milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 7 av 7
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Nivådelt førstegangstjeneste

Edit: Dette innlegget er kun ment som et debattinnspill fra meg, og ikke noe offisielt fra Forsvaret, hvor man nå har innført 12 og 16 mnd førstegangstjeneste.

Dette temaet har vært diskutert i flere andre tråder på Milforum, men her dreier det seg konkret om å innføre tre lengder på førstegangstjenesten - 6, 12 eller 18 måneder. Konseptet er ikke strengt avhengig av ideen om felles rekruttskoler, som diskutert på annen tråd (lenke), men jeg mener disse to kan og bør kombineres.

Andre har påpekt at 6 måneder er vel kort tid til å lage gode soldater, og jeg er for så vidt enig. På den annen side, her er det også økonomiske realiteter man må ta inn over seg, og med ett sett instruktører og en bygningsmasse får man altså utdannet dobbelt så mange soldater for omtrent samme kost, og det betyr noe.

I løpet av rekruttskolen på i underkant av tre måneder får man informasjon om hvilke muligheter som finnes, og kan foreta kvalifiserte valg, innenfor Forsvarets behov.

Alternativ 1: 6 måneders førstegangstjeneste, hvor man etter rekruttskolen overføres til HV, og resten av tiden får grunnleggende trening som er relevant for HV. Deretter årlige øvelser til man går ut av rullene i en alder av 44. Det er svært viktig at disse øvelse starter senest året etter at vedkommende er ferdig med førstegangstjenesten for å opprettholde kompetansen. Det er snakk om en varighet på inntil en uke, så fritak bør ikke gis annet enn ved svært vektige grunner.

Alternativ 2: 12 måneders førstegangstjeneste, hvor man etter rekruttskole overføres til stående avdeling. Deretter årlig trening på fire uker i 6-8 år, inntil man har oppfylt kvoten ihht vernepliktsloven, i en reserveavdeling, enten i forsvarsgrenene eller HV-I. Dette fordrer selvsagt at det finnes slike reserver. Med en slik modell vil disse kunne holde høy kvalitet.

Alternativ 3: 18 måneders førstegangstjeneste, hvor man etter rekruttutdanningen overføres til avdeling eller fartøy. Ingen tjeneste i fredstid etter dette (annet enn at man, som alle andre, vil kunne mobiliseres i tilfelle krig). Modellen er tatt i bruk i enkelte avdelinger i Hæren, og ligner på den utvidede førstegangstjenesten man tidligere hadde i Luftforsvar og Sjøforsvar. Relevant der man trenger mer efarne mannskaper, og hvor mulighetene for tjeneste som reservist er begrenset.

Fordi modellen legger opp til at det finnes en reservestyrke, bør det også tas høyde for det når det gjelder utdanning av befal og offiserer, slik det var før. For en stående forsvarsstruktur er det helt OK å hente offiserer fra krigsskolene og befal fra erfarne soldater, men den luksus har man ikke i reserven. Derfor kan man tenke seg et alternativ for befal til HV, som starter med alternativ 1, men får et utskrevet befalskurs på 6 måneder, slik at de har totalt 12 måneders førstegangstjeneste. Og at utskrevet befal til reservene følger alternativ 2, men også de med 6 måneder ekstra, totalt 18. Og sannsynligvis bør det også sees på en egen reserveoffisersutdanning.
    Sist endret av Rittmester; DTG 051447A May 19 kl Begrunnelse: Klargjøring
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Løytnant
    Moderator

Ble medlem
    2015

Sv: Nivådelt førstegangstjeneste

Hvor kommer denne ideen fra? I inneværende LTP er det lagt opp til hhv. 12 og 16 måneders førstegangstjeneste.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

@Rittmester, ved din 6+6mnd rekruttskoleinstruktør-plan; tenker du noe tilsvarende til UB/USK?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008

Selv om denne modellen er tiltalene så spør jeg meg selv om et lite land som Norge har råd å la «de beste» (de med 18 mnd tjeneste) sitte hjemme om det smeller etter tjenesten er avsluttet. Jeg vet det er lite realistisk, men skulle ønske man heller så på økonomiske insentiver til å stå litt lengre. ROTC modellen virker som en attraktiv måte å få reserver på.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Hvor kommer denne ideen fra? I inneværende LTP er det lagt opp til hhv. 12 og 16 måneders førstegangstjeneste.
    Jeg så nå at innlegget kunne tolkes som å være noe offisielt, men det er kun ment som et forslag fra meg. Har lagt til en forklarende innledning.

6. Liker sbaar likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    @Rittmester, ved din 6+6mnd rekruttskoleinstruktør-plan; tenker du noe tilsvarende til UB/USK?

Ikke rekruttskoleinstruktør; der vil jeg ha mye mer erfarent befal. Men de som går 6+6 mnd og havner i HV vil typisk gå inn som lagførere, så ja, noe tilsvarende UB/USK.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Ikke rekruttskoleinstruktør; der vil jeg ha mye mer erfarent befal. Men de som går 6+6 mnd og havner i HV vil typisk gå inn som lagførere, så ja, noe tilsvarende UB/USK.
    Noe av det som er bra å ha på rekruttskoler er nettopp instruktører som støtter med for eksempelvis å være Hjelpeinstruktør for Hovedinstruktøren. Har man lært å fyre opp en primus, sette opp et telt og pusse sko kan man i stor grad lære bort dette videre, selv uten lang erfaring. Til stridsteknikk og samband, og til dels sanitet, lønner det seg å ha mer erfarne instruktører som kan løfte både dyktige rekrutter samtidig som de følger opp de som trenger mer støtte. Innenfor fyfo varierer det fra person til person hvor interessert man er i faget, eller om man følger ferdig opplegg ukritisk.
    Hva med 6mnd USK, 6mnd LF, for så å være instruktør i 6mnd før man går over i reserven? (De første 6mnd er da 3mnd rekrutt og 3mnd LF-skole/fag utdanning) Alternativt kan de gå over i fagutdanning de siste 6mnd for så å verve seg.

Fleksibilitet bør uansett være en rød tråd, det skal være lett å fortsette i Forsvaret, selv om man velger f.eks 6mnd, men ombestemmer seg og ønsker 12mnd eller 18mnd.
    Kriteriene for LF-skole og BS må også være tilpasset en slik rekruttskole, så man ikke trår feil.
    I Luftforsvaret kan man velge seg inn på en Ledende menig-skole (OR1+), dette er tenkt å være forbeholdt soldater som ønsker en karriere i Forsvaret og som ønsker mer ansvar i tjenesten. Søknadsprossen foregår på måten; de som kan tenke seg LM-skolen blir sittende igjen, også blir de kandidaten sendt videre på skolen i rekrutten. Desverre så er det vanskeligere for de som ikke går denne skolen (kurset), å senere søke stillinger, da søkere som har vært LM har fortrinn på disse stillingene. Kurset kan ikke tas ved en senere anledning.

Hva om en demotivert, men dyktig, rekrutt velger 6mnd tjeneste fordi det er kjipt å være borte fra familien og dama, men så slår kjæresten opp etter rekrutten og så ønsker soldaten å fortsette i tjeneste, da å bytte til 12/18mnd, så bør dette ikke være umulig.
    For eksempel at det blir tatt inn 4000 rekrutter.
    1000 havner i 6mnd.
    2000 havner i 12mnd.
    1000 havner i 18mnd.
    Et slingringsmonn på 5% som vil bytte tjeneste bør være en muligheet, basert på befalets vurdering av potensiale, men spesielt motivasjon. (Et eksempel jeg husker var da NAV nektet å gi en soldat fritak fra å betale barnebidrag mens han var i førstegangstjenesten, han gikk 1800,- i minus hver månd og troppsjef prøvde selv å sende inn formelt brev uten at det hjalp. Soldaten ble dimitert etter 7mnd.)

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Lignende tråder

1. Førstegangstjeneste
    By Zodiac in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 031359A Aug 12,
  2. førstegangstjeneste
    By sniken87 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 090913A Mar 12,
  3. Fly til førstegangstjeneste
    By Aurdal in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1