milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 86

Trd: Erfarne norske offiserer mister sikkerhetsklareringen p grunn av kjrligheten.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    211 innlegg

Erfarne norske offiserer mister sikkerhetsklareringen p grunn av kjrligheten.

Denne nyheten str dessverre bak en betalingsmur s jeg vet ikke hvor mye jeg har lov til gjengi, men er et kort utdrag fra dagens artikkel i Fdrelandsvennen: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...gavene-pa-jobb

Mannen vi snakker med er major i Hren, og mistet for ikke lenge siden stillingen ved et Nato-hovedkvarter. Han har 30 rs erfaring fra ulike stillinger i Forsvaret og hadde sikkerhetsklarering p hyt niv.
    N sitter han hjemme i en by p Srlandet og har god tid, bedre enn han har nsket seg. Han mottar fortsatt lnn fra Forsvaret, men har ingen arbeidsoppgaver etter at sikkerhetsklareringen ble trukket.
    rsak? Han giftet seg med en kvinne fra Mexico.
    Han har vrt p en rekke utenlandsoppdrag for Norge, i Sudan, Bosnia, Libanon og Afghanistan. P hjemmebane har han blant annet tjenestegjort ved Forsvarets Operative Hovedkvarter og jobbet med oversikter over installasjoner som er viktige for forsvaret av landet (objektsikring).
    Jeg hadde forsttt det hvis jeg var blitt kriminell. Hvis jeg misbrukte rusmidler, hadde spillegjeld eller pleide omgang med fremmed etterretning, s er det klart jeg ikke skal ha sikkerhetsklarering. Men det jeg gjorde var gifte meg med en kvinne fra Mexico, sier JPS.

For ikke risikere jobben tok han kontakt med Forsvarets Sikkerhetsavdeling (FSA) og ba om veiledning fr han giftet seg. Han opplyste om at han var involvert med en utenlandsk kvinne, ville opplyse hvilket land hun kommer fra, og ba om f vite hvilke konsekvenser et eventuelt ekteskap kunne f for sikkerhetsklareringen. Svaret fra FSA var: Det kan vi ikke si noe om. Du m eventuelt gifte deg og se hva som skjer. Han hadde norske kolleger som hadde funnet ektefeller fra Latin-Amerika og Afrika og forestilte seg ikke at det kunne bli problemer.

Ett r etter at han giftet seg mistet han plutselig klareringen.

Jeg ble veldig overrasket. FSA hadde ikke informert verken meg eller arbeidsgiver om beslutningen. Men det var bare pakke sammen og forlate hovedkvarteret med en gang.
    "The shitter was full" - Eddie

OR-6 Oversersjant
    rets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    370 innlegg

Sv: Erfarne norske offiserer mister sikkerhetsklareringen p grunn av kjrligheten.

Jeg kjenner ikke til saken, men er det ting vi ikke vet, som f.eks at kona er ssteren til lederen for Sinaloa-kartellet? Men tillitsvalgte jeg kjenner som jobber p steder hvor det kreves sikkerhetsklarering "Hemmelig" eller hyere for kunne gjre jobben ser med bekymring p utviklingen. Det kan virke som om ekteskap inngtt utenfor Vest Europa, NATO-land eller engelsktalende land n kan vre deleggende for en sikkerhetsklarering. S jeg hper dette skyldes faktorer vi ikke kjenner til. Jeg vet ogs om tilfeller hvor en ansatt er blitt advart mot gifte seg med en dame fra et asiatisk kommunistregime. I minst ett av tilfellene valgte han gifte seg med vedkommende og neste dag p jobb ble han geleidet inn p kontoret til sjefen av sikkerhetsvakter, fortalt at sikkerhetserklring var inndratt og s geleidet ut av bygningen av de samme vaktene. De hadde ogs fylt ut en oppsigelse han kunne signere hvor det stod at han sa opp stillingen med umiddelbar virkning. Han skrev under for f en bra attest. En jeg kjenner som tjenestegjorde i den amerikanske nasjonalgarden giftet seg med en russisk dame og mistet sikkerhetsklareringen sin umiddelbart. Dette skyldtes at svigerfar var major i KGB - hun vget ikke si det til ham av frykt for at han ikke ville gifte seg med henne. Men de har vrt gift over 25 r s det gikk bra.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

3. Liker Gehenna, Hulkinator, 93A, Niko likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    158 innlegg

Sv: Erfarne norske offiserer mister sikkerhetsklareringen p grunn av kjrligheten.

Det er nok mange faktorer her ja, men jeg klarer ikke helt se hvorfor det skal vre s vanskelig f underskt slike saker ytterligere. Her snakker vi tydeligvis om en ressurs for Forsvaret som har mange rs skole, erfaring osv (som garantert har kostet noen skattekroner) og da hper jeg inderlig ikke at FSA/NSM har skummet over papirene p lik linje med en som skal inn til FGTJ og generisk avfeid klareringen. N vet jeg ikke hva slags samarbeidsavtaler Norge har med Mexico, men om de har noen form for avtale som lar de underske nrmere p hans hustru, s hper jeg de kan ta seg tid og rd til det.

Hvordan stiller dette seg til ansettelsesavtaler med Forsvaret forvrig? Han mottar fremdeles lnn fra Forsvaret, men uten en stilling til han karen her s sprs det vel hvor lenge det varer?
    *smerte er midlertidig, re varer evig*

5. Liker Niko likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    314 innlegg

Nr eg fortalte at eg hadde eit forhold til ei filippinsk dame fekk eg fortalt at det var sjanse for at eg kom til misse sikkerheitsklargjeringa. Men vi gifte oss og ingen ting skjedde. Vart sikkerklarert minst 2 ganger etter vi gifte oss, og eg var sjlvsagt rleg om kvar ho kom i fr.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg

Har en kollega som endte opp i samme situasjon.
    Mtte ei bra dame fra utlandet, langdistanse datet en stund, hun ville flytte sammen med han i Norge, han spurte S2-cella.
    S2-cella fikk akkurat det samme svaret fra FSA.
    Han mistet sikkerhetsklareringen og har n sluttet i Forsvaret. (Man kan f klarering/autprisasjon til Begrenset, uten mye om og men, men det er ikke mye jobb man kan gjre)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    586 innlegg
    Sitert
    2556 innlegg

P sprsmlet Jeg er sikkerhetsklarert og har ftt meg kjreste som har statsborgerskap fra et annet land. Hvordan vil dette virke inn p min sikkerhetsklarering? skriver NSM:

Et forhold som i tillegg kan vre relevant i din sak er sikkerhetsloven 21 bokstav J, manglende mulighet for gjennomfring av en tilfredsstillende personkontroll. Hovedregelen er at det m foreligge ti rs personhistorikk, dvs. at det m vre mulig innhente opplysninger om personen som skal sikkerhetsklareres fra de siste ti rene. P klareringsniv HEMMELIG og STRENGT HEMMELIG er det ogs krav til personhistorikk for henholdsvis ektefelle, samboer eller partner og nrstende personer, jf. Personellforskrift 3-2 nr 2 og 3. Hvis du eller din ektefelle/samboer/partner/nrstende oppholder dere i et land Norge ikke har et sikkerhetsmessig samarbeid med, kan ikke norske myndigheter hente inn slike opplysninger.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    363 innlegg

I mitt hode er det ugreie her, ikke at han mista autorisasjonen etter ha gifta seg. Men at svaret i forkant fra FSA p sprsmlet om ekteskapet ville pvirke klareringen var av typen vet ikke, du fr prve. S fr vi se hva som skjer

Alts, hvor vrient kan det vre ha et excelark med allverdens land i merka grnt/gult/rdt* eller noe i den duren p intranettet sitt og gi folk et skikkelig svar?

Jeg velger tro at de fleste voksne mennesker forstr at nasjonalitet alene ikke gir hele bildet.
    Aldri mer 13

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    P sprsmlet Jeg er sikkerhetsklarert og har ftt meg kjreste som har statsborgerskap fra et annet land. Hvordan vil dette virke inn p min sikkerhetsklarering? skriver NSM:

Et forhold som i tillegg kan vre relevant i din sak er sikkerhetsloven 21 bokstav J, manglende mulighet for gjennomfring av en tilfredsstillende personkontroll. Hovedregelen er at det m foreligge ti rs personhistorikk, dvs. at det m vre mulig innhente opplysninger om personen som skal sikkerhetsklareres fra de siste ti rene. P klareringsniv HEMMELIG og STRENGT HEMMELIG er det ogs krav til personhistorikk for henholdsvis ektefelle, samboer eller partner og nrstende personer, jf. Personellforskrift 3-2 nr 2 og 3. Hvis du eller din ektefelle/samboer/partner/nrstende oppholder dere i et land Norge ikke har et sikkerhetsmessig samarbeid med, kan ikke norske myndigheter hente inn slike opplysninger.
    Dvs at dersom, min hypotetiske fremtidige Russiske kone, har bodd i Norge i 15r, s burde det g greit?
    Kanskje er ikke Russland det beste landet gitt NATO ikke er beste "svigerfar", men i praksis s vil 10rs regelen gjelde hyere.
    S fr man ta alt med en klype salt.

11. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Svar p dette Hulkinator er nei. Sikkerhetsloven 21 bokstav j - "manglende mulighet til gjennomfre tilfredstillende personkontroll" mao 10-rs-regelen, er bare en av lovbokstavene klareringsmyndighetene n benytter for nekte klarering i relasjons-saker. Jeg har en kollega hvems kone er russisk, men er norsk statsborger og har over 10 rs personhistorikk. Min kollega har vrt sikkerhetsklarert for H i iallefall 10 r mens han har vrt gift. I det han skulle re-klareres (hvert 5. r) ble han nektet klarering p bakgrunn av Sikkerhetsloven 21 bokstav k - "tilknytning til andre stater" jf. bokstav c. "forhold som kan fre til at personen selv, eller personens nrstende, utsettes for trusler mot liv, helse, frihet eller re, slik at personen kan bli presset til handle i strid med nasjonale sikkerhetsinteresser".

Det har de siste rene skjedd en innstramming p "relasjonssaker". Dette er kommet tidligere frem i media, kanskje mest kjent gjennom serien i Aftenposten som gikk p sensommeren 2018.

https://www.aftenposten.no/verden/i/...-av-stillingen
    Ligger desverre bak betalingsmur, men dersom noen her kan sakse denne ut..

eller

https://frifagbevegelse.no/ntlmagasi...380.0afcd9b7d5

Dette er et problem som gjelder bde Forsvaret og UD. Til forskjell fra UD blir utfallet gjerne oppsigelse dersom en er yrkestilsatt etter 2005 (srskilt stillingsvern)
    Som nevnt har det skjedd en innstramming i relasjonssaker hvor land som tidligere var "kosher", n ikke er det. I forbindelse med re-klarering opplever mange n miste klareringen. Det finnes n x antall offiserer som skal re-klareres i nr fremtid som desverre "str i k til miste sin klarering" uten vre klar over det. Med unntak av de penbare hyriskolandene (Russland, Kina og Iran) Har jeg hrt om klareringsnekt fra blant andre: Ukraina, Mexico, Japan, Portugal og Phillipinene. Det er ogs n vanskelig med USA. Sistnevnte er noe spesiell som flge av en innstramming p utlevering av personopplysninger fra USA sin side.

Det er heller ikke slik at en fr opplyst om hvilke land som Norge innehar et sikkerhetsmessig samarbeid med. Nr denne innstrammingen skjer mens samfunnet utvikler seg i andre retningen (visumfrihet, internett og globalisering), blir det problematisk for mange som velger seg ektefelle/parter utenfra Norge.

13. Liker Hulkinator, 93A, Lille Arne, hvlt, essal and 5 others likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    165 innlegg

Portugal faktisk?! Trodde vi hadde sikkerhetssamarbeid med dem gjennom NATO...

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Hrt av en kollega gjennom en kollega-opplegg, ble noe overasket selv, s den fr tas med en klype salt. Hovedpoenget til vedkommende jeg snakket med var at det overaskende nok er utfordringer knyttet til land som tilsynelatende er vestlig orienterte, herunder USA. Det kan i s mte vre at Portugal har samme utfordring som USA med at det er restriksjoner hos Portugal som er til hinder for utlevering av personopplysninger.

16. Liker Hulkinator likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg

En jeg kjenner veldig godt ble plutselig en dag - innenfor siste to r - IK fordi han ble samboer med en polakk, fra Polen. EU- og NATO-land? Spiller ingen rolle; "vi kunne ikke gjre rede for personhistorikk for siste ti r - du kan godt klage p vedtaket, men det vil ikke hjelpe" var svaret han fikk, og bang der var ti rs tjeneste med et pennestrk over.

Sttter Torros her; mten praksis har blitt rundt dette er og blir et kjempeproblem alts, og det verste her er at FSA simpelthen kan gjemme seg bak argumentasjonsfloskler som "nasjonens sikkerhet har pri" / "vi kan ikke utbrodere hva vi har lagt til grunn for vr vurdering, da dette vil kunne avslre vre arbeidsmetoder" / "personen oppfyller ikke kravene til klarering, jfr. en eller annen paragraf i en eller annen lov" nr man - alts vedkommende som klager p beslutning - begynner utfordre dem p hvordan/hvorfor dem har kommet fram til en gitt konklusjon. Forhastet saksbehandling grunnet overarbeid og drlig kapasitet? "Nasjonens sikkerhet har pri, vi har ikke tid til sytingen din, du har innfinne deg med vr beslutning! IK!"

Jeg tror det egentlige problemet her er mengden klareringsanmodninger vs. antall hoder hos klareringsmyndighet som faktisk kan drive med saksbehandling, godt iblandet en generell "spion-mani" i Norge om dagen - og alts ikke det at vi har med "onde mennesker med et markeringsbehov" gjre. Hadde det vrt mennesker som brukte hodene sine for vurdere hver enkelt anmodning, heller enn mennesker som brukte "fem minutter per anmodning" via et flytdiagram eller noe snt, s tror jeg det hadde vrt langt frre saker som dette som kom fram, og folk hadde ikke mistet klareringen fordi dem fant kjrligheten i fkkings Japan (satt p spissen) - det mest omgjengelige og minst problematiske landet p planeten, bokstavelig talt.
    Elite Som En Trensoldat

OR-8 Kommandrsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    183 innlegg
    Sitert
    883 innlegg

Dette tror jeg er spot on. For bare noen r siden ble folk med kjrester/samboere/ektefeller selv fra "slemme" land klarert etter ekstra samtale(r) og individuell vurdering, n ser det ut til foreg helt mekanisk.
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble rekjre, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

19. Liker Signal_m, 93A, Hulkinator, LVGRP99 likte dette
    OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Skill mellom politisk samarbeide og militrt samarbeide. IK er lettere f enn Hvermansen tror, og selv om noen hyler hyt i harnisk over dette nr det gjerne rammer dem selv s har det ofte sine rsaker.

At n saksbehandler hos lavere enhet som pusler med klareringer kommer med generalisering og halvveis svar h*n ikke skulle avgitt, nr det er hyere enhet som til slutt samler inn svar fra underskelser rundt personen str ene og alene for den enkelte saksbehandler. Selv den som trykker p play p skene som gjres vet jo ikke om den respektive person det skes om klarering for, gr igjennom eller ikke selv om visse indikatorer er der og gir pekepinn i en eller annen retning.
    Diverse land str p ei liste over nei, Iran, Russland, Nord-Korea osv og andre land som f.eks Portugal nevnt over p ei anna selv om vi har visse aktiviteter sammen med landet er ikke det tilstrekkelig samarbeid til at landet havner p en "sannsynligvis ja"-liste.

Nr svarene har kommet inn, samles de sammen i en form for rapport som annen saksbehandler gr igjennom og kommer med anbefaling av og deretter er det en tredje saksbehandler som gjennomgr dette og konkluderer. Uhildret, som man sier.

-Har jeg hrt, si. ikke f lov jobbe med jobben "sin" beror p en misforstelse. Ingen sitter trygt i sin stol til evig tid, plutselig m du pensjonere deg og da overtar noen andre stolen. Alternativt - plutselig nedlegges din jobb, og du m enten ta andre oppgaver eller flytte p deg for lse samme oppdrag. Eller du fratas oppgavene som flge av B eller IK og da m du som arbeidstaker likeledes omstille deg iht fring.

Mener det er fem rs varighet p klareringen. Dersom det kommer endring, som for eksempel i scenarioet at hun ste fra Iran uten forvarsel flyttet ut mens du var i postkassen og skulle hente avisen, og du sker om igjen vil det muligens kunne komme til at en ny klareringsanmodning kan sendes fram. Mange variabler, det er ikke sikkert anmodning sendes fram - eller imtekommes.

Som Lille Arne kan folk kalles inn for samtale. Enten av lavere myndighet eller av hyere myndighet for intervju. Da fr bde den anmodende kandidat for klarering og respektive myndighet klarhet i flere ting man ikke tar over telefon eller mail. Men ogs slike myndigheter er under pisken hva omstilling og budsjetter s enkelte ting har endret seg de siste 25 r.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Jeg tror det egentlige problemet her er mengden klareringsanmodninger vs. antall hoder hos klareringsmyndighet som faktisk kan drive med saksbehandling, godt iblandet en generell "spion-mani" i Norge om dagen - og alts ikke det at vi har med "onde mennesker med et markeringsbehov" gjre. Hadde det vrt mennesker som brukte hodene sine for vurdere hver enkelt anmodning, heller enn mennesker som brukte "fem minutter per anmodning" via et flytdiagram eller noe snt, s tror jeg det hadde vrt langt frre saker som dette som kom fram, og folk hadde ikke mistet klareringen fordi dem fant kjrligheten i fkkings Japan (satt p spissen) - det mest omgjengelige og minst problematiske landet p planeten, bokstavelig talt.
    MMB Jeg tror du er inne p noe vesentlig her. Det er ikke noen hemmelighet at klareringsmyndighetene har vrt under sterk kritikk for lang saksbehandlingstid, hvilket igjen kommer som flge av, slik du sier, for mange klareringssaker og for f hoder til behandle disse. Dersom en leser rsrapporter fra EOS-utvalget for de siste 10 r, er det en gjenganger i disse at FSA og NSM er under gjennomgende kritikk for lang saksbehandlingstid. Disse kan leses her:
    https://eos-utvalget.no/norsk/arsmeldinger/

For de spesielt interesserte:
    EOS-utvalget er et kontrollutvalg utnevnt av stortinget som har til hensikt fre kontroll med Etterretning Overvknings og Sikkerhetstjenestene. EOS-utvalget behandler klager p klareringsavgjrelse dersom de finner grunnlag for dette, det er dog verdt merke seg at disse ikke kan omgjre en klareringsavgjrelse. De kan imidlertid uttale kritikk og som sett i rsrapportene begjre en sak behandlet p nytt. EOS-utvalget rapporterer til stortinget og avlegger rrapport som blir diskutert i plenum her. EOS-utvalget kan gjerne sammenliknes med eksempelvis Ombudsmannen for Forsvaret (OFF). Et kontrollorgan som ogs er utnevnt av Stortinget som i dag bestr av Roald Linaker, tidligere brigadeprest i Brigade Nord. I likhet med EOS-utvalget skal ogs OFF ivareta den enkelte og fungere som et klageorgan for personell som tjenestegjr eller har tjenestegjort i Forsvaret. Sivilombudsmannen (SIVOMB) er et annet organ som de fleste nok kjenner som et organ som skal beskytte den enkelte mot maktovergrep eller feil behandling fra det offentlige byrkratiet.
    Digresjon over:

Det later til at skruen til klareringsmyndighetene er skrudd til og kan virke som om det som flge av press p saksbehandlingstid ikke lengre er underlagt det som heter i sikkerhetsloven som en "Individuell, konkret og helhetlig" vurdering. Dette var et brende prinsipp for forrige sikkerhetslov som ble opphevet n 01.01.19. Jeg kan ikke se noen referanser til dette kravet til vurdering i den nye. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...L_8#KAPITTEL_8

Med de mange oppdukkende klareringsnekt p offiserer hvor amors piler har truffet utenlands, pastr mange at kravet til vurdering ikke har blitt fulgt fr forrige sikkerhetslov ble opphevet heller. Det er i dag svrt mange saker som n har begynt komme til overflaten, felles for disse er gjerne mangelen p "konkret, individuell helhetsvurdering". Det blir gjengs oppfattet som en "svart/hvitt"-vurdering hvor mangel p vurderingskravet er tydelig fravrende. Eller som du sier det s treffende "5-minutters-behandling i flyt-diagram" MMB. Som vi ogs ser i svarene p denne trden er det n slik at "alle" kjenner en eller flere n som blir utsatt for klareringsnekt og videre yrkesforbud som flge av "relasjons-saker". Det som n er spesielt er at dette gjerne innebrer vestlige land og land i NATO...

Det er ogs verdt merke seg at svarene p hringsutkastet p ny sikkerhetslov er under skarp kritikk av arbeidstakerorganisasjonene for g mot samfunnsutviklingen. lts; hvor samfunnsutviklingen gr mot mindre skille mellom landegrensene og kt hyppighet av ekteskap over disse, gr ny sikkerhetslov i motsatt retning hvor rettsikkerheten til den enkelte med familie, spesielt i Forsvaret blir skadelidende.

Et par svar til hringsutkast som absolutt br leses av interesserte innefor temaet:
    NTL: https://www.ntl.no/Content/196706/ca...kerhetslov.pdf
    BFO: http://www.regjeringen.no/no/dokumen...8-707b1bb2c50b.

Det er fort at en spekulerer i hvorfor det er slik.
    Dette fr taes med et trillebrlass med salt: I NTL sitt svar til hringsutkast til ny sikkerhetslov (link over) kan en lese p side 2 avsnitt 4 at forvaltningspraksis av klareringssaker er styrt av graderte rundskriv. Flere som er satt i en situasjon med tap av klarering viser til at klareringsmyndighetene har gjennomfrt en "innstramming" p relasjons-saker, hvilket ogs gjenspeiles godt i den kende mengden offiserer og andre ansatte som havner i denne situasjonen. Se ogs: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ble-sendt-hjem Dersom det er slik at en forvaltningspraksisen i disse sakene som har s inngripende konsekvenser for den enkelte i en i utgangspunktet lukket saksbehandingsprosess beror p rundskriv som i tillegg er graderte, er det enkelt tenke seg til at rettssikkerheten til den enkelte ogs her er svrt drlig om i det hele tatt ivaretatt.

Tin-foil-hat on:
    Kan det tenkes at denne "innstrammingen" eller praksisen vi ser kommer som et resultat av at en politisk agenda i FD hvor en nsker barbere offisers-standen som vi godt vet er alt for topptung og har et plagsomt sterkt stillingsvern? Denne "innstrammingen" det refereres til i vg-artikkelen sammenfaller litt for godt med utarbeidelse av ny militr ordning, hvor problematikken med en skjev personellstruktur var svrt tydelig. Det er s vidt meg bekjent kun mulig si opp en offiser p bakgrunn av tap av klarering. For offiserer og embetsmenn ansatt fr 2005 er dette enda vanskeligere om ikke umulig.
    Dette kan isfall sies ha sltt noe feil da jeg har flere jeg vet om som har mistet klarering i relasjonssaker bde under og rett etter Krigsskolen. Dette rammer med andre ord bredt offiserer (og selvflgelig bde spesialister og VPL) i alle aldre.

22. Liker Znuddel, pioff, hvlt, cwo-kp4, MMB and 5 others likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Dvs at dersom, min hypotetiske fremtidige Russiske kone, har bodd i Norge i 15r, s burde det g greit?
    Kanskje er ikke Russland det beste landet gitt NATO ikke er beste "svigerfar", men i praksis s vil 10rs regelen gjelde hyere.

@Torros
    Jeg kom p et moment til, hva om denne personen har ervervet seg Norsk pass? Dvs at denne personen er Norsk statsborger, men har flyttet og intregert seg i Norge?
    For eksempel, flyttet til Norge i 2010, ble Norsk statsborger i 2015.
    Etter ditt forrige svar, skjnte jeg det som at loven er til for sikre oss mot andre nasjoner, men hva da med personer som n er Norske? (Men med utelandsk opphav.)

Sist endret av Znuddel; DTG 302118A Jan 19 kl Begrunnelse: Fikset quote. Znuddel-mod.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Hulkinator slik jeg leser sprsmlet ditt ut fra kjennskapen til kollegaen jeg nevnte med russisk kone, s vil kravet til personhistorikk vre oppfyllt. Den gamle sikkerhetsloven hadde noe mer "slark i strikken" i forhold til et absolutt krav. Den nye sikkerhetsloven definerer det slik at dersom personkontroll skal vre gjennomfrbart s M kravet om 10 r sporbarhet for H eller hyere vre tilgjengelig. Dersom en ikke innehar et sikkerhetssamarbeid med den aktuelle staten om utveksling av personopplysninger, vil en heller da ikke kunne innhente disse opplysningene dersom en mangler sporbarhet i Norge.

Min kollegas kone hadde godt over 10 r sporbarhet i Norge, var Norsk statsborger og godt integrert i det Norske samfunnet. Her opplevde han f klareringsnekt ved re-klarering som flge av 21. bokstav k. - tilknytning til andre stater jf. bokstav c. - forhold som kan fre til at personen selv, eller personens nrstende, utsettes for trusler mot liv, helse, frihet eller re, slik at personen kan bli presset til handle i strid med nasjonale sikkerhetsinteresser. Det var tilsynelatende av ingen betydning at eksemplet jeg kom med var Norsk statsborger. Det ble til syvende og sist selve tilknytningen som ble utslagsgivende.

Dette kan vre seg jf. NSM sin veileder for personellsikkerhetsforskriften https://www.nsm.stat.no/globalassets...nr-10-2011.pdf side 13 avsnitt 4 - familir tilknytning, konomiske interesser eller kontakt med landets myndigheter. (Dette er veilederen til den gamle personellsikkerhetsforskriften, det er ikke kommet noen til den nye s vidt meg bekjent).

Det hele blir en hpls situasjon dersom det virkelig skal vre slik at en, satt p spissen, m underske statsborgerskap og slektstre for forsikre seg om at ikke ens fremtidige partner har annet opphav. Dating er om mulig blitt enda vanskeligere...

25. Liker Niko likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    555 innlegg
    Sitert
    1322 innlegg

Jeg regner med at det i dette tilfellet kan begrunnes i at kona har nr familie bosatt i Russland, som i hvert fall i teorien kan brukes som pressmiddel til f gradert informasjon. Kanskje noe tenke p for SH/CTS, men litt skt hvis det dreier seg om H.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

27. Liker Niko, isak likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Dette kan nok fort vre rsaken, selv om KM ikke var spesifikk om dette i sine svar til min kollega. Faremomentene blir ikke konkretiserte, men kun hjemlet i 21. og lovbokstav som nevnt i post over. I dette tilfellet dreide det seg om H...

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg

Dette med sikkerhetsklareringer blir jeg nok ikke klok p, men jeg har sett at stortingspolitikere og andre sivile etater m registrere kjrestene sine ogs, der Forsvaret m registrere samboer.
    Praksisen er ihvertfall slik at man normalt ikke skriver inn kjresten sin, da de aller fleste fyller ut sin frste og oftest sin andre POB fr de fyller 25, gjerne mens de bor p befalsmesse og ikke har samboer. (Det blir mye jobb nr enkeltpersoner skal skrive ny POB for hver kjreste, kanskje to i ret)

Jeg undres p hvordan systemet til klareingsmynsigheten ser ut, har de kontroll p alt dette og i sfall (hypotese flger):
    Dersom en Jonny Highspeed med T60 og 20rs militr erfaring, som er gift med en person fra England fr reklarert seg i 2020, s er det god stemning og alt fortsetter som fr.
    I 2022 blir det uro i England, Norge fr ikke informasjonen og kan derfor ikke sikkerhetsklarere de som har tilknytning til England, samboer etc, dette da som nevnt i flere gode poster over.
    Vil da Jonny Highspeed miste sikkerhetsklareringen i:
    A: 2022
    B: 2025 (ved reklarering)
    C: Vurdering ut ifra hvert enkelt tilfelle.
    I tilfelle A vil det vre enkelt for NSM kunne utelukke potensielle sikkerhetsbrudd og hindre at Jonny havner i en situasjon hvor han ser seg ndt til bryte loven. Det er kjipt for Jonny miste klareringen, men den skjer i forbindelse med hendelser som gir grunnlag for det. Tilsvarende vil ogs skje for hans kolleger i samme situasjon. (Gift/samboer med Engelskmann)
    I tilfelle B vil Jonny ha hatt gyldig sikkerhetsklarering i 3, tre, r. Dersom NSM bestemmer seg for ikke reklarere; har Jonny vrt sikkerhetsklarert?
    Hva om ingen som er gifte med andre Engelskmenn har blitt klarert etter 2022? Vil da en klarering fr en slik situasjon telle s hyt at en person kan rekke havne i feil situasjon?

Jeg mener at dersom NSM skal kunne drive sikkerhet, br de heller bruke mer tid p de ansatte de har klarert fr, som har giftet seg med en person fra et annet land. Kanskje bruke et tilleggskjema, eller sgar intervju? Vurdering fra stende avdeling? Potensielt vil enkelte g i 1-5r med "gyldig sikkerhetsklarering", selv om andre i tilsvarende situasjon mister sin ved reklarering. Hva er i sfall grunnen til at "han ene" skal f jobbe og "noen andr" ikke?
    I tilfellet situasjonen bedrer seg med landet det gjelder, kan to nrmest identiske kollegaer g i helt forskjellige retninger, der den ene mister jobben, mens den andre fr ny klarering.

30. Liker cwo-kp4, Torros likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Sikkerhetsloven, iallefall den gamle, var klar p at en har et rapporteringsansvar i det en innleder et "ekteskapsliknende" forhold (som klareringsmyndighetene ordlegger seg). I det Jonny Highspeed flytter sammen med og/eller registrerer partnerskap/gifter seg og/eller fr barn har de gjort dette. Jonny Highspeed m da fylle ut en POB og ske re-klarering p bakgrunn av endring av sivilstand. Det er heller ikke slik at dersom Jonny ser at dette gr galt fordi kjresten er fra Russland at han bare kan skille seg eller flytte ut for f klareringen tilbake. I s tilfelle ville han mtte vente i 3 r fr eksen i klareringsmyndigheten sine yne ikke lengre er "nrstende". Dersom Jonny forvarende eller uforvarende lager barn med denne damen, vil det derfor ansees for vre et evigvarende bnd gjennom felles barn.

I det tenkte scenariet vil jeg anta at alternativ C vil vre sannsynlig utfall. Dette da det ikke er noe akkutt ved Jonny Highspeed som fr klareringsmyndigheten (KM) p alerten. De har ikke noe system som fanger opp fortlpende og kan derfor "plukke" klareringen, etter mitt inntrykk. Her kan det hende jeg tar feil. KM vil fange opp casen med Jonny Highspeed i det han skal re-klareres. (slik vi ser mya av blant vre kolleger rundt i bruket). Det vil vre autoriserende myndighet, alts avdelingen og nrmeste sjef som vil vre leddet som har best mulighet til flge opp Jonny i det daglige. Med mindre KM flger disse opp, tror jeg ikke Jonny vil merke noe fr han skal re-klareres.

Det som derimot er bekymringsverdig opp mot KM sin hndtering av disse sakene er at de i realiteten innehar et godt arsenal med lsninger hjemlet i sikkerhetsloven som er ment til redusere sikkerehtsrisikoen som de ikke bentter seg av. Dette vre seg: Innvilge lavere klarering enn skt p, avholdelse av sikkerhetssamtale for komplettere omsktes sikkerhetsmessige bilde og avgjre sikkerhetsmessig tvil og sist men ikke minst, kunne gi klarering p vilkr. Disse vilkrene kan eksempelvis vre at en klarering kun er gyldig i en stilling, eller i eksempelvis 1 r kontra 5. Eventuelt kan det ogs settes som vilkr at omskte skal gjennom dialog med autoriserende myndighet melde fra dersom familiekontakten mellom sin russiske kjreste og slektninger i Russland blir hyppigere. Her er alts KM som setter vilkrene (kravet er at disse kan flges opp) mens det er autoriserende myndighet som flger disse opp i praksis. Alle disse tiltakene er ment til kunne virke srbarhetsreduserende. Det jeg mener er trist i denne sammenhengen er at disse ikke blir brukt.

Klarering med vilkr kom ifm Odelstingsproposisjon nr. 59 i 2004-2005 som et tillegg til sikkerhetsloven. https://www.regjeringen.no/no/dokume...005-/id398147/
    Mya av hensikten bak denne var kunne pne opp i sikkerhetsloven for kunne sikkerhetsklarere utenlandsk personell. I tillegg s man en kende utfordring med personell som fant seg partner med land en ikke hadde sikkerhetssamarbeid med. Klarering med vilkr skulle derfor kunne vre spass srbarhetsreduserende at disse kunne ivaretas p en god mte uten f klareringsnekt og karrierenekt. Vilkret for kunne f klarering med vilkr var gjerne at det ver et "spesielt tilfelle".

Jeg skal ikke pst at jeg vet mye om KM sine metoder eller forstr tankegangen deres opp mot sikkerhet og hndtering av srbarhet. Jeg liker dog kunne sammenlikne det med hndtering av risiko slik vi som offiserer og befal m hndtere i det daglige. Eksempelvis: UD 2-1 kan for de med liten fartstid gjerne fremst som kokeboken med alle feil som har skjedd i landmilitr virksomhet og derfor en begrensing i hva en kan f lov til gjre. Realiteten er jo en helt annen for vi som har drevet risikovurtdering og hndtert den. UD 2-1 er for meg og sikkert de fleste andre her et nyttig oppslagsverk p hvordan vi kan tilpasse aktiviteten slik at den fortsatt kan gjennomfres med redusert risiko. Med andre ord, en tilpasser aktiviteten slik at en ivaretar sikkerheten istedenfor kutte hele aktiviteten. Hadde KM tenkt likt, tror jeg vi hadde sett at de hadde benyttet seg i strre grad av de muligheter for tilpasning og reduksjon av srbarhet som sikkerhetsloven pner for. P denne mten kunne utsatt personell blitt bedre ivaretatt gjennom eks. klarering med vilkr/lavere klarering istedenfor nekte klarering og gi en karrierenekt.

32. Liker 93A, Niko, LVGRP99, Znuddel, pioff and 3 others likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Magskor. Jeg kjenner til flere eksempler hvor mil pers har naa plutselig mistet klareringen etter aa ha vaert gift med samme menneske og hatt klarering i opp til 15 aar fordi klareringsmyndigheten har bestemt seg for aa gjoere noe nytt og spennende - sjablongbehandling utfoert av personell hentet inn fra gata istendenfor indviduelle vurderinger. Det har lite med sikkerhet aa gjoere da det er tjenestemannen som haandterer gradert informasjon og ikke ektefellene. og det er heller ikke tillatt iht sikkerhetsloven som sier at det skal vaere individuell vurdering. Jeg haaper du ikke faar problemer med neste reklarering. Vaer klar over at det nylig var en dom hvor FD tapte i en klareringssak fordi de ikke gjennomfoerte individuell vurdering slik loven krever.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post

Det gaar neppe greit. Du maa holde deg unna alle uteldninger hvis du vil vaere sikker paa aa beholde klareringen. Det gjelder ogsaa USA - vaare naermeste allierte. Piloter som nylig reiste til USA for trerning ble advart om aa holde seg borte fra amerikanerne da det er slik at blir de gift saa mister de klareringen. Det er nok ikke andre vestlige land som har en slik praksis, men det kommer sannsynligvis av at de har individuelle vurderinger og ikke sjablongbehandling slik man har innfoert i Norge. Loven krever at man skal vurdere alt som er til gunst og ugunst for personen det gjelder men det gjoeres ikke. Man kan kun klage til de som har tatt vurderingen. Man kan ogsaa ta det opp med EOS utvalget men de har ingen myndighet til aa omgjoere noe. I motsetning til en del andre vestlige land kan man ikke klage til en noeytral part med myndighet. Med andre ord, man er rettsloes. Det er ogsaa flere som ikke toer aa klage baade i Forsvaret og i UD fordi ved flere tilfeller har det da kommet en tilleggstraff fra FSA/NSM.

35. Liker Hulkinator likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    En jeg kjenner veldig godt ble plutselig en dag - innenfor siste to r - IK fordi han ble samboer med en polakk, fra Polen. EU- og NATO-land? Spiller ingen rolle; "vi kunne ikke gjre rede for personhistorikk for siste ti r - du kan godt klage p vedtaket, men det vil ikke hjelpe" var svaret han fikk, og bang der var ti rs tjeneste med et pennestrk over.

Sttter Torros her; mten praksis har blitt rundt dette er og blir et kjempeproblem alts, og det verste her er at FSA simpelthen kan gjemme seg bak argumentasjonsfloskler som "nasjonens sikkerhet har pri" / "vi kan ikke utbrodere hva vi har lagt til grunn for vr vurdering, da dette vil kunne avslre vre arbeidsmetoder" / "personen oppfyller ikke kravene til klarering, jfr. en eller annen paragraf i en eller annen lov" nr man - alts vedkommende som klager p beslutning - begynner utfordre dem p hvordan/hvorfor dem har kommet fram til en gitt konklusjon. Forhastet saksbehandling grunnet overarbeid og drlig kapasitet? "Nasjonens sikkerhet har pri, vi har ikke tid til sytingen din, du har innfinne deg med vr beslutning! IK!"

Hei!

Jeg leste med interesse om din kollega som mistet klarering fordi vedkommende giftet seg med en fra Polen.
    Forresten, artikkelen i FVN handler om meg.
    Kan jeg be deg om aa informere din venn om foelgende:

1) Det han er utsatt for er ulovlig etter sikkerhetsloven som krever individuell vurdering.
    2) I oktober i fjor tapte FD i en klareringssak i retten fordi de ikke hadde gjort individuell vurdering men brukt sjablong.
    3) Det kommer flere rettsaker, ref pkt 2.
    4) Dersom vedkommende er interessert i aa gjoere motstand mot denne uretten, vennligst opprette forbindelse. Vi er flere har noen fremstoet paa gang og kan dele erfaringer.

37. Liker Niko likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Skill mellom politisk samarbeide og militrt samarbeide. IK er lettere f enn Hvermansen tror, og selv om noen hyler hyt i harnisk over dette nr det gjerne rammer dem selv s har det ofte sine rsaker.

At n saksbehandler hos lavere enhet som pusler med klareringer kommer med generalisering og halvveis svar h*n ikke skulle avgitt, nr det er hyere enhet som til slutt samler inn svar fra underskelser rundt personen str ene og alene for den enkelte saksbehandler. Selv den som trykker p play p skene som gjres vet jo ikke om den respektive person det skes om klarering for, gr igjennom eller ikke selv om visse indikatorer er der og gir pekepinn i en eller annen retning.
    Diverse land str p ei liste over nei, Iran, Russland, Nord-Korea osv og andre land som f.eks Portugal nevnt over p ei anna selv om vi har visse aktiviteter sammen med landet er ikke det tilstrekkelig samarbeid til at landet havner p en "sannsynligvis ja"-liste.

Nr svarene har kommet inn, samles de sammen i en form for rapport som annen saksbehandler gr igjennom og kommer med anbefaling av og deretter er det en tredje saksbehandler som gjennomgr dette og konkluderer. Uhildret, som man sier.

-Har jeg hrt, si. ikke f lov jobbe med jobben "sin" beror p en misforstelse. Ingen sitter trygt i sin stol til evig tid, plutselig m du pensjonere deg og da overtar noen andre stolen. Alternativt - plutselig nedlegges din jobb, og du m enten ta andre oppgaver eller flytte p deg for lse samme oppdrag. Eller du fratas oppgavene som flge av B eller IK og da m du som arbeidstaker likeledes omstille deg iht fring.

Mener det er fem rs varighet p klareringen. Dersom det kommer endring, som for eksempel i scenarioet at hun ste fra Iran uten forvarsel flyttet ut mens du var i postkassen og skulle hente avisen, og du sker om igjen vil det muligens kunne komme til at en ny klareringsanmodning kan sendes fram. Mange variabler, det er ikke sikkert anmodning sendes fram - eller imtekommes.

Som Lille Arne kan folk kalles inn for samtale. Enten av lavere myndighet eller av hyere myndighet for intervju. Da fr bde den anmodende kandidat for klarering og respektive myndighet klarhet i flere ting man ikke tar over telefon eller mail. Men ogs slike myndigheter er under pisken hva omstilling og budsjetter s enkelte ting har endret seg de siste 25 r.
    Det er feil det du skriver. Det er ikke lenger en aarsak bak annet enn at din far er Portugal, din kone fra USA osv. Det var nok slik foer.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av D19 Vis post
    Det er feil det du skriver. Det er ikke lenger en aarsak bak annet enn at din far er Portugal, din kone fra USA osv. Det var nok slik foer.
    Hva er feil ? Du spesifiserer ikke. Definr "fr". Dokumentasjon.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Hva er feil ? Du spesifiserer ikke. Definr "fr". Dokumentasjon.
    Hei.
    Foer ble det gjort individuelle vurderinger. Naa er alt sentralisert og det brukes sjablong. Problemet med det er at med sjablong rammes personell som ikke er en trussel eller har gjort noe galt samtidig som personell som ikke skulle sluppet igjennom lettere faar innpass. Med sjablong sjekkes ikke personellet ut med avdelingen vedkommende tilhoerer. Klareringsmyndigheten sjekker ikke med avdelingens sikkerhetsledere (ASL) eller rapporterende offiserer. Det i seg seg er en trussel mot sikkerheten og ogsaa mot rettsikkerheten i tillegg at det er amatoermessig. Jeg vet ikke din alder, men la oss si at dine foreldre ble skilt og en av dem giftet seg med en russisk statsborger, da ville du automatisk mistet sikkerhetsklareringen uten at din personlige karakter dvs lojalitet, paalitelighet, og vurderingsevne ville blitt vurdert slik loven krever. Da vil du kunne klage til de som har tatt beslutningen, og hvis de gidder saa sender de deg et svar. Eller la oss si at du treffer en partner som kommer fra et annet land, feks Kina, men har bodd i Norge i 20 aar, og er norsk statsborger. Du sjekker paa forhaand om dette er greit sikkerhetsmessig og faar vite at det er det. Saa gifter du og mister automatisk klareringen.

41. Liker Niko, Hulkinator, pioff likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    586 innlegg
    Sitert
    2556 innlegg

@D19: Ikke post mer p denne trden fr du har dokumentert bakgrunnen for dine pstander.

-Mod

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    @D19: Ikke post mer p denne trden fr du har dokumentert bakgrunnen for dine pstander.

-Mod
    Rittmester.

Det skal jeg med glede gjoere. Her kommer et eksempel. Legg merke til foelgende: klareringsmyndigheten har nektet klarering paa generelt grunnlag uten individuell vurdering slik loven krever.

Det finner du her:
    https://www.stortinget.no/no/Saker-o...015/150610/10/

Saa kan du ta en titt paa hva sikkerhetsloven sier om individuell vurdering. Hvis du er i Forsvaret anbefaler jeg deg aa spoerre noen tilfeldige kolleger i tiden fremover om de kjenner noen som har mistet klareringen. Hvis du kommer i forbindelse med noen av dem direkte saa spoer hvorfor. Spoer ogsaa om aa se dokumentasjoen fra FSA. Det vil staa i brevene de mottar.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Jeg tar kritikk for tilsynelatende for lettvint avkreve kilder for kunne lese meg opp p dagens situasjon, nr jeg istedet skulle ha avsttt svare i trd og snarere fulgt grunnlagsdokumentene som er pne kilder (fremdeles, vel ?).

Smekk p en lillefinger.

45. Liker cwo-kp4 likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    586 innlegg
    Sitert
    2556 innlegg

Rittmester.

Det skal jeg med glede gjoere. Her kommer et eksempel. Legg merke til foelgende: klareringsmyndigheten har nektet klarering paa generelt grunnlag uten individuell vurdering slik loven krever.

Det finner du her:
    https://www.stortinget.no/no/Saker-o...015/150610/10/

Saa kan du ta en titt paa hva sikkerhetsloven sier om individuell vurdering. Hvis du er i Forsvaret anbefaler jeg deg aa spoerre noen tilfeldige kolleger i tiden fremover om de kjenner noen som har mistet klareringen. Hvis du kommer i forbindelse med noen av dem direkte saa spoer hvorfor. Spoer ogsaa om aa se dokumentasjoen fra FSA. Det vil staa i brevene de mottar.
    Hei, jeg har n lest meg opp p saken, og ser at du utmerket godt kan ha rett i pstandene dine. Det er snn sett helt legitimt dersom du nsker fortsette denne diskusjonen, og jeg ser at det kan ha nytteverdi for andre. Jeg beklager derfor dersom mitt forrige innlegg fremsto som krasst.

Men, som moderator p Milforum blir man av og til satt overfor dilemma, som nr en helt fersk bruker p forumet, som man ikke aner bakgrunnen til, kommer med pstander som fremstr som bastante, med liten eller ingen kildehenvisning. For eksempel, "Du maa holde deg unna alle uteldninger hvis du vil vaere sikker paa aa beholde klareringen." Slikt stusser jeg p, og da nsker jeg vite bakgrunnen for at man kan komme med s sterke pstander.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    314 innlegg

Magskor. Jeg kjenner til flere eksempler hvor mil pers har naa plutselig mistet klareringen etter aa ha vaert gift med samme menneske og hatt klarering i opp til 15 aar fordi klareringsmyndigheten har bestemt seg for aa gjoere noe nytt og spennende - sjablongbehandling utfoert av personell hentet inn fra gata istendenfor indviduelle vurderinger. Det har lite med sikkerhet aa gjoere da det er tjenestemannen som haandterer gradert informasjon og ikke ektefellene. og det er heller ikke tillatt iht sikkerhetsloven som sier at det skal vaere individuell vurdering. Jeg haaper du ikke faar problemer med neste reklarering. Vaer klar over at det nylig var en dom hvor FD tapte i en klareringssak fordi de ikke gjennomfoerte individuell vurdering slik loven krever.
    Ikkje noko stort problem for meg sidan eg er ferdig med mi millitre karriere. Mykje verre for dei fortsatt har ei lang karriere framfor seg.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

Det er nok srlig den flte arrogansen fra klareingsmyndighetens side samt saksbehandlingen i seg selv som er den store utfordringen. Saksbehandlingen slik jeg forstr den er ikke i henhold til klareringsmyndighetenes egne retningslinjer, noe som er en utfordring.
    Det er faan meg p tide BITRE... Bitre, bitre. bitre

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    555 innlegg
    Sitert
    1322 innlegg

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

50. Liker Torros, Hulkinator likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det spisser seg til! Artikkelen ligger bak betalingsmur, noen som har mulighet for sakse den ut?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    49 innlegg
    Sitert
    208 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Det er nok srlig den flte arrogansen fra klareingsmyndighetens side samt saksbehandlingen i seg selv som er den store utfordringen. Saksbehandlingen slik jeg forstr den er ikke i henhold til klareringsmyndighetenes egne retningslinjer, noe som er en utfordring.
    "Utfordring" synes vre et alt for mildt uttrykk i denne sammenhengen.

Mer sjablonmessig og mindre individuell saksbehandling er beklageligvis et naturlig resultat av rasjonaliseringer der saksbehandling drives, og det er ogs et naturlig resultat hvis man i stedet for bruke saksbehandlere med lang erfaring og grundige kunnskaper innen saksomrdet (i strre grad enn tidligere) bruker personell hvis kvalifikasjoner er et eller annet formelt utdanningsniv.

53. Liker Torros likte dette
    OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Flere av mine kolleger med utenlandsk ektefelle har mistet sikkerhetsklareringen i lpet av de siste par rene. Tidligere var det frst og fremst ekteskap med utenlandske statsborgere der man ikke kunne fremskaffe personhistorikk for de siste 10 rene som skapte problemer med sikkerhetsklareringen. N ser dette imidlertid ut til vre strammet vesentlig inn slik at ogs ekteskap med norske statsborgere med mer enn 10 rs botid i Norge kan gi problemer dersom ektefellen opprinnelig kommer fra et vanskelig land. Dette skaper stor usikkerhet, da personer som tidligere har vrt sikkerhetsklarert uten problemer n plutselig fr status IK (Ingen Klarering) ved reklarering selv om det ikke har vrt noen endringer i vedkommendes privatliv siden forrige reklarering. At ektefellen har foreldre eller ssken som fremdeles bor i hjemlandet kan vre nok til at klareringen ryker. Noen eksempler fra min arbeidsplass (siste 2-3 r):

1. Ektefelle fra Kina uten botid i Norge. Mistet sikkerhetsklareringen.
    2. Ektefelle fra Kina med mer enn 15 rs botid i Norge. Reklarert tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    3. Ektefelle fra Russland med mer enn 15 rs botid i Norge. Reklarert flere ganger tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    4. Ektefelle fra Japan. Reklarert tidligere. Beholdt sikkerhetsklareringen.
    5. Ektefelle fra Ukraina med mer enn 10 rs botid i Norge. Svigerfamilie bosatt i Ukraina. Har reist til Ukraina. Reklarert tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    6. Ektefelle fra Russland med mer enn 20 rs botid i Norge. Ektefellen har ikke vrt tilbake i Russland, men svigerforeldrene bor der. Reklarert flere ganger tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    7. Ektefelle fra Russland med mer enn 10 rs botid i Norge. Hele svigerfamilien bosatt i Norge, men reiser p besk til Russland. Reklarert tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    8. Ektefelle fra Iran med mer enn 10 rs botid i Norge. Hele svigerfamilien bor i Norge og har ikke vrt tilbake i Iran. Reklarert tidligere. Beholdt klareringen p vilkr av at ingen i svigerfamilien reiser til Iran.

Jeg er rimelig sikker p at mange av ektefellene p listen over for lengst er norske statsborgere og jeg tror heller ikke at det er andre rsaker som ligger bak. Mye tyder p at dette er noe vi dessverre vil se mer av framover.

Merk forvrig at ny sikkerhetslov som trdte i kraft 1. januar i r har utvidet betydningen av begrepet "nrstende". I gammel sikkerhetslov omfattet begrepet nrstende kun nr familie som ektefelle/samboer, foreldre, ssken, barn. Forskrift til ny sikkerhetslov (klareringsforskriften) definerer nrstende som flger (2):

1. Nrstende: personer som er i nr familie eller som har annen nr tilknytning som kan ha betydning for om en person er sikkerhetsmessig skikket.

1. Annen nr tilknytning: tett personlig forhold, regelmessig privat omgang eller annen tilknytning av lignende karakter som personer i nr familie eller samboere.

Dette betyr at dersom du f.eks har en bror eller sster som gifter seg med en person med bakgrunn fra et vanskelig land (kanskje for lengst norsk statsborger og med lang botid i Norge) og dere omgs som familie, s kan dette f konsekvenser for sikkerhetsklareringen din.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2019
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lvetann Vis post
    Flere av mine kolleger med utenlandsk ektefelle har mistet sikkerhetsklareringen i lpet av de siste par rene. Tidligere var det frst og fremst ekteskap med utenlandske statsborgere der man ikke kunne fremskaffe personhistorikk for de siste 10 rene som skapte problemer med sikkerhetsklareringen. N ser dette imidlertid ut til vre strammet vesentlig inn slik at ogs ekteskap med norske statsborgere med mer enn 10 rs botid i Norge kan gi problemer dersom ektefellen opprinnelig kommer fra et vanskelig land. Dette skaper stor usikkerhet, da personer som tidligere har vrt sikkerhetsklarert uten problemer n plutselig fr status IK (Ingen Klarering) ved reklarering selv om det ikke har vrt noen endringer i vedkommendes privatliv siden forrige reklarering. At ektefellen har foreldre eller ssken som fremdeles bor i hjemlandet kan vre nok til at klareringen ryker. Noen eksempler fra min arbeidsplass (siste 2-3 r):

1. Ektefelle fra Kina uten botid i Norge. Mistet sikkerhetsklareringen.
    2. Ektefelle fra Kina med mer enn 15 rs botid i Norge. Reklarert tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    3. Ektefelle fra Russland med mer enn 15 rs botid i Norge. Reklarert flere ganger tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    4. Ektefelle fra Japan. Reklarert tidligere. Beholdt sikkerhetsklareringen.
    5. Ektefelle fra Ukraina med mer enn 10 rs botid i Norge. Svigerfamilie bosatt i Ukraina. Har reist til Ukraina. Reklarert tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    6. Ektefelle fra Russland med mer enn 20 rs botid i Norge. Ektefellen har ikke vrt tilbake i Russland, men svigerforeldrene bor der. Reklarert flere ganger tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    7. Ektefelle fra Russland med mer enn 10 rs botid i Norge. Hele svigerfamilien bosatt i Norge, men reiser p besk til Russland. Reklarert tidligere. Mistet sikkerhetsklareringen.
    8. Ektefelle fra Iran med mer enn 10 rs botid i Norge. Hele svigerfamilien bor i Norge og har ikke vrt tilbake i Iran. Reklarert tidligere. Beholdt klareringen p vilkr av at ingen i svigerfamilien reiser til Iran.

Jeg er rimelig sikker p at mange av ektefellene p listen over for lengst er norske statsborgere og jeg tror heller ikke at det er andre rsaker som ligger bak. Mye tyder p at dette er noe vi dessverre vil se mer av framover.

Merk forvrig at ny sikkerhetslov som trdte i kraft 1. januar i r har utvidet betydningen av begrepet "nrstende". I gammel sikkerhetslov omfattet begrepet nrstende kun nr familie som ektefelle/samboer, foreldre, ssken, barn. Forskrift til ny sikkerhetslov (klareringsforskriften) definerer nrstende som flger (2):

1. Nrstende: personer som er i nr familie eller som har annen nr tilknytning som kan ha betydning for om en person er sikkerhetsmessig skikket.

1. Annen nr tilknytning: tett personlig forhold, regelmessig privat omgang eller annen tilknytning av lignende karakter som personer i nr familie eller samboere.

Dette betyr at dersom du f.eks har en bror eller sster som gifter seg med en person med bakgrunn fra et vanskelig land (kanskje for lengst norsk statsborger og med lang botid i Norge) og dere omgs som familie, s kan dette f konsekvenser for sikkerhetsklareringen din.
    Blant klareringsmyndighetens 'Greatest Hits' er en som mistet klareringen fordi han giftet seg med en kvinne fra USA - vaare naermeste allierte.

56. Liker LVGRP99, Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    49 innlegg
    Sitert
    208 innlegg

Slik jeg oppfatter det s handler dette om to egentlig adskilte endringer, som begge i en del tilfeller drar i samme retning:

Det ene er at det er innskjerpet hvilke forhold til (hvilke) utlendinger som medfrer IK. Dette kan for alt jeg vet vre en betimelig innskjerping p grunn av endringer i trusselbildet, og det er ikke dette jeg mente kritisere i mitt tidligere innlegg.

Den andre endringen er en overgang til mer sjablongmessig og kvalitetsmessig drligere saksbehandling, som muligens er i strid med sikkerhetsloven - og uansett ser ut til vre moralsk forkastelig. Dette fremstr som sterkt kritikkverdig (i den grad det faktisk er tilfelle).

I de fleste eksemplene vi har sett i denne trden, s er det i hvert fall for meg uklart hvilken av endringene som har medfrt IK i hvert enkelt tilfelle.

58. Liker Rittmester, LVGRP99, Hulkinator likte dette
    OF-1 Lytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    628 innlegg

Man skal vre oppmerksom p at det er totalbildet som skal avgjre klarering eller ikke klarering. S saker som ser like ut i forkortet form som en setning her blir, kan likevel vre ulike. Det er ogs slik at selv om en venn/kollega fremstr som rlig om alle forhold til deg, s kan det vre ting en venn eller kollega ikke vet. Ikke alle ville fortalt omgangskretsen sin om et gambling problem feks.

N kjenner jeg ikke til s mange som har endt opp med IK, men alle de sakene handlet om psykiatri, straffbare forhold og en stykk med gambling gjeld. Forelpig ser det ut til at alle gifteml i st og vest har gtt gjennom. S det virker ikke vre spesielt konsistent med det som nevnes over. Dog er det ikke snn ekstremt mange klareringer jeg kjenner til resultatet av (dvs folk jeg hadde merket om forsvant pga IK).

Eksempelet som @Lvetann skriver med at svigerfamilien m love ikke reise til Iran er interessant. Det ser klart ut som at hensikten er hindre at personell kommer i en situasjon der nrstende kan trues i et land vi ikke stoler p. Alts av typen: "Hei! Vi har samlet svigerfamilien din i kjelleren her i Iran. Synd hvis det skulle skje noe med dem... Forresten, du har ikke liggende tegninger av den nyeste kryptoboksen til NATO? mvh Iransk etterretning"
    Sist endret av aquila; DTG 051006A Feb 19 kl Begrunnelse: manglet et ord
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende trder

1. Aktuelt: To norske offiserer omkommet
    By in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 210205A Mar 19,
  2. Tre norske offiserer tatt for kokainbruk
    By West in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 071314A Mar 17,
  3. Mister hjemmet mens de sloss for landet
    By njetnjet in forum Mannskapsmessa
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 291246A May 08,
  4. To norske offiserer under etterforskning i Kabul
    By Crazy_K in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 70
    Nyeste innlegg: DTG 061007A Nov 07,
  5. Norske offiserer mistenkt for ha skutt i fylla p HQ NATO
    By changecar in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 241344A Sep 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •