Denne nyheten står dessverre bak en betalingsmur så jeg vet ikke hvor mye jeg har lov til å gjengi, men er et kort utdrag fra dagens artikkel i Fædrelandsvennen: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...gavene-pa-jobb
Mannen vi snakker med er major i Hæren, og mistet for ikke lenge siden stillingen ved et Nato-hovedkvarter. Han har 30 års erfaring fra ulike stillinger i Forsvaret og hadde sikkerhetsklarering på høyt nivå.
Nå sitter han hjemme i en by på Sørlandet og har god tid, bedre enn han har ønsket seg. Han mottar fortsatt lønn fra Forsvaret, men har ingen arbeidsoppgaver etter at sikkerhetsklareringen ble trukket.
Årsak? Han giftet seg med en kvinne fra Mexico.Han har vært på en rekke utenlandsoppdrag for Norge, i Sudan, Bosnia, Libanon og Afghanistan. På hjemmebane har han blant annet tjenestegjort ved Forsvarets Operative Hovedkvarter og jobbet med oversikter over installasjoner som er viktige for forsvaret av landet (objektsikring).– Jeg hadde forstått det hvis jeg var blitt kriminell. Hvis jeg misbrukte rusmidler, hadde spillegjeld eller pleide omgang med fremmed etterretning, så er det klart jeg ikke skal ha sikkerhetsklarering. Men det jeg gjorde var å gifte meg med en kvinne fra Mexico, sier JPS.
For å ikke risikere jobben tok han kontakt med Forsvarets Sikkerhetsavdeling (FSA) og ba om veiledning før han giftet seg. Han opplyste om at han var involvert med en utenlandsk kvinne, ville opplyse hvilket land hun kommer fra, og ba om å få vite hvilke konsekvenser et eventuelt ekteskap kunne få for sikkerhetsklareringen. Svaret fra FSA var: ‘Det kan vi ikke si noe om. Du må eventuelt gifte deg og se hva som skjer.’ Han hadde norske kolleger som hadde funnet ektefeller fra Latin-Amerika og Afrika og forestilte seg ikke at det kunne bli problemer.
Ett år etter at han giftet seg mistet han plutselig klareringen.
– Jeg ble veldig overrasket. FSA hadde ikke informert verken meg eller arbeidsgiver om beslutningen. Men det var bare å pakke sammen og forlate hovedkvarteret med en gang.
Bokmerker