milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 58
    OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1524 innlegg

Generell Ubt-trd

Vi har jo trder om det meste her p forumet, s jeg tenkte det kunne vre interessant med en liten trd om Ubter. En noks generell trd, med bilder og diskusjon over de forskjellige mtene som det finnes tenke ubt p.

Jeg kan begynne med noe jeg falt over p Twitter; https://twitter.com/tehfrr/status/10...778741250?s=17

En kar som har funnet frem diverse bilder av den etterhvert s legendariske Alfa-klassen av ubter. Det sies at da denne ubten ble satt i tjeneste, begynte Nato straks utviklingen av en ny torpedo som kunne klare ta igjen Alfa-klasse.
    Navn:		Dx13Ee5U0AA3zud.jpg
Visninger:	1117
Strrelse:	199,0 KB
    syns atomkrig e for jvlig / Men at hsten kan vr fin

2. Liker 93A, cwo-kp4, Lille Arne, Kdo_Under, Eeo and 2 others likte dette
    OR-8 Kommandrsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    889 innlegg

Sv: Generell Ubt-trd

Vi kan ikke ha en ubttrd uten legge inn en lenke til H. I. Sutton og Covert Shores, et enmanns ubt-nerdeforetak og en super ressurs p alt som har med ubter gjre:

http://www.hisutton.com/
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble rekjre, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

Vil ogs anbefale sub-reddit'en https://www.reddit.com/r/submarines/

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

ALFA ja.... Frekk liten sak dette her. St klar ubtnerding!

Ca 43 knop maksfart s vidt jeg husker, forutsatt flatt hav, perfekt inntrimmet bt, grei baug ned og edru maskinmester, men styet uansett som et uvr og var hovedrsaken til at USA utvikla MK-48 ADCAP torpedoen som har marsjfart ca 55 knop og dykkedybde i omrdet 1000 meter, samt at Royal Navy hengte seg p og utviklet Spearfish som har marsjfart i omrdet frekke 80 knop(!) og tilsvarende dykkedybde.

ALFA-klassen var noget spesiell da den ikke kunne stenge ned reaktoren sin da reaktoren var av type flytende bly-bismut, som solidifiserer seg selv nr temperaturen gr under 125 grader Celsius tror jeg det var. Dersom det flytende stoffet solidifiserer seg er reaktoren permanent delagt, og dermed er bten kondemnerbar da det var alt for kostbart 1) anskaffe ny reaktor og 2) sveise i titanskroget, som er en kunst i seg selv. Dette skjedde s vidt jeg husker ha lest med to eller tre av de totalt syv btene i klassen, da damp-leveransen Nordflten hadde ordnet p ALFA-kaia i Polijarni hadde en tendens til svikte. Standard praksis var derfor ikke stenge ned reaktoren, men Murphy har jo en tendens til dukke opp. Det m ha vrt litt av en TS...

I tillegg stya de btene s mye at det var en smal sak for NATO tracke de, s de ble etter hvert primrt brukt som "interceptors" som l til kai med hy seilingsberedskap som kunne g ut nr det kom noe interessant inn st av GIUK.

I motsetning til de fleste andre sovjetiske ubtklasser hadde ALFA-klasse en full-profesjonell besetning (les: ingen vernepliktige ombord) og var sterkt automatisert med en stambesetning p rundt 31 mann, der alle unntatt kokken var offiserer. Alts relativt lav utholdenhet p besetningen, og sterkt redusert evne til vedlikehold mens de var i sjen.

Med andre ord typisk sovjetisk.

/nerding slutt

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    845 innlegg

Det er litt situasjons og strmningsavhengig men nr man bikker 20-30 knop s begynner utsatte steder p skroget kavitere, ikke bare propellen. Over 40 knop s hadde det ikke hjulpet med magnetdrift en gang, da kaviterer alt som ikke har lokal laminr strmning, dvs forskipet, seilet og absolutt alt av styreflater.

Russerne er ikke dumme og flytende metallreaktorer, kanskje helst med en saltlsning i stedet for Blybismut, vil vre fremtidens energileverandrer nr vi slutter fundere p at fusjon blir for vanskelig

Nr energi ikke er noe problem og alle er venner br vi kanskje bunntrle Karahavet for brukt materiell fra sovjettiden....
    Artillery is the God of War

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    303 innlegg
    Sitert
    371 innlegg

Tror jeg har fortalt denne historien her p bruket fr, men den er spass god at den uansett egner seg for gjentagelse.

En bekjent av meg er tidligere Orion-flyger, og han har fortalt om sitt frste mte med Alfa.

Det gikk som kjent lenge rykter om ubtens hye topphastighet og maks dybde, og NATO var naturlig nok srdeles interessert i f "kikket" p ubten nr den var ute, for finne ut s mye som mulig om dens kapasiteter og ytelse. P et tidspunkt ble 333 Skvadron varslet (antagelig fra amerikansk hold) om at en Alfa var observert p vei ut til havs i Kolafjorden, og de sendte ut maskiner til planlagte omrder for lete etter den. P et av disse toktene var nevnte bekjent med i besetningen. Flere timer sking resulterte ikke i annet enn fiskefartyer, men etter hvert kom de over en sovjetisk Kresta-klasse krysser som de bestemte seg for sjekke ut. Passive sonarbyer ble sluppet, nrmest p gammel vane, for registrere skipets lydprofil, og sonaroperatren bet seg straks merke i at lyden ikke var helt som den skulle vre. Flere byer ble sluppet forskjellige steder rundt fartyet, og alle viste det samme - at det mest sannsynlig l en ubt under skipet. Ingen av de andre ombord kunne hre det, men sonaroperatren var overbevist, og etter en sjefsavgjrelse fra kapteinen ble det sluppet en aktiv sonarbye som "pinget" under skipet. Resultatet kom umiddelbart: like under skipet l det en ubt, penbart for gjemme seg i styen fra krysserens propeller, og det var ingen tvil om at dette var Alfaen de hadde hrt s mye om.

Flere byer, bde aktive og passive, ble sluppet, og da det gikk opp for Alfaen at den var oppdaget gikk den opp til maks hastighet og satte full fart nedover; alt ble registrert av Orionen. De meldte inn at de hadde ftt det de var ute etter, og ved ankomst Andya ble sonaroperatren umiddelbart sendt med kopier av opptakene, i en koffert festet til armen med hndjern, rett til Oslo og deretter Washington, hvor han delte opptakene med amerikansk marine- og etterretningspersonell og brifet dem om hva de hadde funnet.

Opptakene skal ha vist at ubten var vesentlig raskere enn hva NATO tidligere hadde antatt, og resultatet var som sagt en kapasitetskning p de nevnte Mark 48 og (antagelig) Spearfish torpedoene.

Og som en lykkelig slutt: uken etter hendelsen mottok 333 Skvadron en kasse whisky fra den amerikanske ambassaden, som takk for hjelpen
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1524 innlegg

Fant en liten videoserie fra en tidligere ubtmann i US Navy, som forklarer en del ting rundt ubter. Jeg fant det lrerikt, ogs regner jeg med at jeg blir rettet om dette er for galt

9. Liker 93A, Eeo likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

http://www.kn-online.de/Lokales/Ecke...se-ausgelaufen

Den tyske ubten U36 skal operere ut fra Haakonsvern orlogsstasjon de neste fem mnedene, som del av tettere samarbeid mellom Norge og Tyskland p ubtfronten som flge av Norges valg av Type 212CD som erstatning for ULA-klassen.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    438 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Fant en liten videoserie fra en tidligere ubtmann i US Navy, som forklarer en del ting rundt ubter. Jeg fant det lrerikt, ogs regner jeg med at jeg blir rettet om dette er for galt
    Mye det samme prinsippet som RADAR.
    Dvs frstegenerasjonsradar, 2D Radar og 3D Radar. (Vel ja, alle lytter etter elektromagnetiske blger, selv om Radaren sender ut selv og lytter etter ekko.)

Mer informasjon for dere som er interessert, selvsagt m vi starte med Doppler:
    https://youtu.be/h4OnBYrbCjY
    Selvsagt br James May forklare det:
    https://youtu.be/ywDE57CtaTM
    Og selvsagt en Thales-video som demonstrerer en 3D-radar
    https://youtu.be/3LeKxA9YLsA

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

12. Liker 93A likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Generell Ubt-trd

Tyskerne kan det der med holde stolte maritime tradisjoner i hevd, ref innlegget til @Eeo over:
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

14. Liker 93A, LVGRP99 likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

Dette er forenklet, men korrekt forklart hvordan passiv sonar fungerer. I tillegg finnes det aktiv sonar, som fungerer noenlunde slik som en radar gjr i form av at det sendes ut en lydpuls som reflekterer av det som mtte finnes i vannvolumet og sender lydblgen i retur. Tiden det tar for lyden komme tilbake deles med lydens fart gjennom vannet, og slik finner man noenlunde eksakt avstand til en kontakt, veldig enkelt forklart. Selvsagt er det hakket mer komplisert enn dette, da man i tillegg m ta i betraktning blant annet saltgehalt, temperatur og havtrykk, og en del andre faktorer.

Jive Turkey, eller Aaron Amick som han egentlig heter tjenestegjorde for vrig i US Navy som sonaroperatr og -instruktr i over 20 r fr han sa takk for seg og gikk over til det sivile helvete. Jeg anbefaler YouTube-kanalen hans dersom du er interessert i enkle forklaringer p forskjellige ting p (hovedsaklig amerikanske) ubter.

16. Liker 93A, Kdo_Under likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    438 innlegg

Skulle bare gjre denne trden litt mindre forenklet :-)

Anbefaler, spesielt wikipedia-siden om radar, men ogs siden om sonar. Her kan man lese bde om teorien bak det, med matematiske formler samt sivilt og militrt bruk av utstyrer. (Jeg har ikke utdanning p sonar, men har litt for mye utdanning p radar til ikke synes at formler er kult)

18. Liker 93A likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

Og den grunnleggende formelen for sonaroperatrer:

20. Liker 93A likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    438 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Og den grunnleggende formelen for sonaroperatrer:

Etter ha studert formelen din et lite yeblikk fant jeg ut at, SNR, Senior National Representative ikke hadde s mye gjre under vann, og at det sansynligvis hadde mer med Signal-to-Noise Ratio gjre.

Skille

Bokanbefaling:
    Slaget om Atlanteehavet 1939-1945, og de Norske krigsseilerne.
    Denne boken er oversatt fra Enfelsk til Norsk i 2015, orginalt p trykk i 2003 p Engelsk "Battle of the Atlantic"
    Introduksjonen i den Norske utgaven ble skrevet av Jon Michelet, sist kjent som forfatteren av bokserien En Sjens Helt. (Gnallgod roman)

Boken gjengir vpenkapplpet under andre verdenskrig, fra drive sjstrid, til bidra med luftfartty med torpdeoer. Flere gode beskrivelser av vpenkapplpet under vann, herunder hvordan torpedoene ble utviklet, testet i strid, og avfyrt fra ubter. Og miner, ikke glem minene. Det viser hvordan striden endrer seg etterhvert som motstanderen endrer taktikk og etterhvert som de innser sine feil og forbedrer seg.
    Ubter er trolig fortsatt et verkty for dominans innenfor Sjmakt, det fr leserene selv tenke seg frem til.
    @Rittmester, U-36 som du avbildet fremkommer i denne boken som en av de frste ubtene Britene klarte senke, den 4. desember 1939. U-36 hadde allerede senket det Norske frakteskipet Solaas med en mine. Ubten var sr for Stavanger, p vei mot Kola-halvya, da den sttte p den Engelske ubten Salmon, som senket henne med en torpedo. HMS Salmon skadet i tillegg de lette krysserne Leipzig og Nrnberg rett utenfor Srlandskysten i dagene som fulgte. Videre fortelles det at nummerne p ubtene ble malt over da krigen startet.

22. Liker Eeo, 93A likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1106 innlegg

http://www.thedrive.com/the-war-zone...stic-signature

In the past two decades, propulsors have taken the place of traditional propellers on some advanced submarines, including America's Seawolf and Virginia class nuclear fast attack boats, which has been a particularly interesting evolution. But now it seems that some smaller diesel electric subs are also adding something new to their propulsion systems that provides better performance at lower noise levels. Enter the Propeller Boss Vortex Diffuser (PBVD).

Modellen for hva vi har bestilt.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

24. Liker cwo-kp4, 88charlie, SlakaBall likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    845 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Snne dingser har det med bli tatt av etter en tids bruk men det er ikke noe i veien for at denne fungerer som den skal og varer like lenge som propellen. Fordelen p en ubt er at de stort sett holder seg rundt det optimale designpunktet i operasjon og ikke bryr seg (s mye) om eventuelle tap den mtte ved feks full hastighet.

Uansett ble jeg litt overrasket...

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg

Dette er forenklet, men korrekt forklart hvordan passiv sonar fungerer. I tillegg finnes det aktiv sonar, som fungerer noenlunde slik som en radar gjr i form av at det sendes ut en lydpuls som reflekterer av det som mtte finnes i vannvolumet og sender lydblgen i retur. Tiden det tar for lyden komme tilbake deles med lydens fart gjennom vannet, og slik finner man noenlunde eksakt avstand til en kontakt, veldig enkelt forklart. Selvsagt er det hakket mer komplisert enn dette, da man i tillegg m ta i betraktning blant annet saltgehalt, temperatur og havtrykk, og en del andre faktorer.

Jive Turkey, eller Aaron Amick som han egentlig heter tjenestegjorde for vrig i US Navy som sonaroperatr og -instruktr i over 20 r fr han sa takk for seg og gikk over til det sivile helvete. Jeg anbefaler YouTube-kanalen hans dersom du er interessert i enkle forklaringer p forskjellige ting p (hovedsaklig amerikanske) ubter.
    Han legger ut mye ifra et ubtspill kalt Cold Waters selges for en liten penge p Steam.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    140 innlegg

Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    196 innlegg
    Sitert
    469 innlegg

Artikkel fra forsvaret.no

Ubttokt i Nordsjen
    De lytter. Nr motstanderen p overflaten er nrme nok, gjr de seg klare. Norske ubter vde nylig med tyske U212, som Norge ogs fr om f r.

Ubten KNM Utsira er p torpedovelsen Grner Aal(Grnn l), en tysk-norsk velse sr for Bergen. Her skal besetningen trene p skyte torpedoer, ubtens primrvpen, samt styrke marine til marine samarbeidet mellom Norge og Tyskland.
    Navn:		artikkel-ubt.PNG
Visninger:	554
Strrelse:	1,27 MB
    https://forsvaret.no/aktuelt/tysk-norsk-ubaatovelse
    Svolten og tyst, samband fyst

29. Liker Znuddel, MWD likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    196 innlegg
    Sitert
    469 innlegg

Kopierer denne inn her ogs. @Eeo leverer som vanlig gode innlegg og gir oss et sjeldent innsikt i livet under vann p godt og vondt.

Fy faen. Brann ombord er det verst tenkelige scenarioet (bortsett fra implosjon, men da gr det srdeles raskt) en kan stilles ovenfor i en neddykket ubt. Som ubtmann gikk det iskaldt nedover ryggen min nr jeg hrte om dette.

Brann i en lukket atmosfre ombord p en neddykket ubt er absolutt skrekkscenarioet. Det er derfor man driller frstehndsinnsats og brannbekjempelse hele tiden man er ombord, slik at det blir ryggmargsrefleks bekjempe brannen s fort som overhode mulig slik at man kan ha en "fighting chance" til overleve.

For prve illustrere hvordan det kan ha utartet seg ombord, basert p kvalifisert gjetning etter brorparten av et tir i aktiv sjgende ubttjeneste i KNM: Atmosfren i hele seksjonen vil bli forgiftet av branngasser p sekunder, og forgifte pusteluften i hele fartyet dersom man ikke er utrolig rask til adskille seksjonene med trykkfaste drer og/eller branntepper. Hvis man ikke er meget rask til f p seg pustemaske vil man desverre miste bevisstheten meget raskt. P norske/NATO-ubter har man noe som kalles BIBS (Built In Breathing System), som er et pusteluftsanlegg med tilhrende masker som befinner seg rundt om i hele fartyet, som m tas p og brukes umiddelbart nr alarmen gr. Russerne har s vidt jeg har forsttt en egen personlig pustemaske-variant med luft for en viss kortere tid, til bruk i slike tilfeller. Uansett. Er man ikke svrt rask til f p seg pustemaska og iverksette frstehndsinnsats mot brannen s har man et stort problem.

For komplisere en allerede kritisk situasjon vil det bli null sikt i brennende seksjon meget raskt pga brannryk, og resten av fartyet dersom man ikke har vrt rask til stenge av seksjonen. Det er her god fartyskjennskap kommer inn i bildet, der alle ombord m kunne finne frem til alt ndutstyr og brannslukningsutstyr i blinde, og deretter bekjempe brannen i stummende mrke. Jeg vet ikke hvor godt russiske ubtmannskaper er drillet p dette, men formoder at de har samme fokus p dette i Nordflten som vi har i Vesten. Desverre fremstr det for meg fra russiske "skrytevideoer" p YouTube at havariutstyret deres ikke holder samme hye standard som vi er vant til p vestlige ubter (se fra 18:29 i den lenkede videoen for eksempel p brannbekjempelsesutstyr ombord p Nordfltens atomubter). Brannen vil i tillegg generere mye varme, og kan delegge kritisk viktig utstyr.

S, for oppsummere: Det er ikke tilgjengelig pusteluft utenom det man har av pustemasker, det er null sikt, og det blir veldig varmt veldig fort. Det er ingen brannvesen man kan ringe for f hjelp -- man m bekjempe og slukke brannen selv med det man har av mannskaper og utstyr ombord.

Russiske medier siterer det norske Statens Strlevern p at det var en "gasseksplosjon" ombord som forrsaket brannen (Kilde). Dersom dette stemmer kan det vre en gasstank av et slag - eksempelvis oksygen, som har antent og forrsaket en brann. Det meldes i samme kilde at brannen ble slukket av besetningen, men at 14 mann omkom av "poisoning by combustion products" (Google translate), noe jeg tolker som rykforgiftning. Dette kan tyde p at man enten ikke rakk f p seg pustemaske, eller at man gikk tom for luft fr man fikk dykket opp og ventilert fartyet for branngasser. En forferdelig skjebne som ingen mennesker fortjener, uavhengig av nasjonalitet eller tilhrighet. Det meldes videre i sosiale medier at ytterligere besetningsmedlemmer er innlagt p militrsykehus i Severomorsk for medisinsk behandling.

Uansett, bra jobbet hvis de klarte slukke brannen p egen hnd, selv om det kom med en meget hy pris. Ubtfolk er som noen av dere kanskje har ftt med dere spesielle vesener. Vi har alle som gesjeft drive p langt under vann, og det eksisterer et spesielt brorskap (og ssterskap) mellom ubtfolk uavhengig av nasjonalitet. Nr noe slik skjer treffer det midt i hjerterota, for vi kan ane hvor jvlig gjengen ombord LOSHARIK har hatt det, og hvor forferdelig sm marginer det er mellom liv og dd der nede i dypet.

Hvil i fred til de omkomne, og god bedring til de gjenvrende.

For mer informasjon om fartyet det er snakk om, AS-12 LOSHARIK, henviser jeg til den eminente HI Sutton sin artikkel: http://www.hisutton.com/Spy%20Sub%20...0Losharik.html. I flge pne kilder er LOSHARIK del av GUGI, som formelt sett bedriver "dypvannsforskning", men sannsynligvis bedriver kartlegging av havbunnen med fokus p undervannsinstallasjoner slik som kommunikasjonskabler og annen snask. Se den norske Wikipedia-siden om "Departementet for dyphavsforskning i Russland" for ytterligere informasjon. LOSHARIK opererer normalt sammen med et moderfarty av typen DELTA STRETCH, som er en ombygget strategisk atomubt der missilseksjonen er erstattet av en dokkingmodul som tillater DELTA STRETCH "dokke inn" LOSHARIK p undersiden og frakte henne rundt om dit de skal operere.
    Svolten og tyst, samband fyst

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1524 innlegg

Av ren nysgjerrighet, for de av oss som har lest SOS Nordpolen beskrives det en brann i en ubt. Hvor realistisk er egentlig den beskrivelsen?

32. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    38 innlegg

https://www.nrk.no/finnmark/xl/dodsm...lle-1.14489813
    Saken er fra april og jeg regner med at en del har lest den fr, men den er forsvidt aktuell nr vi snakker om brann ombord i ubt, da den omhandler brannen om bord i K-278 Komsomolets.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Av ren nysgjerrighet, for de av oss som har lest SOS Nordpolen beskrives det en brann i en ubt. Hvor realistisk er egentlig den beskrivelsen?
    Sannsynligvis svrt urealistisk. N er det noen r siden sist jeg leste den boka, men det som ble beskrevet var vel en ulmebrann i noe slags isolasjon, som de brukte timer, om ikke dager p bekjempe. Tror nok de fleste ville vrt dde for lengst. Metoden som beskrives for "sjokk-lufte" ved starte opp dieselen uten snorkel, og la den suge til seg all forurenset luft fra ubtens indre, som ble erstattet med ren luft, enten ved blse en lufttank, eller gjennom en pen dekksluke forut (som sagt, det er lenge siden sist jeg leste den), det virket litt mer realistisk.

Situasjonen hvor ubten holder p synke pga et torpedorr som plutselig var pent i begge ender, derimot, den er faktisk hentet fra virkeligheten. (britiske HMS Thetis)

35. Liker yamaha likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Sannsynligvis svrt urealistisk. N er det noen r siden sist jeg leste den boka, men det som ble beskrevet var vel en ulmebrann i noe slags isolasjon, som de brukte timer, om ikke dager p bekjempe. Tror nok de fleste ville vrt dde for lengst. Metoden som beskrives for "sjokk-lufte" ved starte opp dieselen uten snorkel, og la den suge til seg all forurenset luft fra ubtens indre, som ble erstattet med ren luft, enten ved blse en lufttank, eller gjennom en pen dekksluke forut (som sagt, det er lenge siden sist jeg leste den), det virket litt mer realistisk.
    Stttes. P moderne fartyer finnes det sikkerhetsmekanismer som skal forhindre oppstart av dieselene uten at snorkelen er ute pga faren for undertrykk i fartyet. Dersom man hadde gjort noe slik hadde hele gjengen ombord omkommet pga undertrykk. Dersom du tror jeg overdriver, spr besetningen p det kinesiske MING-III klasse skrog 6 ("No 361") som omkom p akkurat denne mten 16. april 2003.

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Situasjonen hvor ubten holder p synke pga et torpedorr som plutselig var pent i begge ender, derimot, den er faktisk hentet fra virkeligheten. (britiske HMS Thetis)
    Det er fremdeles en metode som gr an miste fartyet p. Torpedorrene skal ha en interlock som skal forhindre at bauglemmen (fremre dr) og rrdren (aktre dr) kan pnes samtidig, men denne interlocken er det mulig koble av.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Vanskelig sprre noen som har omkommet. Men jeg tar absolutt ditt ord for det uten den underbyggende linken (som jeg imidlertid skal lese uansett). S burde jeg vel kanskje heller skrevet mindre urealistisk i stedet for mer realistisk...

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1524 innlegg

Og, skummelt nok, kom denne videoen opp som et forslag p jutub i kveld. Det ser ut til at han tar utgangspunkt i US Navy sine prosedyrer, men er man under vann, s er man vel under vann.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    845 innlegg

Stttes. P moderne fartyer finnes det sikkerhetsmekanismer som skal forhindre oppstart av dieselene uten at snorkelen er ute pga faren for undertrykk i fartyet. Dersom man hadde gjort noe slik hadde hele gjengen ombord omkommet pga undertrykk. Dersom du tror jeg overdriver, spr besetningen p det kinesiske MING-III klasse skrog 6 ("No 361") som omkom p akkurat denne mten 16. april 2003.

Det er fremdeles en metode som gr an miste fartyet p. Torpedorrene skal ha en interlock som skal forhindre at bauglemmen (fremre dr) og rrdren (aktre dr) kan pnes samtidig, men denne interlocken er det mulig koble av.
    Hva med et inspeksjonsglass eller en million andre metoder for sjekke om det er vann i rret, pluss tilhrende rutine? Man kunne sgar laget en innretning som benyttet vanntrykket til lage en motkraft p pnemekanismen.

40. Liker 93A likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Hva med et inspeksjonsglass eller en million andre metoder for sjekke om det er vann i rret, pluss tilhrende rutine? Man kunne sgar laget en innretning som benyttet vanntrykket til lage en motkraft p pnemekanismen.
    Dersom jeg leser deg korrekt s virker det som at du prver problematisere noe undig. Det eksisterer teknologi og teknikker som er langt enklere. Tyskerne er merkelige vesener, men de har tenkt p det meste, inkludert dette.

Ser du den lille umalte sylinderen nederst p alle rrdrene? Det er en testventil, og den dytter vi inn for verifisere at rret er tomt fr vi pner dra. Er det vann i rret blir du blt p buksa, da den fryser vann ut. Hvis s, ikke pne dra. Common sense.

Det er snakk om rimelig stort trykk et seglass skal tle nr man skal fylle, trykkutligne og avfyre vpen ut et torpedorr p ned til 200+ meters dyp. Jeg ville iallefall ikke vrt ombord p ubten nr det skal gjres! Det er heller ikke montert noe lys inne i rret, s da m du lyse inn med en lommelykt. Da foretrekker jeg heller tykt tysk panserstl og testventil slik man har i dag.

Hvis jeg leser deg feil (klokka er halv midnatt og jeg er trtt) beklager jeg det.

42. Liker 88charlie, Hulkinator, 93A, pioff likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    367 innlegg

Den funksjonen har man til og med p stridsvogner!
    Beidh a l leo

44. Liker Hulkinator likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    845 innlegg

Dersom jeg leser deg korrekt s virker det som at du prver problematisere noe undig. Det eksisterer teknologi og teknikker som er langt enklere. Tyskerne er merkelige vesener, men de har tenkt p det meste, inkludert dette.

Ser du den lille umalte sylinderen nederst p alle rrdrene? Det er en testventil, og den dytter vi inn for verifisere at rret er tomt fr vi pner dra. Er det vann i rret blir du blt p buksa, da den fryser vann ut. Hvis s, ikke pne dra. Common sense.

Det er snakk om rimelig stort trykk et seglass skal tle nr man skal fylle, trykkutligne og avfyre vpen ut et torpedorr p ned til 200+ meters dyp. Jeg ville iallefall ikke vrt ombord p ubten nr det skal gjres! Det er heller ikke montert noe lys inne i rret, s da m du lyse inn med en lommelykt. Da foretrekker jeg heller tykt tysk panserstl og testventil slik man har i dag.

Hvis jeg leser deg feil (klokka er halv midnatt og jeg er trtt) beklager jeg det.
    Du tok poenget mitt

Et seglass kunne forresten blitt rigget til p samme mte som sylinderen, eller dvs at en olje/vannsyle ble lftet opp av en trykkforskjell.

Uansett, poenget var jo: er det mulig???? Facepalm og deretter forslag til idiotsikre lsninger.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1524 innlegg

Siden vi er inne p digresjonen: I SOS Nordpolen [PLOT POINT] var ubten blitt sabotert, s de viste ikke at det var vann i rret fr de pnet...

Boka anbefales for de som har lyst. Som alle bker kan nok realismen diskuteres, men jeg synes det er en god bok: https://www.nb.no/items/5ebaf666c91d...searchText=sos nordpolen

Tilbake til ubter.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    29 innlegg

The Intercept har publisert et internt nyhetsbrev fra NSA, hvor en signaletterretningsliason stasjonert i Oslo forteller om Kurskkatastrofen, og hvilken informasjon Etteretningstjenesten satt p i forbindelse med ulykken.
    NRK lurer p om E-tjenesten burde delt informasjon med andre etater p et tidligere tidspunkt, men snn jeg leser notatet s kunne de nok ganske umiddelbart fastsl at alle mannskaper hadde omkommet.

https://theintercept.com/snowden-sid...w-from-norway/
    https://www.nrk.no/finnmark/e-tjenes...rge-1.14615222

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Siden vi er inne p digresjonen: I SOS Nordpolen [PLOT POINT] var ubten blitt sabotert, s de viste ikke at det var vann i rret fr de pnet...
    Ogs hentet omtrent direkte fra den sanne historien om HMS Thetis; dvs det ble vel ikke pvist at tiltettingen av testventilen var tilsiktet sabotasje.

OR-6 Oversersjant
    rets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg

S hvis noen sveiset eller p annen mte tettet igjen testventilen p innsiden s kunne man skape en potensiell katastrofal situasjon. Men det betinger jo ogs at noen fyller torpedorret med vann. Er det noe man enkelt kan pne eller m det gjres fra ett eller annet sentralt kontrollpanel slik vi ser p ubtfilmer? Det er vel ikke s enkelt for en dykker bryte opp den ytre luken fra utsiden heller. S det hele er vel litt avhengig av at et av mannskapet har tilgang til det rette kontrollpanelet og er villig til ta bten og resten av mannskapet med seg i dden. Nei, jeg tror jeg gr for en limpetmine satt til 150 meters dyp.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

50. Liker 88charlie, Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Det trenger jo ikke vre en selvmordskandidat i mannskapet, det kan like gjerne vre en ansatt p et verft som saboterer testventilen og kontrollpanelet, slik at indikatorlys (og betjeningsbrytere/ventiler) for baugport viser "stengt" nr det er pent, og omvendt.

OR-6 Oversersjant
    rets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg

Jeg m innrmme at jeg ikke vet noen ting om ubter, men finnes det sjekklister mannskapet gr i gjennom fr de kjrer nettopp for forhindre denslags?

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg

For svare kort og uten g inn p detaljer: For fylle et torpedorr er det en del ventiler og lignende som m opereres, og en m bruke trykkluft for presse vann inn i torpedorret, noe som kan hres av gjengen som ligger og prver sove 150 centimeter unna, og av stakkaren p sonaren. I tillegg er det ofte en eller annen fortapt sjel som prver finne #sommerkroppen2025 i torpedorom (som dobler (tripler?) som forre havaristasjon og forre treningsstudio -- aktre treningsstudio er p E-drk). Forhpentligvis vil minst n av disse begynne stille kritiske sprsml.

For teorien om sabotere dette p verft, s blir slike ting testet og sertifisert av militre eksterne inspektrer fr skuta fr lov til prve dykke etter verftsopphold, s det er nok lite sannsynlig.

Ja, det er prosedyrebeskrivelser som flges ganske nye. Ubttjenesten er faktisk veldig strenge p dette med at prosedyrer skal flges til punkt og prikke, slik at man ikke legger seg til uvaner p en bt som gjr at man gjr ting forskjellig p de forskjellige btene. Dette igjen medfrer at man kan ta personell fra for eksempel KNM Utvr og sette inn p KNM Uredd uten at man m gjennomfre ny opplring p hvordan man gjr ting p Uredd, ettersom prosedyrene utfres p samme mte p begge btene. Viser prosedyrene seg vre mangelfulle er det en relativt smertefri prosess i endre prosedyrene, noe som hender fra tid til annen. Ett punkt tidlig i prosedyren er innhente tillatelse fra Vaktsjef om fylle/tappe ned torpedorr, da dette kan stye.

OR-6 Oversersjant
    rets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg

Takk. Da funker slike kreative sabotasjeoperasjoner kun i spionromaner. S da er vi tilbake til limpetminene hvis vi nsker sabotere en ubt. Det fikk meg til tenke p en hendelse fra krigen. En tysk ubt opererte ut fra en de bukt p en av yene tilhrende England. En lokal gjeter hrte en motordur, gikk for underske og s en tysk ubt som hadde parkert der. Han meldte fra til myndighetene. De sendte et par commandosoldater med limpetminer (ryktet ville ha det til at det var gjeteren som fikk limpetminene, men du bruker ikke amatrer til den slags hvis du har profesjonelle til gjre jobben). De ventet til ubten kom tilbake. Svmte bort til den og plasserte minene under vannlinjen rett utenfor maskinrommet. Ubten dro p nytt tokt og ble aldri sett igjen.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Ubter har vel dobbelt skrog, og det er det indre skroget som er trykkskroget, s en limpetmine p det ytre skroget vil ikke ndvendigvis senke bten.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

56. Liker 88charlie likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    367 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Takk. Da funker slike kreative sabotasjeoperasjoner kun i spionromaner. S da er vi tilbake til limpetminene hvis vi nsker sabotere en ubt. Det fikk meg til tenke p en hendelse fra krigen. En tysk ubt opererte ut fra en de bukt p en av yene tilhrende England. En lokal gjeter hrte en motordur, gikk for underske og s en tysk ubt som hadde parkert der. Han meldte fra til myndighetene. De sendte et par commandosoldater med limpetminer (ryktet ville ha det til at det var gjeteren som fikk limpetminene, men du bruker ikke amatrer til den slags hvis du har profesjonelle til gjre jobben). De ventet til ubten kom tilbake. Svmte bort til den og plasserte minene under vannlinjen rett utenfor maskinrommet. Ubten dro p nytt tokt og ble aldri sett igjen.
    En tysk ubt som opererte fra en engelsk y? Kan du utdype den litt?
    Beidh a l leo

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende trder

1. K: M2000 Navy, ubt-ving, + T1
    By dr. creatures in forum Kjp og salg
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 021751A Feb 14,
  2. Nedgradert: Sovjetisk ubt slapp unna
    By MWD in forum Tema: Russland og nordomrdene
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: DTG 282312A Jul 12,
  3. Overtro p bt/Ubt
    By marpat in forum Generell militrhistorie
    Svar: 41
    Nyeste innlegg: DTG 031303A Nov 10,
  4. Svensk ubt truer
    By Signalren in forum Sjforsvaret
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 242306A Aug 10,
  5. Israel med atomvpen p ubt i Persia-bukten?
    By 02Surefire in forum Tema: Midtsten
    Svar: 39
    Nyeste innlegg: DTG 021321A Jun 10,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •