milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Søke meg inn igjen etter dimmisjon

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Unhappy Søke meg inn igjen etter dimmisjon

Hei!
    Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men forstår at man gjerne får litt raskere respons her enn via fpvs - og trenger en smule veiledning asap.

Jeg hadde innrykk i luft i januar, og ble dimmitert i februar grunnet at jeg pådro meg en akutt perikarditt ila. ukene der. Utrolig dumt ettersom at jeg var (og enda er) veldig motivert for førstegangstjeneste, og også vurderer utdanning i forsvaret. Militærlegen anbefalte meg å søke meg inn igjen, og mente jeg kunne komme meg inn igjen allerede i april. Alt skjedde så fort, og skal innrømme at jeg var i rimelig sjokktilstand da jeg brått stod med dimmepapirene i hånda, så fikk ikke helt med meg hva jeg burde gjøre videre dersom jeg skal søke meg inn igjen. Jeg vil prøve meg på hundefører, dessverre har ikke hundetjenesten innrykk igjen før i juli. Er det noen som vet hva kravene er for at jeg skal kunne søke meg inn igjen, og hvordan jeg gjør det? Hva jeg må skaffe av papirer hos legen og kardiologen? Vurderer også å gå rett på utdanning, hva vil da være lurest ifht. at jeg vil jobbe med hunder? Jeg har også tenkt litt på hæren, da det er flere avdelinger jeg finner utrolig spennende. Er det mulig å søke seg inn i hæren istedenfor luft, uten å gå igjennom hele sesjonsprosessen osv. på nytt?

Håper noen kan hjelpe å gjøre meg litt klokere på hele situasjonen :)

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    17 innlegg

Sv: Søke meg inn igjen etter dimmisjon

Det enkle svaret er; ring forsvaret og forklar situasjonen. Det er tross alt individuelle vurderinger som skal tas i hvert tilfelle, og derfor er det dessverre vanskelig å få et rent fasitsvar her.

Det sagt, så kan jeg bidra med et eksempelt for hvordan jeg opplevde ting selv i sin tid;

Jeg ble selv ikke innkalt til fgtj. grunnet et (heldigvis) midlertidig problem med hørsel, og måtte aktivt gå inn for å komme meg inn selv.
    Det var en overraskende enkel affære i mitt tilfelle; jeg ringte Vernepliktsverket og forklarte situasjonen og ga uttrykk for at jeg svært gjerne ønsket å avtjene førstegangstjeneste.

Jeg fikk beskjed om å ta turen neste gang det var sesjon i mine trakter, og fikk et telefonnummer til ansvarlig offiser den aktuelle dagen jeg skulle ringe.
    Møtte opp etter avtale, fikk tatt ny hørselstest og tok en kort prat med vedkommende offiser, hvor blant annet ønske om tjenestested ble notert - noen måneder senere dumpet innkalling ned i postkassa og alt var klart for neste innrykk i ønsket avdeling.

Dersom hundetjenesten virkelig er noe du brenner for må du for all del ikke la deg demotivere av at det eventuelt vil ta noen måneder ekstra - du vil nok fint klare å finne noe meningsfullt å fylle dagene med frem til du skal inn.
    Når det er sagt, så bør du merke deg at når alt kommer til stykket, er det Forsvarets personellbehov som er styrende.
    Du bør heller ikke miste motet om du ikke kommer til akkurat den avdelingen du har sterkest ønske om - med en god innstilling vil du klare å få deg en god og givende tjeneste og tolv (evt. atten) fantastisk fine måneder å se tilbake på etter endt førstegangstjeneste.
    - Ulf

3. Liker Aeliana, Hulkinator, Rittmester likte dette
    OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Tusen takk for svar! Skal snakke med legen, saniteten og fpvs og se hva de sier

Er det noen som vet om det er mulig for meg å komme meg inn i hæren? I luftforsvaret er det hundetjeneste som er av interesse, men i hæren har jeg sett mange avdelinger som virker veldig spennende, bla. MP (hundefører), ebn, 2.bat., art... Føler derfor det er lurest å satse på hæren nå hvis jeg skal sikre meg en tjeneste hvor jeg trives best mulig, da det er flere avdelinger her som er passende for meg.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Skal du gjennomføre førstegangstjeneste, eller ser du for deg å jobbe lenge i Forsvaret?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Vil i utgangspunktet gjennomføre førstegangstjeneste, og ila. tiden der bestemme meg om jeg vil fortsette i Forsvaret. Hvis jeg trives og fortsatt er motivert er det fullt mulig at jeg vil bli værende.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Veldig mange som jobber i Forsvaret hadde ikke planlagt en lang tjeneste da de startet, de ble fordi de trivdes.
    Et tips er å se hva som er interessant for deg etter eventuell førstegangstjeneste, hundefører er en veldig krevende tjeneste; men mange av søkerene blir hunderøktere og desverre er det ikke like gode muligheter å bli ansatt som hunderøkter.
    Du snakket om MP, men da igjen som hundefører og 2bn, art, ebn osv.
    Hva interesserer deg ved disse? Er det action? Fysiske utfordringer?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Etter førstegangstjeneste var planen i utgangspunktet å se om det var mulig å spesialisere seg som hundefører - hvis ikke dette gikk forklarte befalet som var på infodagen at det viktigste var å få "en fot innenfor" og ta det litt derfra. Jeg gjorde det bra på fysiske tester og hadde et hyggelig intervju med de hvor de virket veldig positiv, så å bli dimmitert rett før jeg fikk vite tildelt tjenestested jekket litt ned på motivasjonen min...Tror jeg hadde en god mulighet til å få plass, har jobbet for det i over to år. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil prøve meg igjen til sommeren da det er så trangt om plassene. Føler derfor litt for å prøve meg i hæren siden det er mer jeg synes virker spennende enn luft.

Jeg ønsker en førstegangstjeneste som er fysisk og mentalt krevende. Er en veldig rastløs person, ikke glad i å sitte i ro. Ønsker en grønn tjeneste, vil lære mest mulig nyttige ting som jeg kan trenge ved senere anledning. Hvis jeg ikke skal satse på en karriere i Forsvaret er det politihøyskolen som er planen (høyeste ønske hundepatruljen), derav interessen for MP. Kjenner en del som har tjenestegjort/tjenestegjør i 2.bn på Skjold og jeg synes det virker som om de har en veldig variert hverdag, samt virker som det er greit med fysiske utfordringer. Art og ebn har jeg også hørt en del bra om, men vet ikke hvordan det fysiske nivået er her. Hvis jeg skulle fortsatt i Forsvaret ville jeg ønsket minst mulig kontorarbeid og mest mulig aktive arbeidsdager.

Lignende tråder

1. Dimmisjon - hva får man med seg av utstyr til det sivile og plassproblem
    By Poteten in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 211759A Feb 16,
  2. Søke etter endt fgtj?
    By Rant in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 182025A Oct 12,
  3. søke befalskole etter å ha blitt dimmet
    By Alex160 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 130152A Mar 10,
  4. Mj-kurs. Kan man søke igjen?
    By in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 041933A Dec 04,
  5. Mj-kurs. Kan man søke igjen?
    By yellowcab in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 041933A Dec 04,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •