milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: Skyting og feillæring innen dette fagfeltet.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Skyting og feillæring innen dette fagfeltet.

Jeg vet vi har den store skyteteknikktråden fra tidligere, men ønsker å starte en ny tråd, da mine synspunkter har endret seg betraktelig siden jeg skrev et lengre innlegg i den tråden.

Så, hva er så feillæring når det kommer til skyting? Vel, ganske mye viser det seg. Til mitt forsvar for tidligere utsagen må jeg bare si at "you don't know what you don't know".

Misforstå meg rett, man må begynne grunnleggende, men det er faktisk mye feil teori som har befestet seg som riktig. Resultatet er at folk ikke klarer å utvikle seg som skyttere like fort, fordi man må avlære seg mindre gode teknikker.

Det første punktet jeg vil ta for meg er AVTREKK.

AVTREKK

Militært og sivilt så blir man som regel opplært til å gjennomføre avtrekk i 3 faser:

-Trykkpunkt
    -Kontrolltrykk
    -Avtrekk med ettertrykk

Det vanlige er at man blir beskyldt for å nappe, dersom avtrekk tas raskt, og man slipper opp avtrekkere kjapt.

Punkt 1:
    Hastigheten på selve avtrekksbevegelsen har INGEN TING å si for presisjonen på skuddet. Skyter man sub .20 splits så holder man ikke avtrekkeren inne et lite øyeblikk mellom hvert skudd.

Punkt 2:
    Å holde avtrekkeren inne etter at skuddet har gått har INGEN TING å si for presisjonen på skuddet. Skuddet er ute av løpet, bare å gjøre seg klar til neste skudd.

Punkt 3:
    Napping har ikke noe å gjøre med hvor fort avtrekkerfingeren beveger seg - napping er å ta avtrekk uten å isolere avtrekkerfingeren slik at man tar avtrekk med "hele kroppen".
    Napping er videre en mental påvirkning, hvor hjernen bestemmer at skuddet som kommer, med medfølgende smell og rekyl, er kjipt og at man må gjøre noe for å hindre det ubehagelige som skjer.
    Som regel tar dette form ved at vi flytter våpenet på en eller annen måte - det er dog ikke avtrekkerfingeren som gjør det.

Hvordan lære seg korrekt avtrekksteknikk?

Dette kan gjøres både tørt og skarpt, og er min foretrukne metode.

Utstyr som behøves:
    Tom vegg, eller skive for skarpskyting
    Pistol/Rifle
    Magasin med dummies med korrekt vekt, skarpe patroner ved skarpskyting
    Skudd-timer

Metode:
    Still inn timeren på random delay
    Gjør klar eller lad våpenet
    Sikt inn mot tom vegg eller skive
    Start timer og prep avtrekk som du foretrekker (trykkpunkt eller helt av)
    På pipet tar du avtrekk så fort du klarer
    Fokuset er at siktene ikke skal røre seg når du tørrtrener, og ved skarpskyting skal du ha en god samling.

Med pistol (for meg) så er altså ikke avtrekksteknikken veldig forskjellig mellom skiver på langt hold (25m) og nært hold (7m og inn), men forskjellen i tidsbruk er siktebilde.

Dagens tips er da å trene på dette, samt skyte Bill Drill på forskjellige avstander for å kontrollere dette.
    It's not about surviving, it's about winning.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Sv: Skyting og feillæring innen dette fagfeltet.

Applauderer dette innlegget!

utrolig hvor mange som mener det finnes mange måter å utløse en binær mekanisme som en avtrekker faktisk er. Enten sier det pang eller så sier det ikke pang..

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Jeg vet vi har den store skyteteknikktråden fra tidligere, men ønsker å starte en ny tråd, da mine synspunkter har endret seg betraktelig siden jeg skrev et lengre innlegg i den tråden.

Så, hva er så feillæring når det kommer til skyting? Vel, ganske mye viser det seg. Til mitt forsvar for tidligere utsagen må jeg bare si at "you don't know what you don't know".

Misforstå meg rett, man må begynne grunnleggende, men det er faktisk mye feil teori som har befestet seg som riktig. Resultatet er at folk ikke klarer å utvikle seg som skyttere like fort, fordi man må avlære seg mindre gode teknikker.

Det første punktet jeg vil ta for meg er AVTREKK.

AVTREKK

Militært og sivilt så blir man som regel opplært til å gjennomføre avtrekk i 3 faser:

-Trykkpunkt
    -Kontrolltrykk
    -Avtrekk med ettertrykk

Det vanlige er at man blir beskyldt for å nappe, dersom avtrekk tas raskt, og man slipper opp avtrekkere kjapt.

Punkt 1:
    Hastigheten på selve avtrekksbevegelsen har INGEN TING å si for presisjonen på skuddet. Skyter man sub .20 splits så holder man ikke avtrekkeren inne et lite øyeblikk mellom hvert skudd.

Punkt 2:
    Å holde avtrekkeren inne etter at skuddet har gått har INGEN TING å si for presisjonen på skuddet. Skuddet er ute av løpet, bare å gjøre seg klar til neste skudd.

Punkt 3:
    Napping har ikke noe å gjøre med hvor fort avtrekkerfingeren beveger seg - napping er å ta avtrekk uten å isolere avtrekkerfingeren slik at man tar avtrekk med "hele kroppen".
    Napping er videre en mental påvirkning, hvor hjernen bestemmer at skuddet som kommer, med medfølgende smell og rekyl, er kjipt og at man må gjøre noe for å hindre det ubehagelige som skjer.
    Som regel tar dette form ved at vi flytter våpenet på en eller annen måte - det er dog ikke avtrekkerfingeren som gjør det.

Hvordan lære seg korrekt avtrekksteknikk?

Dette kan gjøres både tørt og skarpt, og er min foretrukne metode.

Utstyr som behøves:
    Tom vegg, eller skive for skarpskyting
    Pistol/Rifle
    Magasin med dummies med korrekt vekt, skarpe patroner ved skarpskyting
    Skudd-timer

Metode:
    Still inn timeren på random delay
    Gjør klar eller lad våpenet
    Sikt inn mot tom vegg eller skive
    Start timer og prep avtrekk som du foretrekker (trykkpunkt eller helt av)
    På pipet tar du avtrekk så fort du klarer
    Fokuset er at siktene ikke skal røre seg når du tørrtrener, og ved skarpskyting skal du ha en god samling.

Med pistol (for meg) så er altså ikke avtrekksteknikken veldig forskjellig mellom skiver på langt hold (25m) og nært hold (7m og inn), men forskjellen i tidsbruk er siktebilde.

Dagens tips er da å trene på dette, samt skyte Bill Drill på forskjellige avstander for å kontrollere dette.
    Interessant!

Jeg tror allikevel du må skille mellom feltskyting og skarpskyting, og med forskjellige våpentyper.

Skarpskyting, som de fleste begynner med, har god effekt av de klassiske teknikkene og de favner også om «massene». Teoriene med å fortsette avtrekket er fundamentert i kraftanalyser under skuddavgang. Man ønsker å låse av kraftbildet for å unngå forandringen som følger av at kraften fra fingeren opphører. Dette er på ingen måte et binært bilde fordi avtrekkeren er det. At noen makter å trene opp enda bedre teknikker forandrer ikke på de fysiske forholdene. Fingeren øver en kraft på våpenet, samme hvor liten den er

Feltskyting er noe helt annet og jeg kan si meg enig i at man må omstille seg.
    Artillery is the God of War

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Motargument:

Kraften fingeren din påfører klarer IKKE å overvinne kraften fra resten av grepet/grepsfaktorene.

https://www.instagram.com/p/BobgOQCH..._web_copy_link

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Kul video
    Artillery is the God of War

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Motargument:

Kraften fingeren din påfører klarer IKKE å overvinne kraften fra resten av grepet/grepsfaktorene.

Det der hadde vi også en praktisk demo av på skytekurs hos Capsicum i Haugesund tilbake i 2013/2014. Skytteren stod for siktebildet, avtrekket stod instruktøren for, med en pussestang tredd innpå slik som i videoen der. Skytter meldte når han var "på" mellom hvert skudd. Hull i hull fra 10m hold med pistol 9mm - langt bedre treffbilde enn hva de aller fleste mennesker på kloden hadde fått til om dem skulle ha stått for avtrekket selv.
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Ok, fra artig video til litt mer seriøst kommentar.

Poenget mitt står, da det som sagt ikke er slik at kraften fra avtrekkerfingeren dytter på våpenet. Det som flytter våpenet er "resten av kroppen", da som regel håndledd eller underarmer ved f.eks pistolskyting.
    Det som skjer i skuddprosessen er at man flytter siktene fra der man pekte våpenet før avtrekket er fullført.

Det er dette "isolering av avtrekkerfinger" betyr - man må ta avtrekk uten å flytte våpenet.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Jeg skjønner teorien, men hvordan «løsriver» en avtrekksfingeren fra resten av armen? Selv små bevegelser i fingeren gir utslag i underarm og overarm. Raskere og mindre presise bevegelser gir større utslag i resten av armen.

Så, er løsningen å stive av armene, ryggen, magen og til dels beina i det en gjør seg klar til å skyte?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004

En høyst teoretisk løsning, som "kanskje" kan være overførbar til skarpskyttere, og da ikke i alle situasjoner, er å gi spotteren mulighet til å fjernstyre avtrekkeren.

Skal man gjøre det fryktelig enkelt, så er kanskje en kunstig "hang-fire" den enkleste måten å gjøre det på.

Skal man komplisere ting, og det bør man sikkert i dette tilfellet, så bør "hang-firen" kombineres med gyroer og/eller elektronikk som kan finne det sannsynlige senterpunktet som treffpunktet beveger seg rundt.
    two to the heart, one to the mind...

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004

Ellers har det jo dukket opp såkalte "binæravtrekkere", som gir et skudd på det klassiske avtrekket, og ett på avtrekksreturen.

Å avgi skudd kun på avtrekksreturen kunne eventuelt vært en mulighet for å lettere kunne isolere pekefingeren. Men det kan igjen være en sikkerhetsrisiko, siden det blir helt omvendt av hva man har blitt opplært til.
    two to the heart, one to the mind...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Jeg skjønner teorien, men hvordan «løsriver» en avtrekksfingeren fra resten av armen? Selv små bevegelser i fingeren gir utslag i underarm og overarm. Raskere og mindre presise bevegelser gir større utslag i resten av armen.

Så, er løsningen å stive av armene, ryggen, magen og til dels beina i det en gjør seg klar til å skyte?

Nope.

Du må lære å isolere avtrekkerfingeren - dette tørrtrenes som jeg beskrev over.

Du kan og sitte og trene kun avtrekksbevegelsen i fingeren i "løse lufta", for å trene isoleringen.

Hele poenget er å ta avtrekk uten at andre impulser gjør at du flytter våpenet før skuddet tas.

Her er noen eksempelvideoer, hvor jeg skyter Bill Drill på på litt forskjellig avstand:

https://www.youtube.com/watch?v=JbcfLlvdzQs - 7 meter
    https://www.youtube.com/watch?v=GDnsFiMqzlI - 25 meter
    https://www.youtube.com/watch?v=S5A8pOYaIRM - 7 meter
    https://www.youtube.com/watch?v=pI5SWrJeYD8 - 12 meter

Eneste forskjellen i min teknikk på disse er graden av finsikting, ikke avtrekksteknikk.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Eh ok, men din avtrekksfinger sitter fortsatt fast i senene som går gjennom håndleddet og videre i armen? Så det er bevegelse der, men den eneste bevegelsen som skal skje er fingeren og det som høres til den- mens alt annet er i ro?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Altså, er forskjell på at sener og muskler beveger seg i overarmen og at håndleddet endre vinkel eller armen flytter på seg.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Eh ok, men din avtrekksfinger sitter fortsatt fast i senene som går gjennom håndleddet og videre i armen? Så det er bevegelse der, men den eneste bevegelsen som skal skje er fingeren og det som høres til den- mens alt annet er i ro?
    You are over-thinking it.

Poenget er, som @Pinch skriver, at du ikke skal røre på armen eller håndleddet.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011

Motargument:

Et godt eksempel som vi har brukt på skytebanen for å fremheve viktigheten av å bl.a ha et godt grep, spesielt med svakhånd. Napping kommer ofte som @AGR416 sier, når man sier til seg selv at "nå skal jeg skyte", "nå kommer skuddet/smellet" etc. og gjør bevegelser med våpenet for å f.eks møte rekylen. Fine øvelser for dette kan være å ha en hylse på sleiden på tørrtrening, blande skarpt og tomhylser i magasin og selvfølgelig masse tørrtrening.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Kjøp/lad selv dummy/klikkpatron i stedenfor å bruk tomhylser.
    Tomhylser vil stort sett ikke kamre.
    When in doubt,empty your magazine.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

You are over-thinking it.

Poenget er, som @Pinch skriver, at du ikke skal røre på armen eller håndleddet.
    Og hvordan oppnår du dette? Gjør du dette ved å stramme alt i armen eller er du avslappet?

Det er enkelt å forstå at om det eneste som beveger seg i øyeblikket er fingeren og mekanikken i avtrekket og sluttstykket, så treffer en der en sikter- men forenklede forklaringer er sikkert grunnen til at vi har endt opp her i første omgang.
    Husk at målgruppen for denne tekstbaserte utdanningen/opplysningen ikke følger med på skyte-verdenen og sikkert har behov for litt dypere forklaringer. Det finnes jo for faen troppsersjanter som holder på magasinbrønnen når de skyter- så det er helt tydelig at det er et behov for en skikkelig grundig gjennomgang av hva og hvordan moderne skyting gjøres.

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009

Husk at målgruppen for denne tekstbaserte utdanningen/opplysningen ikke følger med på skyte-verdenen og sikkert har behov for litt dypere forklaringer. Det finnes jo for faen troppsersjanter som holder på magasinbrønnen når de skyter- så det er helt tydelig at det er et behov for en skikkelig grundig gjennomgang av hva og hvordan moderne skyting gjøres.
    Hørte jeg et praktisk "milforum-skytekurs" her? *StortSmilefjes
    Bumpibump TM

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Akkurat nå var temaet avtrekksteknikk, så jeg har ikke gått inn i detalj på grepet. Men, dette er kanskje et godt tidspunkt å begynne på grepet.

GREPET:

Når det gjelder grep, så er det en "læresetning" som har blitt kastet rundt, uten at man egentlig kanskje har forstått hva dette betyr. Den kommer i to varianter:

60-40
    70-30

Dette er da prosentangivelser på hvordan grepet skal være fordelt mellom hhv støttehånd og skytehånd.

Problemet er at prinsippet har vært forklart dårlig, og veldig mange tror at prosentangivelsen er utifra 100% - at man f.eks skal klemme 70% med venstre hånds styrke, og 30% med høyre hånds styrke (for en rechts skytter).
    Intensjonen er at disse prosentvektingene skal forklare fordelingen mellom hendene av den totale rekylkontrollen, dvs at du skal kontrollere rekylen mer med støttehånda enn skytehånda.

Realiteten man ender opp med er at man holder mye svakere enn det man må, spesielt med støttehånda.

Man må holde HARDT med skytehånda, og så skal man prøve å knuse pistolgrepet med venstrehånda.
    Dette krever også trening, og er veldig viktig å ha fokus på under tørrtrening - at hvert eneste trekk ender opp med helt riktig grep.

Det de fleste er enige om angående grep er at man må:

-så høyt opp som mulig med skytehånda i beavertailen
    -Mest mulig kontakt rundt hele grepet
    -Tomler skal være passive og peke fremover langs sleiden

Så, over til noe som spiller inn på grep og avtrekk, og det er plassering av avtrekkerfinger på avtrekkeren.
    Dette er et populært bilde som florerer på skytebaner rundt omkring:

Eneste dumme er at det som vises på bildet er helt og holdent feil.

Avtrekkerfingerens plassering på avtrekkeren er i stor grad basert på skytterens fysiske forutsetninger ift størrelsen på grepet, og avstand mellom backstrap og avtrekker.
    Ergo, plasser fingeren der det er komfortabelt for deg, og der du kan nå den hver gang. Som prinsipp anbefaler jeg å ha mest mulig finger på avtrekkeren, for å ha mest mulig "leverage" over avtrekkeren.

Så, til spørsmålet til @essal:

Du må lære deg å isolere avtrekkerfingeren mens du strammer mye med hender, håndledd og underarmer.

Ikke så mye at du begynner å skjelve, men det må være hardt.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Så, neste myte:

STÅENDE SKYTESTILLING:

Det jeg skal skrive nå gjelder i hovedsak for pistol, men noe er overførbart til rifle også.

Viktigheten av skytestilling, platform etc er sterkt overdrevet. Det er bare å stå relativt normalt, og med pistol, stå oppreist. Ikke fremoverlent i nakken, ikke skuldrene opp.
    I mine øyne så er det kun det du gjør fra skuldrene og ut til pistolen som er viktig for å kunne skyte godt.

Alt dette mikkmakket med benplassering, fremoverlent overkropp, knekk i knærne, squared up mot skivene etc er unødvendig.

Med rifle er det såklart litt mer rekyl, men man skal ikke trenge en overdreven stilling av den grunn.

Det viktigste er at man ikke anstrenger kroppen slik at man blir fort sliten. Jo mer man krummer nakken for å komme i siktemidlene, jo mer unaturlig posisjon er det for hodet og øynene.

Liten motivasjonsvideo:

https://youtu.be/SVEABMo_i4E

Det er bare å komme seg på banen og prøve - uten å tørre får man ikke til ting.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Jammen, jammen..C-clamp, Chris Costa...Bare tuller.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Fra spøk til side, så er jeg i utgangspunktet enig. Det er for mye overdrivelser i fokus på 'riktig' knekk etc. Men, når man f.eks lærer opp ferske og uerfarne skyttere, så må man nesten ha en one size fits most. Så må man såklart holde det så enkelt som ovehodet mulig og unngå sånn meningsløs pirking på skolens løsning. (Rent militært sett ihvertfall). Alt for mange ganger har jeg sett unge instruktører gå og pirke på en skytter med 'feil' stilling, mens de glatt ingorerer at skytter trffer mist. Det er bare bullshit.

Utgangspunktet må jo være best practice - altså det som har vist seg å funke best for de aller fleste.

Utfordringen er da at man kanskje feillærer eller ikke fanger opp at noen feillærer seg selv, og da blir det bærre å plukke det bort seinere

Igjen, jeg snakekr ut fra mine erfaringer i militær setting med opplæring av store kull med uerfarne skytterre, mange har aldri tatt i et våpen før de kommer i førsteganstjeneste.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2006

Leser i kurs kompendie at man skal vinkle hånden 15 grader når man skal skyte med beste hånd, er det noe jeg ikke har fått med meg.
    Ser ikke helt logikken i min verden vil man da forflytte treffpunktet ut til siden.
    MVH.
    XM177A2

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Enhånds skyting med pistol i militær setting er på så korte hold at vinkling ikke har noen reel innvirkning på treffpunkt her. Personlig skyter jeg sterk/svak hånd med rett vinkle av gammel vane fra felt skyting med 22LR men vet mange føler det er enklere å få bedre treff på sterkhånd når den er vinkler innover noe.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Å vinkle, nærmest tvinge, hånden rett opp og ned 90 grader blir en nokså forkjært og unaturlig stilling ved etthånds-skyting, i forhold til å ha en viss vinkel innover. Det blir jo litt det samme som når man knytter hånden og slår framover med denne; man vil jo nærmest helt naturlig få en 10-20 graders vinkel på knyttneven innover. Om hånden er vinklet 90 grader rett opp og ned, 15 grader innover, 90 grader gangsterstyle eller opp-ned burde jo sånn sett ikke ha noe rent praktisk å si på treffbildet når det kommer til operativ skyting; så lenge man har et akseptabelt siktebilde og klarer å eliminere uønsket bevegelse i fingeren/hånden/armen/kroppen under avtrekket og skuddløsning så vil jo prosjektilet gå rimelig rett dit våpenet peker, innenfor de hold man gjerne skyter på med pistol (0-15/20m maks). Å tvinge hånden inn i en unaturlig 90-grader ser jeg da som litt ugunstig i forhold til å innta en naturlig skytestilling og isolere de tingene som isoleres skal.
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Prøv og pek mot noe, så ser du at du får pronasjon av hånda, det vil si at du roterer tommelen innover slik at håndflaten vender opp.
    Det er tanken bak vinklingen av hånda ved etthånds skyting.

Vinkling eller rett opp og ned, ett fett. Begge funker, og bruk det som faller deg mest naturlig. Ikke tenk så mye på det.

Ref hvor hardt man skal holde pistolen - i denne videoen ser dere aktivering av musklene i underarmen min:

https://www.youtube.com/watch?v=SoHLvMkoxgI

Jeg skyter her med .40 S&W, som har en del mer rekyl enn 9mm.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

@jaffar

Jepp, man må ha en grunnplatform å bygge "fundamentet" på. Men, og som du er inne på, KISS er et konsept her og - for mye detaljer på et tidlig stadie vil bare skape mer forvirring.
    Og ikke overdriv ting, ref det du sa om Chris Costa sin støttearm på AR....djises.

Lignende tråder

1. Nivåer innen sanitet
    By 02Surefire in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 53
    Nyeste innlegg: DTG 181344A Mar 19, Monday
  2. Karriere innen forsvaret? Men...
    By martin93 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 131052A Feb 15, Friday
  3. Kurs innen sanitet
    By Prohunter in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 150005A Nov 11, Tuesday
  4. Må under 15min på 3km innen 15. april
    By bushy in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: DTG 152021A Apr 10, Thursday

Bokmerker

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg