milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Trd: Best p sn

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Best p sn

Best p sn

Regjeringen er i gang med ny langtidsplan for forsvaret. vre alliansens ekspert p vinterkrig br forplikte for Norge.

Av Terje Bruygard.

https://www.minervanett.no/best-pa-sno/

Jeg bet meg spesielt merke i flgende:

Reservemateriell og reservepersonell kan vise seg bli viktigere enn vi frem til n har antatt.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Liker hvlt, Niko, dobrodan, Sofakriger likte dette
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    24 innlegg

Sv: Best p sn

Da er det ikke rart at man destruerer vpen og annet materiell som en eventuell reservestyrke kunne benyttet seg av.
    Nr man s har tmt lagrene s kan man st frem og legge frem hvor stort konomisk lft det vil bli sette opp
    en slik styrke, s alle m forst at en slik ordning er urealistisk.
    La oss se for oss at destruksjon av hyst brukbart materiell var blitt stoppet for 10 r siden. Da ville man hatt AG-3
    MG-3 og andre vpensystemer til en stor reservestyrke og feltuniformer og pbu til den samme styrken. Og da mener
    jeg nytt eller tilnermet nytt materiell, om ikke av nyeste modell. Ammunisjon til den samme styrken ville vi ogs hatt
    i godt mnn.
    MVH.
    XM177A2

4. Liker dobrodan likte dette
    OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    192 innlegg

Jeg vet ikke hvem som "faktisk" bestemmer at fullt brukende, relevant utstyr skal destrueres.

Men jeg ville satt stor pris p at det kom frem i lyset, slik at om vi kommer i den situasjonen at vi faktisk hadde trengt det, s har vi i det minste noen vi kan straffe for landsforrderi.

Rett og slett som "skarpretter-ksa bak speilet" for ministere, statsrder og tjenestemenn...
    two to the heart, one to the mind...

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Galskapen startet vel under tiden Sverre Diesen var sjef og fortsatte for fullt under Harald Sunde og den har heller ikke stoppet opp under nvrende sjef, selv om sistnevnte ikke har de store mengdene igjen han kan destruere. Nr man n ser at Sverre Diesen fremstilles som FFI`s orakel p hvordan forsvaret av riket burde vre gir dette en drlig mageflelse hos mange. De burde vrt menn med baller som sa NEI og STOP i deres periode som sjef, istedenfor virker det for oss som tilskuere at de hoppet som marionetter for beholde lnn og status.
    Man burde f inn folk som kan analysere alle nyere konflikter og kriger i vrden og derav se hvilket forsvar vi burde basere oss p i fremtiden.
    S dobrodan jeg vil pst at de du nsker frem i lyset er de siste sjefene som jeg beskriver da det er de som sitter p ansvaret for galskapen, se p Finland de har forsttt materiell disposisjon.

7. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg

Nverande sjef sa vel nei til fortsatt salg av forsvarsanlegg viss eg ikkje hugsar feil.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    192 innlegg

Likevel tillater/nsker nvrende sjef sende resten av AG3-ene i kverna.

Problemet i dag er at de som bestemmer kan gjre nesten hva de vil, uten at det fr reelle konsekvenser for de, s lenge de ikke gjr noe som er "ulovlig".

Om hplse beslutninger kan medfre straffeansvar p et senere tidspunkt, s mistenker jeg at det ville redusert antallet hplse beslutninger kraftig.

Jeg nevner i fleng:

-Kverning av AG-3
    -Kverning av LEO 1
    - ikke kansellere NH90
    - innfre horisontal samhandel
    - selge/destruere installasjoner/baser/festningsverk
    - kvitte seg med klasevpen og miner.
    - gi kunstig ndedrett til gammelt materiell i stedet for innfase nytt, og heller sette det gamle p mob-lager.

osv...
    two to the heart, one to the mind...

10. Liker Eeo likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    215 innlegg
    Sitert
    1070 innlegg

N er kanskje publikumet til Bruygard Civita-hyre, og de er muligens den dummeste delen av den regulre hresiden.
    Men herre gud da!

Nr vi ser hva slags tapstall krig vinterstid kan medfre og vi hvor svake vi er p utholdenhet bde p mannskaper og materiell, er det grunn til bekymring. En ny langtidsplan for forsvarssektoren m ta inn over seg hvilken effekt krig vinterstid kan ha p menneske og maskin. Reservemateriell og reservepersonell kan vise seg bli viktigere enn vi frem til n har antatt.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Nverande sjef sa vel nei til fortsatt salg av forsvarsanlegg viss eg ikkje hugsar feil.
    Det er jo ikke flere forsvarsanlegg som kan selges.
    Forsvaret har solgt eiendom og det er mange eksempler p at de leier tilbake eiendom de nettopp har solgt.
    Det er vel bare Forsvarets konomer som ser konomi i slike disposisjoner, verdikning er noe de ikke er interessert i.

13. Liker Simplex likte dette

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •