, 93A, Niko likte dette
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    179 innlegg
    Sitert
    874 innlegg

Det virker lite hensiktsmessig å ha kampluftvernet bakt inn i en artilleribataljon. Helt annet oppdrag, operasjonsmønster og materiell.
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

12. Liker hvlt, Rittmester likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg

Alltid tidligere, både da det var oppsatt med 40 mm L/60 frem til tidlig 1970-tall, da det var oppsatt med 20 mm NM-45 og da det var oppsatt med Robot 70, var hærens luftvern oppsatt i selvstendige batterier direkte under brigaden, og ikke del av brigadenes feltartilleribataljon. Jeg forstår ikke hva vitsen er med å gjøre det nå. Feltartilleribataljonens oppgave er å levere tung ild og å koordinere all ildstøtte, fra artilleri, BK og fra fly. Det er en helt annen oppgave enn luftvern.

14. Liker Rittmester likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    571 innlegg
    Sitert
    2500 innlegg

Enig med to foregående talere. Mulig de ser for seg noen form for synergi på logistikksiden? Eller nærforsvar av ko? Merkelig.

Når det gjelder skytsene som ble hugd opp, så lurer jeg på hvor mye det egentlig ville ha kostet å langtidslagre 48(46) slike skyts et egnet sted? Jeg innbiller meg at disse er mindre kompliserte enn tilfellet ville vært for selvdrevne.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    39 innlegg

Alltid tidligere var hærens luftvern oppsatt i selvstendige batterier direkte under brigaden.
    Mellom ca. 1994-95 og 2004 (når Hærens Luftvern ble historie...) som en egen luftvernartilleribataljon.

17. Liker hvlt likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    444 innlegg

Jeg vet ikke om dette er årsaken, men jeg tipper at man fant det mindre ressurskrevende å etablere batteriet i en eksisterende struktur enn å måtte ut med 10-15 stillinger ekstra for å bemanne en stab på nivå 4 i Hæren.
    Svolten og tyst, samband fyst

19. Liker Kdo_Under likte dette
    OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    95 innlegg

Var luftvernartilleri ein egen våpenart før, eller tilhøyrde dei feltartilleriet?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    159 innlegg
    Sitert
    944 innlegg

Odd objects attract fire. You are odd.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Var luftvernartilleri ein egen våpenart før, eller tilhøyrde dei feltartilleriet?
    I hvert fall før 1990 tilhørte luftvernbatteriene Feltartilleriet. AR 1 satte opp både feltartilleribataljonen (LFABn 2/AR 1) og luftvernbatteriet (LVBTT 2/AR 1) som inngikk i min brigade (Brig 3). En gang på 80-tallet fikk man en deling av styrkeproduksjonen i Hærens artilleri, feltartilleri på Haslemoen og luftvern i Fredrikstad. Før det var det litt blandet.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    39 innlegg

I hvert fall før 1990 tilhørte luftvernbatteriene Feltartilleriet.
    Hvis jeg forstår blekka* jeg faktisk har foran meg på papir riktig, så var det slik (sitat: "Det var Feltartilleriregimentene og Bergartilleribataljonene, senere Artilleriregimentene som også satte opp luftvernavdelingene.") frem til Luftvernartilleribataljonen i 6.divisjon ble etablert i 1994, og så holdt strukturen seg slik til "the bitter end" i 2004.

Merk imidlertid at det bare var LVA-Batteriet i Brig N som inngikk i denne nye LVA-Bn. Hæren i resten av landet hadde fortsatt 3 batterier, i Brig S, Brig 12. og Brig. 15, slik at de 3 sistnevnte batteriene formodentlig fortsatt var direkte underlagt de respektive brigadene og/eller artilleriregimentene.

*) "1916-2018 - Luftvernet i Hæren - Et lite historisk resymé" av Oblt Stig Magne Hagen, Artillerist og Luftvernartillerist i Hæren. (A5-hefte, 32 sider)

24. Liker hvlt likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    159 innlegg
    Sitert
    944 innlegg

Odd objects attract fire. You are odd.

26. Liker hvlt, Kdo_Under likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg

Artig at jeg stadig er enig i det jeg skrev for 12 år siden!

28. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    95 innlegg

Ein liten ingeniørfagleg parantes: i KOP for 6. DIV hadde divisjonens ingeniørbataljon eit eige maskinkompani øyremerka for støtte til divisjonens artilleriregiment. Kompaniet talte 29 befal og 105 korporalar og menige, 134 totalt.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg

Er ute av huset nå, men jeg tror det står som @Niko sier i "Hæren etter 2. verdenskrig", at 105 mm lette feltartilleribatterier før ca 1970 hadde 8 skyts, fordelt på tropper, men at man etter det gjorde alt feltartilleri likt, både lett (105 mm) og tauet og selvdrevet middelstungt (155 mm) med tre batterier i bataljonen, hvert med 6 skyts, og ingen deling av batteriene. Ved overgang til Brigade 90 KOP skulle alle bataljoner ha 4 batterier, dvs 24 skyts, men i mobavdelinger vet jeg ikke hvor mange fikk det før de ble lagt ned.
    Da har jeg fasiten fra "Hæren etter 2. verdenskrig 1945-1990". Nye KOPer kom for de fleste våpen- og troppearter i årene omkring 1975 i forbindelse med "Brigade 78". For Feltartilleriet kom nye KOPer i 1975:

1) Tauede middelstunge feltartilleribataljoner fortsatte å ha 3 kanonbatterier, hver med 6 skyts. De skulle nå ha 102 befal og 517 korporaler og menige mot tidligere 88 befal og 485 korporaler og menige.

2) Selvdrevne middelstunge feltartilleribataljoner skulle ha 105 befal og 460 korporaler og menige. De skulle også ha 3 batterier med til sammen 18 skyts.

For både de tauede og de selvdrevne bataljonene kom det til i stabsbatteriet en artillerijegertropp, en radartropp (med Cymbeline BK-lokaliserende radar) og en vedlikeholdstropp. I hvert av de tre batteriene skulle det nå være en OP-tropp med tre OP-lag, mens det tidligere bare hadde vært ett OP-lag. Tidligere hadde kanonene i batteriet vært omtalt som kanontroppen, fra nå het de kanonbatteriet.

3) Lette tauede feltartilleribataljoner fikk større forandring. Tidligere hadde de hatt tre batterier, hver med to tropper á 4 skyts, slik at bataljonen hadde hatt 24 skyts. Nå ble de satt opp likt med de middelstunge bataljonene, dvs. med tre batterier, hvert med 6 skyts, og uten deling i kanontropper, altså også her totalt 18 skyts. Mannskapsstyrken ble nå 102 befal og 457 korporaler og menige mot tidligere 118 befal og 616 korporaler og menige.

Luftvernartilleribatteriene fikk også helt ny KOP i 1975. Tidligere hadde de vært oppsatt med Bofors 40 mm L/60, og hatt tre tropper, hvert med 6 skyts, dvs. 18 til sammen, mens de fra nå ble oppsatt med 20 mm NM-45, med 4 tropper, hver med 6 skyts, altså 24 til sammen. Mannskapsstyrken ble endret fra 40 befal og 263 korporaler og menige til 46 befal og 169 korporaler og menige.

31. Liker Hulkinator, 93A, Rittmester, Niko likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    205 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Ville det vært fordelaktig å skille ut Lokaliserings og Kampluftverm? Til et spesartilleri-kompani? (Eller lignende, tilsvarende som MPKP)
    Da kan ArtBn være Hærens Knyttneve, mens det øvrige artilleriet er i en annen avdeling.
    (Jeg spør, siden jeg ikke har peiling)
    Det er helt klart "kunstig" (og ikke gunstig) å bake inn luftvern i Artbn - luftvern har i utgangspunktet ingenting der å gjøre, da der er et separat system.

Derimot er lokaliserings-ressursene en del av (felt-)artillerisystemet og hører naturlig hjemme i Artbn, så lenge det ikke ivaretas av et Artreg nivå. Grensesnittet opp imot andre informasjons - innhentere må selvsagt ivaretas.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    205 innlegg

I hvert fall før 1990 tilhørte luftvernbatteriene Feltartilleriet. AR 1 satte opp både feltartilleribataljonen (LFABn 2/AR 1) og luftvernbatteriet (LVBTT 2/AR 1) som inngikk i min brigade (Brig 3). En gang på 80-tallet fikk man en deling av styrkeproduksjonen i Hærens artilleri, feltartilleri på Haslemoen og luftvern i Fredrikstad. Før det var det litt blandet.
    Det er riktig at Luftvern var et underbruk av Artilleriet (på lik linje med Feltartilleriet) - men det handlet om overordnet Våpengren-ansvar og oppsettingsansvar, IKKE om sammenblanding av avdelingstypene under felles ledelse i oppsatte felt-forband.

34. Liker hvlt, LVGRP99 likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    39 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Derimot er lokaliserings-ressursene en del av (felt-)artillerisystemet og hører naturlig hjemme i Artbn, så lenge det ikke ivaretas av et Artreg nivå. Grensesnittet opp imot andre informasjons - innhentere må selvsagt ivaretas.
    Med "lokaliseringsressurser" formoder jeg du tenker på radar? Ser ikke helt hva luftvernradarer heller har i feltartillerisystemet/artbn å gjøre (like lite som missil-launchere), vil påstå det er ganske vesensforskjellig fra Arthur-radar-systemet (som jeg riktignok ikke kjenner i detalj...) som vel er Artbn sin hoved-lokaliseringsressurs? (korriger meg om jeg tar feil nå...)

Samvirket med Luftforsvaret (CRC og de stasjonære radarhodene, SINDRE osv) derimot, blir høyst relevant.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    81 innlegg
    Sitert
    411 innlegg

AN/MPQ-64 Sentinel er vel radaren som brukes til NASAMS II, den er ganske hissig; den typen radar bør og følge kampluftvernet.
    Rent teknisk så vil et kampluftvern bestående av lette kjøretøy og hengere kunne basere seg på bilmekanikere og dataelektronikere, kontra feltartilleri; som bør ha lastebilmekanikere og industrimekanikere/automatikere/automasjonsmekanikere. Så det er forskjellige tekniske spesifikasjoner på utstyret. (Hæren har våpenteknikere for tårn; RWS, CV90, Leo2, M109.. Mens skrog skrus av bilmekanikere/tilsvarende)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

37. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    1077 innlegg

Siden vi ikke lever i ett vakuum så er det lurt å forholde seg til realitetene.

Som @93A nevner så handler dette om å slippe å opprette stillingshjemler for fredsdrift.
    10-12 stillinger er 10-12 millioner i året i kostnader.

Om luftvernet ikke skal legges under artilleriet hvem er det da som passer?

Luftvernet opererer gjerne noe bak egne fremste, om ikke i samme lende som K9, så innenfor brukbar LOS sambands rekkevidde.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    205 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Med "lokaliseringsressurser" formoder jeg du tenker på radar? Ser ikke helt hva luftvernradarer heller har i feltartillerisystemet/artbn å gjøre (like lite som missil-launchere), vil påstå det er ganske vesensforskjellig fra Arthur-radar-systemet (som jeg riktignok ikke kjenner i detalj...) som vel er Artbn sin hoved-lokaliseringsressurs? (korriger meg om jeg tar feil nå...)

Samvirket med Luftforsvaret (CRC og de stasjonære radarhodene, SINDRE osv) derimot, blir høyst relevant.
    De lokaliseringsressursene som jeg tenkte på var ganske riktig lok.radar (Arthur), men også artjegere. Jeg vet ikke hvor nært knyttet til oppklaring artjegerene har blitt etter hvert, men det finnes uansett et grensesnitt der som må ivaretas.

Luftvernsystemer har ingen naturlig tilknytning til noe av dette, ut over normalt samvirke or normal støtte avdelinger imellom.
    Sist endret av Niko; DTG 141408A May 19 kl

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    205 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Siden vi ikke lever i ett vakuum så er det lurt å forholde seg til realitetene.

Som @93A nevner så handler dette om å slippe å opprette stillingshjemler for fredsdrift.
    10-12 stillinger er 10-12 millioner i året i kostnader.

Om luftvernet ikke skal legges under artilleriet hvem er det da som passer?

Luftvernet opererer gjerne noe bak egne fremste, om ikke i samme lende som K9, så innenfor brukbar LOS sambands rekkevidde.
    Plassering av luftvern under en bataljon som i utgangspunktet driver med noe helt annet kan umulig ha noen annen reell begrunnelse enn å spare stillinger og penger i fredsdriften. Når man først velger en slik "kvasi-løsning", så er selvsagt Artbn mest naturlig ut ifra tradisjoner (men lite annet egentlig).

Om man innledningsvis plasserer luftvernbatteriet i Artbn "i garnison" av slike grunner, så bør det uansett operere direkte under brigaden (tilsv.) i felt.

41. Liker Lille Arne, Hulkinator, LVGRP99 likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    571 innlegg
    Sitert
    2500 innlegg

Men er det noen som vet hvordan det var i Norge i tiden rundt andre verdenskrig? Og om det var forskjell på bergartilleri og annet artilleri når det gjaldt organisering?

Lignende tråder

1. KOP/Organisering for Brigade 90 -struktur
    By Grasklyppertraktor in forum Norsk militærhistorie
    Svar: 47
    Nyeste innlegg: DTG 252229A Jun 18,
  2. Organisering av ymse hæravdelinger anno 1952
    By Grasklyppertraktor in forum Norsk militærhistorie
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 272113A Oct 15,
  3. Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 221737A Nov 13,
  4. Ny operativ organisering av Sivilforsvaret