milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 78

Tråd: Voldtekter og seksuelle overgrep i Forsvaret

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    186 innlegg
    Sitert
    449 innlegg

Voldtekter og seksuelle overgrep i Forsvaret

Stygg sak på forsiden av vg.no nå.

Sjokkrapport fra Forsvaret: Over 40 menn og kvinner har hatt sex mot sin vilje

23 kvinner og 20 menn som har tjenestegjort i Forsvaret hevder de har hatt sex mot sin vilje i løpet av det siste året, viser en ny rapport. Kun to av dem har anmeldt.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1

Edit: Også på nrk.no
    https://www.nrk.no/norge/forsvaret_-...ret-1.14432362
    Svolten og tyst, samband fyst

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    350 innlegg

Sv: Interessante nyhetslinker

Nå skal ikke jeg forsøke og på noen måte forsvare disse tilfellene, men vi har i resten av samfundet tidligere sett tendenser til at enkelte ikke muntlig, eller på annen måte sier i fra at det som nå skjer er ugreit. Det kommer heller ikke frem (når jeg skummet artikkelen på VG) at overgriperen i samtlige tilfeller har vært en medsoldat/befal/offiser. Hvordan er disse tallene sammenlignet med tilsvarende årganger i resten av samfundet?
    Aldri mer 13

3. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    114 innlegg

Her er link til selve undersøkelsresultatene hos Forsvaret: https://forsvaret.no/aktuelt_/Forsva...ige%20tall.pdf
    Si vis pacem, para bellum

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    178 innlegg
    Sitert
    831 innlegg

Dette er stygge nyheter og ikke befalingsmenn og kvinner, for ikke å snakke om soldater, verdig.

Det jeg ikke helt forstår er settingene som danner forløperen til disse handlingene. (Antar da at et fåtall eller ingen er rene overfallsvoldtekter)

Da er det fort gjort å peke på befalsmessemiljøet som stedet der ting begynner. Har dette forverret seg de siste 15-20 årene? Jeg mener, folk ble jo drita også i gamle dager, men det var en viss form for ordnede forhold og en beinhard indrejustis når man ikke viste respekt for lokalet eller medbefal. Stort sett fungerte også kameratredning, uavhengig av kjønn.

Det andre jeg ikke forstår er de mannlige overgrepsoffrene. Hva er fordelingen mellom heterofile og homofile overgrep?

For alle versjoner og varianter er det også interessant å se fordelingen ift om offeret var bevisst eller ikke.

Det er på det rene at enkelte overgrep ligger utenfor forsvarets evne til å forhindre men en del kan jo unngås med holdningskampanjer og en litt mer striglet ruspolitikk.
    Artillery is the God of War

6. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

Jeg stiller spørsmål ved hva som kan være de bakenforliggende årsakene til at omtrent ingen av dem anmelder.

Tallene viste vel at over 160 personer sier at de har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt. Kun to av disse har altså anmeldt forholdet.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    186 innlegg
    Sitert
    449 innlegg

(skjermdump fra rapporten)
    Navn:		fra-rapporten.PNG
Visninger:	745
Størrelse:	75,4 KB

Denne sliden representerer de 43 (23+20) fra rapporten.

For kvinnene så er det tydlig at halvparten av sakene her gjelder vernepliktige og resten er hovdsaklig yngre befal/vervede/under utdanning(bachelor/lærlinger), blant mennene er det enten eldre vernepliktige eller befal/vervede/under utdanning(bachelor/lærlinger).

Jeg har ikke opplevd voldtektssaker der jeg har jobbet, (de kan selvfølgelig ha skjedd uten at jeg har vært klar over det) men jeg tipper endel av disse sakene har sammenheng med alkohol og fest utenfor tjenestetid/jobb.

At det er få anmeldelser tipper jeg skyldes flere forhold. Alkohol er nok en, at det skjer med overgripere man kjenner (jobber med/tjenestegjør med) er nok en annen, i noen saker er det kanskje et maktforhold også involvert og som for alle slke saker sivilit så er det sikkert en god del skam innblandet.

Det som gjør denne saken litt spesielt er at hadde man gjort en slik undersøkelse ellers i samfunnet så ville man nok funnet tall som er sammenlignbare, feks. fra en Høyskole/universitet, annen stor arbeidsplass ol.
    Forsvaret som organisasjon har mulilgheten til å få gjennomført nettopp slike undersøkelser og har over lang tid gjort dette, men med en langt dårligere oppløselighet innenfor trakasering/seksusell trakasering i tidligere undersøkelser.

Samme reaksjonene eller vilje/evne til å ta tak i slike problemer ellers i samfunnet er ikke tiltedet tiltross for metoo og andre initiativer til å ta tak i problemet. De vernepliktige har med disse holdningene inn i forsvaret fra det sivilie samfunnet så det blir for lett å si at Forsvaret generelt er problemet. Det fritar ikke forsvaret for å ha fokus på det, ha klare konsekvenser og tiltak og støtte opp under anmeldelser av slike saker. Videre skal forsvaret selvsagt selektere til utdanning/vervede med fokus på gode holdinger og tydelige krav til den enkelte. Men jeg synes det blir for enkelt å rope at forsvaret har et problem, for det problemet gjelder utenfor leirgjerdene også.

På bildet under så finner man alderssammensetningen på de som er fornærmede i alle voldtektsanmeldelsene i 2017. Også her er det veldig mange saker som gjelder offer i alderen 16-21. (statistikk fra kripos)

Navn:		voldtekt 2018.PNG
Visninger:	735
Størrelse:	33,0 KB

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    44 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Det som gjør denne saken litt spesielt er at hadde man gjort en slik undersøkelse ellers i samfunnet så ville man nok funnet tall som er sammenlignbare, feks. fra en Høyskole/universitet, annen stor arbeidsplass ol.
    Forsvaret som organisasjon har mulilgheten til å få gjennomført nettopp slike undersøkelser og har over lang tid gjort dette, men med en langt dårligere oppløselighet innenfor trakasering/seksusell trakasering i tidligere undersøkelser.
    En annen ting som er spesielt med Forsvaret er jo at hendelser som på en høyskole/universitet kanskje ville vært regnet som å ha skjedd "utenfor studiestedet", og dermed utenfor statistikken, ikke faller utenfor i Forsvaret. Ettersom man (i motsetning til de fleste andre arbeidsplasser og studiesteder) både fester/drikker (befalsmessa...) og bor sammen (kanskje til og med på samme rom, eller i alle fall inne på Forsvarets "ansvarsområde", kanskje med et unntak for befal som bor utenfor garnison, men også de bor jo i stor grad i Forsvarsbolig...) 24/7.

En hendelse mellom to studenter (kanskje på forskjellige studier) som begynner f.eks. på Samfundet i Trondheim, som kanskje utvikler seg til en voldtekt hjemme hos en av de to etterpå, ville neppe blitt knyttet til studiestedene på samme måte som tilsvarende hendelse mellom to soldater (gjerne i forskjellig kompani/bataljon), som kanskje begynner på nærmeste utested (evt i befalsmessa, for de som har adgang der), og fortsetter hjemme hos en av de to, som da bor innenfor leirgjerdet, nødvendigvis vil bli regnet som "seksuell trakassering i Forsvaret". Man bør nok være litt forsiktig med å sammenligne statistikk direkte, når utgangspunktet (arbeidstid/fritid/i tjeneste/utenfor tjeneste) er vanskelig sammenlignbart.

Om man tok en tilsvarende undersøkelse i f.eks. studentmiljøet (eller ungdom generelt, egentlig), og da inkluderte alle uønskede hendelser, også utenfor studiestedet og -tiden, så tror jeg ikke tallene ville vært lavere enn i Forsvaret. (noe grafen i forrige innlegg også antyder; dette kan i stor grad være relatert til aldersgruppa, mer enn til studie/arbeids/tjenestestedet.)
    Sist endret av LVGRP99; DTG 201436A Feb 19 kl Begrunnelse: fjernet sitert bilde/grafikk

10. Liker 93A likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    186 innlegg
    Sitert
    449 innlegg

Mer detaljer om rapporten vil bli sluppet når analysen er mer komplett.

Landet på åpenhet

Etter intervjuet ble det holdt en rådslagning, der blant annet HR-sjef Tom Simonsen deltok.

Der ble det bestemt at Forsvaret også skal dele informasjon om enkelte driftsenheter med allmennheten.

- Forsvaret vil publisere tallgrunnlaget ned på den enkelte driftsenhet, så lenge dette ikke går på bekostning av anonymiteten til de som har svart. Analysen av dette pågår fortsatt og vil ferdigstilles i løpet av rundt to uker, sier oberst Trond Nilsen.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/for...rener/70788808

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    173 innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-4

Norges første kvinnelige admiral: – Vi må stille krav om økte kvinneandeler

Louise K. Dedichen refser ukulturen i Forsvaret. Hun mener ledere må bli målt på hvor mange kvinner de ansetter.
    Jepp, dette hjelper jo!
    Dona Ferrea

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    962 innlegg

Voldtekter og seksuelle overgrep i Forsvaret

Forsvaret: Over 160 sier de har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt det siste året.

https://www.nrk.no/norge/forsvaret_-...ret-1.14432362
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    320 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post

Jepp, dette hjelper jo!
    Dedichen er en del av problemet, og ikke løsningen, ref økt kvinneandel og skikkelig likestilling i Forsvaret.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    186 innlegg
    Sitert
    449 innlegg

Sv: Voldtekter og seksuelle overgrep i Forsvaret

@MMB
    Lyst til å utdype litt?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    598 innlegg

Det å øke kvinneandelen kommer ikke til å gjøre ting bedre. Kvinner blir også trakassert i bedrifter som har flertall av kvinner. Faktisk så vil jeg tippe at om en hadde hatt en 50/50 fordeling så ville prosentvis flere kvinner svare negativt på spørsmålene i undersøkelsen.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    962 innlegg

Jeg ble voldtatt under førstegangstjenesten og anmeldte saken.

Det skulle jeg aldri gjort.

https://forsvaretsforum.no/%E2%80%93...gangstjenesten

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    295 innlegg
    Sitert
    360 innlegg

Bare for å komme med litt språklig kritikk. Sitater, slik som det over, kan med fordel merkes deretter, enten med anførselstegn eller sitatbobler

Nå tror jeg heldigvis ikke @Znuddel opplevde noe slikt, men det er uansett greit å unngå misforståelser!
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

19. Liker LVGRP99, Eiriks, Viking80, Gehenna, Eeo likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Som et tillegg til artikkelen som @MMB postet.

Det å rekrutere flere kvinner er flott, det å selektere kvinner på grunnlag av kjønn er dårlig. For det første blir folk sure på de som får de konkuransefortrinn som blir umulige. (Les: dersom kravet til ny sjef TMBN er at sjefen må ha innovertiss vil det automagisk ekskludere en masse dyktige personer med utovertiss. Det er blodig urettferdig å selektere og ansette noen med grunnlag av hva de har mellom beina)
    Hvis Forsvarer skal øke kvinneandelen så må de enten prøve å gjennspeile sivilsamfunnet med utanninger og yrker som jenter har, eller de kan se på hvor de prøver å selektere jenter.
    Det samfunnet forøvrig har gjort de siste, ihvertfall 20 årene er å lede oss til høyere utdanning, som er bra, men de som ikke har en oppfattning av praktiske yrker; være seg fagbrev og lignende. Det er alltid morsom med arbeidsplasser som har 50/50 kvinner og menn, men i enkelte yrker er det overflod av den ene.
    Hvor mange kjenner du som er (kvinne/mann):
    Sykepleier? (78% kvinner)
    Sjåfører?
    Bil, drosje eller varebil: 90% menn
    Buss eller trikkesjåfør: 90% menn
    Lastebil eller trailersjåfør: 98% menn
    Anleggsmaskinfører: 95% menn
    Farmasøyt? (76% kvinner)
    Bilmekaniker? (99% menn)
    Lege? (Omtrent 50/50, men flest kvinner utdanner seg)
    Ambulansearbeider? (40% kvinner)
    IT-konsulent? (20% kvinner) (For dataingeniører variere det fra fagområder med alt fra 0-50% kvinner)
    Tallene over er hentet fra Utdanning.no som henter tallene sine fra SSB.

Jeg er usikker på hvem vi skal hente inn fra det sivile samfunnet for å jevne ut tallene her, men i Forsvarer trenger vi mye fagpersonell, dersom vi skal hente inn yrkessjåfører til førstegangstjeneste for å være TT-sjåfør, vil vi da ekskludere nærmest alle guttene fordi at sjefen skal få gode tall når man ansetter grenaderer fra den vernepliktige massen.

Shell ansetter 50/50, jenter og gutter, prosessteknikklærlinger, selv om det er 90 gutter som søker og 10 jenter. I starten er det mye sutring fra guttene, men på sikt så rekrutteres det bedre til de utdanningsformene i videregående.
    I starten er det få jenter, men ettersom jenter ser at de også kan jobbe med dette, og at andre jenter også jobber med dette, så vil de også søke seg til dette. (Egen erfaring fra et gassanlegg tilhørende Shell, samt enkelte venner som havnet i denne prosessen for omkring 10 år siden)

Dersom Forsvaret skal øke kvinneandelen ved kvotering så er det få linjer en kan tilrettelegge for at kan bli jevnere. Vi kan selvsagt hente inn jenter og dytte de ut i stilling, men for å få det 50/50 må en vurdere om det er hensiktsmessig. Skal en produsere en kvinnelig Brigadesjef, så må en heller fotfølge en eller flere kvinnelige kandidater og overtale de til å søke; fremfor å sette et spesifikt kjønn som bør-krav.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

21. Liker essal likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    962 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
    Bare for å komme med litt språklig kritikk. Sitater, slik som det over, kan med fordel merkes deretter, enten med anførselstegn eller sitatbobler

Nå tror jeg heldigvis ikke @Znuddel opplevde noe slikt, men det er uansett greit å unngå misforståelser!
    Point taken!

Har stort sett kommet ifra grønn tjeneste uten varige mén.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

23. Liker LVGRP99, Eisenhower likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    140 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post

Jepp, dette hjelper jo!
    Å herrejemini. Hun bidrar i alle fall ikke til å forbedre villkårene til kvinner med slike utsagn. Skivebom.
    "Excellence leads to not being Force-choked"

25. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Skvadronsmester

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    311 innlegg

Ut i frå det eg har forstått så blir det sagt at det er ferre overgrep i militære enn i det sivile, men eg vil påstå at eit overgrep er eit for mykje. Og det spesielt i militære. Eg vil påstå at ein soldat skal vere blant dei beste av dei beste, og då skal ein vere så god at overgrep ikkje skal forekomme.

27. Liker LVGRP99, hvlt likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

Kan den som har utarbeidet spørsmålene vennligst ta et kurs i grunnleggende kvantitativ metode?
    Slik spørsmålet nå er utformet måler den neppe det som i fremste rekke er Forsvarets i interesse. Forsvarets interesse må jo bære om dette har skjedd i militær sammenheng (inkl. fritid i garnison). Slik spørsmålet er stilt og svarene presentert kunne jo alle disse 43 voldtektene ha skjedd utenfor militær setting, ansvar og kontroll.

Skulle også likt å se en komparativ studie med et skille mellom førstegangstjenende, ansatte og HV. Hvilke variabler kan forklare ulikhetene? Blir svaret det samme? Er det ulik kultur? Hvor bør man sette inn ressurser?
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

29. Liker LVGRP99, Rittmester likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Jeg reagerte også på spørsmålet. Dette vil vel omfatte soldater som blir voldtatt av en sivil på perm feks.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Denne var neppe særlig heldig: Avdeling i Forsvaret delte ut «gullkuk» til ansatte.

Tre år på rad fikk ansatte ved en avdeling i Luftforsvaret en «vandrepokal» kalt «Gullkuken». Utdelingen ble først stoppet da den ble gjort kjent for øverste ledelse i forsvarsgrenen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Ikke ukjent språkdrakt fra min tid i førstegangstjeneste. Pekestokkene i tropp og eskadron var henholdsvis «troppskuken» og «eskadronskuken». Selvsagt utformet som dette, med størrelsesforhold som matchet avdelingens størrelse. Men liker å tro at den tradisjonen døde ut for noen år siden, det var vel ansett som litt kleint av oss menige allerede den gang.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-6 Skvadronsmester

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    311 innlegg

No er det mange år sidan min førstegangsteneste. På rekruttskulen var vi ca 1000 rekruttar, og alle var menn/gutter. Kvinner var det minimalt med i det heile. Det var nokre få på sjukestua på Haakonsvern når vi kom der. Men eg kan heilt ærleg sei at eg ikkje hugsar slikt språkbruk, verken frå befal eller menige.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1479 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Kan den som har utarbeidet spørsmålene vennligst ta et kurs i grunnleggende kvantitativ metode?
    Hvis vi er enige om at voldtekt ikke bare er galt, det er og moralsk forkastelig, så spiller det vel liten rolle om hvor det skjer og hvem som utfører det, så lenge Forsvaret kan gjøre noe for å hindre det?

Men hvis Forsvaret har en kultur hvor man faktisk fraskriver seg alt ansvar for dette (ref en artikkel om anmeldelse lengre opp), og som medfører at andelen voldtatte kvinner, 19 år eller yngre, i forsvaret, er TO KOMMA SJU PROSENT i løpet av ETT år(avrundede tall), har ikke da Forsvaret et ansvar for å hindre slike hendelser?

Og skjer det på privaten, burde vel Forsvaret ha en kultur for å kunne hjelpe folk i trøbbel.
    “When in doubt, choose to live.”

35. Liker orcbuster likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Ca. på slutten av 90-tallet var det en som ofte ble brukt som instruktør på kurs etc. i vårt HV-avsnitt som vi ble lite imponert av, grunnet seksualisert ordbruk. Dette var en ikke helt ung mann med erfaring bl.a. som sjef for 016-avdeling og tidligere erfaring fra Forsvarets spesialstyrker, og som var en høyere politiembedsmann i det sivile. Han var sikkert faglig svært dyktig, men når han fikk på seg grønt hadde han en språkbruk som kanskje kunne gått an blant rekrutter på 1970-tallet, men som virket helt idiotisk blant voksne HV-gubber. Dette virket så dumt at området mitt ba om at han ikke skulle brukes som instruktør hos oss.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

37. Liker Gehenna likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Hvis vi er enige om at voldtekt ikke bare er galt, det er og moralsk forkastelig, så spiller det vel liten rolle om hvor det skjer og hvem som utfører det, så lenge Forsvaret kan gjøre noe for å hindre det?
    Forkastelig? Enig.
    Nei, det spiller ingen rolle hvor det skjer eller hvem som måler. Men, det er grunn til å anta, slik spørsmålet er stilt og med det ansvaret Forsvaret har, at undersøkelsen overmåler det Forsvaret ønsker svar på. Det har betydning.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Det er jo en utfordring hvor langt ut i 24/7 Forsvaret skal ta ansvar for ansatte og førstegangstjenestegjørende, men å stå trygt i omsorg for sine ved å bry seg om litt for mye enn litt for lite synes jeg er bra. Å kritisere spørsmålet synes jeg fort kan bli en avsporing.

Forsvaret har veldig unge ledere i forhold til andre arbeidsgivere. Man har også en mengde situasjoner som gir mye mer utfordrende settinger enn normale arbeidsplasser (lite 8-4, boform og øvelser, langt fra andre, en tradisjon på å være sitt eget sosiale miljø etc) - dette er også veldig krevende i forholdet og kommunikasjon mellom kollegaer. Mange som er i Forsvaret er single og er biologisk i en fase i livet hvor de aktivt søker en partner. For mange kan kollegaer i Forsvaret fremstå som attraktive partnere (god form, friske, sosiale etc etc - grunnleggende biologi..)

Forsvaret må være veldig klarspråklige på akseptabel og uakseptabel oppførsel og språkbruk. Det holder ikke med "refleksjon over rollen" når lederen er 23.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

Det er godt kjent at rus hos både offer og gjerningsperson ofte er inne i bildet i mange voldtektssaker, og at når det er en nær relasjon mellom offer og overgriper blir terskelen for å anmelde høyere. Offeret er alltid redd for ikke å bli trodd. Man har kanskje tøyset og flørtet med overgriperen (når overgriperen er en man kjenner), og tenker at man kan skylde seg selv. Uansett er det veldig viktig at man ikke bagatelliserer dette. I tillegg må vi være klar over at mørketallene er høye, enten vi snakker om i Forsvaret eller ute i samfunnet. Det er knyttet mye skam til sånt, og det blir ikke bedre av tverre eller nedlatende kommentarer.

Det er svært viktig at sakene anmeldes på et tidlig tidspunkt, slik at spor kan sikres og avhør av involverte kan starte raskest mulig. Slike saker lider av at det kan ha gått lengre tid før de anmeldes (av årsaker som er nevnt over), og det fører lett til at det blir ord mot ord. Hvis politiet ikke har bevis, kan saken ende med henleggelse, eller en tiltale som ender med frifinnelse i retten.

Men uansett utfall i saken vil politiet ha mistenkte/siktede i registrene, slik at ved eventuelle nye overgrep vil vedkommende ha en historikk. Erfaring viser at personer som begår slike overgrep ofte vil begå nye overgrep (en del har også begått overgrep tidligere).

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    223 innlegg
    Sitert
    362 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Selvfølgelig spiller det en rolle, det bør gi seg selv. Dette handler om hva som kan tilskrives til og påvirkes av Forsvaret som organisasjon, og hva som ikke kan det. Det bør være ganske åpenbart at det i denne sammenheng er en vesensforskjell mellom situasjonene i) en ansatt i Forsvaret utsettes for seksuelle overgrep fra en kollega - underordnet, sideordnet eller overordnet - og ii) en ansatt i Forsvaret utsettes for seksuelle overgrep i en sivil setting som er helt uavhengig av at vedkommende jobber i Forsvaret. Et stort tilfeller av tilfelle i) vil åpenbart kunne reise spørsmål om Forsvaret har et problem her eller ikke, et høyt antall av tilfelle ii) sier ikke nødvendigvis noe om det. Og slik spørsmålet er formulert klarer ikke jeg å se at det skilles godt nok mellom dette. La oss si at en ansatt i Forsvaret utsettes for en voldtekt på en reunion-fest fra russetiden som avholdes mens vedkommende er ansatt i Forsvaret. Vil personen da svare ja eller nei på spørsmålet som er formulert over?

Status er da at Forsvaret faktisk har gjennomført en undersøkelse for å få kartlegge dette, som er et godt initiativ. Så er spørsmålet hva sammenligningsgrunnlaget skal være, om man skal mene at dette sier noe om status i Forsvaret kontra resten av samfunnet. Man kan gjerne henvise til nullvisjoner som en målsetning, men det er åpenbart ikke et relevant sammenligningsgrunnlag. Relevante sammenligningsgrunnlag er øvrige statistikker, enten generelle (dvs uavhengig av orgtilhørighet) og evt statistikker knyttet til andre organisasjoner. Hvordan ser denne statistikken ut sammenlignet med disse grunnlagene? For å sette dette på spissen, se for deg følgende situasjon: Organisasjon A gjennomfører en undersøkelse av seksuell trakassering innenfor egen org, og avdekker av 1 % av egne ansatte er utsatt for dette. Organisasjon B gjennomfører ingen tilsvarende undersøkelse, dermed vet vi ingenting om hva status i org B egentlig er. Har vi nå konstatert at organisasjon A har et betydelig større problem knyttet til seksuell trakassering enn organisasjon B?

At det er mye utrolig sjanseløs kultur i Forsvaret, og da særlig i de yngre kull, er umulig å være uenig i. At dette skal medføre at det å gå inn i Forsvaret innebærer en høyere risiko for voldtekt/voldteksforsøk, eller at Forsvaret prøver å fraskrive seg ansvaret for dette, er derimot noe helt annet. Skal man trekke slike slutninger, trenger man et langt stødigere grunnlag enn det som er presentert så langt. Her er det også på sin plass å minne om at vernepliktige soldater i Forsvaret i dag var russ for maks 1 år siden. Tilsier statistikken vi har fått presentert her at de vernepliktige møter som uskyldsrene rekrutter etter russetiden, for så å bli korrumpert av en machokultur i Forsvaret, eller kan det tenkes at elementer av det som utvilsomt kan hevdes å være en ukultur eksisterer uavhengig av Forsvaret som organisasjon?

(For ordens skyld: Spørsmålene er ikke ment retorisk, jeg har ikke sjekket faktiske statistikker).
    Beidh a lá leo

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

@Bestefar

Dersom troppen/kompaniet drar til Rovanemi på helgetur, er det sivil eller militær setting? De militære normene avsluttes ikke med en gang man tar av seg uniformen, de følger med, være seg tidligere flørting eller makt-uorden. (Soldater fra Indre Troms gjennomfører ofte velferdstur til Rovanemi; kun med noen følgebefal)
    Det samme gjelder om troppen drar ut på det lokale utestedet, være seg Bamses, Diggbar, Karma, Artic, Skildern; det vil fortsatt ofte gjerne være en halvmilitær setting der som ikke vil ligne på noe fra det sivile, kanskje forruten fadderuken. (Eldre student som skal ta vare på en fersk student under påvirking av alkohol, det går stort sett bra, men det kan bli kleint npr mandagen kommer)
    Derimot skulle helgen komme, og soldater fra Haakonsvern reiser hjem til Trondheim, hvor de møtee befal: er det da en sivil setting? (Jeg mener ja)

Ihvertfall slik jeg ser det, så vil militær tilknyting av garnison, eller i militær regi, gjøre at situasjonen har et annet sosialt grunnlag enn om en skulle havne på fest et annet sted, uten at det var planlagt.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    223 innlegg
    Sitert
    362 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    @Bestefar

Dersom troppen/kompaniet drar til Rovanemi på helgetur, er det sivil eller militær setting? De militære normene avsluttes ikke med en gang man tar av seg uniformen, de følger med, være seg tidligere flørting eller makt-uorden. (Soldater fra Indre Troms gjennomfører ofte velferdstur til Rovanemi; kun med noen følgebefal)
    Det samme gjelder om troppen drar ut på det lokale utestedet, være seg Bamses, Diggbar, Karma, Artic, Skildern; det vil fortsatt ofte gjerne være en halvmilitær setting der som ikke vil ligne på noe fra det sivile, kanskje forruten fadderuken. (Eldre student som skal ta vare på en fersk student under påvirking av alkohol, det går stort sett bra, men det kan bli kleint npr mandagen kommer)
    Derimot skulle helgen komme, og soldater fra Haakonsvern reiser hjem til Trondheim, hvor de møtee befal: er det da en sivil setting? (Jeg mener ja)

Ihvertfall slik jeg ser det, så vil militær tilknyting av garnison, eller i militær regi, gjøre at situasjonen har et annet sosialt grunnlag enn om en skulle havne på fest et annet sted, uten at det var planlagt.

Aktiviteter som er initiert som følge av tilhørighet til avdelingen vurderer jeg som militær setting. På samme måte vurderer jeg aktiviteter som er initiert som følge av tilknytning til et studiested som studierelatert setting. For eksempel fadderuker på BI, diverse universitet, etc. Russetiden er skolerelatert setting. Har vi grunnlag for å mene at disse er mer eller mindre problematiske enn kulturen i Forsvaret?
    Beidh a lá leo

44. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Aktiviteter som er initiert som følge av tilhørighet til avdelingen vurderer jeg som militær setting. På samme måte vurderer jeg aktiviteter som er initiert som følge av tilknytning til et studiested som studierelatert setting. For eksempel fadderuker på BI, diverse universitet, etc. Har vi grunnlag for å mene at disse er mer eller mindre problematiske enn kulturen i Forsvaret?
    https://www.nrk.no/trondelag/ntnu-st...uka-1.14164484
    NTNU-studenter innfører «hookeforbud» i fadderuka
    "Sex og klining forbys mellom nye studenter og faddere på flere linjer ved NTNU – i hvert fall i to uker."

https://www.nrk.no/trondelag/ntnu-st...mme-1.14174754
    "– Det er trist når faddere sier at «det er kun på fylla vi får gode diskusjoner», og ber fadderbarna «ta med seg konkurranseinstinktet», for da kan du vinne ei stor spritflaske. Alt handler om fyll."
    https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-...eruka/70102755
    Om å bli tatt opp i brorskap: "Elektriske støt, drikking av diverse kjemikalier og bading i fiskeslo er klassiske eksempler fra NTNU. Symbolikken har tradisjon for å være tung: det er ikke uvanlig å se seremonimestre kledd ut som bødler, munker med ljå, under dåpsseremonier i Trondheim"

Og en artikkel med mer statistikk:
    https://www.byas.no/aktuelt/i/dd90oB...rets-fadderuke
    "Trondheim og Oslo er de to storbyene i landet som praktiserer et hookeforbud. I Kristiansand, Bergen og Stavanger er ikke dette innført.
    – Vi har heller lagt større vekt på kursing av fadderne, slik at de er bevisst på hva som er greit og ikke, og hvordan ting kan oppleves fra ulike sider, sier faddersjef ved Universitetet i Agder, Mina Talamonte til KRSby."
    "– Mange faddere er nok ikke klar over sin rolle og makt. Derfor er det viktig gjennom møtene våre å gjennomgå hvilken rolle en fadder har, og hva vi forventer av dem. Vi er klare på å bevisstgjøre hva seksuell trakassering er, sa fadderleder ved SV-fakultetet ved Universitetet i Bergen, Martin Lie Jakobsen, til StudVest tidligere i år."
    "– Har fadderne i Stavanger gått gjennom noen form for kurs?
    – Vi tok med fadderlederne på en hyttetur i februar. Her snakket vi mye om problematikk knyttet til sex og alkohol. Tanken vår er at fadderne skal være et forbilde for fadderbarna, sier faddersjefen ved UiS"
    "I perioden 23. mars til 27. april svarte 1035 studenter fra hele landet på en undersøkelse om seksuell trakassering. Den ble gjennomført av Sentio på vegne av NSO og Universitas.
    Resultatet viste at fem prosent av landets studenter har opplevd seksuell trakassering i forbindelse med sine studier. Dette utgjør i overkant av 13.500 studenter."

Og noen som ikke forstod #metoo: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...-universitetet
    "Som en del i rebusløpet som arrangerers i fadderuken, hadde studentavisen Studvest en konkurranse der de ulike faddergruppene skulle sende inn «avisoppslag» med temaet skandale.
    På et av bildene som ble sendt inn, ser vi seks studenter som simulerer seksuell omgang på trappen til Johanneskirken, under tittelen «UiB innfører hookepåbud». På et annet bilde med tittel «På jussen døpes fadderbarna i kirken», ser vi en gruppe fadderbarn som tilsynelatende utfører oralsex på sine faddere. Et påbud om seksuell interaksjon må anses som et overgrep."

Så det er en del medieoppmerksomhet angående fadderuka, selv om den til en hvis grad er bedre en russetide. For noen er jo fadderuken bare at russetiden har hatt sommerferie.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    44 innlegg

soldater fra Haakonsvern reiser hjem til Trondheim, hvor de møter befal: er det da en sivil setting? (Jeg mener ja)
    Det gjør ikke jeg. Så lenge vi snakker befal fra egen avdeling, som de altså kjenner fra før som nettopp det, så ville jeg kategorisert det påfølgende overgrepet i bestefars kategori i), akkurat som med helgeturen til Rovaniemi, eller kveldsturen til Svingen, Arctic, Karma osv (sånn bortsett fra at det siste er nedbrent...)

Treffer de en ukjent (men likevel militær..) i sivile klær hjemme i Trondheim, som de ikke kjenner som militære fra før (og hvor Forsvaret altså ikke har noe med hvordan de kjenner hverandre å gjøre...) , så ville det naturligvis være noe annet, altså kategori ii).

Det koker egentlig (i mitt hode) ned til, som Bestefar beskrev det; "seksuelle overgrep fra en kollega (som du vet er det...) - underordnet, sideordnet eller overordnet", uansett setting.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    205 innlegg

En slik "undersøkelse" er verdiløs om det ikke spesifisering hva omstendighetene var og hvem gjerningspersonen var (i forhold til offeret hvis begge var militære) - og tallene må uansett ses i forhold til samfunnet for øvrig, for tilsvarende aldersgruppe.

Men overskrifter skaper det selvfølgelig når det kan relateres til Forsvaret, uansett hvordan tallene er ift samfunnet for øvrig.

48. Liker Ulfhednar, LVGRP99, Simplex likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    223 innlegg
    Sitert
    362 innlegg

https://www.nrk.no/trondelag/ntnu-st...uka-1.14164484
    NTNU-studenter innfører «hookeforbud» i fadderuka
    "Sex og klining forbys mellom nye studenter og faddere på flere linjer ved NTNU – i hvert fall i to uker."

https://www.nrk.no/trondelag/ntnu-st...mme-1.14174754
    "– Det er trist når faddere sier at «det er kun på fylla vi får gode diskusjoner», og ber fadderbarna «ta med seg konkurranseinstinktet», for da kan du vinne ei stor spritflaske. Alt handler om fyll."
    https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-...eruka/70102755
    Om å bli tatt opp i brorskap: "Elektriske støt, drikking av diverse kjemikalier og bading i fiskeslo er klassiske eksempler fra NTNU. Symbolikken har tradisjon for å være tung: det er ikke uvanlig å se seremonimestre kledd ut som bødler, munker med ljå, under dåpsseremonier i Trondheim"

Og en artikkel med mer statistikk:
    https://www.byas.no/aktuelt/i/dd90oB...rets-fadderuke
    "Trondheim og Oslo er de to storbyene i landet som praktiserer et hookeforbud. I Kristiansand, Bergen og Stavanger er ikke dette innført.
    – Vi har heller lagt større vekt på kursing av fadderne, slik at de er bevisst på hva som er greit og ikke, og hvordan ting kan oppleves fra ulike sider, sier faddersjef ved Universitetet i Agder, Mina Talamonte til KRSby."
    "– Mange faddere er nok ikke klar over sin rolle og makt. Derfor er det viktig gjennom møtene våre å gjennomgå hvilken rolle en fadder har, og hva vi forventer av dem. Vi er klare på å bevisstgjøre hva seksuell trakassering er, sa fadderleder ved SV-fakultetet ved Universitetet i Bergen, Martin Lie Jakobsen, til StudVest tidligere i år."
    "– Har fadderne i Stavanger gått gjennom noen form for kurs?
    – Vi tok med fadderlederne på en hyttetur i februar. Her snakket vi mye om problematikk knyttet til sex og alkohol. Tanken vår er at fadderne skal være et forbilde for fadderbarna, sier faddersjefen ved UiS"
    "I perioden 23. mars til 27. april svarte 1035 studenter fra hele landet på en undersøkelse om seksuell trakassering. Den ble gjennomført av Sentio på vegne av NSO og Universitas.
    Resultatet viste at fem prosent av landets studenter har opplevd seksuell trakassering i forbindelse med sine studier. Dette utgjør i overkant av 13.500 studenter."

Og noen som ikke forstod #metoo: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...-universitetet
    "Som en del i rebusløpet som arrangerers i fadderuken, hadde studentavisen Studvest en konkurranse der de ulike faddergruppene skulle sende inn «avisoppslag» med temaet skandale.
    På et av bildene som ble sendt inn, ser vi seks studenter som simulerer seksuell omgang på trappen til Johanneskirken, under tittelen «UiB innfører hookepåbud». På et annet bilde med tittel «På jussen døpes fadderbarna i kirken», ser vi en gruppe fadderbarn som tilsynelatende utfører oralsex på sine faddere. Et påbud om seksuell interaksjon må anses som et overgrep."

Så det er en del medieoppmerksomhet angående fadderuka, selv om den til en hvis grad er bedre en russetide. For noen er jo fadderuken bare at russetiden har hatt sommerferie.

Og jeg leser dette dithen at kulturutfordringene man typisk møter i ungdomsmiljø i 20-årene gjerne eksisterer uavhengig av Forsvaret.
    Beidh a lá leo

50. Liker Niko, 93A, Ulfhednar, LVGRP99 likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Og jeg leser dette dithen at kulturutfordringene man typisk møter i ungdomsmiljø i 20-årene gjerne eksisterer uavhengig av Forsvaret.
    Korrekt: kulturen (ukulturen?) som dannes i russetiden dras inn i enten Forsvaret eller til Fadderuka, desverre.

52. Liker Bestefar, 93A likte dette
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg

Angående metodens mangler: For de som er i førstegangstjeneste nå vil mye av de siste tolv månedene ha vært tilbrakt utenfor Forsvaret, og for mange delvis som russ. Selv tolker jeg spørsmålet i undersøkelsen ("Som tjenestegjørende i Forsvaret...") dithen at hendelser før tjenesten har begynt ikke skal være med. Men er det tydelig nok? Skjønner alle soldatene denne bruken av presens partisipp? Jeg håper at svaret er ja, men mistenker at en andel svarer for de tolv siste månedene i sitt liv, inkludert russetid.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

@Bestefar

Flott eksempel på at det kan være vanskelig å trekke grensen for «militær setting». Nå kunne det like gjerne vært brukt andre begreper/fraser så jeg skal ikke gå i «militær setting». Uansett må slike begrep og fraser defineres og operasjonaliseres. Kan eks. gjøres ved variabler som garnison, militær installasjon, i uniform, med/uten lønn, med kollega/tjenestegjørende, osv...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

Korrekt: kulturen (ukulturen?) som dannes i russetiden dras inn i enten Forsvaret eller til Fadderuka, desverre.
    Dette tror jeg også er et viktig poeng. Jeg hører jo at det er forholdsvis vanlig å kalle jenter for "hore" og den slags, det er helt forkastelig. Men jeg leste nettopp en kommentar fra en forumbruker her om at det ikke er så enkelt å stå i mot for en 18-åring hvis befalet ikke reagerer, så jeg mener det må gjøres klart og tydelig fra ledelsen at den måten å tiltale andre på ikke godtas, i likhet med annen uakseptabel oppførsel.

Når det gjelder de kommentarene som står til admiral Dedichens uttalelser, så leste jeg at Norges Offisers- og Spesialistforbund for noen år siden skrev et brev til Forsvarssjefen og Forsvarsministeren der de påpekte at en betydelig økning av kvinneandelen er det viktigste tiltaket for å unngå trakassering av kvinner. Så dette er ikke noe nytt som kommer fra Dedichen. Jeg så også at det ble nevnt av NOF at det den gangen var tre ganger så mange kvinner i Forsvaret som opplevde seksuell trakassering som i arbeidslivet for øvrig. Hvordan tallet er i dag aner jeg ikke, men det er vel nevnt at problemene har økt.

I 2014-2015 startet Luftvernbataljonen på Ørland et toårig eksperiment der de tok inn like mange kvinnelige som mannlige soldater. De ønsket å skaffe seg erfaring med hvordan det ville bli med lik fordeling av kjønn.

FFI's Nina Hellum fulgte soldatene gjennom feltarbeid, deltakende observasjon og omfattende intervjuer. Med jevn kjønnsbalanse fant de at kjønnsforskjeller og "machokultur" ble tonet ned, soldatene lærte seg å omgås (og bo sammen) på en god måte, og samarbeidet godt. Hellum presiserer i rapporten at det i enkelte tjenester og enheter ikke er gjennomførbart med en jevn kjønnsbalanse med hensyn til fysiske krav, men at andre enheter kan finne interessante aspekter ved studien. Blant annet trekkes det frem dette med språkbruk og bevisstgjøring av hvordan man behandler andre, hva slags adferd som ikke er akseptabel.

Når mennesker trives, er det gull verd for enhver organisasjon. Det betyr at man får et godt fellesskap, noe som igjen styrker den operative evnen.

Personlig så har jeg aldri vært opptatt av at det skal være jevn fordeling av kjønn hverken i politi eller Forsvar. Det jeg imidlertid er opptatt av, er at alle skal bli behandlet på en god og respektfull måte, uansett hvor i samfunnet den enkelte måtte befinne seg. Jeg vil tro at de aller fleste, spesielt på et forum som dette, er opptatt av at Forsvaret skal ha et godt omdømme. Selv om mye handler om ledelse, så må hver enkelt tenke gjennom hva man selv kan gjøre for å skape godt samhold.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Seksuelle overgrep opp i det amerikanske forsvaret
    By Sofakriger in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 151022A Apr 19,
  2. En av åtte må se overgrep
    By Han Solo in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 201835A Aug 08,
  3. Overgrep i Mauken
    By in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 140754A Mar 08,
  4. VG: Voldtekter i Forsvaret blir ikke rapportert
    By NK Milforum in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 40
    Nyeste innlegg: DTG 202310A Dec 07,
  5. VG: Overgrep mot kvinnelige befalsaspiranter
    By NK Milforum in forum Mannskapsmessa
    Svar: 33
    Nyeste innlegg: DTG 010859A Feb 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine