milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Frivillige søkes: Redningsselskapet

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    79 innlegg
    Sitert
    408 innlegg

Frivillige søkes: Redningsselskapet

https://www.nrk.no/telemark/kan-bli-...oen-1.14539301
    Langs kysten sørger 25 redningsskøyter for sikkerhet på sjøen. 19 av dem mangler nå mannskap.

Redningsselskapet melder at de mangler 250 frivillige for å dekke opp behovet langs kysten i landet. For eksempel da cruiseskipet Viking Sky hadde problemer tidligere i år, rykket Redningsselskapet ut med flere fartøy. (https://milforum.net/showthread.php?t=112162)
    Redningsselskapet består hovedsaklig av frivillige, og vil som hos Røde Kors stå på beredskap og bli kalt ut dersom det er behov.
    Vaktene foregåre som regel ved at et mannskap settes opp for en uke av gangen, deretter roterer man ettersom behovet oppstår. Mannskapet består ofte av fire personer, men vil være avhengig av størrelse på båten. Skippsjef har normalt Kystskipper sertifikat, eller høyere og jobber ofte som Styrmann eller Skipssjef ved siden av. (Dekksoffiser klasse 5) Matroser trenger ikke å ha en kjempekompetanse, god fysisk form og et ønske om å bidra er det viktigste.

Dersom det er spørsmål om vakter, fartøy, kommuner eller lignende skal jeg prøve å svare så godt det lar seg gjøre. (Jeg bor da på innlandet og har ikke vært med på redningsaksjon siden 2008)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Sist endret av Hulkinator; DTG 071107A May 19 kl
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

Sv: Frivillige søkes: Redningsselskapet

Javel, jeg meldte meg for et par år siden via deres nettside. Har operativ erfaring alle tre nødetatene, hjelpekorps, m.m. De responderte aldri på mld da. Da kjenner jeg ikke akkurat på å melde meg frivillig en gang til...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    95 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Javel, jeg meldte meg for et par år siden via deres nettside. Har operativ erfaring alle tre nødetatene, hjelpekorps, m.m. De responderte aldri på mld da. Da kjenner jeg ikke akkurat på å melde meg frivillig en gang til...
    Eg har ei tilsvarande erfaring. Då eg enno budde heime og ikkje hadde byrja i forsvaret såg eg at den lokale redningsskøyta lyste ut behov for fleire frivillige, og sendte mail med informasjon om meg og at eg godt kunne tenke meg dette. Fast forward 2 år, eg er tilsett som grenader og lev livets glade dagar i grønt, og plutselig renn det inn ein mail frå RS. Då var det diverre alt for seint.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

4. Liker Simplex likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    79 innlegg
    Sitert
    408 innlegg

Etter å ha brukt kjentfolk for å spørre vedrørende prosesse kom det frem at det fungerer på følgende måte for frivillige:
    Når det blir utlyst at RSRK har behov for flere frivillig, pleier det å komme inn veldig mange søkere. Disse søknadene havner oss frivillig leder, som ser over søkere og tar opp frivillig i RSRK etter behov og kompetanse på søkerne. Dessverre så har ikke frivillig ledere tid eller ressurs til å besvare alle. Men de blir liggende i systemet. Derfor kan enkelte få svar opptill 2år etterpå.
    Så det er muligens et problem ved at de områdene som trenger mest folk, har også for lite tid til å behandle søknader. Les; det er frivillig, så det er etter fotballtrening og kveldsmat det blir tid til sånt.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

6. Liker Grasklyppertraktor, minime likte dette

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 091237A Apr 19,
  2. Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 091237A Apr 19,
  3. DIS: Vestlige frivillige som kjemper mot IS
    By peshmerganor in forum Fagdiskusjoner
    Svar: 22
    Nyeste innlegg: DTG 192021A Mar 19,
  4. Det frivillige skyttervesen
    By vemmi in forum NGO'er (ikke-offentlige foretak)
    Svar: 54
    Nyeste innlegg: DTG 082315A Aug 18,
  5. Stilling ledig: Redningsoperativ Fagansvarlig - Redningsselskapet (RS)
    By Medicx in forum S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 201359A Nov 16,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •