milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Hvordan bli en bedre svømmer?

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hvordan bli en bedre svømmer?

Hei
    Skal på opptak om ca to måneder og jeg ligger godt an med treningen.
    Det eneste jeg føler jeg henger litt etter på er svømminga. Kravet er 400 meter på 12 min, noe som selvsagt er overkommelig med målrettet trening.

Men det jeg sliter med er hvordan jeg burde legge opp svømmeøktene fram mot opptaket. Jeg er ikke verdens beste svømmer, og trenger derfor litt tips til hvordan jeg burde trene fram mot dette, eller andre generelle tips for å bli en bedre svømmer. Jeg vet selvsagt at for å bli en god svømmer er det beste tipset å svømme masse..

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    62 innlegg
    Sitert
    321 innlegg

Sv: Hvordan bli en bedre svømmer?

Hei og velkommen til forumet!

Ettersom svømming i stor grad dreier seg om riktig teknikk, så er den sikreste løsningen å få hjelp av en trener, i bassenget. Kontakt nærmeste svømmeklubb og forhør deg der, evt. undersøk muligheten for å få hjelp av en privattrener.

Forumet her har/hadde en tråd med navn noe ala "MJK svarer" (er på mobil og får ikke søkt den opp), der finner du mange gode tips.

Lykke til med opptaket!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    13 innlegg

Sv: Hvordan bli en bedre svømmer?

Vil også anbefale trener, er begrenset hva man klarer å ta skriftlig. Men jeg kan nevne noen punkter du kan tenke på inntil videre.

Ikke sprik med fingrene. Dette er noe mange gjør når de svømmer. Hold fingrene samlet når du svømmer for å utnytte taket mest mulig. Dette gjelder uansett art
    Kick (bruk av beina) er også viktig, og kan på 400m utgjøre mye forskjell på om du er flink å kicke eller ikke. Mange nybegynnere bruker beina veldig lite, om de i det hele tatt bruker de. Men ta samtidig ikke helt av, å vifte med beina i lufta hjelper lite. Gjelder også alle svømmearter.

Litt spesifikt mot crawl da det gjerne er det du blir å svømme for å oppnå bedt mulig tid.
    Rotér overkroppen, igjen for å utnytte taket. Ikke vær dønn stiv og kun la armene gjøre jobben. Dog ikke overdriv.
    Ikke vri hodet overdrevent mye når du skal puste, du trenger ikke se i taket for å få i deg luft. Finn ut hvor lite du er komfortabel med å snu det for å trekke pusten.
    Finn en rytme på når du puster! Selv puster jeg på hvert tredje tak, men annenhvert er også veldig vanlig.

Tenk på motstand, dette går på rotering av hodet for å puste, hvor du ser mens du svømmer og slikt. Du skal helst se ned i bassenget for å være mest mulig strømlinjeformet. Gjør deg kjent med merkene i bassenget, bruk de for hva de er verd.

Lignende tråder

1. Har ting blitt bedre?
    By isak in forum 22.juli 2011
    Svar: 38
    Nyeste innlegg: DTG 222205A Jan 18,
  2. Bli bedre på 3000 meteren!
    By Stining in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 041750A Oct 12,
  3. Tjener bedre i Norge enn i utlandet
    By in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 2