milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Periskop for bakkestyrker.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007

Periskop for bakkestyrker.

http://armamentresearch.com/improvis...n-the-donbass/

....Reports from separatist fighters of an increased use of snipers and other long-range small arms engagements by the Ukrainian Armed Forces (whether true, or merely rumours) have led to an increased demand for this equipment. As such, the pro-separatist organisation KCPN (the ‘Coordination Centre for Supporting Novorossiya’), has organised the production of improvised trench periscopes in Moscow and their shipping, by those same volunteers, to separatist fighters near Luhansk. ...
    Det snakkes mye om lærdommer fra Øst-Ukraina.

Siden det i stor grad har utviklet seg til en stillingskrig så dukker periskopet opp. på samme måte som under første verdenskrig.

Med spredningen av nattoptikk og termisk i dagens verden, er dette noe man burde skaffe til regulære avdelinger?

Selv om man tilstreber å se rundt objekter enn over, og man er mer dynamiske i sin oppdragsløsning så er skjul og dekning aldri gått helt av moten.

Er løsningen billig nok så kan man kanskje søke å få en løsning som kan være av bruk og kast typen.
    Integrering opp mot dagens optikk/termisk er en utfordring om man skal holde kostnadene nede.

Fordelen er uansett at ett periskop klarer seg uten batterier, mens en kameraløsning trenger dette.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Sv: Periskop for bakkestyrker.

April 2018, Forsvarets standard utleverte "Periskop, Skyttergrav", i godt bruk i urban krigføring, eller ihvertfall trening på slikt, hos TMBN (bildet tatt av meg, forøvrig). Regner med du ihvertfall vet om at dette finnes - den har nå meg kjent vært i systemet siden 80-/90-tallet, minst. Vet ikke om dette kanskje blir litt for snevert bruk og spesialisert utstyr å masseprodusere og deretter -utlevere til alle, men heller noe som burde framskaffes respektive avdelinger ved behov. Det er sånn sett heller ikke noe problem å modde en PVS-14 på enden av en slik, og dermed få nattkapasitet. Termisk er jeg litt mer usikker på om ville ha funket slik som dette, da jeg ikke vet om et termisk kamera simpelthen ville ha generert et heatmap av selve speilflaten den "såg direkte på" og ikke noe mer, eller om den rett faktisk ville ha funket slik at varmeinformasjonen hadde blitt overført i sikksakk fra toppen av periskopet og ned til kameraet...
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Elite Som En Trensoldat

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007

Termisk og vanlige speil funker ikke. Det har jeg faktisk jobbet en del med under sivil utdannelse.

Nå er periskopet over noe jeg har visst om men aldri brukt, selv om det hadde vært svært relevant for hva jeg har drevet med. Selv om det burde være en ting som er tilgjengelig for "alle"

Profesjonaliseringen av forsvaret og spesielt OR systemet er noe som har gjort at eksisterende gode løsninger har komme til sin rett.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Speilet fra kamo kremen fungerer helt ok til å se rundt hjørner, og er av plastikk slik at det er jævla vanskelig å knuse det.

Riktig nok ikke et periskop, men fortsatt nyttig.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2012

Har brukt det speilet som MMB viste bilde av,og det fungerer godt til å se over vegger, rundt hjørner osv.. Mener dette fulgte med en verktøy kasse med graveredskaper som troppen/styrken har tilgang til.
    Ellers kan man også bruke sammentrekkbare speil som man bruker til å sjekke under biler i VKP. Tar litt mindre plass når de er trekt sammen.

Lignende tråder

1. Russisk materiell: Bakkestyrker
    By NK Milforum in forum Tema: Russland og nordområdene
    Svar: 122
    Nyeste innlegg: DTG 031010A Jan 19, Thursday

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •