milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 59 av 59

Tråd: Den store PI-tråden

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Sv: Den store PI-tråden

FFV 013 og Fordonsmina 13 er samme mine. 13R er den svenske varianten av den østerrikske M100 og den russiske MON 90 som kommer i morgen.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

2. Liker Niko likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Den tilsvarer vel det svensken kaller Fordonsmina 13, beskrivelse:
    http://smhs.com.dinstudio.se/gallery_177.html
    Ja, Sjøforsvarets tunge retningsvirkende ladning FFV 013 heter i svensk bruk Fordonsmina 13. FFV 013 er eksportnavnet (produsert av FFV).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    1093 innlegg
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg

Produsentene av den svenske "Fordonsmina 13" skryter i sin reklamebrosjyre at minen deres har samme effekt som et infanterikompani som fyrer av med alt de har i 3 sekunder.
    Dette er FFV 013, og selv om den er en del større enn MON 50, så skal man ta produsentens ord med en klype salt. Hvis 160 soldater med hvert sitt automatgevær holder inne avtrekkerne sine i 3 sekunder, får de ut ca 30*160=4800 "kuler". Nå veier disse rundt 4 gram, altså noe mindre enn splintene til en FFV 013, men likevel. Og enda har vi ikke tatt høyde for at kompaniet vil kunne ha MG'er med større kulevekt (evt også høyere skuddtakt, om de har MG-3), 12,7'er, 40'er og ikke minst RFK'er.

(personellmineforbudet gjelder ikke for russerne – jeg regner med at det ikke kom som noen overraskelse)
    I motsetning til oss liker ikke russerne å slåss med en hånd bundet på ryggen. Heldigvis for oss har Finland samme holdning.

Fun fact: I enkelte FPS-spill kan man ligge rett bak siktet på en Claymore og trekke av når fienden kommer inn i sektoren. Ikke prøv det IRL.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

6. Liker Niko, LVGRP99 likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    1093 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

I motsetning til oss liker ikke russerne å slåss med en hånd bundet på ryggen. Heldigvis for oss har Finland samme holdning.

.
    De faser ut vanlige landminer nå.

På sikt kommer de nok til å fase ut cargo også.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

8. Liker Signal_m likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg

OK.

Effekten av MON 50 mot et kjøretøy. Denne gangen var det et par ukrainske pensjonister på vei til markedet for å selge grønnsaker som ble brutalt slaktet ned av russiske terrorister.
    Var det en enkelt MON 50? I så fall må den ha blitt satt av svært nær bilen - innslagene i fordøren ser ut til å være nær vinkelrett, mens de bak har en svært skrå vinkel.
    Sist endret av Rittmester; 4 uker siden kl
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

10. Liker Niko, Signal_m likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Dette er FFV 013, og selv om den er en del større enn MON 50, så skal man ta produsentens ord med en klype salt. Hvis 160 soldater med hvert sitt automatgevær holder inne avtrekkerne sine i 3 sekunder, får de ut ca 30*160=4800 "kuler". Nå veier disse rundt 4 gram, altså noe mindre enn splintene til en FFV 013, men likevel. Og enda har vi ikke tatt høyde for at kompaniet vil kunne ha MG'er med større kulevekt (evt også høyere skuddtakt, om de har MG-3), 12,7'er, 40'er og ikke minst RFK'er..
    Nettopp. Derfor var jeg påpasselig med å påpeke at jeg siterte reklamebrosjyren og ikke håndboken som gjerne er litt mer edruelig. Men allikevel. 1200 stålkuler som lager 10-15 mm hull i en 5 mm stålplate på 50 meter og 2 mm stålplate på 150 meters hold er rett og slett ekstremt utrivelig. Illustrasjonen under er fra håndboken:
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

12. Liker Niko, Signal_m likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

OK.

Var det en enkelt MON 50? I så fall må den ha blitt satt av svært nær bilen - innslagen i fordøren ser ut til å være nær vinkelrett, mens de bak har en svært skrå vinkel.
    Meget bra observasjon! Det var 2 MON 50 som var plassert ikke så langt fra veikanten.

14. Liker Niko likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Finnene ser viktigheten av slike miner. Her er et par sider fra den finske håndbok for soldaten:

16. Liker 93A, Niko, Signal_m likte dette
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    877 innlegg

"levande kraft" om [fiendtlig] personell, er festlig nok en direkte kalkering fra russisk "zhivaia sila". Trolig en arv fra 1809-1917?
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

18. Liker pioff, Signal_m, 93A likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

For mange år siden leste jeg en rapport (tror kanskje canadisk) om datamaskinsimulering av "klassisk" forsvarsstilling: En forsvarer (geværkompani) i en utbygd forsvarsstilling med passende forterreng (observasjons- og skuddfelt ut til ca. 300-400 meter, men ikke mer, tett skog deretter) angripes over det åpne området av en betydelig større ( x3) fiende (bataljon) som har god krumbanestøtte og setter inn tung artilleriforberedelse og deretter nedholdende ild mens bataljonen krysser det åpne området. Dette var egentlig for å se hva som kunne erstatte personellminer, da personellminer tidligere hadde blitt sett som essensielle i et slikt scenario.

Simuleringene viste at uten personellminer, og og uten at man hadde erstattet dem med noe, tapte forsvareren. Dvs. de rakk ikke å skyte tilstrekkelig antall fiender på den tiden det tok å løpe over det åpne området til at et vesentlig antall fiender rakk over og kunne gå i nærkamp. Med tradisjonelle fotminer økte antallet drepte/sårede fiender så mye at angrepet ville kollapse. Det denne rapporten fant ga like god virkning som fotminer var sektorvirkende ladninger avfyrt trådløst (med TASS - Taktisk aktiverings- og sikringssystem). Tradisjonell avfyring med tennslange var ikke bra nok, alt for mange tennslanger ville bli ødelagt av artilleriforberedelsen. Men godt plasserte sektorvirkende ladninger avfyrt med TASS var en virkelig styrkemulitiplikator for en forsvarsstilling utsatt for et regulært infanteriangrep.

Jeg vet ikke hvor utbredt TASS er sammen med M19 og M100. Jeg fikk kun opplæring i M19 og M100 under et kurs på Dombås i 2003, og så vidt jeg husker lærte vi ikke der om TASS, bare bruk av tennslange.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

20. Liker Signal_m, Hulkinator, pioff, 93A, Niko likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Det @hvlt skriver har også US Army Special Forces også har kommet frem til. Bildet under viser en skjematisk fremstilling av forsvarsverkene i en "Special Forces Base Camp". Her er det virkelig mye griseri for å hindre fiendens fremrykning.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    416 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    https://www.nrk.no/urix/bombe-fra-an...and-1.14603837
    En 250 kilo tung bombe fra andre verdenskrig eksploderte på en åker nær Frankfurt i Tyskland.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    @pioff er det et kjent virkemiddel å bruke udetonerte bomber/granater som forsvar?

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    @pioff er det et kjent virkemiddel å bruke udetonerte bomber/granater som forsvar?

Ja. Jeg kan skrive en liten sak om det så snart jeg er ferdig med sektorminene.

24. Liker Hulkinator likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

MON 90

MON 90 er en større versjon av MON 50, med en vekt på 12.1 kg (6.2 kg sprengstoff) og 2000 stålkuler eller stålbiter. Den har en effektiv rekkevidde på 90 meter og kan sammenlignes med vår egen M100.

Som dere ser så har denne et langt større virkningsområde. Den er også mer effektiv mot lettpansrede kjøretøy.
    Minen har ikke metallben som lillebroren har. Minen kan i stedet monteres på lokket til transportkassen til minen som vist under.

Eller den kan monteres i trestammer eller husvegger som vist under. Men minen kan selvfølgelig settes direkte oppå en fast underlag. Den er såpass kompakt at den ikke uten videre vil tippe forover eller bakover.

Når det gjelder kamuflering av minen så er det russiske standardtrikset å gjemme den i en snehaug som vist under. Sommervarianten av dette er å gjemme den i en maurtue eller en liten jordhaug eller pakke den inn i et kamonett. Om vinteren kan også minen kamufleres ved å putte den i et hvitt putetrekk eller ett hvitt lakentrekk eller hvit t-skjorte osv.

I Afghanistan og Irak har kunsten å kamulflere en mine utviklet seg til en kunstart, vi har en del å lære der.

I likhet med MON 50 så kan den utstyres med en rekke avfyringssystemer som MVE-72 som vist under.

Edit.
    Jeg forsøkte meg med et nytt lagringssted for bilder. Det funket ikke helt efter planen. Men dere vil få større bilder om dere klikker på dem.

26. Liker Hulkinator, 93A, hvlt, Rittmester, Niko likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Jeg lovte @Hulkinator en liten sak om bomber og granater som defensive våpen. Den artikkelen ble dessverre såpass lite familievennlig at jeg må begrense den til befalsmessa.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Mer om russiske miner og minetennere

Forrige gang nevnte jeg så vidt MVE-72, et elektronisk tenner for miner og minefeller fra midten av 70-tallet. Tenneren er festet til en EN elektrisk fenghette som er koblet til minen/minefellen og hele greia er basert på «break wire»-prinsippet (jeg vet ikke hva det heter på norsk, så hvis noen vet hva det heter på norsk, så si i fra). En lang tynn kobbertråd går i en sløye fra tenneren. Når kobbertråden blir brutt så går tenneren av.

Denne dukker stadig opp i konflikter russerne er involverte i og er ganske skummel da kobbertråden ryker ved en påvirkning av litt over 300 gram. Et annet problem (for brukeren) er at den bruker russiske batterier og russiske batterier – i tillegg til å være ukurante i forhold til hva vi bruker i vesten så er varigheten gjerne en brøkdel av det vi er vante til. Men det går det an å omgå ved å bruke visse vestlige batterier og en pappskive (tror ikke jeg skal gi noen ytterligere beskrivelse her) i stedet.
    Tenneren benyttes gjerne til MON-miner og OZM-72 hoppmine, som jeg kommer til å beskrive ved en senere anledning, selv om den kan benyttes i alle miner og sprengladninger du kan skru en MD-5M fenghette i.

Russerne har opp gjennom årene produsert mange forskjellige miner, en av de verre må være TM-73.
    Minen består av en RPG-18 (russernes svar på M72) montert på et stativ og festet til en MVE-72.

Som leserne skjønner så var ikke dette noen særlig populær mine blant russiske soldater. Med en kobbertråd som det ikke skal mye til for å ryke så var det ikke mulig å patruljere der hvor minene var lagt ut. Ikke var det trygt å oppholde seg i motsatt ende av minene heller, da selv små dyr kunne utløse dem.

Hvis man skal lage en anti-tankmine med en panservernrakett så er det svært enkelt å improvisere en med en PG-7V – stridshodet til en RPG-7.

Du trenger ikke stort mer enn et rør og en baufil til det.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Commando Vault - løsningen på quizen

«Commando Vault» var et amerikansk program for å lage landingsplasser for helikoptre og artilleristillinger i jungelen ved hjelp av en kjempestor bombe. M-121. M-121 ble utviklet efter andre verdenskrig men produksjonen ble stoppet på midten av 50-tallet. Bomben veide 10.000 pund (4.536 kg) hvorav sprengladningen utgjorde litt over 8.000 pund (3.650 kg) TNT. Bomben ble liggende på lager inntil noen, 15 år senere fikk den ideen at man kunne bruke den til å rydde landingsplasser for helikoptre. Til det formålet var bomben helt utmerket. Som en bonuseffekt ryddet den det som måtte være av miner og minefeller i nærheten i tillegg til å drepe fiendtlige styrker opptil flere hundre meter unna. Bomben var så stor at den gjerne ble fraktet med et transportfly og så dyttet ut gjennom bakluken som vist på illustrasjonen under.

Den kunne også fraktes med et stort transporthelikopter som Sikorsky CH-54.

CH-54 med bombe.

Men amerikanerne ønsket en bombe som kunne rydde et område hvor flere enn ett helikopter kunne lande samtidig, så BLU-82 «Daisy Cutter» ble utviklet i stedet.

Denne veide 15.000 pund (6.800 kg), hvorav 12.600 pund (5.700 kg) utgjorde sprengladningen (en blanding av ammoniumnitrat, aluminiumspulver og polystyren). Så her utgjorde sprengstoffet 84% av bombens vekt i motsetning til mer konvensjonelle bomber hvor sprengstoffvekten utgjør 40-50% av totalvekten, men M-121 og BLU-82 skulle ikke lage splinter, kun en sjokkbølge. Selv om detonasjonshastigheten til ammoniumnitrat er ganske lav i forhold til TNT så vil blandingen med aluminiumspulver skape store gassmengder, masse varme og en trykkbølge på over 1.000 psi (ett trykk på 1 atmosfære er 14 psi). I tuppen er det et ca 1 meter langt tennrør, dette gjør at bomben detonerer 1 meter over bakken. På den måten skaper bomben maksimum ødeleggelse ut til siden i stedet for å bruke masse energi på lage et krater (noe som naturlig nok vanskeliggjør en helikopterlanding).

Aluminiumspulver er også vanlig å tilsette sprengladninger som er beregnet på undervannssprengning pga. den store gassutviklingen. Ammoniumnitrat og aluminiumspulver, for øvrig kalt ANAL (nei, jeg tuller ikke) var for øvrig et populært sprengstoff hos IRA. Fremstillingsprosessen deres involverte ofte en stekeovn og hvis de ikke passet på så kunne lett score et «selvmål» som britene kalte det.

En BLU-82 detonerer

En BLU-82 har ryddet i jungelen.

Efter Vietnamkrigen så ble igjen disse bombene tatt frem under Irak-krigen og til sammen 11 bomber ble sluppet under den konflikten. Da den første bomben ble sluppet så skal en SAS OP-post ha meldt at en kjernefysisk ladning hadde gått av.
    Det resterende lageret av BLU-82 ble sluppet over Afghanistan og erstattet av BGU-43/MOAB også kjent som «Mother of all Bombs». Men det er en annen historie.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Bombefabrikk oppdaget i Hong Kong

Hong Kong-politiet har visst gjort en storfangst og kommet over en bombefabrikk hvor det ble funnet hele 2 kilo hjemmelaget sprengstoff.

https://edition.cnn.com/2019/07/20/a...hnk/index.html

Dette må jeg si blekner ganske mye i forhold til hva en bombefabrikk i i Midtøsten ville produsert. Så er spørsmålet om det er kinesiske myndigheter eller anti-kinesiske terrorister som står bak fabrikken.
    Sprengstoffet som ble funnet var av typen actetonperoksid (eller triacetontriperoksid - TATP), eller «Satans mor» som det treffende nok også kalles. Dette er et veldig enkelt sprengstoff å fremstille, heldigvis er det også et sprengstoff det er veldig farlig å fremstille.

Svært mange terroristhåndbøker har også oppskriften på TATP. Interessant nok så er TATP utelatt i de bombehåndbøkene som ble produsert for de amerikanske spesialstyrkene på slutten av 60-tallet. Ikke fordi det ikke er effektivt men fordi det er for farlig for brukeren.

Illustrasjonen er forøvrig hentet fra en al-quaeda-bombehåndbok som bl.a beskriver hvordan man på en relativt trygg måte kan fremstille TATP - ingen grunn til å sprenge seg selv i luften før tiden. Jeg tror knapt jeg har sett en eneste jihad-terroristhåndbok som ikke har oppskriften. (denne siden forteller IKKE hvordan du fremstiller sprengstoff, selv om de neste sidene som jeg ikke har lagt ved her, gjør det).

Sprengstoffet har vært brukt i en rekke terrorangrep, blant annet i London i 2005 hvor busser og T-bane ble angrepet av selvmordsterrorister.
    Men uhellene under fremstillingen av stoffet er mange og flere potensielle terrorister har blitt drept eller skadet under produksjonen. Til og med i Norge har vi hatt uhell. Det mest kjente tilfellet er nok det på Grorud i 2007 da en ble drept og en alvorlig skadet da de forsøkte å fremstille TATP.

31. Liker LVGRP99, Znuddel, 93A likte dette
Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Lignende tråder

1. Den store handyman/prosjekt-tråden
    By Safariland in forum Fagdiskusjoner
    Svar: 207
    Nyeste innlegg: 4 Minutter siden,
  2. Den store CBRNE tråden
    By cwo-kp4 in forum S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
    Svar: 258
    Nyeste innlegg: 4 uker siden,
  3. Den Store Skyteteknikk Tråden