milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 9 av 9
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019

Laseroperasjon

har fått lov til å tjenestegjøre i garden i oktober 2019 selv om jeg har dårlig syn fikk den karakter 6 minstekravet men jeg ønsker meg en karriere i forsvaret og tenker da at det er lurt å ta laseroprasjon noe jeg er villig til å gjøre men da lurer jeg på om det er noen som har gjort noe som dette?
    Sist endret av Rittmester; DTG 041014A Mar 19 kl

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2014

Sv: Laseroprasjon

Jeg må bruke briller for å oppnå tilfredsstillende syn. Vurderte for to års tid siden synskorrigerende kirurgi for å slippe brillene. Var til synsklinikk for konsultasjon.
    De mente det ville gå helt fint å operere, men at det var ca 5% sjanse for at noe ville gå galt. I beste fall måtte jeg da fortsette med briller, i verste fall ville jeg oppleve problemer med øynene eller synet som ikke kunne korrigeres
    Jeg valgte å la være.

De aller fleste synskorrigeringer går bra, men personlig ville jeg ventet til briller ikke lengre var tilstrekkelig for å fortsette i tjeneste, så lenge man ikke har et problem med briller.
    Jeg har for øvrig vært inne i flere år nå (FGTJ, BS, operativ fartøystjeneste), og enda ikke opplevd at briller er noen hindring i tjenesten.

Man velger selvfølgelig helt selv, men jeg tror det er lurt å nøye vurdere hvorvidt den (lille) risikoen for komplikasjoner er verdt det. Ikke bare vil en riktig ille komplikasjon utelukke enhver videre tjeneste i Forsvaret, men også sivilt vil øyeproblemer "stenge noen dører" (flere jobber krever godt syn, førerkort, etc).

3. Liker Rittmester likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Jeg må bruke briller for å oppnå tilfredsstillende syn. Vurderte for to års tid siden synskorrigerende kirurgi for å slippe brillene. Var til synsklinikk for konsultasjon.
    De mente det ville gå helt fint å operere, men at det var ca 5% sjanse for at noe ville gå galt. I beste fall måtte jeg da fortsette med briller, i verste fall ville jeg oppleve problemer med øynene eller synet som ikke kunne korrigeres
    Jeg valgte å la være.

De aller fleste synskorrigeringer går bra, men personlig ville jeg ventet til briller ikke lengre var tilstrekkelig for å fortsette i tjeneste, så lenge man ikke har et problem med briller.
    Jeg har for øvrig vært inne i flere år nå (FGTJ, BS, operativ fartøystjeneste), og enda ikke opplevd at briller er noen hindring i tjenesten.

Man velger selvfølgelig helt selv, men jeg tror det er lurt å nøye vurdere hvorvidt den (lille) risikoen for komplikasjoner er verdt det. Ikke bare vil en riktig ille komplikasjon utelukke enhver videre tjeneste i Forsvaret, men også sivilt vil øyeproblemer "stenge noen dører" (flere jobber krever godt syn, førerkort, etc).

Har sittet på tanken der at det kanskje ikke er noe vits å gjøre siden det kan skje noe men har grunnen for jeg vurderer dette er siden er å slippe briller å linser men også slippe den frykten for å bli dimmitert som jeg har hørt skrekkhistorier om at når de kommer på sesvollmoen så bllir dem dimitert selv om de har minstekravet

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av magvig Vis post
    har fått lov til å tjenestegjøre i garden i oktober 2019 selv om jeg har dårlig syn fikk den karakter 6 minstekravet men jeg ønsker meg en karriere i forsvaret og tenker da at det er lurt å ta laseroprasjon noe jeg er villig til å gjøre men da lurer jeg på om det er noen som har gjort noe som dette?
    Husk at det kan hende der kan hende du må fortsette å bruke briller/linser etter en laseroperasjon. Hvis du opereres fra f.eks -2 til 0 er feilmarginen +/- 0,5. 0,5 er såpass at du ikke trenger briller i hverdagen, kan kjøre bil uten i stort sett alle sammenhenger, men du vil kanskje oppleve at synet ikke alltid strekker til.
    Jeg ver ikke hvor dårlig syn du har, men det er ingen problemer med å gjennomføre verken førstegangstjeneste, befalskole eller krigsskole med briller. (Noen spesielle tjenester har andre krav)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019

Har ganske dårlig -3.50 og -4

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av magvig Vis post
    Har ganske dårlig -3.50 og -4
    Det er viktig at du får et svar fra Forsvaret, ring VPV og spør. Her p ået diskusjonsforum kan du få erfaringer og meninger, samt henvisninger til kilder.

Hvis ikke ting har forandret seg er det normalt avvik under 3 som er Forsvarets behov. Da er du fremdeles i stand til å ta vare på deg selv og bidra på et visst nivå selv etter tap av synshjelpemidler. Slik har det ihvertfall vært i de delene av Hæren der jeg har tjenestegjort tidligere. Videre kunne da en legenemnd gi unntak opp til 6 når Forsvaret har behov for kompetansen, men ikke over det.

Jeg er selv nærsynt og gikk på unntak i flere år, men måtte laseroperere meg når jeg tippet 6 på det ene øyet. Operasjonsmetode varierer blant annet med hornhinnetykkelse, og metodene har forskjellig risiko. De aller fleste som laseroperer seg opplever dette som en enkel ting som øker livskvaliteten kraftig. Førstegangstjeneste er "bare" et år av livet ditt, så ikke gjør dette utelukkende på grunn av den.

Men laser er vel enkelt sagt elektiv kirurgi med lav risiko.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

8. Liker Hulkinator likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det er viktig at du får et svar fra Forsvaret, ring VPV og spør. Her p ået diskusjonsforum kan du få erfaringer og meninger, samt henvisninger til kilder.

Hvis ikke ting har forandret seg er det normalt avvik under 3 som er Forsvarets behov. Da er du fremdeles i stand til å ta vare på deg selv og bidra på et visst nivå selv etter tap av synshjelpemidler. Slik har det ihvertfall vært i de delene av Hæren der jeg har tjenestegjort tidligere. Videre kunne da en legenemnd gi unntak opp til 6 når Forsvaret har behov for kompetansen, men ikke over det.

Jeg er selv nærsynt og gikk på unntak i flere år, men måtte laseroperere meg når jeg tippet 6 på det ene øyet. Operasjonsmetode varierer blant annet med hornhinnetykkelse, og metodene har forskjellig risiko. De aller fleste som laseroperer seg opplever dette som en enkel ting som øker livskvaliteten kraftig. Førstegangstjeneste er "bare" et år av livet ditt, så ikke gjør dette utelukkende på grunn av den.

Men laser er vel enkelt sagt elektiv kirurgi med lav risiko.
    Har jo fått godkjent klagen min etter sesjon. Men e redd for å ikke komme inn så e jo planen at æ vil tjenestegjør etter førstegangstjenesten så tenker å gjøre det bra i førstegangstjenesten for å ha best mulig mulighet til vidre tjeneste så tenker operasjon er bra å ta sånn at jeg slipper å være redd for å bli dimitert

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019

Sv: Laseroperasjon

Jeg har tatt laseroperasjon selv. Hadde karakteren 4 i min helseprofil (visus 0 begge øyne uten briller). Gikk opp til karakter 7 etter operasjon, og da med visus 1,0 begge øyne.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019

Sv: Laseroperasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Foxen Vis post
    Jeg har tatt laseroperasjon selv. Hadde karakteren 4 i min helseprofil (visus 0 begge øyne uten briller). Gikk opp til karakter 7 etter operasjon, og da med visus 1,0 begge øyne.
    Tenker at jeg tar operasjon før innrykk så tar med papirer på nytt syn. Selv om jeg kom inn med linser

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •